ابراز تاسف از عملکرد برخی دولت های اسلامی در قبال جنایات اسراییل
آیت الله اعرافی در جمع فعالان فرهنگی اندونزی عنوان کرد؛
مدیر حوزه های علمیه گفت: جای تاسف دارد دولت هایی در عالم اسلام وجود دارند که در این جنگ روابط خود با اسراییل را نه تنها قطع نکردند بلکه گسترش دادند.
به گزارش ندای قم، آیت الله اعرافی امروز در دیدار جمعی از شرکت کنندگان از کشور اندونزی در دوره آموزشهای کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی جامعه المصطفی، که در دفتر مدیر حوزهها علمیه برگزار شد، با بیان اینکه رفت و آمد میان نخبگان دو کشور بزرگ اسلامی اندونزی و ایران در تحکیم روابط در همه ابعاد مفید و مؤثر خواهد بود گفت: در نگاه ما کشور اندونزی قطب مهم و کانون بسیار مؤثر در اقصی نقاط جهان و جهان اسلام به شمار میرود، این کشور با جمعیت بزرگ، ظرفیتهای خوبی دارد و میتواند مسیر رشد و تعالی بیشتری را طی کند و نقش مؤثری در اهداف و آرمانهای مبانی اسلام ایفا نماید.
مدیر حوزههای علمیه یادآور شد: بنده از مردم فهیم و دانشگاهها و مسئولین کشور اندونزی که در حوادث اخیر غزه بصورت قهرمانانهای حمایت خود را از مردم مظلوم غزه انجام دادند تشکر میکنم.
آیت الله اعرافی با اشاره به تحولات اخیر غزه ابراز داشت: ما در قضیه فلسطین دکترین واضحی داریم که رهبری معظم انقلاب آن را بیان کردند؛ دکترین ما بر انتخابات آزاد میان فلسطیان آزاد اعم از مسلمان و غیر مسلمان میباشد.
وی گفت: اگر آمریکاییها و اروپاییها منطق آزادی و حق تعیین سرنوشت برای ملتها را قبول دارند راه آن انتخابات آزاد میباشد اما اگر نپذیرند راه آن جهاد و مقاومت میباشد و پیشگام آن خود فلسطین و ملتهای عربی هستند که سرزمینهای آنها غصب شده است.
آیت الله اعرافی افزود: وظایف ما و کشوره های اسلامی این است که در مقام اول همه کالاهای اسرائیلی را ممنوع و تحریم کنیم و سفارت اسرائیل در کشورهای اسلامی تعطیل و روابط دیپلماتیک و تجاری و اقتصادی قطع شود و همچنین قطرهای نفت از عالم اسلام به رژیم صهیونیستی نرود و در تمامی ابعاد پشتیبان مردم فلسطین باشیم و آنان را مورد حمایت قرار دهیم و همه ۵۷ کشور مسلمان در دنیا یک صدا در مجامع بین المللی موضع واحد داشته باشند اگر این اقدام صورت بپذیرد نیاز به جنگ نخواهد بود و اسرائیل شکست خواهد خورد.
وی تصریح کرد: جای تاسف دارد دولتهایی در عالم اسلام وجود دارند که در این جنگ روابط خود با اسراییل را نه تنها قطع نکردن بلکه گسترش دادند.
آیت الله اعرافی در ادامه با بیان اینکه هر بار به اندونزی سفر کرده ام ظرفیتهای بیشتر و شایستگیهای جدیدی را یافتم ام افزود: جهان اسلام در چند قرن اخیر حالت تنزلی را طی کرد در حالی که امت اسلام و جهان اسلام قرنها پیشگام در عرصههای تمدنی بود، اما در طی این دو قرن اخیر دشمنان بیدار بودند و در برابر پیشرفتهای که در جهان غرب رقم خورد نتوانستیم گامهای موثری برداریم، لذا تجربه عقب ماندگی در پرونده دو قرن اخیر در پرونده جهان اسلام ثبت شد.
شاهد شکل گیری جنبشها و بیداری اسلامی در جهان اسلام هستیم
عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: همزمان با این عقب ماندگی، اخیراً شاهد شکل گیری جنبشها و بیداری اسلامی در جای جای جهان اسلام هستیم که اراده بازگشت مجدد و عظمت اسلام را دارند، البته در این بیداریها و بازگشت هویت اسلامی طیفی از نظریات و نهضتها را شاهد هستیم که میتوان آنها را در سه گروه خلاصه کرد.
وی به جریان غرب زده پرداخت و ابراز داشت: گروه اول از نظریات و جریانهای که در جهت پیشرفت کشورهای مسلمان خود هستند در برابر تمدن غرب خود را باختند و به صورت افراطی هضم در جریانات و اندیشهها و آراء غربی شدند و نگاه آنها این بود که باید غربی شد و غربی تفکر کرد این جریان غرب زده در جای جای جهان اسلام و کشورهای مختلف قابل رویت است و اینها قائل به بازیابی عظمت جهان اسلام از الگو گیری از تعالیم غرب هستند که تحت تاثیر فلسفه و دانشهای علوم غربی و سبکهای زندگی غرب قرار گرفته اند، و تلاش دارند اسلام را با همین رویکرد غلط تفسیر کنند.
آیت الله اعرافی در بیان جریانهای سطحی نگر نسبت به تعالیم اسلام خاطرنشان ساخت: دومین جریانی که درقرن اخیر شاهد آن بودیم جریانهایی است که در برابر غرب کاملاً منفی و سطی نگر هستند و با نگاه متحجرانه بر ظواهر اسلام اندیشه میکنند بدونه آنکه بر عمق مطالب اسلام تفکری داشته باشند و اوج جریان دوم را در جریانهای همچون داعش که افراطی بودند شاهد هستیم که اسلام گرایی سطحی و متحجرانه و افراطی را معرفی میکنند.
وی گفت: اما ما معتقد هستیم که راه درست برای تعالی عالم اسلام جریان سومی است که ۶۰ سال قبل از این شهری که در آن حضور دارید، برخاست که منادی یک راه جدید و جریان سومی میباشد، البته جریان سوم اختصاص به ایران ندارد، بلکه در کشورهای دیگر همچون عراق، مصر و اندونزی و… شاهد آن بوده ایم و در میان این جریانها گفتمان امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی همچون یک پرچم برافراشته و چراغ پر فروغی در برابر جهان اسلام قرار داد.
آیت الله اعرافی عنوان داشت: جریان سوم چند ویژگی دارد از جمله اینکه در مقام اول اسلام را جامع و تمدنی معرفی میکند و به همه تعالیم اسلام و ظرفیتهای اندیشه اسلامی توجه فراگیر دارد و در مقام دوم برای عقلانیت و تفکر فلسفی ارزش قائل است و در مقام سوم عقلانیت و اجتهاد را به شکل منضبط در تعالیم اسلام استفاده میکند.
مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: در یکی از سفرهای خود به بالکان از یکی از علما سوال کردم شما چرا به فلسفه و معارف عقلی توجه ندارید، در جواب گفت ما در برابر سوالات به قرآن و حدیث مراجعه میکنیم؛ به او گفتم کسی که این هارا قبول نداشته باشد و با تفکر غربی پیش رود، چطور به سوالات وی پاسخ میدهید لذا او برای من پاسخی نداشت! پس پاسخ این مسئله این است که ضمن تاکید بر مبانی فلسفی نیازمند قدرت تفکر عظیم هستیم چه بسا امروزه نسل جوان ما تحت تاثیر شبهات متعددی هستند که با فکر عقلی فلسفی میتوان آنان را اقناع کرد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت: اولین شاخص نگاه تمدنی تفسیر جامع اسلام و دومین رویکرد نگاه بر عقلی جامع و فلسفی اسلامی است و در سومین مقام اجتهاد ضابطه مند برای فهم مطالب نیاز است. لذا ما برای شناخت و استکشاف معارف از کتاب سنت باید بر احتهاد آزاد تکیه کنیم و اجتهاد منضبطی داشته باشیم.
نخبگان عالم اسلام، غرب را به خوبی بشناسند
وی ادامه داد: در گفتمان سوم باید مواجهه با غرب عاقلانه سنجیده و انقلابی باشد معنای آن این است که نخبگان عالم اسلام، غرب را به خوبی بشناسند و امتیازات و دستاوردهای علمی غرب را انکار نکنند و به شکل مناسب استفاده بکنند، اما تسلیم روح تمدن مادی غرب نشوند و اشکالات اندیشههای غربی که در علم و هنر و فناوری متمرکز است را شناسایی کنند و از روح جهادی و فعال در مواجهه با دشمنان برخوردار باشند که این کار اولین جهاد علمی است؛ لذا باید دستاوردهای حاصل را به جهان معاصر عرضه کنیم و در آنجا که لازم است در برابر دشمن ایستادگی نماییم.
آیت الله اعرافی ضمن تاکید بر امر وحدت در جهان اسلام یاد آور شد: جهان اسلام ضمن اینکه بر همه ادیان و بشریت احترام می گذاردیک هویت یگانه و مشترک دارد که بنده بارها این امر را گفته ام که اگر کسی عالم اسلام را تحلیلی کند یک ظرفیتی عظیم که قریب ۲ میلیارد جمعیت و بیش از ۵۰ کشور اسلامی و جمعیت جوان در عالم اسلامی که بیش از نیمی از ذخایر معدنی و انرژی و مناطق استراتژیکی جهان در اختیار عالم اسلام میباشد را در آن مشاهده میکند.
وی خاطرنشان ساخت: امروزه شاهد شکل گیری بازار اقتصادی بزرگ در جهان اسلام به واسطه وجود ظرفیتهای علمی و نخبگانی هستیم.
مدیر حوزههای علمیه با بیان اینکه قم ملجأ گفتمان انقلاب اسلامی میباشد ابراز داشت: امام (ره) پرچمدار آن گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی میباشد که بیش از ۶۰ سال قبل در همین شهر در برابر رژیم شاه قیام کردند و همان جا از فلسطین نام بردند، در این ۴۰ سال نیز حامی این مردم مظلوم بوده ایم و این را از سیاستهای انقلاب خود میدانیم و همه عالم میداند که رهبری و مردم و علمای ایران این راه پر افتخار را به فضل الهی ادامه میدهند و مسئولین ما نیز پای این آرمان انقلاب اسلامی ایستاده اند.
مدیر حوزههای علمیه عنوان داشت: قم شهر علم و کانون علمی بزرگی در عالم اسلام به شمار میآید در قم مجموعه مراکز علمی پذیرای قریب ۲۰۰ هزار دانشجو طلبه و فعال در علوم مختلف اسلامی و… هستند و این حجم از مخاطبین از اقصی نقاط ایران و بیش از ۱۰۰ کشور جهان به شکل بسیار چشمگیری دامنه علوم اسلامی در قم را گسترش داده و هم اکنون ۱۰۰ رشته با گرایشات متفاوت در قم در حال اجرا است که این دایره وسیع در علوم اسلامی در کمتر جایی از عالم اسلام نمونه دارد که در آن روزانه هزاران کتاب و مقاله منتشر میشود و همچنین صدها موسسه و مراکز علمی در این شهر فعال است
وی ادامه داد: از امتیازات گسترش دایره علوم اسلامی در قم توجه به بانوان میباشد، اکنون در قم و شهرهای ایران و جهان اسلام شاهد حضور صد هزار دانشجو و فارغ التحصیل در حوزه علوم اسلامی هستیم و به تدریج ما شاهد تربیت بانوانی خواهیم بود که در این عرصهها صاحب نظر خواهند بود.
آیت الله اعرافی عنوان داشت: آموزشهای مقایسه تطبیقی میان ادیان و مذاهب و آموزشها فرا مذهبی و نگاه فرا مذهبی عالمانه و جدی را در مراکز قم شاهد هستیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: تحقیقات حوزههای علمیه صرفاً ذهنی و علوم اسلامی نمیباشد، بلکه مسایل سیاسی اجتماعی و نظام اسلامی در بعد کلان به صورت هدفمند مورد بحث بررسی قرار میگیرد تا در صدد گره گشایی چالشهای پیش رو جامعه باشد، لذا قم پشتوانه تئوری نظام اسلامی است.
وی با بیان اینکه با شکل گیری انقلاب اسلامی شاهد الگوی جدید از حکمرانی هستیم عنوان داشت: از ویژگی دیگر حرکت علمی قم و ایران رویکرد علمی حهانی همچون در جامعه المصطفی است که برای شکل گیری جبهه مشترک در عالم اسلامی میباشد.