فرهنگ و هنرویژه

آیین استقبال از کاروان نمادین حضرت معصومه(س) در قم

همزمان با ۲۳ ربیع‌الاول برگزار شد؛

ندای قم/گزارش/بهاره آغاز: مردم مومن، متدین و دوستدار ولایت و امامت استان قم به همراه زائران بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) روز پنجشنبه در آیین استقبال از کاروان نمادین حضرت فاطمه معصومه(س) شرکت کردند و شکوه خاصی به این مراسم بخشیدند.

به گزارش ندای قم ، خیابان‌های شهر مقدس قم امروز آذین بندی شده‌است و مردم متدین این شهر از قشرهای گوناگون درحالی که شاخه‌های گل در دست داشتند، از ورود این کاروان نمادین استقبال کردند.

در طول مسیر مداحان اهل بیت(ع) به مدیحه سرایی پرداختند و قشرهای مختلف جامعه با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پخش شیرینی، شربت و شکلات از مردم پذیرایی نمودند.

دلدادگان مکتب ائمه اطهار(ع) درطول مسیر حرکت این کاروان، از هر کوی و برزن به آنها می‌پیوستند و با در دست گرفتن گل و پرچم‌های سبز رنگ به نام مبارک حضرت معصومه(س)، شعار «یا معصومه(س) به شهر ما خوش آمدی» سر می دادند.

این کاروان با عبور از برخی خیابان‌های شهر به حرم مطهر حضرت معصومه(س) وارد شد و در این مکان مقدس به همین مناسبت مراسم باشکوهی به همراه اجتماع بزرگ مردم ترتیب یافت.

امروز زائران از سراسر ایران و جهان با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، قلب های خویش را به مَضجَع شریف این بانوی ملکوتی گره زدند و به راز و نیاز پرداختند.

همزمان با برپایی این کاروان حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها، هسته مرکزی شهر مقدس قم و مسیر حرکت کاروان نمادین گلباران شد.

روز گذشته نیز خادمان حرم مطهر قم به مناسبت آغاز ایام معصومیه، ضریح مطهر بانوی کرامت را گل‌آرایی کردند.

حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود، آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آنکه پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید، از محضر برادر بزرگوارش امام رضا(ع) بهره برد.

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب‌های ایشان است.

لقب معصومه از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده است، علامه مجلسی در این باره می گوید: امام هشتم شیعیان در جایی فرمودند که «هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».

پس از ورود امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری به خراسان، حضرت فاطمه معصومه(س) پس از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه به سمت ایران حرکت کرد و در ۲۳ ربیع‌الاول وارد قم شد.

آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت؛ آن بزرگوار بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی ابن خَزرَج که به «بیت‌النور» شهرت یافت، در ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان قم، ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر مقدس به نام «روز قم» نامگذاری شده‌است.

۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم تا سالروز ایشان در ۱۰ ربیع‌الثانی، «ایام معصومیه» نامگذاری شده‌است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/dizw

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا