معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: ساختار پروژه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) منطبق با معماری سنتی، طاق چهاربخشی و بیانی امروزی از ایوان احداث خواهد شد.
به گزارش ندای قم به نقل از شهرنیوز، عباس حلواییزاده در نشست تشریح پروژه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) که با حضور مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور، معاونین شهردار قم و مدیران شرکت سرمایه گذاری سکاف در دفتر آیت الله اعرافی برگزار شد، اظهار کرد: ساختار طرح پروژه ضلع شرقی حرم مطهر به طور کامل منطبق بر معماری سنتی و طاق چهاربخشی است که یک بیان امروزی از ایوان را نشان میدهد.
وی افزود: در این طرح زائر تا در پروژه میآید و با پله برقی و آسانسور و پلههای اضطراری به او خدمترسانی میشود؛ تعداد آسانسورها از تعدادی که در طرح اولیه پیشبینی شده بود بسیار بیشتر و بیش از دو برابر و تعداد پله برقیها سه برابر است و پلههای اضطراری و سرویسهای بهداشتی نیز افزایش چشمگیری داشته است.
3 برابر شدن تعداد ورودیها و خروجیها در طرح
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تاکید بر اینکه یک رمپ برقی از طبقه منفی ۴ زائر را تا رو به روی حرم میرساند، خاطرنشان کرد: تعداد ورودیها و خروجیها نیز سه برابر شده است، به این معنا که در نقشه اولیه یک خروجی اصلی از پیامبر اعظم (ص) طراحی شد، اما در حال حاضر یک خروجی به تونل و یک ورودی و خروجی مستقیم از همسطح خیابان عمار یاسر به پروژه اضافه شده است.
حلواییزاده ادامه داد: تعداد پارکینگ پیشبینی شده ۱۵۷۰ پارکینگ بود که به دلیل شکل زمین و معارضهایی که ایجاد شد کاهش یافت اما در طرح فعلی نزدیک به ۱۹۲۰ پارکینگ پیشبینی شد که با الحاقاتی که به پروژه اضافه میشود میتواند به بالای ۲۰۰۰ پارکینگ افزایش پیدا کند.
وی تصریح کرد: در این پروژه پله برقی از طبقه منفی ۴ زائر را به رواقها میآورد و تمام لکههای سبز یک جفت آسانسور و یک پله اضطراری دارند؛ هدف این است که زائر در هرجایی خودرو را پارک کرد بتواند خودش را در همکف و منفی یک وارد حرم کند.
ایجاد دسترسیهای مناسب ترافیکی در پروژه
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: بعضی کاربریهای خدماتی در طبقات دیگر این پروژه نیز تعریف شده است که به منظور خدمت به زائران در اختیار شهرداری خواهد بود، همچنین پارکینگ اتوبوسهای تندرو، تاکسیها و رمپ ورودی از سمت بلوار پیامبر اعظم (ص) به سمت طبقه منفی دو تعریف و تلاش شده است تا طول ترافیک به حداقل ممکن در ورودیها و خروجیهای طرح برسد.
حلواییزاده عنوان کرد: مساحت این پروژه نزدیک به ۱۲۵ هزار متر مربع زیربنا است که تنها ۱۶ هزار متر مربع این مساحت تجاری خواهد بود، به این معنا که با وجود قابلیت افزایش مساحت تجاری در این زمین، شهرداری از ابتدا تلاش کرده است تا تنها هزینه اجرای پروژه به دست بیاید.
لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/vi86