معاون بهرهبرداری و تجهیزات سازمان قطار شهری قم گفت: سازمان قطار شهری قم برای نخستین بار در سطح کشور حمایت از تولید داخل و شرکتهای توانمند کشور را در دستور کار قرارداد تا مسیر داخلی سازی و استفاده از تولیدات ایرانی را برای سایر متروهای کشور هموار کند.
به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری، سید امید خداشناس با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو اظهار داشت: توسعه مسیر خط یک مترو قم به سمت ایستگاه مسجد مقدس جمکران، همزمان با راهاندازی فاز نخست هدف اصلی مجموعه مدیریت شهری است.
وی در رابطه با اسناد بالادستی پروژه گفت: مطابق مصوبات شورای عالی فنی کشور، اجرای پروژه خط یک مترو قم در دو فاز تعریف شده و به بهرهبرداری خواهد رسید که بر همین اساس و با توجه به محدودیت منابع و مشابه با افتتاح سایر خطوط قطار شهری در کلانشهرهای کشور بهصورت فازبندی، فاز نخست پروژه مترو قم نیز به طول 6 کیلومتر و با 6 ایستگاه(2 ایستگاه مسافرگیر و ۴ ایستگاه عبوری) حدفاصل ایستگاه شهید مطهری تا شهدای کامکار و دپو پارکینگ تکمیل و راهاندازی میشود.
معاون بهرهبرداری و تجهیزات سازمان قطار شهری قم در مورد پیشرفت فاز نخست مترو نیز افزود: در راستای مصوبات و برنامهریزی صورت گرفته 2 ایستگاه شهید مطهری و کشاورز بهصورت کامل ساختهشده و تجهیزات مورد نیاز این 2 ایستگاه، مسیر و ایستگاههای عبوری تأمین و نصب شده است.
وی در مورد تلاش برای بومیسازی صنعت ریلی کشور یادآور شد: برای پیشبرد این فاز علیرغم رعایت اصول فنی و استانداردهای داخلی و بینالمللی، سازمان قطار شهری قم بهعنوان نخستین بار در سطح کشور حمایت از تولید داخل و شرکتهای توانمند کشور را در دستور کار قرارداده تا ضمن بهرهگیری از تجهیزات با کیفیت و مناسب در پروژه مترو قم، مسیر داخلی سازی و استفاده از تولیدات ایرانی را برای سایر متروهای کشور هموار کند.
خداشناس در مورد تأمین ناوگان و سیگنالینگ مورد نیاز مترو قم ابراز کرد: در حال حاضر وزارت کشور بهعنوان متولی تأمین ناوگان قطار شهرهای کشور، قرارداد تأمین ۵۰ دستگاه واگن را برای مترو قم منعقد نموده و مراحل طراحی آن رو به اتمام است و همچنین تأمین، نصب و راهاندازی سیگنالینگ نیز بهعنوان مهمترین سامانه از نظر فنی و ایمنی در زمان شروع بهرهبرداری توسط سازمان قطار شهری قم در حال پیگیری بوده و در صورت اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر قم، نسبت به عقد قرارداد با شرکت ذیصلاح اقدام خواهد شد، تا با توجه به ارتباط بسیار زیاد این سامانه با سیستم کنترلی و ایمن راهبری قطار، هم فرایند طراحی و ساخت واگنها تسریع شود و از ابتدای راهاندازی ضمن حفظ جان مسافرین و پرسنل خود، نگهداری مناسب از سرمایههای شهر، نیز صورت پذیرد.
وی در پایان اضافه کرد: به موازات آمادگی کامل برای راهاندازی فاز نخست خط و فراهم کردن شرایط تست گرم و سپس بهرهبرداری، سازمان قطار شهری با یک برنامهریزی مناسب تمامی توان خود را برای بازنگری طراحی ایستگاهها با هدف بهینه نمودن و کاهش هزینهها و برگزاری مناقصات جهت حفاری تونل مابین A2 به A1، احداث ایستگاه میرزای قمی(مقابل بیمارستان نکویی)، میدان ولیعصر(عج) و مسجد مقدس جمکران به کار گرفته و در بازه زمانی مدنظر، مسیر به تدریج توسعهیافته و 14.8 کیلومتر خط یک مترو قم وارد مدار بهرهبرداری خواهد شد.