مدیریت شهری

دستورالعمل‌های ایمنی ماه محرم برای هیئت‌ها و تکایا

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در اطلاعیه ای اعلام کرد:

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در اطلاعیه‌ای، دستورالعمل‌های ایمنی ماه محرم را اعلام کرد.

به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم،  در دستورالعمل سازمان آتش‌نشانی قم از مسئولان هیات مذهبی و تکایا برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی خواستار توجه به این توصیه‌ها شده است.

۱-     استقرار بناهای تجمعی در همه موارد باید به نحوی باشد که درهای اصلی ورود و خروج آن‌ها دست‌کم به یک‌راه همگانی به‌طور مستقیم باز شود.

۲-     برای محل تجمع عزاداران حتماً باید معبر خروج اضطراری علاوه بر حدودی اصلی پیش‌بینی شود.

۳-     برای افراد سالخورده و اطفال و بانوان حتماً باید مکانی در نزدیک‌ترین نقطه به خروج بی‌خطر پیش‌بینی شود.

۴-     راه‌های خروج باید دارای ظرفیت کافی برای تخلیه هم‌زمان کلیه متصرفان باشد.

۵-     در فضاهای تجمعی پرتراکم مانند زیارتگاه‌ها مساجد حسینیه‌ها نمازخانه‌ها به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر تو خروج دور از هم از ۳۰۱ تا هزار نفر خروجی و بیشتر از هزار نفر چهار خروجی پیش‌بینی شود.

۶-     رعایت فاصله مناسب سیم برق اتصالات و ادوات برقی از مواد و مصالح قابل اشتغال مانند پرده فرش تابلو و غیره الزامی است.

۷-     فیوز برق باید استاندارد بوده و از استفاده از فیوزهای تقویت‌شده و غیراستاندارد جدا خودداری شود و اخذ انشعابات متعدد از یک پریز برق ممنوع می‌باشد.

۸-     استفاده از لامپ‌های برق ولتاژ بالا و بدون حباب و حفاظ ممنوع است.

۹-     قبل از استفاده از وسایل گرمازا از استاندارد و سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

۱۰-     در صورت استفاده از بخاری‌های نفتی بایستی قبل از پر کردن منبع سوخت اقدام به خاموش کردن آن‌ها نمود.

۱۱-     از بخاری‌های کارگاهی بدون دودکش هیزم سوز شعله دوریان و بدون حفاظ و غیره در داخل تکایا استفاده نشود.

۱۲-     در اخذ انشعابات از لوله‌کشی حتماً از شیلنگ‌های فشارقوی گاز مخصوص در دست مناسب استفاده شود و عبور دادن دودکش بخاری‌ها از سقف که از برزنت یا مواد قابل اشتعال می‌باشد که در آن خودداری شود.

۱۳-     رعایت حداقل یک متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم مقابلش مانند پشتی فرش پرچم و غیر الزامی است و در قسمت تلخ و حتماً باید معابر و خروج سریع تدارک دیده شود.

۱۴-     از ورود کودکان به قسمت طبخ غذا جلوگیری شود در صورت نیاز به نگهداری مواد نفتی و سیلندرهای گاز مکان مناسب خارج از قسمت فضای عمومی در نظر گرفته شود.

۱۵-     از نگهداری مواد نفتی و مایعات قابل اشتعال در داخل سالن و محل تبلیغ غذا خودداری شود.

۱۶-     درصورتی‌که از هیزم برای پخت‌وپز استفاده می‌شود حتماً باید آب کافی و حداقل یک شیلنگ برای اطفاء آتش‌سوزی‌های احتمالی پیش‌بینی شود و از نگهداری مواد نفتی و مایعات قابل اشتعال در داخل سالن و محل غذا خودداری شود.

۱۷-     قبل از برگزاری مراسم شبکه برق و لوازم الکتریکی و وسایل گرمازا موردبررسی قرار بگیرد و ایجاد شبکه آب‌رسانی و آتش‌نشانی در مساجد و حسینیه‌ها ضروری است باید به نحوی طراحی و نصب شود که امکان پوشش دهی لازم را به کلیه نقاط داشته و ظرفیت مخازن آن با توجه به فاصله ایستگاه آتش‌نشانی محل تعیین و حداقل برای مدت‌زمان ۱۵ دقیقه در نظر گرفته شود.

۱۸-   قبل از بهره‌برداری دستگاه حرارت زمان مانند بخاری‌ها سیستم حرارت مرکزی و غیره دودکش را نظافت و از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل شود دودکش در ناحیه منطقه فضای سبز باید مجهز به کلاهک باشند تا از افتادن اجسام داخل دودکش و همچنین کوه همچنین کوران هوا در زمان ورزش تندبادها مصون بماند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/8cfb

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا