فرهنگ و هنرویژه

دراجرای طرح‌های اطراف حرم مطهر اولویت با مصالح مردم باشد

تولیت آستان  حرم مطهر حضرت معصومه (س):

تولیت آستان  حرم مطهر حضرت معصومه (س) گفت: در اجرای طرح‌های عمرانی به‌ویژه اطراف حرم کریمه اهل بیت باید رفاه و مصلحت مردم در اولویت قرار گیرد.

آیت‌الله سید محمد سعیدی روز سه‌شنبه در جلسه بررسی بافت اطراف حرم حضرت معصومه اظهار داشت: هر طرحی که می‌خواهد انجام شود، باید ۲ ملاک را مدنظر قرار دهیم، نخست آنکه کاملا کارشناسی شده و دیگر اینکه برای رضای خدا باشد.

امام جمعه قم گفت: بخشی از این اقدام‌ها از جنبه‌های فنی، معنوی و اجتماعی حائز اهمیت است، اما به طورکلی یک طرح خوب، طرحی است که هم کارشناسی شده و هم برای رضای خدا باشد، و اگر برای رضای خدا باشد ولی کارشناسی شده نباشد، ارزشی ندارد.

وی یادآور شد: به عنوان نمونه اگر وجود یک مسجد برای مردم مزاحمت ایجاد کند، فقیهان اجازه دادند که خراب شود و معادلش جای دیگری ساخته شود.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در ذهنمان این نکته را برجسته نکنیم که نباید هیچ مکانی را خراب کنیم، البته این اقدام باید از روی یک تشخیص شرعی، قانونی و حساب شده باشد و منهای مصالح عمومی نباشد.

وی بیان کرد: وقتی در مورد مسجد که خانه خدا و وقف است، اجازه تخریب داده شده، پس مکان‌های دیگر نیز مانعی برای برداشتن آنها وجود ندارد

بافت اطراف حرم مطهروضعیت خوبی ندارد

معاون اجرایی تولیت آستان حضرت معصومه (س) نیز با بیان اینکه بافت اطراف حرم حضرت معصومه وضعیت خوبی ندارد گفت: این بافت در حقیقت جز بافت چسبیده به حرم است، و به نوعی از دید عموم مردم، متعلق به حرم تلقی می شود.

هادی محمودنژاد همچنین پارکینگ شرقی حرم، خیابان ارم و مغازه‌های اطراف را از مهمترین معضل‌های اطراف حرم ذکر کرد و گفت: این موارد باید در ساماندهی اطراف حرم در اولویت قرار بگیرد، تعیین ۴۷۰ هکتار محدوده برای اطراف حرم کار خوبی است، اما مهمتر از آن نقاطی است که متصل به بدنه حرم است و از وضعیت خیلی مناسبی نیز برخوردار نیست و برای مجاوران و زائران ایجاد مشکل کرده است.

معاون حرم حضرت معصومه(س)  با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این وضعیت با مسائل امنیتی استان و حرم و همچنین بافت تاریخی و فرسوده موجود مرتبط است بیان کرد: در اجرای طرح‌های اطراف حرم باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم و بر روی طرح‌هایی که در رفاه مردم تاثیری بیشتر دارند، متمرکز شویم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/j3q7

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا