سهم قابلتوجه موتورسیکلت در ترددهای شهری قم
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم مطرح کرد:
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: استفاده از موتورسیکلت در شهر قم سهمیه قابلتوجهی در سفرهای درونشهری دارد.
به گزارش ندای قم ،رضا خانهزاد یزدی در گفتوگویی، با اشاره به وضعیت تقاضای سفر در شهر قم اظهار داشت: تعداد سفرها در یک دوره زمانی 15 ساله رشد سریعی دارد که یکی از دلایل آن ویژگیهای سرانه مالکیت خودروست که نسبت آن در کل شهرهای کشور افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه وضعیت تقاضای سفر و تردد با خودروهای شخصی در مرکز شهر تا حدی بحرانی است، مطرح کرد: اگر برای این بحران، اقدامی صورت نگیرد افزایشیافته و مدیریت ترافیک را دشوارتر میکند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: با توجه به برنامهریزیهای انجامشده وضعیت تصادف در قم بهخوبی رصد و کد گذاری شده است، هرچند ورود اطلاعات زمان برد، اما این ویژگی برای وضعیت ایمنی شبکه مؤثر بوده است.
وی با تأکید بر اینکه ازجمله این پیشنهادات، ممیزی ایمنی ترافیک در برخی از نقاط بود که وضعیت ایمنی بهبودیافته و در این خصوص مطالعاتی در قم شروع شد، افزود: مجموعهای از راهکارهایی که در قم پیشنهاد شد، شامل شبکه غیر موتوری، حملونقل همگانی، شبکه معابر، پارکینگ، پایانه و سیاستهای مدیریت تقاضای سفر است.
وضعیت ترافیکی شهر با اجرای طرح جامع حملونقل بهبود مییابد
خانهزاد یزدی خاطرنشان کرد: این گزینهها با هم ترکیب و برای افق بلندمدت ارزیابی اقتصادی صورت گرفت که اثرات آن بر سیاست و اهداف کلی ازجمله کاهش خطرات محیط زیستی و افزایش ایمنی قابلسنجش است.
وی اضافه کرد: همه آنها در قالب ساخت و بهرهبرداری و هزینههای اجرا برآورد و گزینهها بر اساس هزینههایی که امتیازات بالاتری داشتهاند، انتخاب و در جلسه کمیته فنی روی جزییات گزینهها نیز بحث شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: گزینه مناسب آن است که مجموعهای از پیاده راهها را در هسته مرکزی برای کاهش جذابیت خودروی شخصی اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه همزمان با طرح جامع حملونقل، مطالعه جداگانه طرح حملونقل با دوچرخه توسط دانشگاه قم انجام شد اذعان کرد: در این مطالعات یک شبکه وسیعتری نسبت به پیشنهاد طرح جامع حملونقل مطرح کردند و با اجرایی شدن آن سنجیده و پوشش خوبی روی شهر قم داریم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم اظهار داشت:استفاده از موتورسیکلت در شهر قم سهمیه قابلتوجهی در سفرهای درونشهری دارد، با توجه به نزدیکی موتور و دوچرخه باید بتوانیم برخی از موتورسواران را تشویق به استفاده از دوچرخه کنیم بهجای اینکه به سمت خودروی شخصی حرکت کنند که بسترسازی آن در طرح جامع فراهمشده است.