یادداشت

تلاش خستگی ناپذیربرای جلوگیری ازخاموشی

خداقوت  به کارکنان‌ خدوم شرکت توزیع برق قم ؛

عباس جعفری / کنشگر اجتماعی و فعال محیط زیست

 

شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ فرصتی فراهم‌ شد تا به همراه جمعی از دوستان، بازدید از مرکز کنترل، پایش، مانیتورینگ و سیستم مدیریت انرژی یکپارچه برق منطقه‌ای استان قم داشته باشیم. مشاهده از نزدیک تلاش و همت مسئولین و کارکنان شرکت توزیع برق با علم به همه کمبودها و کاستی ها درست در زمان ورود به فصل گرم سال و پیک مصرف برق کشور واقعا لذت بخش بود.

ثبت بروز اطلاعات پایه نیروگاه، پست ها، واحدها، خطوط و تجهیزات شبکه و امکان مقایسه با داده های سیستم اطلاعات دیسپاچینگ ملی (SCCIS) ثبت اطلاعات کمیته ای اندازه گیری شده و رویدادهای مهم شبکه مانند تغییرات وضعیت خطوط و تجهیزات شبکه، بار ترانسفورماتور ها، اطلاعات لازم از وضعیت شبکه در پیک بار شبکه و نیز پیک منطقه ای، اطلاعات خاموشی های اعمال شده در محدوده تحت پوشش به نحو مطلوبی صورت گرفته بود و نمودارهای وضعیت تعدادی از آنها ارائه شد.

حقیقتا یک دستمریزاد جانانه باید به پرسنل شریف شرکت توزیع برق منطقه ای قم عرض کرد که در کل زمان حضور در جمع آنها، اشتیاق به خدمت، عدم بهانه جویی، وجود تفکر حل مساله و اعتقاد به پیشرفت و بهینه سازی در کلام و عملکرد آنها نمود بارزی برای ما داشت. مرکز دیسپاچینگ به عنوان قلب سیستم های پیوسته شبکه تولید و انتقال برق مطرح هست و نقش بسیار مهمی در بهره برداری ایمن، پایدار و اقتصادی آن بعهده دارد.

در کل زمان حضور هیچ صحبتی از تحریم ها و پاس دادن ضعفها به آن سمت و یا اینکه تحریم ها نعمت بوده اند و از این دست مباحث کلیشه ای نشد. حضور در جمعی که احاطه کاملی بر مسئولیت خود داشته و مهمتر اینکه تسلط مقبولی بر علوم محیط زیستی و آمایش سرزمین داشتند، انسان را به وجد می آورد. طرحهای حمایتی جامعی برای استفاده و بهره برداری از انرژی خورشیدی ارائه شد و گزارش‌های ارائه شده در این بازدید نشان داد که در چند سال اخیر گام های بسیار خوبی برداشته شده بود.

نکته دیگر این بود که اصلاح الگوی مصرف را ابتدا از مجموعه خودشان شروع کرده بودند، در مورد استفاده از لامپ های LED بخصوص در معابر شهری تجربه های موفقی در قم ارائه شد و پیگیر ادامه این روند هم بودند.

انتقاد و نقدهایی در ذهنم بود اما وقتی دیدم خود مجموعه بدون دستاویز کردن کم و کاستی ها به دنبال گشودن درهای خدمت و پیشرفت برای جامعه هست ترجیح دادم بیشتر شنونده باشم. قدردان همکاری های صاحبان صنایع بودند و مشخص بود تمام فکر و ذهن خود را معطوف کرده اند که کمترین آسیب در پیک مصرف برق به آنها وارد شود، حتی خاطرات تلخ خود را از قطعی های اجباری و تماس های مردمی بخصوص در دوران شیوع کرونا بیان کردند. بی معرفتی بود که این همه زیبایی در خدمت جهادی را انسان ببیند اما قلم به تبیین و تحسین بر ندارد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/uyjj

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا