مدیریت شهریویژه

فاز نخست خط یک مترو قم آماده تست گرم است

در بازدید اصحاب رسانه از پروژه قطار شهری قم مطرح شد ؛

اصحاب رسانه و خبرنگاران قمی ضمن بازدید از پروژه قطار شهری، در جریان آخرین وضعیت و پیشرفت فیزیکی این طرح مهم قم قرار گرفتند.

به گزارش ندای قم  به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، خبرنگاران و اصحاب رسانه روزشنبه با حضور در ایستگاه شهید مطهری مترو قم، از نزدیک با آخرین اقدامات عمرانی و تجهیز پروژه قطار شهری قم آشنا شدند.

طی این بازدید مسئولان سازمان قطار شهری قم از پیشرفت ۹۵ درصدی ایستگاه شهید مطهری و ۸۶ درصدی شهدای قلعه کامکار و آماده‌سازی ۴ ایستگاه عبوری در فاز نخست خط یک متروی قم خبر دادند.

به گفته مسئولان سازمان قطار شهری، فاز نخست خط یک مترو قم از چند ماه گذشته آماده انجام تست گرم و سرد است و تمام تجهیزات برای بهره‌برداری نهایی شده و هم‌اکنون تأمین قطار و ناوگان مشکل و معضل اساسی افتتاح این پروژه مهم شهری است.

پروژه خط یک مترو قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر از قلعه کامکار تا مسجد مقدس جمکران در ۱۴ ایستگاه در حال اجراست که در صورت تأمین قطار و واگن در کمتر از ۴ ماه شاهد بهره‌برداری و مسافرگیری از فاز نخست خط یک متروی قم در حدفاصل میدان کشاورز تا میدان مطهری خواهیم بود.

بهره‌برداری از فاز نخست مترو قم در انتظار تأمین واگن

معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم دراین بازدید گفت: فاز نخست خط یک مترو قم از دو ماه گذشته آماده انجام تست گرم و سرد است و تمام تجهیزات بهره‌برداری نهایی شده و هم‌اکنون تأمین قطار و ناوگان مشکل و معضل اساسی افتتاح قطار شهری است.

سید امید خداشناس اظهار داشت: پروژه خط یک مترو قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر از مسجد مقدس جمکران تا انتهای خیابان شاه ابراهیم در ۱۴ ایستگاه در حال اجراست.

به گفته وی، تأمین ناوگان و واگن‌های قطار شهری در کل کشور بر عهده دولت است که به دلیل مباحث مربوط به تحریم و انتقال ارز و مسائلی ازاین‌دست شاهد کندی در تأمین ناوگان هستیم.

معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه وزارت کشور متولی پروژه‌های قطار شهری در ایران است، گفت: بازرسان وزارت کشور در بازدید هفته گذشته خود از پروژه قطار شهری قم رضایت ۹۵ درصدی از عملکرد شهرداری قم داشتند که امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری شاهد بهره‌برداری نهایی از متروی قم باشیم.

وی یادآور شد: در صورت تأمین قطار و واگن در کمتر از ۴ ماه آینده شاهد بهره‌برداری و مسافرگیری از فاز نخست خط یک متروی قم در حدفاصل میدان کشاورز تا میدان مطهری خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه برای مدیریت بهتر این طرح، پروژه در دو فاز تقسیم‌بندی شده است اضافه کرد: فاز نخست به طول ۶ کیلومتر از محله قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری در مراحل نهایی خود قرار دارد و در طول این مسیر ریل‌گذاری و کابل‌کشی به‌صورت کامل انجام‌گرفته است.

خداشناس افزود: در طول این ۶ کیلومتر از فاز نخست خط یک مترو قم، ۶ ایستگاه در نظر گرفته‌شده که ازاین‌بین ایستگاه ابتدایی در میدان کشاورز و ایستگاه پایانی در میدان مطهری پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصدی دارد و ۴ ایستگاه عبوری دیگر نیز بالغ‌بر ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

وی با بیان اینکه در فاز نخست خط یک قطار شهری دو ایستگاه میدان کشاورز و شهید مطهری جهت مسافرگیری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: ۴ ایستگاه عبوری نیز به‌موازات آن وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم خاطرنشان کرد: در فاز دوم پروژه خط یک مترو قم از میدان شهید مطهری تا مسجد مقدس جمکران ریل‌گذاری و حفر تونل به‌صورت کامل انجام‌یافته است و در مرحله اول پیش‌بینی‌شده تا دو ایستگاه با تراکم مسافر بالا بعد از بهره‌برداری از فاز یک قطار شهری، مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

خداشناس ابراز داشت: در طول حدود ۱۵ کیلومتر از قطار شهری قم ۱۴ ایستگاه پیش‌بینی‌شده که ازاین‌بین ۶ ایستگاه احداث‌شده است.

روایتی از بومی‌سازی غرورانگیز تجهیزات قطار شهری قم

رئیس اداره طراحی و مهندسی سازمان قطار شهری قم  نیز دراین بازدیداز بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات پروژه مترو قم مانند کراس آور، پدهای ارتجاعی، تجهیزات انرژی و… خبر داد.

محمدجواد جعفری ا اشاره به بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات متروی قم، اظهار داشت: در مرحله نخست، بومی‌سازی تجهیزات قطار شهری با تمرکز بر شرکت‌های دانش‌بنیان، با حذف فرش لرزه‌گیر، پابندها و لایه‌های فوق ارتجاعی، این محصولات برای اولین بار توسط یکی از شرکت‌های بومی تولید و تأمین کرد.

رئیس اداره طراحی و مهندسی سازمان قطار شهری قم ادامه داد: همچنین پک کامل سوزن ” کراس آور” نیز برای تغییر جابه‌جایی قطار شهری توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ساخته و برای اولین بار در خط متروی قم نصب و تست گرم و سرد آن انجام‌گرفته است؛ پیش‌ازاین فقط کشور فرانسه از فناوری ساخت این سوزن‌ها برخوردار بود.

وی یادآور شد: در خصوص تجهیزات انرژی و تهویه نیز که پیش‌ازاین، از کشورهای سوئیس و سایر کشورهای اروپایی غربی وارد می‌شود هم‌اکنون از طراحی، ساخت و نصب به‌صورت ۱۰۰ درصد در داخل کشور بومی‌سازی می‌شود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/zvj2

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا