ویژهیادداشت

قم ومعضل کمبود پارکینگ

سردرگمی و افزایش نارضایتی شهروندان؛

ندای قم / روح اله کرمانی / روزنامه نگار

مشکل کمبود پارکینگ درشهرقم به ویژه درهسته مرکزی شهر مشکل امروز و دیروز نیست. افزایش خودروها در سطح شهر، ساخت و ساز خانه‌ها و مراکز خرید بزرگ، باعث شده تا علاوه بر ایجاد مشکلات آلودگی هوا و ترافیک، مشکل کمبود پارکینگ هم به وجود آید. حتی در مهمانی‌ها می‌بینیم که گاهی پدر خانواده اعضای خانواده را درمقابل منزل میزبان پیاده می‌کند و خودش به دنبال جای پارک خودرو می‌رود و این یافتن جای پارک گاهی تا بیست دقیقه طول می‌کشد چون کوچه پس کوچه‌های شهر نیز دیگر جای پارک خودرو را ندارند.

برای نمونه یکی از مشکلات شهر قم در خصوص کمبود پارکینگ را بیان می نمایم، اگرعصرروز پنجشنبه سری به آرامستان های سطح شهربویژه گلزارشهدای امامزاده علی ابن جعفر)ع (، امامزاده ابراهیم (ع) وباغ بهشت درانتهای خیابان انقلاب بزنید ، به عینه خواهید دید که مردم برای رفتن برسرمزاراموات خود با مشکلات عدیده ای برای پارک خودرو مواجه هستند چرا که جای پارک‌های کنار خیابان و پارکینگ کنار مجتمع امام خمینی( ره) جوابگو نیست ومردم سرگردان در خیابان های اطراف برای پیدا کردن جای پارک هستند .

این درحالی است که جدا از نبود پارک برای رفت وآمد با پای پیاده نیزمردم دچار مشکل هستند ،جلوی درب های گلزار شهدا وبویژه در درب ورودی از سمت مجتمع شاهد پارک موتورسیکلت هستیم ومردم مجبور هستند از بین موتورسیکلت های پارک شده با سختی وارد گلزار شوند؟!

این مشکل هرهفته با شدت بیشترتکرارمی شود وهیچ اقدام اساسی برای رفع این معضل انجام نمی شود، گویا مسئولان اصلا این مشکل را نمی ببیند واگر هم مشاهده می کنند به راحتی از کنار آن می گذرد.

به  اعتقاد  نویسنده  این مشکل دو راهکار کوتاه مدت و بلند مدت دارد، درکوتاه مدت باید نیروی های پلیس راهور در این روز در محدود گلزارشهدا بیشتر شود تا با حضور میدانی با هدایت و اعمال قانون و هدایت خودروها به سمت پارکینگ ازایجاد ترافیک و پارک های دوبل جلوگیری نماید و نیروی های تخلفات شهری شهرداری قم نیز درورودی درب های گلزار و پارکینگ های موجود حضوریابند و از پارک  موتورسیکلت ها و هرگونه سد معبر مقابل درب های گلزار شهدا و پیاده روهای منتهی به آن جلوگیری نمایندوهمچنین نسبت به نظم دهی پارک  خودروها ها و ایجاد ورودی و خروجی درپارکینگ ها  اقدام نمایند.

دربلندمدت نیز باید شهرداری با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه ، بنیاد شهید و امورایثارگران و همچنین بخش خصوصی نسبت به احداث یک پارکینگ طبقاتی با ظرفیت بالا اقدام نمایند. چراکه احداث پارکینگ دراین نقطه از شهر ولو برای روزهای پنجشنبه ومناسب ها توجیه اقتصادی و اجتماعی دارد، مهمتر ازهرچیز موجب رضایتمندی بیشتر مردم  ازمسئولان می شود واحداث آن بایست دراولویت قرار گیرد.

همه مسئولان شهری و استانی به معضل  کمبود پارکینگ دراین شهر اذعان  دارند ولی اقدام عملی  چندانی برای حل این مشکل مشاهده نشده است.این معضل اعصاب و روان مردم این کلانشهر رابه مخاطره انداخته است.حال که به دلایل مختلف ازجمله کمبود زمین و نبود اعتبارات لازم مدیریت شهری امکان  ساخت پارکینگ را در نقاط مختلف شهر را ندارد ،بایدازتوان بخش  خصوصی برای ساخت پارکینگ  استفاده شود .همچنین انتظار می رود با ورود جدی ترمسئولان شهری به حوزه ساخت پارکینگ با استفاده از ظرفیت های موجود و توان بخش خصوصی  و تسهیل شرایط  دریک افق کوتاه مدت شاهد افزایش تعداد پارکینگ های عمومی درسطح شهرقم باشیم  چراکه هرگونه تاخیر در رفع این معضل شهری تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی به همراه دارد که ممکن است جبران ناپذیر هم باشد!

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/jkh5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا