اجتماعی

آحاد جامعه درامر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ورود کنند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم :

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم گفت: آحاد جامعه باید در امر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و همچنین نهی از منکر ورود کنند، این مسایل صرفا وظیفه نهادهایی از جمله نیروی انتظامی و دادگستری نیست.

به گزارش پایگاه خبری قم  فردا ،حجت‌الاسلام والمسلمین مجید یزدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: ۲۳ ارگان در مساله امر به معروف و نهی از منکر موظف هستند که اگر در این راستا کوتاهی کنند دادگستری باید ورود نماید.

وی با تاکید بر این‌که دادگستری آخرین مرحله برای مقابله عملی با آسیب‌های اجتماعی است، اضافه کرد: قرارگاه ۱۹ دی موظف است در مراحل اولیه نسبت به آسیب‌های اجتماعی ورود کند و دادگستری فقط در بخش مقابله باید وارد شود.

وی با تاکید بر این‌که‌ پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: پیشگیری از وقوع جرم از ضروریات حفظ جامعه سالم است‌ و ضرورت عقلی، قانونی، ولایی و نقلی بر این امر دلالت دارد.

یزدی با بیان این‌که در ابتدای هر سال تعدادی کد برنامه با توجه به وضعیت بومی استان از سوی قوه قضاییه به معاونت پیشگیری دادگستری ابلاغ می شود، اضافه کرد: پیشرفت این کد برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در طول هر ماه ارزیابی می‌شود و باید در این راستا پاسخگو باشیم‌.

وی در ادامه به مواد مختلف اعتیادآور اشاره و بیان کرد: با توجه به وجود انواع مواد مخدر از جمله صنعتی و استنشاقی، آگاه‌سازی جامعه از مهم‌ترین راهکارهای کاربردی برای جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر است.

وی اضافه کرد: عدم اطلاع از انواع مواد و روش‌های اعتیادآور، مهم‌ترین دلیل گرفتاری اکثر افراد به مواد است.

معاون دادگستری قم با بیان این‌که تشکیل بسیاری از پرونده‌های دادگستری ناشی از اعتماد به دوستان و فامیل است، تصریح کرد: مکتوب کردن معاملات و همکاری‌ها و امضای قرارداد در حضور شاهد ضرورت دارد، اگر این موارد رعایت نشود ممکن است یکی از طرفین با مشکل جدی مواجه شود.

وی تاکید کرد: اگر آحاد جامعه اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند، بسیاری از جرایم و مشکلات رخ نخواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به همه دانشگاه‌ها و مقطع متوسطه دوم در سطح استان پیشنهاد شده و برای حضور دانشجویان و دانش‌آموزان در نمایشگاه آسیب‌های اجتماعی دادگستری اعلام آمادگی کرده‌ایم.

یزدی همچنین با اشاره به فعالیت تعداد زیادی از بنگاه‌های مشاوران املاک در سطح شهر قم، گفت: از نظر قانونی نمی‌توانیم مشاوران املاک را تعطیل کنیم، امیدواریم به زودی در این زمینه قانونگذاری صورت گیرد و مشاوران املاک ساماندهی شوند.

وی افزود: قرار است تمام پروژه‌های مسکونی از طریق طرح کاداستر ثبت شود تا از بروز تخلفات و تشکیل پرونده‌هایی مانند پروژه رضوان جلوگیری شود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/h8il

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا