مدیریت شهریویژه

پیش بینی بودجه بیش از ۷ هزار میلیارد تومانی برای سال آینده

شهردار قم خبرداد:

شهردار قم با اشاره به بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ که قرار است تقدیم شورای اسلامی شهر شود اعلام کرد: هفت هزار میلیارد و هشتاد میلیارد تومان بودجه برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

به گزارش ندای قم، سید مرتضی سقائیان نژاد  عصر روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: این رقم ممکن است در جلسه بررسی بودجه در صحن شورای اسلامی شهر اضافه هم شود و در قسمت محیط زیست و خدمات شهری یک هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی کرده ایم.

وی با اشاره به این‌ که‌ در سال دوم برنامه قم ۱۴۰۴ قرار داریم گفت: سال ۱۴۰۰ اولین سال این برنامه بود و بودجه ای که برای ما بسته شده بود ۱۰۰ درصد محقق و رقم ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال محقق شد و از نظر هزینه ها ۹۰ درصد آن هزینه گردید.

بیش از پنج هزار میلیارد ریال طرح تا پایان سال افتتاح می شود

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۲۳ مرحله افتتاحیه طرح های شهری با رقمی نزدیک به ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان انجام شد.

سقائیان نژاد افزود: در سال ۱۴۰۱، بودجه شهرداری قم حدود چهار و ۲۰۰ میلیارد تومان بسته شد و در اصلاحیه به پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید این در حالیست که یک هزار میلیارد تومان اضافه تر از بودجه مصوب محقق شد و شاید تا پایان سال به ۶ هزار میلیارد تومان برسد.

شهردار قم گفت: در ارتباط با طرح ها بیش از پنج هزار میلیارد ریال طرح تا پایان سال افتتاح می شود در حالیکه تنگناهایی در کشور داریم اما خم به ابرو نیاوردیم و محکم کارمان را دنبال می کنیم و کمتر کلان شهری هست که امور در آن به صورت جاری و منظم انجام شود.

وی افزود: مردم اگر خدمتی می بینند باید آن را لمس می کنند و شهرداری قم باید شهری در شأن مردم تدارک ببیند و مولفه های زیادی از سوی شهرداری با زندگی روزمره مردم در ارتباط است.

تاکنون ۱۶ تقاطع غیر همسطح  به بهره برداری رسیده است

سقائیان نژاد ابراز داشت: قرار است ۳۵ تقاطع غیر هم‌سطح تا سال ۱۴۰۴ در قم احداث شود و هر تقاطع ۳۵۰‌میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

وی گفت: ۱۶ طرح از این تقاطع ها و تقاطع تونل جمهوری اسلامی تاکنون به بهره برداری رسیده است که کل تقاطع ها در پنج محور شهری قم توزیع می شود.

شهردار قم‌ در ادامه این نشست خبری پاسخگوی سووالات خبرنگاران بود.

*تصمیمات شهرداری پیوست فرهنگی دارد

سقائیان‌نژاد اظهار کرد: قم در مسیر تحول مهم‌ترین دغدغه امروز ماست؛ این تحول مربوط به توسعه می‌شود اما برای پیشرفت نیازمند این هستیم اقدامات مهمی در زمینه های مختلف مانند فرهنگ و معماری شهری انجام شود.

وی با اشاره به پیوست‌های فرهنگی مصوبات شهرداری قم گفت: پیوند فرهنگی بر اساس نوع کاربرد، برای آن پیوست فرهنگی تعریف می‌شود و نمی‌توان آن را مطلق دانست.

شهردار قم افزود: هر تصمیمی‌که تا امروز در شهرداری قم گرفته شده پیوست فرهنگی مربوط به خود را دارد؛ برای مثال اگر پروژه‌ای به‌ بهره‌برداری رسیده از قبل موقعی که درحال برنامه‌ریزی و طراحی آن بودیم مسائلی از قبیل اینکه این پروژه چه تاثیری بین مردم دارد؟ آیا به محیط‌زیست ضرر ندارد؟ و برخی مسائل دیگر مدنظر قرار گرفته است.

*درآمد‌های مناطق برخوردار در مناطق محروم هزینه می‌شود

سقائیان‌نژاد در ادامه بیان کرد: درخصوص هزینه‌هایی که برای مناطق مختلف انجام می‌شود ما به دنبال این هستیم توازن را رعایت کنیم؛ برای مثال درآمدی که از منطقه پر برخوردار داشته‌ایم را برای مناطق کم برخوردار استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه‌ها و پروژه‌هایی که برای منطقه ۲ انجام داده‌ایم؛ این منطقه به تدریج از کم برخوردار بودن خارج شده اما در منطقه ۶ همچنان مشکلات مختلفی داریم که در بودجه ۱۴۰۲ برای آن ۱۶۴ میلیارد بودجه پیش‌بینی شده است.

شهردار قم در پاسخ به سووالی در مورد روابط خود و شورای اسلامی شهر گفت: روابط من و شورای شهر باعث شده محکم کار خود را دنبال کنیم و این طور نیست که اختلافات سلیقه ای وجود نداشته باشد اما اختلافات بنیادین با شورا ندارم.

وی ادامه داد: بین شورا و شهرداری وحدت رویه وجود دارد و ما به جایی نرسیده ایم که بحث جدایی بنده از شهرداری قم وجود داشته باشد.

شهردار قم در ادامه بیان کرد: هر سال بودجه را به شورا می دادیم و جزییات آن را اعلام می کنیم و شورا حق بررسی و تصویب دارد و در زمینه بودجه سال آینده اختلافی را شاهد نیستیم.

تکمیل تونل غدیر تا میدان سپاه تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده

وی بیان داشت: تکمیل تونل غدیر تا میدان سپاه تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده تکمیل می شود و احداث تقاطع قدس به مرجعیت در حال انجام بوده و تقاطع میدان مرجعیت نیز در حال طراحی است و در محور عمار یاسر نیز ۶ تقاطع خواهیم داشت.

150 اتوبوس و ون به ناوگان حمل و نقل عمومی  اضافه می‌شود

سقائیان‌نژاد درادامه  گفت: بعد از شرایط کرونایی، استفاده از حمل و نقل عمومی 8 درصد بود اما تا به امروز این آمار به 11 درصد رسیده و امیدواریم تا پایان برنامه شهرداری به 18 درصد برسد و در این راستا نیز 100 دستگاه اتوبوس و 50 دستگاه ون خریداری شده است که به زودی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

برنامه برای خرید ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی

وی از تاثیر قابل توجه موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای شهر قم یاد کرد و افزود: به دنبال این هستیم که با استفاده از ظرفیت کارخانه تولید موتورسیکلت برقی که در قم فعالیت دارند هزاران موتور سیکلت برقی را به شهروندان ارائه دهیم که در این راستا تسهیلات وام 100 میلیون تومانی با کارمزد پایین درنظر گرفته شده است که با استفاده از این موتورسیکلت‌های برقی شاهد کاهش آلودگی هوا در قم خواهیم بود.

کنند.

اجرای برنامه های فرهنگی در ۴۴ مسجد در دهه فجر امسال

وی بیان داشت: بر اساس پیشنهاد هیئت های مذهبی قم مقرر شد که دهه فجر امسال به صورت ویژه، شهر مقدس قم تزیین شود و ۴۴ مسجد نیز انتخاب شد که در ایام الله دهه فجر برنامه های فرهنگی ویژه ای در آنان برگزار خواهد شد که اتفاق خوبی خواهد بود.

تامین اعتبار پروژه چهل اختران از محل پروژه های ۴۸ هکتاری

سقائیان نژاد در خصوص استخدامی های شهرداری نیز بیان داشت: ۸۰ نفر مجوز جذب گرفتیم که در این مقطع ۵۰ نیرو بیشتر نیاز نداریم که مابقی نیروها در زمان مورد نیاز از طریق آزمون جذب می شوند.

وی در ادامه عنوان داشت: پروژه چهل اختران از محل پروژه های ۴۸ هکتاری تامین اعتبار می شود که با سرعت کار دنبال خواهد شد و پشتیبانی بودجه ای آن نیز مشخص است.

مشکل راه اندازی متروی قم واگن است

شهردار قم ادامه داد: دو ایستگاه گذری در مسیر متروی قم فعال خواهد بود و مابقی به صورت عبوری و به مرور زمان تکمیل می شوند که تعداد آنان ۶ ایستگاه است.

وی ابراز داشت: برای متروی اصفهان، شیراز و تبریز ۳۱۵ واگن قرارداد وجود داشت که پیشنهاد دادیم قم را جز آنان بگذارند که این امر در دولت تصویب شد اما ذی حسابی وزارت کشور اعلام کرد بحث ریالی است که این تعداد به ۵۵ واگن تبدیل شد و در ادامه مشکلاتی با چین داشتیم که این امر محقق نشد.

سقائیان نژاد افزود: هر واگن یک میلیون و ۲۰۰ هزار یوروهزینه دارد و از سوی دیگر چین نمی توانست تضمین بدهد که این مباحث ادامه یافت تا اینکه ۵۵ واگن با هزینه سه هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای قم تامین اعتبار و قرارداد آن بسته شد.

شهردار قم افزود: ساخت این تعداد واگن ۱۵ ماه طول می کشد و از آنجا که واگن های مشهد و قم یکسان است درخواست کردیم به ما قرض دهند تا وقتی واگن های قم رسید جایگزین شود.

وی عنوان داشت: در این راستا آیت الله مکارم شیرازی نامه ای نوشتند و وزیر کشور هم در حال تلاش هستند تا واگن ها به قم برسد و اگر واگن تامین شود متروی قم تا پایان سال راه خواهد افتاد که در این بین شهردار مشهد و شش نفر از اعضای شورای مشهد دچار مشکل شدند و رایزنی ها بی نتیجه ماند.

شهردار قم عنوان داشت: ۵۰ میلیارد تومان به منطقه شش کمک می‌شود تا وضعیت بهتری نسبت به سایر مناطق شهری پیدا کند.

محدودیت فضای سبز40 هکتاری جمکران باید برداشته شود

سقائیان نژاد بیان داشت: در جمکران نیز تملکاتی در حال انجام است که البته روند سریع نیست و هزینه زیادی می طلبد.

وی تاکید کرد: زمین های گلاب جمکران که ۱۴۰ هکتار است تلاش می شود در کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری داده شوند و آورده ما در این منطقه هزینه شود.

وی اضافه کرد: ۴۰ هکتار فضای سبز در منطقه جمکران مطرح است که ما معتقدیم این محدودیت فضای سبز باید برداشته شود تا اتفاقات خوبی رخ دهد در عین حال شهرداری در جمکران مستقر است و زیباسازی و تمیزی منطقه دنبال می شود و گازکشی ها در این منطقه در حال تکمیل است تا شاهد عمران بهتر این منطقه باشیم‌.

 

شهردارقم عنوان داشت: وضعیت تورم اگر مشخص نباشد سرمایه گذار رغبتی به سرمایه گذاری نخواهد داشت که این امر به تثبیت قیمت ارز و کاهش تورم باز می‌گردد.

وی  افزود: تلاش می‌شود تا توسعه محلات صورت گیرد و باید این مناطق به حدی برسند تا سرمایه گذاران نیز به این مناطق توجه کنند.

شهردار قم گفت: باغی در منطقه دو شهر قم برای بانوان در نظر گرفته شده و تلاش می شود بوستان های بانوان در قم به گونه ای باشد که اشرافی به این مناطق نباشد و همه برنامه ریزی ها در این راستا است.

شهردار قم در پاسخ سوال دیگری مورد چرایی حمایت نشدن تیم های ورزشی توسط شهرداری اظهار داشت: در زمان گذشته تیم ها در ورزش قهرمانی و حتی در سطح ملی توسط شهرداری ها حمایت می شدند اما سیاست وزارت کشور و سازمان شهرداری های کشور رفتن به سمت ورزش‌های همگانی و کمتر رفتن به سمت ورزش قهرمانی است.

سقائیان نژاد افزود: البته این سخنان به این معنی نیست که شهرداری ها نتوانند در ورزش قهرمانی ورود کنند اما تیم های ورزشی خرج و مخارج خاص خود را دارند و با تصویب شورای شهر قرار است در حوزه ورزش به سمت ورزش عمومی که جمعیت بیشتری را درگیر می کند برویم.

وی ادامه داد: یکی از سالن های ورزشی شهرداری را به کشتی اختصاص دادیم و چون برخی مناطق شهری قم استعداد خوبی در برخی رشته ها دارد سالن ورزشی منطقه ۶ خود را به صورت کامل به کشتی اختصاص دادیم البته کمک به تیم ها از طریق شهرداری انجام می شود و در بسکتبال با ویلچر و برخی رشته های دیگر کمک هایی می‌کنیم.

سقائیان نژاد در پاسخ به دیگری مبنی بر چگونگی حمایت از اقشار محروم در شهرداری قم بیان کرد: بتازگی برای جانبازان و نابینایان مصوبه ای داشتیم که تخفیف هایی از نطر حمل و نقل و تسهیلات رفاهی شهر داشته باشیم و در حال ورود به فاز اجرایی است و اقشار مختلف را در نظر می‌گیرد.

وی ادامه داد: افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تخفیف ها و معافیت هایی را در شهرداری دارند که در حال اجراست.

 

*ما به‌دنبال هوشمندسازی شهر هستیم

سقائیان‌نژاد اشاره کرد: اقدامات مختلفی در زمینه هوشمندسازی انجام شده؛ ما به‌دنبال این طرح هستیم و تا به امروز معاونت مربوطه توافقات و جلسات مختلفی را با بخش‌های مختلف داشته‌اند.

وی در پایان گفت: در بودجه ۱۴۰۲ نیز هیچ محدودیت بودجه‌ای برای این موضوع نداریم و به معاون خود گفته‌ام هر بودجه‌ای در این زمینه مورد نیاز بود ما آماده هزینه بیشتر هستیم.

 

مسیر ریل های داخل شهر به فضای سبزو تفریحی تبدیل می شود

معاون فنی عمرانی شهرداری قم نیز در این نشست گفت: در زمینه جمع آوری ریل های فرسوده راه آهن مصوبه ریاست جمهوری سال گذشته انجام شد که 7 کیلومتر و همچینن 8 کیلومتر ریل فرسوده باید جمع آوری انجام شود.

عباس حلوایی زاده خاطرنشان کرد: 8 کیلومتر از ریل های فرسوده جمع آوری شد ولی در زمینه 7 کیلومتر مخالفت شدید راه آهن روبرو شدیم که پلیس راه آهن جلوی کار را گرفت ولی با توجه به صحبت هایی که انجام شد 8 کیلومتر ریل فرسوده نیز در حال جمع آوری است.

وی افزود: طرح مطالعاتی این محدودها در حال انجام است و پس از تکمیل جمع آوری ریل ها این مسیر ها تبدیل  به فضای  سبزو تفریحی خواهند شد.

 

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/tfrr

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا