اجتماعیویژه

حسن ظن در امور امنیتی و قضایی جایز نیست

آیت الله سعیدی دردیدار مسئولان ارشد قضایی استان قم:

تولیت حرم کریمه اهل بیت (س) با بیان اینکه در امور امنیتی و قضایی حسن ظن جایز نیست به مسوولان توصیه کرد: حواستان به نفوذی‌ها باشد و به افرادی که می‌خواهند به شما نزدیک شوند با بدبینی نگاه کنید.

به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی آستان حضرت معصومه(س)، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی  پیش از ظهر روزسه شنبه در دیدار با حجت الاسلام علی مظفری رییس کل دادگستری استان، دادستان و جمعی از مسوولان ارشد قضایی استان قم، افزود: ما چند دستور در شرع مقدس داریم که در دستگاه قضایی مصداق دیگری پیدا می کنند که از جمله آنها می‌توان به حسن ظن داشتن به دیگران و حمل فعل دیگران به بهترین صورت آن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه وظایف دستگاه قضا با رفتار عادی مردم فرق دارد، اضافه کرد: دستگاه قضا مسوول تعامل مردم نیست، بلکه مسوول امنیت مردم است و باید با نگاه دیگری به این دستورات دینی نگاه کند و این منافاتی با دستورات شرع مقدس ندارد.

وی با بیان اینکه قاطعیت و سرعت در دستگاه قضایی کار خوبی است، گفت: هرچند قاطعیت و سرعت در رسیدگی به شکایات و جرایم باعث رنجش برخی از متهمان و افراد وابسته به آنان می‌شود، ولی امنیت و آرامش عموم مردم را به دنبال دارد.

سعیدی با بیان اینکه در امور امنیتی و قضایی حسن ظن جایز نیست، گفت: شهیدان رجایی و باهنر به خاطر صداقت و رافتی که داشتند برخی نفوذی‌ها به آن‌ها نزدیک شدند و آن‌ها را به شهادت رساندند و این هشدار به شما است که حواستان به نفوذی‌ها باشد و به افرادی که می‌خواهند به شما نزدیک شوند با بدبینی نگاه کنید.

وی گفت: شما در کار خود خیلی نیاز به ذکر و دعا دارید و اگر می‌خواهید خدا شما را حفظ کند ذکر خدا را زیاد بگویید.

پشتیبانی تمام عیار قوه قضاییه از مبارزه با تخلفات اجتماعی

رییس کل دادگستری قم نیز در این جلسه با بیان اینکه ما در دادگستری استان قم بر چند محور پافشاری کردیم، افزود: اولین اقدامی که انجام شده اصلاح درون سازمانی است که با کمبود نیروی قضایی، امکانات و ساختمان مواجه بودیم، اما در حال حاضر با جذب نیرو وضعیت بهتر شده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی مظفری با بیان اینکه اگر نیروهای ما به حد نصاب برسند کمتر وقت مردم تلف می‌شود، گفت: اکنون در دادگاه تجدیدنظر دیگر وقت تعیین نمی‌کنیم و این درحالیست که چند سال پیش، بیش از ۲ هزار پرونده متراکم شده بود.

وی با بیان اینکه ما تلاش کردیم که وقت رسیدگی به شکایات هم کم شود، گفت: در برخی موارد ارباب رجوع به لحاظ اینکه پرونده‌ آن‌ها به سرعت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و نمی‌توانند مدارک را جمع‌آوری کنند گلایه دارند.

وی رسیدگی ویژه به همه پرونده‌ها را از برنامه‌های جدی دادگستری استان قم دانست و افزود: درحال حاضر وقتی رای قطعی می‌شود ظرف ۴۸ ساعت حکم را اجرا می‌کنیم.

قم باید الگوی سایر شهرها باشد

مظفری با بیان اینکه رویکرد قوه قضاییه این است که تاکید بیشتری بر اجرای احکام شرعی شود تا امنیت بیشتری در کشور حاکم باشد، افزود: قم باید قضات و احکامش رنگ و بوی فقه داشته باشد و حکمی که صادر می‌شود مطابق قوانین فقهی و شرعی باشد، از این رو قضات قم هم تحصیلات حوزوی دارند و هم تحصیلات دانشگاهی را پشت سر گذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم که مقابله با تخلفات حوزه حجاب و عفاف وجه قانونی پیدا کند، افزود: قوه قضاییه از افرادی که با تخلفات اجتماعی مقابله می‌کنند، پشتیبانی تمام عیار می‌کند و حتی در موارد لزوم با حضور قاضی در صحنه هم مشکلی نداریم و این آمادگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه قم باید الگوی سایر شهرها باشد و بر اساس ارزیابی قوه قضاییه دادگستری استان قم پنج دوره متوالی است که رتبه نخست کشوری را به دست آورده است، افزود: ما اعلام کردیم که از بازداشت بدهکاران مهریه خودداری کنند و اولین استانی هستیم که بازداشتی مهریه نداریم و این کار تاثیر خوبی در کاهش آمار طلاق داشته است.

مدیرکل بازرسی استان قم اعلام کرد:

بازگرداندن 170 میلیارد تومان به بیت المال و جیب مردم

برخورد با افراد مجرم و متخلف در اولویت اقدامات بازرسی است

مدیرکل بازرسی استان قم  نیز دراین دیدار با بیان اینکه در پی بازرسی ها مبالغ زیادی به بیت المال عودت داده می شود، گفت: در سال گذشته ما 170 میلیارد تومان اثر بخشی مالی در استان قم داشتیم که حدود 158 میلیارد تومان آن به بیت المال و 12 میلیارد تومان نیز به جیب مردم بازگشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود طالبی اظهار کرد: کار سازمان بازرسی نظارت بر دستگاه‌های استان است از این رو بدنه این سازمان را نیروهای متخصص در رشته‌‍های مختلف تشکیل داده‌اند.

وی با بیان اینکه بازرسی ها به صورت دوره ای و با حضور در دستگاه های اداری صورت می گیرد، افزود: خروجی بازرسی‌ها به اصلاح فرایندها و اثربخشی مالی در تضییع بیت‌المال برمی‌گردد.

مدیرکل بازرسی استان قم با بیان اینکه به دنبال بازرسی‌ها مبالغ زیادی به بیت‌المال عودت داده می‌شود، ادامه داد: در سال گذشته ما ۱۷۰ میلیارد تومان اثر بخشی مالی در استان قم داشتیم که حدود ۱۵۸ میلیارد تومان آن به بیت المال برگشته است و ۱۲ میلیارد تومان نیز به جیب مردم بازگشته است.

برخورد با افراد مجرم و متخلف در اولویت اقدامات بازرسی است

وی با بیان اینکه برخورد با افراد مجرم و متخلف در اولویت اقدامات بازرسی است، گفت: تمامی نیروهای ما از افراد مؤمن، متدین و مذهبی هستند و با هر عنوانی که در دستگاه‌های اداری ورود پیدا می‌کنند به بحث عفاف و حجاب هم توجه دارند و با برخوردهای نرم و تذکر به مدیر هر مجموعه سعی در اصلاح موارد دارند.

طالبی با بیان اینکه بیشتر دستگاه ها از نظر عفاف و حجاب وضعیت مطلوبی دارند، افزود: تعداد محدودی از مراکز مشکلات جدی در بحث عفاف و حجاب دارند که مشکل آن‌ها نیز درحال پیگیری است.

وی تصریح کرد: با تغییر مدیریت استانی مدیرانی که مشکل داشتند جابجا شدند و اکنون ترکیب مدیرکل‌های استان از نظر سلامت، وضعیت خوبی است.

حمایت از آمر به معروف دربرخورد با آسیب‌های اجتماعی

دادستان قم  نیز دراین دیدار با اشاره به حمایت قوه قضائیه از برخورد با آسیب‌های اجتماعی مانند جرایم حوزه عفاف و حجاب، گفت: در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی از آمر به معروف حمایت می‌کنیم به شرطی که از قانون تجاوز نکرده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن غریب اظهار کرد: سیاست ما در برخورد با جرایم خشن، سیاست قاطع و اجرای سریع احکام قضایی است که بازدارنده خواهد بود.

وی با بیان اینکه تخفیف در اجرای احکام در احکام سنگین نداریم و فقط در جرایم سبک از تخفیف در مجازات استفاده می کنیم، گفت: در چند سال اخیر احکامی که اجرا شده است آثار بازدارندگی خوبی داشته و در زندان همه می دانند که حکمی که صادر می شود به سرعت اجرایی می شود.

دادستان قم با اشاره به حمایت قوه قضائیه از برخورد با آسیب های اجتماعی مانند جرایم حوزه عفاف و حجاب، گفت: در بحث صدور دستور قضایی برای اجرای قانون هیچ موردی نبوده که درخواست شود و دستور قضایی صادر نشود و در برخورد با ناهنجاری های اجتماعی از آمر به معروف حمایت می‌کنیم به شرطی که از قانون تجاوز نکرده باشد.

وی با بیان اینکه ما حمایت از آمران به معروف و مقابله با نا هنجاری های اجتماعی را وظیفه شرعی خود می‌دانیم، گفت: در زمینه صدور دستور قضایی شبانه روزی پاسخگو هستیم.

 

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/iarl

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا