اجتماعیویژه

دستورات قاضی القضات برای رفع مشکلات قضایی قم

گزارش« ندای قم »ازسفررییس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی به قم؛

ندای قم /  روح اله کرمانی

 

رئیس قوه قضائیه و مسئولان عالی  قضایی کشور روز پنجشنبه درسفری  به قم مسائل و مشکلات بخش قضایی استان  را بررسی و  دستورات و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات صادر کردند.

به گزاش پایگاه خبری ندای قم  ،حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، در جریان هفتمین سفر رسمی استانی خود،  صبح روز پنجشنبه در صدر هیات عالی قضایی وارد استان قم شد و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) مورد استقبال آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و نماینده ولی‌فقیه در استان و همچنین سایر مقام های استانی قرار گرفت.

در بدو ورود حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به استان قم، فرزند شهید مدافع حرم «ابراهیم عشریه» از شهدای مدافع حرم با اهداء گل ورود رئیس دستگاه قضا به این استان را خیرمقدم گفت.

رییس دستگاه قضا در بدو ورود به استان قم ضمن زیارت مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه (س)، بر سر قبور علمای اعلام مدفون در جوار این مضجع مطهر حضور یافت و ضمن قرائت فاتحه، علو درجات آنان را از درگاه خداوند متعال مسالت کرد.

نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی درقم مراقبت بیشتری شود

 رئیس قوه قضائیه  در اولین برنامه خود  صبح  روز پنجشنبه  پس از زیارت  حرم مطهر حضرت معصومه (س ) در دیدار با آیت الله سیدمحمد سعیدی  تولیت  حرم مطهر بابیان اینکه برخی مکان‌ها به دلیل جایگاهشان احترام بیشتری دارند گفت: نسبت به برخی از مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی در قم باید بیشتر توجه و مراقبت شود و این یک امر عقلایی و دینی است و اختصاص به اسلام ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای اظهار کرد: توفیقی حاصل شده که ضمن زیارت حضرت معصومه (س) امروز و فردا کارهایی که در استان قم جریان دارد را تا جایی که مقدور است از نزدیک بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه مسئولیت داریم که در شهرستان ها حضور پیدا کنیم و با مردم از نزدیک در ارتباط باشیم، افزود: قم با توجه به ویژگی هایی که دارد باید مسائلش هم در تراز این شهر مقدس دیده شود.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه امروز برخی از مردم به خاطر مشکلاتی ممکن است تحت فشار باشند و ناراحتی‌هایی داشته باشند افزود: مسئولان باید توجه کنند که اگر جایی کسی حرفی زد برایشان غیر منتظره نباشد و با صبر و تحمل مشکلات مردم را بررسی و رفع کنند.

رونق  و جهش تولید بدون همراهی دستگاه‌های متولی امکان‌پذیر نیست

رییس دستگاه قضا  همچنین دیدار با شماری از تولیدکنندگان کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان استان قم، گفت: قوه قضاییه در کمک به تسهیل فرآیند واردات و صادرات کالا، نقدینگی، بانک مرکزی و گمرک جدی است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه تولید مساله مهم کشور است، افزود: اولویت رونق و جهش تولید در کشور بیشتر از سایر مسائل است و معضلات این بخش بدون همراهی همه دستگاه‌های متولی امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: مشکلات تولید در کشور صرفا زمانی حل می شود که دولت، قوه قضاییه و بخش خصوصی در کنار یک دیگر نسبت به تدبیر امور همدلی و همکاری کنند.

مسوولان باید نسبت به تحقق شعارهای داده اهتمام داشته باشند

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مسوولان باید نسبت به تحقق شعارهای داده اهتمام داشته باشند؛ گفت: باید کار کنیم تا شعور از شعار سبقت بگیرد چرا که رجزخوانی خالی کاری به پیش نمی برد و در کنار رجز باید در میدان عمل نیز گام های عملیاتی برداشته شود.

محسنی اژه ای تصریح کرد: یکی از ابزارهای مورد نیاز جهت تحقق اهداف تعیین شده، قوی ترکردن اراده فردی، تدبیر امور و احصای مشکلات گذشته و پیش بینی معضلات و چالش های حال و آینده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید هدایت گر، سیاست گذار و تنظیم کننده امور باشد و کار در دست بخش خصوصی قرار بگیرد، ادامه داد: برخی از افراد در مقام سخن این مطالب را بیان می کنند ولی در عرصه عمل اهتمام چندانی به آن ندارند؛ وقتی قرار است کار به دست مردم سپرده شود نباید عرصه های اثرگذاری آنها قفل و محدود شود.

وی اضافه کرد: سازمان بازرسی کشور باید نسبت به حسن اجرای قانون در حمایت از بخش خصوصی نظارت جدی داشته باشد و موارد تخطی را گزارش دهد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به انتقاد تولیدکنندگان از پیچیدگی های کار اداری در قوه قضاییه، گفت: فرآیند واردات و صادرات کالا، نقدینگی، بانک مرکزی و گمرک از مباحثی است که قوه قضاییه برای تسهیل روند اداری در راستای بهبود فضای تولید در آن ورود جدی کرده است.

تحریم و ضعف مدیریت عامل مشکلات امروز است

محسنی اژه ای با بیان اینکه مشکلات کنونی حاکم بر کشور که بخشی از آن ناشی از تحریم و بخشی نیز بخاطر ضعف در مدیریت ها نشات گرفته است، گفت: مسوولان عالی نظام آمادگی ذهنی لازم را جهت ایجاد تحول در عرصه های مختلف دارند و در برخی از بخش ها مقدمات اقدامات تحولی نیز آغاز شده است.

وی در ادامه با قدردانی از بازدیدهای میدانی استاندار قم از واحدهای تولیدی و صنعتی، تصریح کرد: برکت این قبیل کارها بسیار زیاد است و موجب جلب رضایت الهی و حل مشکلات مردم می شود؛ از استاندار قم درخواست می شود این روال پسندیده را ادامه دهد.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: مسوولان قضایی در سطح ملی و استان قم در کنار پیگیری مسائل کلان تولید، نسبت به حل معضلات و مسائل جزئی تولیدکنندگان نیز اهتمام داشته باشند.

دست متجاوزان به حقوق مردم باید کوتاه شود

رییس قوه قضاییه  همچنین در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه های قضایی استان قم گفت: امروز همه ما در هر نهاد و منصبی یک وظیفه الهی برای قطع کردن دست متجاوزان به حقوق مردم داریم و باید دست این افراد را از هر گونه سوء استفاده‌ای کوتاه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای اظهارداشت :مسوولان و کارکنان قضایی برغم تمام مشکلات، فعالیت پرفشاری را دنبال می کنند و امروز امید مردم به قوه قضاییه بیش از گذشته شده است.

وی با تاکید بر کمبود نیروی انسانی در بخش های مختلف قضایی، تصریح کرد: راه حل اساسی رفع مشکلات قضایی در سطح کشور؛ کاهش ورودی پرونده های قضایی است.

وی با بیان اینکه بیکاری، فقر و معضلاتی از این قبیل از عوامل مهم در افزایش پرونده های ورودی به قوه قضاییه است، ادامه داد: در این حوزه باید دستگاه های متولی به دنبال کاهش این مشکلات و بهبود وضع عمومی باشند.

محسنی اژه ای با اشاره به مشکلات اقتصادی کارکنان و قضات کشور اظهار داشت: در طول ۴ دهه گذشته هیچ وقت مانند دوران کنونی برای رفع مشکلات معیشتی کارکنان قضایی کشور تلاش نشده است و در هیج زمانی برای حل مشکلات قضات و کارکنان قضایی همکاری و تعامل دوجانبه با مجلس شورای اسلامی شکل نگرفته بود.

مسوولان قضایی اصل سعه صدر را در دستور کار خود قرار دهند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قم چندسال گذشته بدلیل موقعیت مواصلاتی خود بارانداز موادمخدر در کشور بود که با تلاش های مسوولان قضایی و برخوردهای قاطعانه این استان هم اکنون این وضعیت مدیریت شده است.

رییس قوه قضاییه بیان کرد: برخی مسائل و مباحثی در قم وجود دارد که شایسته این استان نیست و لازم است تا این مباحث با همت، تعامل و همراهی دستگاه های متولی به سرانجام برسد.

محسنی اژه ای افزود: تکریم ارباب و رجوع و همچنین تکریم کارکنان نهاد قضایی در استان قم مورد توجه مسوولان نهاد قضا باشد.

محسنی اژه ای با اشاره به مشکلات معیشتی حاکم بر جامعه گفت: بدلیل شرایط معیشتی و کم تحملی برخی افراد مسوولان قضایی اصل سعه صدر، صبر و تحمل را در دستور کار خود قرار دهند و از طرفی به نحوی تدبیر کنند تا دایره پرونده های ورودی کمتر و تا حد امکان مشکلات و معضلات ایجاد شده به نحو شایسته ای مدیریت و تدبیر شود.

 

ناهنجاریهای اجتماعی درقم کمتراز چیزی است که دشمنان القا می کند

رییس قوه قضاییه  همچنین روز پنجشنبه در دیدار اقشار مختلف مردم قم، گفت: در بیان ناهنجاری‌ها و مفاسد اخلاقی و اجتماعی نباید دچار اغراق شویم و تصور کنیم که کار از دست رفته است، یکی از نقشه‌های دشمنان القا غلبه فساد اخلاقی و ناهنجاری‌های اجتماعی در ایران و به خصوص قم برای زمینه‌سازی ذهنی در بین مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ایبا بیان اینکه برای ایجاد همفکری و ادارک مسایل و مشکلات باید جنبه همفکری و هم اندیشی بین عموم اقشار پررنگ تر شود، ادامه داد: مسائلی که امروز در دیدار اقشار مختلف مردم مطرح شد قابل تامل و توجه بود و بنده بصورت شخصی مباحثی که قابلیت لازم را داشته باشد تبدیل به دستورالعمل خواهم کرد.

محسنی اژه ای گفت: علوم انسانی مبتنی بر آموزه‌های دینی و اسلامی یکی از مباحث اولویت دار است، رسیدن به دستگاه قضایی در تراز انقلاب نیازمند تربیت زیرساخت‌ها به خصوص در حوزه نیروی انسانی است.

وی تاکید کرد: اگر نیروی انسانی بکار گرفته شده در قوه قضاییه در هر کدام از ویژگی‌های مورد نیاز مانند عدالت، علم و اخلاق حرفه‌ای و اسلامی، صبر و حوصله و غیره دچار نقصان باشد سبب ایجاد مشکل در فرایند صدور حکم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۰ ماه گذشته افزون بر ۲۵۰ نفر از طلاب حوزه علمیه بعنوان قاضی در حال جذب به قوه قضاییه هستند و بزودی دوره کارآموزی خود را آغاز خواهند کرد.

محسنی اژه ای یادآور شد: قوه قضاییه برای حل مشکلات و ارائه راه‌حل در مشکلات و معضلات موجود دست استمداد به سمت دانشگاه‌ها، نخبگان، افراد صاحب ایده و حوزه های علمیه دراز می‌کند.

طلاق، نفقه، حضانت از محورهای پرتعداد تشکیل پرونده قضایی است

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه ناهنجاری‌های اجتماعی دغدغه همیشگی دینداران است، یادآور شد: دعاوی خانوادگی چون طلاق، نفقه، حضانت و غیره یکی از محورهای پرتعداد تشکیل پرونده قضایی است که امکان بررسی سریع آنها با ظرفیت کنونی قوه قضاییه وجود ندارد و به همین دلیل از تمام اقشار و نهادها درخواست می‌شود در راستای اصل سازش و رفع اختلاف برنامه و طرح های خود را تقدیم قوه قضاییه کنند.

وی  با بیان اینکه به هر مقدار که فساد و نارسائی در زمینه فساد در جامعه وجود داشته باشد زیاد و غیر قابل قبول است، گفت: در حوزه مباحث فرهنگی همچنان فعالیت‌های موازی و جزیره‌ای زیاد است که برخی از آنها عملا یک دیگر را بی اثر می‌کند. فعالیت در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک نگاه جامع در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، حقوقی، آموزش و اطلاعاتی است.

وی ادامه داد: در مساله ناهنجاری‌های اخلاقی در برخی مسائل ممکن است باندهای فساد سیستماتیک وجود داشته باشد که در این عرصه‌ها لازم است تا نهادهای اطلاعاتی نسبت به شناسایی و برخورد با آنها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: ناهنجاریهای موجود در قم بسیار کمتر از چیزی است که دشمنان القا می کند اما این حجم از ناهنجاری ها نیز در این شهر قابل قبول نیست.

از تغییر کاربری اراضی کشاورزی با جدیت جلوگیری می شود

رییس قوه قضاییه همچنین عصر پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان قم با اشاره به معضل تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: قوه قضاییه برای جلوگیری از تغییر کاربری به خصوص زمین‌های مستعد مزروعی به ویلا و ساختمان‌های مسکونی جدیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای  اظهارداشت : شورای اسلامی شهر، دهیاری ها، منابع طبیعی و دستگاه هایی از این دست در صدور مجوز تغییرکاربری اراضی کشاورزی دخیل هستند و قوه قضاییه فقط در مرحله آخر زنجیره می‌تواند نسبت به تخریب ویلا یا خانه مسکونی اقدام نماید.

وی گفت: با تجهیزات بروز و پیشرفته که در کشور وجود دارد سازمان امور اراضی کشور بصورت آنلاین می تواند نسبت به تغییر کاربری اراضی در هر منطقه ای به صورت لحظه ای اطلاع یابد؛ در این زمینه باید اهتمام واقعی در دستگاه های متولی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به برخی اختلاف نظرها در خصوص حد و مرز تغییر کاربری اراضی کشاورزی و مزروعی عنوان کرد: در خصوص تعیین تغییرکاربری اراضی کشاورزی مرجع نهایی تشخیص وزارت جهاد کشاورزی است.

رییس دستگاه قضا گفت: مردم در رابطه با مجموعه مدیریت شهری و به خصوص در امر ساخت و ساز نسبت به عملکرد شهرداری انتقاد دارند و آنان انتظار دارند تا کارشان در نهایت سرعت، احترام، کرامت و عزتمداری انجام بگیرد.

محسنی اژه ای، یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در مسیر افزایش آگاهی های عمومی مردم در راستای کاهش جرایم و مراجعه به نهادهای قضایی بسترسازی کند.

وی با بیان اینکه بودجه قوه قضاییه تناسبی با حجم وظایف و رسالت های تعریف شده ندارد، گفت: بودجه یک ماه برخی از نهادهای دولتی بیشتر از بودجه سالانه قوه قضاییه است.

محسنی اژه ای با بیان اینکه سالانه میلیون ها زائر به شهر قم سفر می کنند، تصریح کرد: خدمت به زائران و گردشگران مذهبی در این استان توفیق بزرگی است که نصیب مسوولان قم شده‌است.

اختصاص۱۱۰ میلیارد تومان برای رفع مشکلات مراکز قضایی قم

صدوردستوربرای تعیین تکلیف اموال تملیکی منطقه سلفچگان

رئیس دستگاه قضا همچنین  در جلسه شورای قضایی استان قم با اشاره به گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص راکد ماندن چندین ساله یک محموله بزرگ پارچه به ارزش تقریبی ۲۰ میلیارد تومان از سال ۱۳۹۹ در انبار سازمان اموال تملیکی سلفچگان گفت: لازم است که هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف این محموله پارچه اقدامات مقتضی صورت بگیرد.

وی افزود: طبق گزارش رئیس سازمان بازرسی، برخی اموال و کالا‌ها از سال ۱۳۷۸ تا امروز یعنی ۲۳ سال در انبار‌های سلفچگان باقی مانده‌اند؛ ماندن این کالا‌ها در انبار مشکل ایجاد می‌کند؛ فوراً و پس از آنکه مشخص شد این کالا‌ها متعلق به اشخاص هستند یا دولت، باید نسبت به تعیین تکلیف آن‌ها اقدام شود.

رئیس دستگاه قضا در همین راستا از رئیس کل دادگستری استان قم خواست که با کمک بازرسی و استانداری قم، جهت تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر کالا‌های راکد موجود در انبار‌های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، هیئتی را به این منطقه اعزام‌ کند.

رئیس قوه قضائیه در نشست خبری سفر استانی به قم  خبرداد؛

اختصاص۱۱۰ میلیارد تومان برای رفع مشکلات مراکز قضایی قم

رئیس قوه قضائیه همچنین پنجشنبه شب در نشست خبری سفر هیئت عالی قضایی به استان قم، ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی مردم متدین ، انقلابی و شهید پرور این استان، اظهار کرد: در حدود ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع مسائل و مشکلات مراکز قضایی استان قم از جمله دادگستری استان، زندان‌ها، پزشکی قانونی، سازمان قضایی نیروهای مسلح استان و اداره ثبت اسناد ، تخصیص داده شد تا با همکاری استانداری ظرف مدت ۲ سال مسائل و مشکلات این  بخش‌های مورد اشاره با لحاظ اولویت‌ها رفع گردد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ملاقات‌های مردمی مسئولان ارشد دستگاه قضایی در جریان سفر استانی به قم، گفت : مسئولان عالی دستگاه قضا در جریان سفر به استان قم با حدود ۳۳۰ تن از مردم بصورت چهره به چهره دیدار کردند و نسبت به جمع‌آوری نامه‌های مردم اقدام شد؛ تاکید کرده‌ایم با تشکیل کارگروهی در راستای ترتیب اثر دادن به مسائل و مشکلات مطرح شده از جانب مردم در این دیدارها و همچنین موضوعات طرح شده از جانب آنها در نامه‌های ارسالی، اقدامات لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: برخی مسائل و موضوعات مطرح شده از جانب مردم در دیدارهایی که امروز با مسئولان قضایی داشتند ناظر بر پرونده‌های کثیرالشاکی بود که ضرورت دارد در خصوص آنها تصمیمات عاجل اتخاذ شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به حضور نمایندگان قوه قضاییه در نقاط مختلف استان قم مانند کهک، جعفرآباد، سلفچگان و خلجستان در راستای رسیدگی به مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم این‌ استان گفت: در جریان جلسه‌ای که بعدازظهر امروز برگزار شد، گزارش نمایندگان اعزامی ما در خصوص وضعیت مراکز قضایی استان قم، مورد بررسی قرار گرفت و در راستای رفع مسائل و مشکلات مراکز مورد اشاره، تصمیمات مقتضی اتخاذ شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین به دیدارهای خود با اقشار مختلف مردمی ، روحانیون و تولیدکنندگان و صنعتگران قمی اشاره کرد و تاکید داشت: در حد توان در راستای رفع مسائل و مشکلات مطرح شده از جانب اقشار مختلف مردم قم تلاش خواهیم کرد.

رییس دستگاه قضا در جمع اعضای جامعه مدرسین تاکید کرد؛

تلاش‌های دستگاه قضائی برای ارتقا امیدمردم به تحقق عدالت در جامعه

رییس قوه قضاییه  همچنین در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر تلاش‌های دستگاه قضائی برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام و ارتقا امید مردم به تحقق عدالت در جامعه تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با اشاره به گذشت بیش از چهار دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی، اظهار کرد: نهایت توقع از ما می‌رود که بتوانیم ثابت کنیم نظام اسلامی و نظام ولایی، پاسخگوی دنیا و آخرت مردم است و می‌تواند دنیا و آخرت را توأمان برای مردم به ارمغان آورد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای ایجاد تنش در کشور با بکارگیری ابزار تحریم و سایر دسیسه‌ها، بیان داشت: دشمن تلاش دارد تا با ابزار مختلف، ذائقه مردم بویژه نسل جدید و الگوی زندگی آنها را تغییر دهد؛ از سویی دیگر، تمرکز دشمن بر مخدوش کردن وجهه مراکز و مراجعی است که مأوای مردم هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تلاش‌های دستگاه قضائی برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام و ارتقا امید مردم به تحقق عدالت در جامعه، بیان داشت: تلاش داریم در دوره جدید قوه قضائیه از ظرفیت‌های نخبگان حوزه و نخبگان بخش‌های مختلف جامعه برای پیشبرد امور استفاده کنیم و در مدیریت دستگاه قضائی تحول ایجاد کنیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دستگاه قضائی باید مأمن و ملجأ همگان باشد، تصریح کرد: هر فردی که این تصور را دارد به او ظلم شده، باید بتواند برای احقاق و استیفای حق خود به مراجع قضائی مراجعه کند؛ البته مجرمین باید خوف داشته باشند و ظالمین و متعدیان باید این احساس را کنند که در برابر آنها قدرتی برخوردکننده وجود دارد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تعاملاتی و هم‌اندیشی‌های بی‌سابقه‌ای که قوه قضائیه طی حدود یک سال اخیر با دولتمردان و نمایندگان مجلس داشته است، اظهار داشت: علاوه بر اعضای دولت و نمایندگان مجلس، طی یک سال اخیر با افراد طیف‌های مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده‌ایم؛ از سویی دیگر ارتباط وثیق و هدفمند با متن مردم را در دستور کار داریم.

شایان ذکر است در جریان این نشست ۱۲ تن از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پیرامون موضوعات مختلف قضائی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پرداختند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/t2g6

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا