مدیریت شهری

آماده‌باش 3000 نیروی شهرداری قم برای نیمه شعبان

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم خبرداد:

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم  از آماده‌باش 3000 نیروی شهرداری قم برای نیمه شعبان خبرداد.

به گزارش ندای قم ،مهدی اصفهانیان مقدم  روز یکشنبه در جلسه  ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر شهرداری قم که با حضور کمیته‌های 11 گانه ویژه نیمه شعبان و ایام نوروز برگزار شد، با گرامیداشت ایام رجبیه و شعبانیه اظهار داشت: از تلاش همکاران و مدیرعامل سازمان‌ها و معاونین خدمات شهری مناطق در حوزه‌های مختلف از بابت خدماتی که در این ایام و برگزاری جشن‌های دهه فجر و تقارن با اعیاد رجبیه تقدیر می‌کنیم.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم افزود: با توجه به اینکه در سال جاری همزمان ایام نیمه شعبان و ایام نوروز را داریم و در آستانه ماه مبارک رمضان نیز هستیم، پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که زمان سفر مسافرین و زائرین زودتر انجام شود و آماده‌باش دستگاه‌های خدمات رسان به‌خصوص شهرداری اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه مسئولیت کمیته خدمات شهری و رفاه عمومی ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر استان نیز با شهرداری است، گفت: در این راستا نخستین بار است که ستاد ملی نیمه شعبان در وزارت کشور تشکیل جلسه داده و دو جلسه در تهران و یک جلسه در مسجد مقدس جمکران با حضور مسئولان مربوطه، تولیت مسجد و شهردار و استاندار و دو تن از معاونین وزارت کشور و مدیرکل خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها تشکیل و مباحث خوبی مطرح‌شده است.

اصفهانیان مقدم با تأکید بر اینکه جلسه‌ای دیگر در سازمان شهرداری‌ها در این خصوص برگزار می‌شود، اذعان کرد: خوشبختانه نگاه‌ها و رویکردها نسبت به نیمه شعبان فرااستانی و ملی شده و جلسه‌ای نیز در آینده در  تهران با نگاه به ستاد اربعین داریم که این امر اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

اعلام آمادگی 10 کلان‌شهر برای همکاری در برگزاری جشن‌های نیمه شعبان

وی با اشاره به آمادگی 10 کلان‌شهر جهت همکاری با شهرداری قم در برگزاری نیمه شعبان، تصریح کرد: با توجه به سابقه‌ای که از تلاش همکاران خدوم شهرداری قم داریم، از نظر نیروی انسانی کمبودی وجود ندارد و سیاست این است که از امکانات و تجهیزات سایر کلان‌شهرها در پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها استفاده کنیم.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم عنوان کرد: از همراهی کمیسیون خدمات شهری و زائرین شورای شهر که در همه زمینه‌ها همگام بوده و همراهی خوبی در مباحث بودجه و سایر خدمات دارند، تقدیر می‌کنیم.

وی با اشاره به تشکیل 11 کمیته و ستادهای اجرایی 8 گانه در سطح شهرداری قم، افزود: جلسه‌ای با حضور معاونین خدمات شهری مناطق برگزار و مباحث کلی مطرح‌شده است؛ در نیمه شعبان امسال رویکردمان بر مردم مداری و محور بودن مردم و هیئت‌های مذهبی، مساجد و تکایاست.

اصفهانیان مقدم با بیان اینکه هر مراسمی که به بهترین نحو و با جامعیت برگزارشده با مشارکت مردمی بوده و در جشن‌های نیمه شعبان نیز رویکردها استفاده از ظرفیت‌های مردمی است، گفت: در این راستا در ایام‌الله دهه فجر، شهرداری با 150 مسجد هماهنگی لازم را اتخاذ کرده و جلسه‌ای با حضور شهردار برگزار شد و مباحث مربوط به آذین‌بندی محلات و مساجد به نمایندگان و هیئت‌امنای مساجد تحویل داده شد.

