اجتماعی

سرگردانی مردم قم برای یافتن سرم!

وعده دانشگاه علوم پزشکی قم برای رفع کمبود سرم عملی نشد!

ندای قم / گزارش / محسن عبدالهی

افزایش مبتلایان به آنفولانزا در قم به ویژه میان دانش‌آموزان قمی و افزایش نیازمندی به سرم های تزریقی، عرضه و دسترسی به این دارو برای بیماران قمی را  با چالشی جدی مواجه شده است.

درخواست سرم و چرایی نبود آن، باعث سردرگمی مردم قم شده. بیمارانی که با تجویز پزشک برای دریافت سرم به داروخانه ها مراجعه می‌کنند اما دست خالی بر می‌گردند .

هم اکنون شیوع بیماری آنفولانزا به حداکثر خود رسیده است. همین امر تعداد بیماران که به درمانگاه ها مراجعه می‌کنند را  افزایش داده و به تبع آن دسترسی به تجهیزات، اقلام و داروهای مصرفی برای درمان بیماران دچار چالش شده است.

حدود ۲ هفته است که قم در خصوص تأمین سرم‌های تزریقی مورد نیاز بیماران دچار مشکل شده و امکان خرید و تهیه این سرم‌ها در داروخانه‌های سطح شهر ممکن نیست و یا به سختی انجام می‌شود که این امر مشکلات زیادی را برای بیماران و خانواده‌های آنها در پی داشته است.

هرچند در تهیه سرم برای بیماران بستری مشکلی چندانی وجود ندارد اما کمبود سرم در بخش سرپایی نگرانی‌های بسیاری را برای بیماران ایجاد کرده است.

سردرگمی برای تهیه سرم

یک شهروند قمی در این خصوص گفت: چند روزی است که فرزندم به آنفولانزا مبتلا شده و با توجه به وضعیت مناسب حال عمومی او، پزشک معالج برای وی استراحت در منزل را تجویز کرده است. برای تهیه سرم چند تا داروخانه رفتم چرا مسئولین فکری برای برطرف کردن این مشکل نمی‌کنند.

نبود سرم  و آنتی بیوتیک پذیرفتنی نیست

آقای مهری گفت بنده بعد از مراجعه به حداقل پنج داروخانه نتوانستم داروهای مورد نیاز فرزندم  را تهیه کنم.متاسفانه آنتی‌بیوتیک هم خیلی کم شده داروخانه‌ای که سرم تهیه کردم آنتی‌بیوتیک نداشت و مجبور شدم از یک داروخانه دیگر آزاد بگیرم.

آقای جوادی هم که در یکی از داروخانه‌ها به دنبال سرم بود، گفت: این هشتمین داروخانه است که برای خرید سرم به آن مراجعه کرده اما با پاسخ منفی روبرو شده‌ام.

۲ساعت انتظار برای گرفتن دارو

خانم رضایی گفت: هر داروخانه‌ای که رفتم سرم نبود من با اسنپ ۵ تا داروخانه رفتم فقط داروخانه امام رضا سرم داشت .نبود سرم و الکترونیکی شدن نسخه روند تهیه دارو را طولانی‌تر کرده. از ساعت ۳ تا ۵ نشستم تا نوبت به من رسید و نسخه آماده شد.

سهمیه روزانه فقط ۱۲ عدد

یک متصدی داروخانه روزانه هم با اذعان به کمبود سرم گفت: در یک ماه گذشته و علیرغم تماس‌های مکرر با شرکت‌های توزیع دارو موفق به خرید سرم نشدیم. سهمیه روزانه ما فقط ۱۲ عدد سرم هست.وی گفت: از بازگشایی مدارس به بعد شاهد افزایش تقاضا برای سرم در بازار هستیم که این امر ناشی از افزایش دانش‌آموزان به آنفولانزا  بوده است.

وی افزود: پس از افزایش تقاضا، تلاش کردیم تا از شرکت‌های پخش سرم تهیه کنیم اما همه شرکت‌ها اعلام کردند که سرمی برای فروش ندارند.

در هفته گذشته مسئولین علوم پزشکی قم با تائید افزایش مراجعه مردم قم به مراکز درمانی و افزایش دانش‌آموزان مبتلا به این ویروس از مردم درخواست کردند که استفاده از ماسک و رعایت دستورات بهداشتی در اولویت قرار دهند.

دکتر محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با توجه به گسترش ویروس های فصلی و همچنین بیماری های تنفسی، لازم است که والدین در راستای گسترش نظارت‌های بهداشتی دانش آموزان خود نهایت دقت را داشته باشند.

شیوع چشمگیرآنفلوانزا میان دانش آموزان‌قمی

معاون فنی مرکز بهداشت قم گفت: با توجه به شیوع چشمگیر آنفلوانزا میان دانش آموزان، والدین باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی فرزندانشان حساسیت بیشتری داشته باشند.

محمدجواد باقریان در گفت‌وگویی اظهارداشت: حضوری شدن کلاس‌های درس موج بیماری آنفلوانزا را افزایش داده و تعداد زیادی از دانش آموزان و همچنین خانواده‌ها با علایم سرماخوردگی درگیر این بیماری شده‌اند.

انتشار ویروس های فصلی و گسترش بیماری در سطح شهر

دکتر تفرجی رئیس بیمارستان کودکان قم نیز با اشاره به اینکه بستری کودکان مبتلا به کرونا صفر است گفت:با این حال روزانه بیش از هزار و ۴۰۰ کودک بیمار با علائم آنفولانزا و سرماخوردگی به صورت سرپایی ویزیت می‌شود.

وی علائم این بیماری را تب، سرفه، آب ریزش بینی، اسهال و استفراغ عنوان کرد و گفت: این علائم بین ۵ روز تا یک هفته طول می‌کشد.

افزایش بیماران تنفسی در مراکز درمانی

دکتر عادلی فوق تخصص  نیزریه با اشاره به شیوع بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا در جامعه به ویژه بین کودکان گفت: امسال شیوع این بیماری نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده لذا شاهد افزایش بیماران تنفسی در بیمارستان‌ها هستیم.

شلوغی درمانگاه‌های قم  خصوصی و دولتی قم هم خود گویای شیوع گسترده ویروس آنفولانزا هست.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم 21 مهر ماه با ارائه توضیحاتی در مورد کمبود سرم در سطح شهر قم گفته بود: این مشکل کشوری بوده و در روزهای آتی برطرف خواهد شد.ولی همچنان با گذشت یک هفته مردم قم برای تهیه سرم دچار مشکل هستند و این وعده همچنان عملی نشده است امیدواریم طی روزهای آینده این مشکل برطرف شود و بیماران نیازمند به سرم بیش از این سرگردان برای پیدا کرده سرم نباشند؟!

 

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/zflg

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا