شهردار قم گفت: متروی قم از ابتدا با مشکلات قراردادی مواجه بود و همین موضوع ازجمله عوامل بروز مشکلاتی در اجرای آن شد.
به گزارش ندای قم ،دکترسید مرتضی سقائیاننژاد در دیدار با دبیران و فعالین تشکلهای اسلامی دانشجویی دانشگاههای استان قم که عصر دوشنبه در شهرداری قم برگزار شد؛ در پاسخ به برخی شبهات در خصوص پروژه مترو قم گفت: دستگاه مکانیزه حفاری جزئی از اموال پیمانکار است و اگر قرار بود در مالکیت شهرداری بهعنوان کارفرمای پروژه باشد باید 6 میلیون یورو به پیمانکار پرداخت میکردیم تا از آن دستگاه در دیگر پروژهها و یا خطوط دیگر مترو استفاده میشد.
دستگاه حفاری (TBM) جز دارائیهای شهرداری نبود
وی وضعیت نامشخص خط B مترو قم را یادآور شد و ادامه داد: زمانی که کار دستگاه حفاری (TBM) در خط یک مترو قم تمام شد برای ادامه فعالیت این دستگاه باید تصمیم گرفته میشد که با توجه نظر شرکت هلن کنشت در خصوص عمر مفید 15 هزار کیلومتری دستگاه و استهلاک آن در پروژههای بعدی و همچنین وضعیت اجرای خط B مترو که در حال امکانسنجی و مطالعات بود و امکان ماندن این دسگاه در قم نبود.
سقائیاننژاد پاسخ به درخواست قرارگاه خاتمالانبیا جهت اتمام کار دستگاه حفار را کاملا قانونی دانست و گفت: دستگاه حفاری جز دارائیهای شهرداری نبوده که بابت آن از شورای مجوز اخذ شود و علاوه بر آن آنچه به آن پرداخته نشده است، قید “با رعایت ضوابط قرارداد فیمابین” در درخواست پیمانکار پروژه است و جدای از این موضوع بحث نگهداری دستگاه تا زمان امکان آغاز عملیات اجرایی خط B و فرسایش آن در میان بود.
نظارت کامل سازمان بازرسی بر قطار شهری
شهردار قم با اعلام نظارت دقیق بر اقدامات و عملکرد سازمان قطار شهری توسط نهادهای نظارتی، ابراز داشت: نمایندگان سازمان بازرسی با استقرار در سازمان قطار شهری به مدت هشت ماه بهصورت کامل تمام بررسیها و نظارت بر عملکرد و اقدامات مربوط به فعالیتهای سازمان را به انجام رساندند و بر سلامت آن صحه گذاشتند.
مشکلات متعدد قراردادی پروژه رفع شده است
دکتر سقائیاننژاد با اشاره به اینکه پروژه متروی قم از ابتدا دچار اشکالات متعدد قراردادی بود بیان کرد: اجرای هر کیلومتر مترو قم را با 101 میلیارد تومان طبق قرارداد به پیمانکار واگذار کردند، درحالیکه در همان زمان 208 میلیارد تومان با دیگر شهرها قرارداد منعقدشده است و عملا اجرای آن با این مبلغ امکانپذیر نبوده است.
افزایش نرخ ارز و مشکلات تحریم در مسیر اجرای پروژه از دیگر مشکلاتی که به گفته شهردار قم در اجرای پروژه خط A مترو قم وجود داشته و باعث بروز وقفه در انجام عملیات اجرایی آن شده است.
وی با اشاره به اینکه ساخت هر کیلومتر قطار شهری اکنون دو هزار و 500 میلیارد تومان هزینه دارد گفت: قرارداد متروی قم از ابتدا در قالب EPC منعقدشده و نوع این قرارداد به معنی قیمت مقطوع است، چنین قراردادی تعدیل ندارد و بر اساس فهرستبها نیست، به همین دلیل این پروژه در دوران تورم دچار کمبود نقدینگی و اختلاف قیمت شده است.
در مقطعی از منابع داخلی به مترو تزریقشد تا کار متوقف نشود
سقائیاننژاد ابراز کرد: متروی قم در ابتدای راه به دلیل تأمین و خرید دستگاه مکانیزه حفاری با دو سال تأخیر مواجه شده بود اما بعد از ورود TBMبا این مشکلات اجرایی و هزینههای بالا روبهرو شد که نخستین اقدام در این زمینه تغییر قرارداد بود.
وی ادامه داد: قرارداد با پیمانکار متروی قم 252 میلیارد تومان کسری داشت و بر مبنای فهرستبها دنبال نمیشد که بیش از یک سال به طول انجامید تا این مبلغ در شورای فنی تصویب شود اما مبنا قرار دادن فهرستبها در شورای فنی تصویب نشد. و همین موضوع منجر به مشکلات بعدی پروژه شد.
شهردار قم گفت: در شرایطی که فهرستبها برای کار در متروی قم در شورای فنی کشور پذیرفته نمیشد از منابع ماده 81 یعنی منابع داخلی شهرداری به مترو تزریقشده تا کار متوقف نشود. اینکه برخی میگویند پول در حساب قطار شهری مانده و هزینه نشده عجیب است چراکه شهرداری همیشه نسبت به پروژه طلبکار بوده است.
ایستگاههای مترو پیشرفت بسیار خوبی دارد
شهردار قم لزوم تغییر مجدد قرارداد و مسئله تعدیل را از گامهای بعدی رفع مشکلات اجرایی مترو دانست و تصریح کرد: درنهایت سال گذشته درزمانی که آقای شاهچراغی استاندار بودند، کاهش طول مسیر اجرای پروژه در قرارداد به میزان فاز نخست خط A پذیرفته و تصویب شد، همچنین تعدیل قیمت به میزان هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در قرارداد لحاظ شد تا پروژه قدرت گرفته و ادامه یابد.
وی بابیان اینکه ایستگاههای مترو در حال حاضر پیشرفت بسیار خوبی دارد و نواقص آن در بخش تجهیزات رفع شده است، افزود: قرارداد پوژن از سوی دولت شامل 315 واگن برای شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز منعقد شد و تلاش کردیم تا از با رایزنیهای مختلف ازجمله استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس 25 درصد این قرارداد را اضافه کنیم و 80 واگن به قم اختصاص داده شود که این موضوع در هیئت دولت وقت نیز تصویب شد و ذیحسابی وزارت کشور این عدد را به 55 واگن تبدیل کرد و قطعی شد.
هزینه ساخت واگنهای متروقم را دولت پرداخت خواهد کرد
سقائیاننژاد با اشاره به اینکه برای این واگنها هزینهای از سوی مدیریت شهری پرداخت نخواهد شد و دولت پرداخت آن را انجام خواهد داد، بیان کرد: این 55 واگن در حال حاضر در سهمیه شهرداری قم لحاظ شده و قرار دارد اما به دلیل تحریمها و تاخیراتی که در اجرای کل قرارداد رخداده، مشکلاتی ازجمله درزمینهٔ ضمانتنامه قرارداد وجود داشت که وزارت کشور بهعنوان کارفرما با طرف چینی در حال مذاکره است تا مشکلات حلشده و واگنها تحویل شود که حداقل یک سال به طول خواهد انجامید.
پیگیری امانت گرفتن واگن از مشهد برای تست گرم مترو
شهردار قم لزوم تسریع در انجام تست گرم فاز نخست خط یک مترو قم را یادآور شد و گفت: طبق بررسیهای انجامشده در حال حاضر قطار شهری مشهد هشت رام قطار در انبار خود دارد که درخواست شده تا سه رام را به قم امانت دهند تا تست گرم پروژه انجام شود.
وی از رایزنیهای انجامشده به این منظور و پیگیری آن در سطح وزارت کشور خبر داد و گفت: هفته گذشته مسئولین سازمان شهرداریهای وزارت کشور و مسئولین شهر مشهد ازجمله شهردار و رئیس شورای شهر به قم آمدند و بازدید از قسمتهای مختلف پروژه و آمادگی آن انجام شد و در هفته آینده نیز جلسه نهایی آن در حضور وزیر کشور برگزار میشود.
سقائیاننژاد وعده داد: طبق برنامهریزی انجامشده خط A متروی قم تا سال 1404 میبایست بهصورت کامل به بهرهبرداری برسد.