وی با تأکید بر اینکه این نگاه مردمی بودن اعیاد شعبانیه همچون دیگر مناسبت‌هاست، اظهار داشت: ما در شهرداری قم نیز تمهیدات همه‌جانبه‌ای در راستای برگزاری اعیاد شعبانیه با بسیج همه امکانات و عوامل انسانی در دستور کار قرار داده‌ایم تا بهترین خدمات را به زائرین و شهروندان در این ایام داشته باشیم.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در نیمه شعبان و ایام نوروز مسافران و زائران فراوانی در قم حضور یابند و در این راستا مناطق و معاونت‌ها در حال آماده‌سازی است و موضوعات پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها بررسی می‌شود.

رویکرد نیمه شعبان امسال مردم مداری و مردم محوری است

وی خاطرنشان کرد: کمیته‌ یازدهم، کمیته مردمی نام دارد، باید دراین‌ارتباط نیاز مردم به‌خصوص در تردد و پارکینگ مورد توجه قرار گیرد، چراکه سوابق نشان می‌دهد در مناسبت‌ها، زائران در فاصله‌ای دورتر پارک می‌کنند و ازاین‌رو پر شدن پارکینگ‌های هسته‌ای نباید منجر به افزایش ترافیک شود.

اصفهانیان مقدم اضافه کرد: بازنگری کلی فعالیت‌ها و آسیب‌شناسی و رفع نقاط ضعف لازمه ارتقای ظرفیت‌های خدمت‌رسانی است، همچنین اطلاع‌رسانی همه‌جانبه و یکپارچه، هدایت مسیر، رنگ‌بندی پارکینگ‌ها و مدیریت واحد میدان مورد تأکید است.

به گفته وی، ایجاد سامانه‌ای برای رساندن ویلچر ویژه سالمندان در مسیر، قرار دادن پروژه‌های جدید ورزشی در اختیار زائران و مسافران، تأمین کانکس و سرویس بهداشتی، آموزش موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و مدیریت پسماند از جمله خدماتی است که باید به زائران ارائه شود.

آماده‌سازی پارکینگ‌های اطراف مسجد مقدس جمکران

مدیر منطقه 5 شهرداری قم نیز دراین جلسه اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های جدی بار ترافیکی در منطقه و اطراف مسجد مقدس جمکران در این است که گاهی به دلیل عدم هماهنگی، گره‌های کوری را به وجود می‌آورد.

زین‌العابدین قراچورلوی با بیان اینکه در مسیر آل یاسین به سمت جمکران، تداخل پیاده و سواره، مشکلاتی را ایجاد می‌کند، ابراز کرد: در این خصوص، پیشنهاد می‌شود با توجه به فعالیت 16 پارکینگ و ساماندهی آن برای زائران و مسافران، پارکینگ شماره 7 به‌عنوان مرکز تبادلی و پایانه در خدمت زائران باشد تا گره‌های ترافیکی را کاهش دهد.

مدیر منطقه 5 شهرداری قم تصریح کرد: در این خصوص نیاز به هماهنگی داریم تا حمل‌ونقل روانی داشته باشیم و از قفل ترافیکی در اطراف هسته مسجد مقدس جمکران جلوگیری شود.

وی شناخت نقاط قوت و ضعف در سال‌های گذشته را راهگشای خدمات بهتر به زائران و مسافران در نیمه شعبان و در آستانه عید نوروز برشمرد و عنوان کرد: ایستگاه‌های صلواتی باید مسائل امنیت غذایی و پدافند غیرعامل در پیشگیری از حوادث را مورد توجه قرار دهند.

قراچورلوی خاطرنشان کرد: موضوع تعهد ایستگاه‌های صلواتی در خصوص رفت‌وروب و نظافت مسیر، حفظ درختچه‌ها و باغچه سازی های مسیر، از مسائلی بوده که با هم‌گرایی و هماهنگی بیشتر امکان‌پذیر است.

وی همچنین اطلاع‌رسانی و راهنمای دقیق زائران و مسافران به سمت حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران را امری مهم برشمرد و گفت: شناسایی سوئیت‌ها و منازل فاقد مجوز اهمیت زیادی در تأمین امنیت زائران و مسافران دارد و دراین‌باره نیازمند نظارت جدی بر فعالیت افراد برای اجاره سوئیت و خانه‌های شخصی به‌خصوص در منطقه 5 از سوی میراث فرهنگی و گردشگری استان هستیم.

مسیرهای حرکتی به سمت مسجد مقدس جمکران یکطرفه می شود

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز دراین جلسه گفت: با توجه به تجربیات سال گذشته و بر اساس نظر مشاور، در برگزاری نیمه شعبان و نوروز به این جمع‌بندی رسیدیم که باید مسیرهای حرکتی به سمت مسجد مقدس جمکران یک طرفه باشد که ازاین‌رو از سمت خیابان ظهور مسیر یک طرفه است.

سید امیرعباس صفوی با بیان اینکه اصلاح ترافیکی یکی از رویکردهای مهم در جهت ساماندهی تردد است، تصریح کرد: با توجه به جانمایی پارکینگ‌ها نیز ابتدا باید پارکینگ‌های جمکران در مرکزیت قرار بگیرد و پس از تکمیل پارکینگ‌های 1 و 2 و 3 و 4 و پارکینگ‌های هسته‌ای و داخلی، سایر پارکینگ‌ها تکمیل شود.

صفوی با تأکید بر اینکه جانمایی مسیر به‌گونه‌ای است که زائران پس از حضور، به سمت خیابان امام حسن عسکری(ع) رفته و وارد جاده کاشان می‌شوند تا بار ترافیکی در این مسیر نداشته باشیم، گفت: در سال گذشته بلوار حضرت خدیجه(س) به‌صورت تندرو و کندرو در اختیار زائران بود و یک باند برای پارکینگ مورداستفاده قرار گرفت.

 

16 پارکینگ ویژه زائران و مسافران در نیمه شعبان

وی اضافه کرد: 16 پارکینگ ویژه زائران و مسافران در نیمه شعبان و ایام نوروز در قم جانمایی شده است و بازدیدهای میدانی خوبی انجام‌شده است؛ دراین‌باره27  هزار سلول فضای باز برای وسایل شخصی و 4 هزار فضای پارک برای اتوبوس برون‌شهری و 4500 هزار فضای پارک برای موتورسیکلت جانمایی شده که در مجموع 32 هزار و 500 فضای پارکینگ است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه در جهت امنیت پارکینگ‌ها پایش تصویری به‌صورت مانیتورینگ با سطح پوشش بالا انجام می‌پذیرد اذعان کرد: در بازدیدهای صورت گرفته اقداماتی از جمله آسفالت برخی از پارکینگ‌ها، رنگ‌بندی‌ها، هدایت مسیر و طراحی نرم‌افزار مسیریاب در دست اقدام است.

وی ادامه داد: مسیر رفت بلوار پیامبر اعظم(ص) در اختیار پیاده‌رو و باند برگشت آن از آل یاسین به سمت حرم مطهر ویژه تاکسی و اتوبوس و باند کندو حضرت خدیجه(س) برای خروج از محدوده است که همه این‌ها با رنگ سبز مشخص می‌شود.

مدیریت ترافیک در خدمت‌رسانی به‌موقع آتش‌نشانی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم  نیز دراین جلسه اظهار داشت: کمیته ایمنی فعالیت‌های خود را در آستانه نیمه شعبان، عید نوروز و حضور زائران و مسافران، از نیمه نخست اسفند به‌طورجدی در بازدید از بوستان‌ها، اقامت گاه‌ها، کمپین‌ها و پارکینگ‌ها آغاز می‌کند.

عباس جعفری با بیان اینکه در بحث ایمنی، پیشگیری اهمیت زیادی دارد و باید مانع از بروز حوادث شد، خاطرنشان کرد: در این راستا سایر کمیته‌ها نیز باید با کمیته ایمنی همراهی و همکاری داشته باشند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم افزود: رفع معضلات ترافیکی به‌خصوص در هسته اصلی اطراف حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران، نقش مهمی در کاهش حوادث دارد که در این راستا در استقرار خودروها، حداکثر پوشش را در حرم مطهر و اطراف و مجموعه شهر داریم تا اقدامات عملیاتی به‌موقع انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه گاهی تغییر طرح‌های ترافیکی به‌خصوص در آخرین ساعات، می‌تواند به گره‌های ترافیکی و بروز حوادث منجر شود که باید دراین‌باره اطلاع‌رسانی دقیقی صورت پذیرد، گفت: در زمینه ترافیکی و ازدحام جمعیت و خودرو باید به‌گونه‌ای مدیریت شود تا ماشین آتش‌نشانی و سایر خدمات بتواند  تردد آسان روانی داشته باشد.

عدم استفاده از پیک‌نیک و زغال در چادرهای مسافرتی جدی گرفته شود

جعفری با اشاره به اینکه ایمنی در پارکینگ‌ها اهمیت زیادی دارد و باید نظارت منسجمی به‌خصوص بر پارکینگ‌های مسقف صورت پذیرد، عنوان کرد: در اسکان نیز باید مراقبت‌های لازم اتفاق بیفتد، زیرا بیشترین موارد حوادث مربوط به زمان‌های اسکان مسافران و زائران است.

به گفته وی، در محیط‌های سرپوشیده اهمیت این موضوع بیشتر است و متأسفانه استفاده از پیک‌نیک و زغال در چادرهای مسافرتی یکی از دغدغه‌های جدی در اسکان مسافران است، چراکه منجر به تولید گاز منواکسید کربن و آتش‌سوزی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم ادامه داد: در کمپینگ ها و پارک‌هایی که برای اسکان و استقرار در نظر گرفته می‌شود باید فاصله میان چادرها رعایت شده باشد تا در صورت بروز حادثه، سایر چادرها دچار آسیب نشوند.

وی اضافه کرد: روشن کردن پیک‌نیک و آتش در چادر ممنوع است و با دوربین‌های حرارتی که در حال تأمین بیشتر آن‌ها هستیم، می‌توانیم این مساله را شناسایی کنیم.

جانمایی استقرار 33 هزار و 350 تخته چادر در بوستان‌ها

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم نیز دراین جلسه ازجانمایی استقرار 33 هزار و 350 تخته چادر در بوستان‌های شهری برای نیمه شعبان و ایام نوروز خبرداد.

پیام جوادیان اظهار داشت: یکی از کمیته‌های مهم ستاد، اسکان و زیباسازی در این ایام است، در مورد اسکان دو مکان را به‌صورت اولویت اول و دوم قرار داده‌ایم که بوستان فدک به‌عنوان اصلی‌ترین کمپینگ در ورودی عوارضی با ظرفیت 1200 تخته چادر یکی از این دو ظرفیت است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم افزود: بوستان‌های نیایش و نیاز در رینگ مسجد مقدس جمکران با 450 تخته چادر و بوستان غدیر با امکان نصب 1000 تخته چادر، جز استراحت گاه‌ها و کمپینگ های اصلی شهر است.

به گفته وی، با توجه به ورود مسافر، بوستان حضرت مهدی(عج) با 250 تخته چادر، بوستان امام رضا(ع) با 200 تخته چادر و بوستان هاشمی با 250 تخته چادر به این ظرفیت اضافه می‌شود، همچنین یک سری از بوستان‌ها از غروب چهاردهم شعبان در جهت اسکان مدیریت می‌شود.

جوادیان تعداد کل ظرفیت‌های نصب چادرهای مسافرتی در قم را 33 هزار و 350 تخته چادر دانست و اضافه کرد: سعی بر این بوده که انرژی و نیروها پراکنده نشود و متمرکز بماند تا با کمترین مشکل تعداد بیشتری از مسافران و زائران اسکان یابند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اضافه کرد: با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان، از یکم اسفند بازدید از اماکن مسقف در ورزشگاه‌های شهید حیدریان، شهید طاهریان و ظهور و خانه تکواندو هماهنگ شده تا اگر بارندگی و برودت هوا رخ داد، وارد مدار شوند.

وی در خصوص ضرورت اطلاع‌رسانی به مسافران و زائران افزود: تجربیات خوبی در سال‌های قبل در ورودی قم داشته‌ایم و 5 کانتر در آنجا مستقر شدند که مسافرین و زائرین را به اماکن تفریحی و مذهبی همراهی و هدایت می‌کردند و امسال نیز در 5 نقطه شهر بروشورهایی برای معرفی اماکن تفریحی، شهربازی‌ها، باغ پرندگان و سورتمه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

اجرای 850 مترمربع دیوار نگاره مهدویت

جوادیان اذعان کرد: به‌غیراز بوستان‌های محلی، همه بوستان‌ها در پروسه خدمت به زائران مسافران قرار می‌گیرد، همچنین ساماندهی سرویس بهداشتی و نمازخانه‌ها و نورپردازی بلوار پیامبر اعظم(ص) در دستور کار است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم عنوان کرد: در این بلوار مشکلاتی در خصوص فضای سبز وجود داشت که با همت شهرداران مناطق 1 و 5 تا حد زیادی اقدامات خوبی انجام‌شده و کاشت به‌زودی انجام می‌شود.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم با بیان اینکه همچنین دیوار نگار مهدویت به مساحت 850 متر و دیوارنگاره‌های نوروزی به در سطح مناطق 8 گانه با مساحت 6 هزار مترمربع در حال انجام است، گفت: استقرار المان‌های نوروزی در شهر از 14 اسفند نصب و آذین‌بندی میادین ورودی انجام می‌شود، در نیمه اسفند 20 پروژه شاخص زیباسازی به بهره‌برداری می‌رسد.

خدمت رسانی200 دستگاه تاکسی و 200 دستگاه ون در نیمه شعبان

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری نیز دراین جلسه  قم گفت:200 دستگاه تاکسی و 200 دستگاه ون در نیمه شعبان به زائران در قم خدمت‌رسانی می‌کنند.

به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری، قاسم طالبی در جلسه ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر شهرداری قم ویژه نیمه شعبان و ایام نوروز اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سازمان تاکسیرانی، 2 هزار دستگاه تاکسی در ایام نیمه شعبان آماده ارائه خدمت به زائران و مسافران در مسیر حرم تا مسجد مقدس جمکران هستند.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم افزود: این تاکسی‌ها با توجه به ساماندهی که صورت گرفته است، روز قبل از نیمه شعبان مشغول به کار و در مسیر هدایت می‌شوند.

وی با بیان اینکه درصورتی‌که مسیر مسجد مقدس جمکران از درب طرف خیابان آل یاسین دارای ترافیک باشد، مسیر از مقابل امامزاده شاه احمد قاسم(ع) و بلوار پیامبر اعظم(ص) هدایت می‌شود، گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا تاکسی‌ها بتوانند در مسیر روانی به خدمت بپردازند و بخش پیاده‌رو و سواره‌رو هماهنگی لازم اتخاذ شود.

طالبی خاطرنشان کرد: همچنین در جهت رفاه زائرین و مسافرین 200 دستگاه ون نیز در این مسیر فعالیت می‌کند.

به گفته وی، 50 دستگاه ون خریداری‌شده نیز به‌زودی وارد ناوگان می‌شود که می‌تواند در ارائه و توسعه خدمات مثمرثمر باشد.

وجود سیستم مانیتورینگ و کنترل‌کننده اتوبوس‌ها برای کنترل ترافیک

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم  نیز دراین جلسه گفت :بیشترین بار خدمت‌رسانی در حمل‌ونقل عمومی در نیمه شعبان با توجه به ازدحام زائران، بر عهده اتوبوس است و تاکسی بیشتر به‌عنوان دربستی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

علی نیک افزود: عموم سرویس‌ها از قبل از نیمه شعبان از میدان مطهری و پل علیخانی و درب 2 جمکران آماده خدمت‌رسانی است و تا مادامی‌که ترافیک نباشد تا نزدیک‌ترین نقطه جمکران در تردد است.

وی با اشاره به پیش‌بینی تمهیدات ترافیکی اذعان کرد: با توجه به اینکه در روز نیمه شعبان از میدان آل یاسین پیاده‌روها در تردد هستند، برآنیم از سمت مسجد مقدس جمکران به سمت امامزاده شاه احمد قاسم(ع) تا دوربرگردان سرویس به‌صورت رایگان ارائه شود.

نیک با بیان اینکه همانند سال‌های قبل سیستم مانیتورینگ و کنترل‌کننده اتوبوس‌ها برپا بوده و همه اتوبوس‌ها رصد می‌شوند، افزود: با هماهنگی پلیس اگر در نقطه‌ای اتوبوس در ترافیک مانده باشد تدابیر لازم برای خروج از ترافیک در ابتدا و انتهای مسیر وجود دارد که امیدواریم با نظارت و هماهنگی لازم، ترافیک روان باشد تا خدمت‌رسانی به بهترین شکل صورت بگیرد.

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: اگر از سمت پردیسان بتوانیم به خیابان ظهور به‌طور مستقیم سرویس‌دهی داشته باشیم بخش زیادی از ترافیک مدیریت می‌شود.

 

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/7btv

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا