ندای قم / محمد شایگانی؛ شبکه قم در برنامه هفتشنبه که با عنوان جنگ شادانه خانوادگی هر جمعه به صورت زنده از بوستان علوی به روی آنتن میرود اخیرا از بلاگرهای اینستاگرامی پرمخاطب قم به عنوان مهمان دعوت کرده بود که از ابعاد مختلف مورد توجه مردم قرار گرفت .
در برنامه سازی های سیمای جمهوری اسلامی از جمله قم دعوت از مسئولان و کارشناسان و هنرمندان رویه ای معمول است، اما در سالهای اخیر به منظور کسب درآمد و جبران کسری بودجه ، بخشی از مهمانان تلویزیون با پرداخت هزینهای تحت عنوان مشارکت در برنامه ها حضور می یابند تا غیر مستقیم به تبلیغ شرکت و اداره خود بپردازند .
میدانیم که در سالهای اخیر شبکه های اجتماعی بویژه اینستاگرام به رقیب جدی تلویزیون در همه دنیا و ایران تبدیل شدهاند که البته در ایران به علت محدودیتهای تلویزیون، شدت بیشتری دارد و سیمای جمهوری اسلامی را با چالش هایی از جمله بحران جدی مخاطب روبرو کرده است .
شبکه های اجتماعی یا Social Media امروزه شبکه هایی هستند که توسط انسان رسانه ها مدیریت میشوند و تقریبا بجز در موارد معدودی محدودیت ندارند، در حالیکه در ایران و بسیاری از کشورهای جهان ، تلویزیون رسمی توسط دولتها اداره میشوند که محدودیت های فراوانی در اطلاع رسانی دارند.
حال این سوال مطرح میشود که آیا سیمای قم بمنظور جذب مخاطب دست به دامان بلاگرهای اینستاگرامی شده که هنوز در ایران فیلتر هستند یا بمنظور کسب درآمد چنین اقدامی صورت گرفته است؟
آنچه مسلم است بلاگرهای دعوت شده به سیمای قم، نیاز به تبلیغ در تلویزیون برای جذب دنبال کننده ندارند چرا که هر کدام دنبال کنندههای زیادی دارند برای مثال یکی از این بلاگرها یک میلیون مخاطب دارد در حالیکه تلویزیون قم به این اندازه مخاطب ندارد!
از سوی دیگر تلویزیون قم هم، برای درآمد مسلما به سراغ موسسات و شرکتهایی میرود که بتواند درآمد بیشتری کسب کند ، همانگونه که در خبر و برخی برنامه های دیگر گزارشهایی پخش میشود که نشان میدهد کاملا تبلیغاتی و به منظور کسب درآمد است ، چرا که نام آن شرکتها و موسسات نه یکبار که چند بار در طول گزارش پخش و زیرنویس میشود.
پس میتوان حدس زد که دعوت از این بلاگرها بمنظور جذب مخاطب بوده است. بهر حال هر کدام از این اهداف که مدنظر مسئولان سیمای قم بوده، نشان میدهد که مسئولان تلویزیون به تازگی به اهمیت شبکه های اجتماعی پی برده اند و خود این مسئله جای خوشحالی دارد؛ هرچند حضور این بلاگرها در تلویزیون قم را میتوان نوعی برد — باخت به نفع شبکه های اجتماعی تعبیر کرد.///////////////
لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/w8a3