اجتماعیویژه

قم درکاهش سرقت جزء دواستان اول کشور است

سرپرست پلیس آگاهی استان قم  درگفت و گو با «ندای قم »خبرداد:

ندای قم / روح اله کرمانی :سرپرست پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم گفت:کل سرقت ها در 6 ماه نخست امسال در استان قم 4 درصد کاهش داشته است و این استان در زمینه کاهش سرقت ،جزء دو استان اول کشور میباشد.

سرهنگ جعفرعباسعلیپور به مناسبت هفته نیروی انتظامی درگفت و گو با ندای قم طی سخنانی اظهار داشت:سرقت به عنف که کمتراز دو درصد کل سرقت ها را شامل می شود که 6 ماهه نخست امسال کاهش 4 درصدی داشته است. وی افزود:100درصد جرایم خشن اعم از:قتل،آدم ربایی  و بالای 85 درصد پرونده های تجاوز به عنف در این مدت کشف شده است.

سرپرست پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم در ادامه با بیان اینکه افزایش دوربین های نظارتی در سطح شهر کاهش چشمگیر انواع سرقت را به همراه دارد گفت:درخواست پلیس از مجموعه ادارات و اصناف و آحاد مردم و شهروندان عزیز این است که محل کسب وکار و زندگی خود را مجهز به دوربین های مدار بسته نمایند تا شاهد خسارت ناشی از سرقت وسایل مغازه،منزل و اماکن عمومی نباشیم.

وی ادامه داد:پراکندگی صنوف مهم از جمله طلافروشی ها،آرایشگاه های زنانه و… یک خطر بالقوه برای بروز سرقت است.حتی المقدوراتحادیه ها و اتاق اصناف از دادن مجوز به مشاغل حساس در نقاط حاشیه ای شهر و پر خطر خودداری نمایند.

توصیه‌های درخصوص پیشگیری از سرقت خودرو

سرپرست پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم درادامه در خصوص پیشگیری از سرقت خودرو هشدار‌هایی به شهروندان ارائه کرد.

سرهنگ عباسعلیپورگفت: سارقان بیشتر موارد در کمین خودرو‌هایی می‌نشینند که صاحبان آن‌ها بدون رعایت نکات ایمنی، خودرو‌های خود را در مکانی پارک می‌کنند که سارقان از این فرصت استفاده کرده و باشگرد‌های خاص خود لوازم داخل خودرو و در مواقعی خود خودرو را سرقت می‌کنند.

وی افزود: بیشتر سرقت‌ها مربوط به خودرو‌هایی است که فاقد سیستم ضد سرقت هستند، هر چه ضریب ایمنی خودرو افزایش یابد به همان میزان ضریب سرقت آن کاهش خواهد یافت.

این مقام انتظامی بیان داشت: خودروی خود را به لوازم ایمنی نظیر دزد‌گیر، سویچ مخفی، قفل فرمان، قفل پدال، قفل سوئیچی و سایر وسایل بازدارنده مجهز کنید و حتی برای دقایقی کوتاه در اختیار افرادی که شناخت کافی از آنان ندارید قرار ندهید به هنگام ترک خودرو خود، از قرار دادن سوئیچ بر روی آن جداً بپرهیزید.

وی تصریح کرد: همیشه هنگام ترک خودروی خود، از بسته شدن در‌ها و شیشه‌ها اطمینان حاصل کنید، هرگز خودروی خود را در اماکن خلوت و تاریک پارک نکنید، هنگام ورود و خروج از پارکینگ منزل مراقب باشید افراد غریبه وارد پارکینگ نشوند و حین گردش و تفریح، خودروی خود را در مکانی امن و در صورت امکان در پارکینگ‌های عمومی و مطمئن پارک کنید.

این مقام مسئول ادامه داد: در زمان خروج از پارکینگ منزل، ابتدا خودرو را خاموش کرده و سوئیچ را برداشته سپس درب پارکینگ را ببندید، چنانچه خودروی خود را در پارکینگ منزل پارک می‌کنید، از قفل بودن درب‌های آن مطمئن شوید، اگر خودرو را به علت نقص فنی هل می‌دهید، اجازه ندهید افراد غریبه و ناشناس پشت فرمان بنشینند و هنگام وقوع حادثه و مراجعه به مراکز درمانی، خونسردی خود را حفظ نموده و در صورت ترک خودرو آن را قفل کنید.

سرهنگ عباسعلیپورگفت :هنگام تصادف یا نزاع‌هایی که احتمال ساختگی بودن آن‌ها وجود دارد، مراقب خودروی خود باشید، با اطمینان از اینکه فرزند خردسال شما در خودرو نشسته است، خودرو را رها نکنید، هنگام ترک خودرو، اسناد و اوراق شناسایی و اموال با ارزش را در داخل خودرو قرار ندهید،  از پذیرفتن هر نوع خوراکی و آشامیدنی از مسافران ناشناس خودداری کنید، زیرا ممکن است آنان قصد مسموم کردن شما را داشته باشند و خودروی خود را به تعمیرگاه‌های غیر مجاز و ناشناس نسپارید، زیرا همواره احتمال ساخت سوئیچ یدکی و سرقت خودرو وجود دارد.

توصیه‌های برای پیشگیری از سرقت موتورسیکلت 

سرپرست پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم  درادامه با هدف پیشگیری و کاهش سرقت موتورسیکلت توصیه های آموزشی لازم را به شهروندان ارایه کرد.

سرهنگ عباسعلیپوردر خصوص راه‌های پیشگیری از سرقت موتورسیکلت در سطح استان، اظهار کرد: از میان جرایم علیه اموال، سرقت موتورسیکلت از جمله سرقت‌های رایج در سطح کشوربویژه استان قم که تعداد زیادی موتورسیکلت درآن تردد می نمایند بوده و دارای اهمیت زیادی است و آمارها حاکی از آن است که سرقت این وسیله نقلیه به دلیل سهولت در سرقت در مقایسه با دیگر سرقت‌ها بیشتر رخ می‌دهد.

سرهنگ عباسعلیپورادامه داد: سارقان با استفاده از فرصت به‌دست آمده وسایل نقلیه‌ای را که فاقد لوازم و تجهیزات ایمنی مناسب بوده و درمکان خلوت پارک باشند یا سوئیچ برروی آن‌هاباقی مانده باشد، به سرقت می‌برند.

وی تصریح کرد: این‌گونه وسایل نقلیه معمولاً به منظور اوراق شدن و استفاده از قطعات و لوازم آن‌ها و یا برای انجام اعمال مجرمانه، مورد سرقت قرار می‌گیرندو خوشبختانه درصد بالایی از این موتورسیکلت های مسروقه توسط پلیس کشف می‌شود.

وی افزود: سارقان حرفه‌ای خودرو و موتورسیکلت، افرادی هستند که از مهارت و سرعت عمل بالایی برای راه‌اندازی و روشن کردن وسایل نقلیه از قبیل قطع سیستم هشدار دهنده، بازکردن درب خودرو و قفل و زنجیر برخوردار بوده و پس از مبادرت به سرقت با انجام جعل اسناد و مدارک اقدام به فروش خودرو می‌کنند.

خاطرنشان کرد: با تمام این اوصاف حتی حرفه‌ای‌ترین سارقان خودرو و موتورسیکلت نیز به دنبال سرقت‌های کم دردسر هستند و بالا بودن امنیت این وسایل نقلیه و یا نصب لوازم ایمنی و بازدارنده بر روی آنها، تاحد زیادی باعث می‌شود تا از سرقت این نوع وسایل نقلیه چشم‌پوشی کنند، بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه توسط افراد جامعه را می‌توان اصلی‌ترین گام برای مبارزه با وقوع سرقت موتورسیکلت دانست.

وی افزود : با توجه به ایجاد تعدادی پارکینگ  مخصوص موتورسیکلت درهسته مرکزی شهر قم از شهروندان محترم  تقاضا داریم نسبت به پارک موتورسیکلت خود دراین پارکینگ اقدام نمایند تا از سرقت موتورسیکلت و وسایل جانبی  آن جلوگیری شود.

 توصیه‌های جهت پیشگیری از سرقت منزل

سرپرست پلیس آگاهی استان قم درادامه توصیه‌هایی را جهت پیشگیری از سرقت منزل به شهروندان ارائه کرد.

سرهنگ عباسعلیپورگفت: برای پیشگیری از سرقت منزل از سیستم های هشدار دهنده و ضد سرقت استفاده کنید و از سپردن کلید منزل به افراد نامطمئن خودداری کرده و آن را نزد کسانی که مورد اعتماد و اطمینان هستند بگذارید.وی افزود: درب و پنجره ها را قبل از ترک منزل کنترل و از قفل های ایمن و استاندارد استفاده کنید و از بسته بودن درب ورودی پشت بام و کلیه درب های داخلی ساختمان اطمینان کامل حاصل کنید.

وی ادامه داد:‌ از نگهداری وجوه نقد زیاد، اشیاء قیمتی و اسناد و مدارک در منزل محل هایی که سارقان به سهولت به آنها دسترسی پیدا می کنند خودداری کرده و حتی المقدور در صورت نگهداری این اشیاء‌ در منزل از گاوصندوق هایی که از استحکام لازم برخوردار است و داخل دیوار تعبیه و قابل جابجایی نمی باشند استفاده کنید.

سرپرست پلیس آگاهی استان قم از شهروندان خواست تا هنگام خروج از منزل از چراغ های تایمردار که در زمان های متغیر خاموش و روشن می شود استفاده کنند و گفت: قبل از خروج از منزل هر گونه تردد و رفت و آمد افراد مشکوک و مظنون را به پلیس اطلاع دهید.

وی تاکید کرد: در بکارگیری خدمه، پرستار کودک، نظافت چی، دقت نموده و افراد مطمئن را استخدام نمایید و  از بازکردن درب منزل بر روی اشخاص مشکوک که تحت عنوان میهمان سایر واحد‌های مجتمع، تعمیر کار، تاسیساتی و … مراجعه می‌نمایند قبل از شناسایی و اطمینان کامل خوداری نمایید.

سرهنگ عباسعلیپور تصریح کرد :ضرورت حفاظت فیزیکی منزل را کامل کنید، استفاده از نرده و حفاظ برای پنجره ها، دیوار حیاط و نصب درب ضد سرقت و اطمینان از قفل بودن از دیگر مواردی بود که سرپرست پلیس آگاهی استان قم به شهروندان توصیه کرد.

وی تاکید کرد : هنگام ورود به منزل در صورت مواجه شدن با صحنه سرقت ضمن حفظ خونسردی با پلیس 110 تماس گرفته تا اقدامات تخصصی توسط پلیس انجام و پیگیری لازم برای دستگیری سارقان و کشف و استرداد اموال مسروقه به عمل آید

درخواست حضور در پای دستگاه‌های عابر بانک یعنی کلاهبرداری

سرپرست پلیس آگاهی استان قم  درادامه درباره درخواست حضور در پای دستگاه‌های عابر بانک هشدار داد و آن را نشانه کلاهبرداری دانست.

سرهنگ عباسعلیپوربا اشاره به سوء استفاده‌های صورت گرفته در زمان حضور افراد در پای دستگاه‌های عابر بانک، اظهار داشت: کلاهبرداران در این روش سعی می‌کنند با بهانه‌هایی مانند برنده شدن در قرعه کشی، سرمایه گذاری در طرح‌های اقتصادی، ثبت نام پرداخت وام ودیعه اجاره مسکن و …، شهروندان را فریب داده و با شگردهای خاص مجرمانه، حساب آنان را تخلیه کنند.

وی افزود: برخی دیگر از کلاهبرداران پس از کشاندن طعمه‌های خود به پای دستگاه‌های عابر بانک، انتخاب زبان انگلیسی را پیشنهاد و سپس به اهداف شوم خود دست می‌یابند که البته این روش مخصوص افراد ناآشنا به زبان انگلیسی است.

سرهنگ عباسعلیپوربا با بیان این که اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی (رمز اول، رمز دوم، تاریخ انقضا، CVV۲ و…) محرمانه است، خاطر نشان کرد: تقاضای چنین اطلاعاتی حاکی از اقدام به کلاهبرداری بوده و لازم است به تماس‌ها یا پیامک‌های افراد ناشناس در این زمینه توجه نشود.

این مقام انتظامی ادامه داد: قطعا برای واریز هرگونه وجه به حساب بانکی شما، نیاز به حضورتان پای دستگاه‌های عابر بانک نیست و با ارائه شماره کارت یا حساب و بدون نیاز به سایر اطلاعات کارت بانکی نیز این امر صورت خواهد گرفت.

وی  همچنین توصیه کرد: هنگام استفاده از کارتخوان از فروشنده بخواهید اجازه دهد تا شخصا رمز را وارد کنید؛ زیرا اطلاعات شخصی شما متعلق به شماست و باید در حفظ آن کوشا باشید.

كهنسالان مراقب افراد شياد و كلاهبردار در پوشش خيرخواهانه باشند

سرپرست پلیس آگاهی استان قم درادامه  تاكيد كرد: افراد كهنسال به دليل ضعف جسماني و عمدتاً زندگي در تنهايي به اهدافي براي مجرمان تبديل مي شوند كه لازم است به هشدارهاي پليس در اين زمينه توجه جدي داشته باشند.

سرهنگ  عباسعلیپوردر اين باره افزود: سارقان با كمين و شناسايي افراد كهنسال كه به تنهايي زندگي مي كنند به بهانه هاي مختلف از جمله اينكه قصد كمك و خير به آنها را دارند به آنان نزديك شده و در يك فرصت مناسب طلاجات و وجوه نقد آنان را به سرقت مي برند و يا اقدام به انتقال وجوه از كارت عابر بانك آنان به كارت خود مي‌كنند.
سرپرست پلیس آگاهی استان قم تاكيد كرد: توصيه مي‌كنيم فرزندان افراد كهنسال از اين افراد مراقبت كرده و از رها كردن آنها خودداري كنند و در انتخاب پرستار، نظافتچي و … نهايت دقت را به عمل آورند و از شركت‌هاي خدماتي مطمئن اين افراد را استخدام كنند.
وی  اظهار كرد: توصيه ما به افراد كهنسال نيز اين است كه هنگام خروج از منزل بستگان درجه يك خود را آگاه كنند و بيشتر مراقب افراد معتاد در محله و يا اقوام خود كه در معرض آسيب و جرم هستند باشند و از مراوده با اين افراد خودداري كنند.
وي گفت: افراد كهنسال در صورتي كه قادر به استفاده از دستگاه‌هاي عابر بانك نيستند افراد مطمئن را همراه خود ببرند و از اعتماد به افراد غريبه خودداري كنند و همچنين مراقب افراد شياد و كلاهبرداري كه در پوشش خيرخواهانه زيور آلات و وجوه نقد آنان را مطالبه كرده و متواري مي‌شوند باشند.
سرهنگ  عباسعلیپور افزود: خانم‌هاي كهنسال از به نمايش گذاشتن طلاجات و اشياي قيمتي خود در ملاء عام خودداري كنند و از باز كردن درب منزل بر روي افراد ناشناس كه تحت پوشش هاي مختلف قصد ورود به منزل آنان را دارند خودداري كرده و در صورت مشاهده موارد مشكوك حتماً موضوع را از طريق شماره تلفن 110 به پليس اطلاع دهند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/gjpb

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا