اجتماعیویژه

زلزله جدی ترین مخاطره طبیعی در استان قم

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم مطرح کرد :

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: استان قم همواره در معرض مخاطرات طبیعی مانند زلزله ، سیل، فرونشست ، خشکسالی و … قرار دارد اما مهمترین، جدی ترین و تهدید آمیز ترین آن ها، زلزله و خرابی های  ناشی از آن است.

به گزارش ندای قم ،محمدصادق پیشوایی اظهار کرد: استان قم برحسب درجه بندی خطرنسبی زلزله در شهرهای ایران مطابق با آیین نامه  2800 درحوزه مناطق باخطرنسبی زیاد زلزله قرار دارد و تواتر زلزله های اتفاق افتاده وشدت آنها نشان می دهد که زلزله  یکی از مخاطرات جدی و مهم این استان می باشد.

نصب 7 دستگاه شتاب نگار نسل جدید در سطح استان قم

وی افزود: گسل های سطح استان عمدتاً جهت شمال غرب- جنوب شرق دارند.پیشوایی در خصوص اقدامات این اداره کل برای کاهش مخاطرات زلزله در استان توضیح داد: برای ثبت و رصد زلزله های استان،هفت دستگاه شتابنگار نسل جدید در سطح استان قم توسط وزارت راه وشهرسازی نصب گردیده است. که در صورت تخصیص بودجه می تواند به سیستم هشدار سریع زلزله هم متصل شده و از این طریق کمک قابل توجهی به مدیریت بحران بخصوص قبل از وقوع زلزله نماید.

 

وی به کارکرد دستگاه های شتاب نگار در مواقع بروز زلزله اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال چنانچه سیستم هشدار سریع نصب و راه اندازی گردد میتوان به سرعت از طریق شیرهای قطع اتوماتیک گاز، جریان گاز را حتی قبل از وقوع خرابی  های ها زلزله قطع کرد و بدین وسیله از آتش سوزی پس از زلزله جلوگیری نمود.

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: بررسی زلزله های دستگاهی نوین ایران ( شبکه زلزله نگاری منسجم مؤسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران که داده های  از سال 2006 بطور منظم قابل بر گرفتن است) نیز نشان می دهدکه در شعاع تقریبی 100 کیلومتری از مرکز زلزله جعفریه تعداد 485 زمین لرزه با بزرگی بیشتر ازدو و نیم رُخ داده است.

 

پیشوایی به بیان محدوده ریسک لرزه ای اطراف قم اشاره کرد و توضیح داد: پنج شهر قم، ساوه، تفرش، قنوات و جعفریه در شعاع حدود 60 تا 70 کیلومتری اطراف مرکز زلزله جعفریه قراردارد. جمعیت این شهرها روی هم حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر مطابق سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395  است.

 

پیشنهاداتی برای کاهش مخاطرات زلزله در استان قم

وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: این تعداد جمعیت شهری در 245 هزار  واحد مسکونی اسکلت دار و 195 هزار واحد مسکونی فاقد اسکلت زندگی می کنند یعنی جمعیتی نزدیک 600 هزار نفر در واحدهای فاقد اسکلت و نامقاوم در برابر زلزله های بزرگ زندگی می کنند که برابر 44 درصد جمعیت شهری  هستند.

پیشوایی افزود: در همین محدوده ، حدود 400 پارچه آبادی واقع گردیده که جمعیت کل آنها 127 هزار نفر می باشد . از این تعداد جمعیت روستایی 9.650 واحد مسکونی اسکلت دار و 29.360 واحد مسکونی فاقد اسکلت بوده که معادل 75 درصد منازل روستایی فاقد استحکام بنای نسبی و بدون اسکلت هستند.

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان خاطر نشان ساخت: راه اندازی شبکه محلی لرزه نگاری و شتابنگاری (در شهرهای کوچک )، آموزش مستمر رفتار صحیح در برابر زلزله از طریق رسانه ها و بخصوص صدا و سیمای استان و با هدایت و سرپرستی مدیریت بحران استان، تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی فاقد اسکلت با اهرمهای تشویقی دولت  و تخفیفات شهرداری ها و  نوسازی واحدهای روستایی با اولویت آوار سنگین از جمله پیشنهادهای این اداره کل برای کاهش مخاطرات ناشی از بروز زلزله در استان است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/db9g

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا