
رییس کل دادگستری استان قم ،۹۵ درصد پروندههای وارده تعیین تکلیف شده اند گفت: سال گذشته ۷۲ هزار پرونده در صلحیاری و شوراهای حل اختلاف این استان به سازش انجامید و این پروندهها به هیچ وجه وارد دادگاه نشدند.
به گزارش ندای قم ،حجتالاسلاموالمسلمین سید کاظم موسوی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت شهدای هفتم تیر در گلزار شهدای سوم خرداد قم، با اشاره به هفته قوه قضاییه و نقش حساس این قوه در تامین امنیت، اظهار کرد: اگر قوه قضاییه خوب عمل نکند، ثمره کار همه نهادهای امنیتی هدر میرود.
وی با بیان اینکه امنیت پایدار در جایجای قم برقرار است، از کاهش ۸۰ درصدی شرارتها و حذف جرائمی نظیر سرقت مسلحانه و آدمربایی و کاهش ۲۶ درصدی طلاق در این استان خبر داد.
رئیس دادگستری قم با تشریح دستاوردهای سند تحول قضایی، گفت: ۶۰ درصد سند تحول در سطح کشور و ۱۰۰ درصد برنامههای عملیاتی آن در دادگستری قم اجرا شدهاست که منجر به معرفی دادگستری قم بهعنوان دادگستری برتر شد.
موسوی همچنین به کاهش موجودی پروندهها از ۲۸ هزار به بیش از ۱۳ هزار فقره اشاره کرد و افزود: غالب ۹۵ درصد پروندههای وارد شده به دادگستری قم حداکثر ظرف ۴۹ روز تعیین تکلیف میشوند و هماکنون نیز فقط ۱۳ فقره پرونده قدیمی که یک ساله و بالاتر هستند، در استان داریم.
وی با تاکید بر نقش شوراهای حل اختلاف، خاطرنشان کرد: از هر ۱۰۰ پرونده وارد شده به شوراهای حل اختلاف، ۶۲ پرونده منجر به سازش میشود و در سال گذشته ۷۲ هزار پرونده در صلحیاری حل شد که اصلا به دادگاه نرسید.
برگشت ۵۲۰۰ میلیارد ریال به بیتالمال
رییس کل دادگستری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عزم جدی دستگاه قضا برای مبارزه با فساد تاکید کرد: در یک پرونده، نزدیک به پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به بیتالمال بازگردانده شدهاست.
وی همچنین به راهاندازی سامانه ابلاغیه الکترونیکی عدلیران برای حذف کاغذ و استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: قضات ما با دانش روز، به جرائم نوینی مانند رمز ارزها و کلاهبرداری اینترنتی رسیدگی میکنند.
موسوی در بخشی از سخنان، بر لزوم آمادگی کامل ادارهها و نهادها برای اسکان زائران حاضر در مراسم تشییع رهبر شهید تاکید کرد و افزود: ۴۰ سال رهبری ایشان، پدری و ازخودگذشتگی برای این ملت بود، از اینرو همه ما وظیفه داریم، برای هر چه باشکوهتر برگزار شدن مراسم تشییع، امکانات لازم را فراهم کنیم.
وی همچنین با گرامیداشت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی، تاکید کرد: آمریکا خود را مدعی حقوق بشر میداند، اما نخستین ناقض حقوق بشر در دنیاست.



