مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم با بیان اهداف مدنظر شهرداری برای ساخت پروژه تونل شهدای امنیت گفت: روانسازی و متعادلسازی عبور و مرور شهری و بهرهمندی از فضای شهری امن و کاهش خطرپذیری، از مهمترین اهداف ما برای احداث این پروژه است.
به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری،لیلی نیک خلق احمدی در بیان اهداف ساخت پروژه تونل شهدای امنیت قم اظهار داشت: این پروژه در واقع ادامه بلوار جمهوری است که با هدف تکمیل رینگ شمال به جنوب شهر بوده که باعث اتصال بلوار جمهوری به کمربندی امام علی(ره) و کاهش بار ترافیک منطقه میشود.
وی با اشاره به دیگر اهداف کلان این پروژه گفت:روانسازی و متعادلسازی عبور و مرور شهری، بهرهمندی از فضای شهری امن، کاهش خطرپذیری، ارتقا ایمنی شهر و همچنین توسعه متوازن و متعادل تجهیزات و خدمات شهری از دیگر اهداف ساخت این پروژه کلانشهری بوده است.
مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم در توضیح مشخصات این سازه شهری ابراز داشت: شروع فاز یک و دو طراحی پروژه از سال ۹۷ تا ۹۹ انجام شد و ادامه طراحی تا سال جاری طول کشید.
وی در خصوص ابعاد این طرح افزود: طول مسیر زیرگذر ۱۱۰۰ متر و طول تونل ۴۲۰ متر و عرض آن ۲۱ متر است؛ همچنین عرض مسیر زیرگذر ۲۵ تا ۳۵ متر است و حدود ۶۰۰ شمع در مسیر تعبیهشده است.
مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم با اشاره به اینکه تلاش شده تا در ساخت این پروژه از بهترین مهندسین و مشاورین کشور استفاده شود گفت: بر اساس طرح تفصیلی، این پروژه بخش بزرگی از تملک را داشت اما طبق طراحی که ما انجام دادیم و به مشاور پیشنهاد دادیم در این تملکات صرفهجویی صورت گرفت و تقریباً نسبت به طرح تفصیلی ۵ هزار و ۶۰۰ مترمربع در تملکات صرفهجویی شد.
احمدی همچنین با اشاره به روند همکاری دستگاههای اجرایی در تأثیر آن در طولانی شدن زمان افتتاح پروژه اظهار داشت: ما در طراحیها دو پست برق دیده بودیم که روشنایی رمپ و تونل را تأمین کند، اختلافاتی درزمینهٔ نحوه تأمین روشنایی با شرکت برق استان قم داشتیم که قدری کار را مشکل کرد.
وی با اشاره به طولانی شدن پروسه اداری اخذ انشعابات افزود: بااینهمه تلاش کردیم در طراحی شرایطی را پیشبینی کنیم که کمترین مزاحمت برای اهالی ایجاد شود.