اجتماعی

سرانه دانش‌آموزی قم پایین‌تر از متوسط کشوری

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم اعلام کرد:

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم با اشاره به پایین بودن سرانه دانش آموزی این استان، گفت: قم هم‌اکنون ازنظر کمبود سرانه‌های آموزشی بیست و هفتمین استان کشور است.

به گزارش ندای قم به نقل  از ایرنا ،احمدرضا اجتهادی  روز سه‌شنبه در دیدار اعضای مجمع خیرین مدرسه‌ساز با شهردار قم، بیان کرد: در حالی متوسط تعداد دانش‌آموز در سطح کشور ۲۵ نفر است که امسال کلاس‌های درس قم با حضور ۴۰ دانش‌آموز تشکیل خواهد شد.

وی بابیان اینکه سرانه فضاهای آموزشی در سطح کشور حدود ۶ مترمربع است، ادامه داد: سرانه آموزشی در قم ۴.۲ مترمربع می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ درصد دانش‌آموزان قمی را اتباع تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: امسال ۴۵ هزار دانش آموز اتباع در قم باید ثبت‌نام کنند، سرانه دانش‌آموزی اتباع در سطح کشور ۳.۵ درصد و در قم ۱۴ درصد است.

اجتهادی گفت: ۵۵۰ مدرسه در مناطق و محلات مختلف شهر قم فعال است که با ایجاد برخی ساختارها این مراکز می‌تواند به بستری برای مدیریت ترافیک و افزایش ظرفیت پارکینگ تبدیل شود.

اجتهادی با تاکید بر فقر اراضی آموزشی در برخی محلات شهر، تصریح کرد: در برخی محلات و مناطق شهر شاهد قفل شدن اراضی برای استفاده و کاربری آموزشی هستیم که می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را در آینده به مردم و مسئولان تحمیل کند.

قم سالانه نیاز به احداث ۴۰ مدرسه جدید دارد

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم  نیز دراین جلسه با اشاره به افزایش سالانه تعداد دانش آموزان استان، گفت: اگر هرسال 40 مدرسه در قم احداث شود می‌توان وضع موجود را حفظ کرد، در غیر این صورت شرایط تراکم دانش‌آموزی در مدارس روند فزاینده‌ای خواهد داشت.

علی‌رضا رحیمی اظهار داشت: امسال ۲۰ هزار دانش‌آموز به مدارس استان ورود و کمتر از ۱۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش سالانه تعداد دانش آموزان استان، گفت: اگر هرسال ۴۰ مدرسه در قم احداث شود می‌توان وضع موجود را حفظ کرد، در غیر این صورت شرایط تراکم دانش‌آموزی در مدارس روند فزاینده‌ای خواهد داشت.

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم ابراز کرد: در سطح استان قم تعداد کمی هنرستان فنی و حرفه‌ای به معنای واقعی هنرستان با داشتن تجهیزات و امکانات در حد قابل‌قبول وجود دارد.

وی اضافه کرد: مجمع خیرین مدرسه‌ساز قم تا پایان سال جاری ۴۳۰ میلیارد تومان پروژه در سطح استان اجرا خواهد کرد.

رحیمی بابیان اینکه وضعیت حال آموزش‌وپرورش شاخص و معیار آینده کشور است، تصریح کرد: هم‌اکنون کمبود مدرسه در قم احساس می‌شود و شرایط مطلوبی در برخی محلات قم وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه محدوده بلوار الغدیر، شهرک قدس، انسجام و بلوار ۱۵ خرداد بحرانی‌ترین مناطق قم ازنظر کمبود مراکز آموزشی است، افزود: برای اینکه مدارس بتوانند هزینه‌های جاری خود را تأمین کنند، لازم است تا بخشی از فضای مدارس با مولدسازی بتواند هزینه‌های عمومی خود را تأمین نماید.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/x8u6

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا