تلاش در راستای شکل گیری حکمرانی مردمی در ۱۲۰ محله استان قم
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم مطرح کرد:
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم کمک به شکل گیری حکمرانی مردمی در ۱۲۰ محله استان قم با محوریت شبکه امامت در محلات و مساجد را از جمله برنامه های این اداره کل برشمرد.
به گزارش ندای قم به نقل ازخبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی شعبان زاده پیش از ظهر چهارشنبه در نشستی خبری که به مناسبت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در این اداره کل برگزار شد اظهار داشت: مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی رصد برنامههای ضدفرهنگی و مقابله با تهاجم دشمن از طریق تبیین اسلام ناب محمدی است.
وی با اشاره به تدوین سند تحول سازمان تبلیغات اسلامی توسط حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت: بر اساس این سند تحول، اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برای خود اولویتهایی تعریف کرده که در حال اجرا است.
حجت الاسلام شعبان زاده عنوان داشت: رسالت و مأموریت نهاد کارگزاری همانند اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم در عرصه مباحث فرهنگی و دینی، تبیین و تحقق معارف دین و پیاده سازی آن در متن زندگی مردم است و از طرفی این نهاد تبلیغی که جزئی از نهاد کارگزار دین است در قبال انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیز نقش تبلیغی بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه در جایگاه راهبری، اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم چهار اقدام عملیاتی برای خود تعریف کرده است ابراز داشت: اگر بخواهیم در محیط فرهنگی و تبلیغی تأثیرگذاری داشته باشیم، اقدام اول که مقدمه راهبری در این عرصه است؛ بحث تولید محتوا و مفهوم سازی است که تولید محتوا میبایست مناسب با محیط منبر و همچنین در عرصههای دیگر همانند فضای مجازی باشد.
تولید محتوای الهام بخش باید در دستور کار قرار گیرد
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم، با بیان اینکه تولید محتوای الهامبخش و نمونههای موفق تبلیغی برای معرفی به مردم ضرورت دارد افزود: تولید ساختارهای جدید فرهنگی و تبلیغی در کشور، تعریف استانداردهای جدید برای کنشگری و نقش آفرینی در عرصه فرهنگی و تبلیغی و همچنین تولید شاخصهای ارزش گذاری برنامههای فرهنگی و تبلیغی در محیط عمومی کشور میبایست در دستور کار باشد.
حجت الاسلام شعبان زاده بیان داشت: اگر سازمان تبلیغات اسلامی بتواند با ایجاد ساختارهای جدید و مطلوب در عرصه تولید محتوا که متناسب با محیط حقیقی و مجازی و با موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشته باشد؛ در این صورت ابزار راهبری محیط فرهنگی و تبلیغاتی را فراهم کرده است.
وی بیان داشت: پس از تولید و تأمین محتوا و مفهوم سازی، توانمندسازی افراد هستهها و مجموعه شبکهها، تشکلهای مردمی فعال و همچنین هستههای میانی برای آماده سازی آنان در جهت حل مسئله در جغرافیای محله و عرصههای مورد نیاز انقلاب ضرورت دارد که پس از توانمندسازی افراد در راستای ایجاد جبهه مشترک، واحد و هماهنگ در برابر عرصههایی که دشمن تهاجم کرده، میبایست برنامه ریزی صورت گیرد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم، با بیان اینکه ایجاد جبهه مشترک در ۴ لایه مأموریت، برای اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی تعریف شده افزود: ایجاد جبهه مشترک در میان ظرفیتهای خودجوش مردمی، ایجاد جبهه مشترک در میان صاحب نظران و نخبگان و نیز ایجاد جبهه مشترک در میان حاکمیت، دستگاههای تأثیر گذار، مسئولین و متولیان امر از جمله آنان است.
وی افزود: زیرساختهای لازم و امکانات کافی برای انجام هم افزایی دستگاههای متجانس در حاکمیت و همچنین هماهنگی در داخل سازمان تبلیغات اسلامی در جهت برقراری یک جبهه مشترک میبایست ایجاد شود.
حجت الاسلام شعبان زاده ادامه داد: در این مرحله نوبت به اقدام برای عملیات گفتمانی، ایجاد گفتمان سازی و فرهنگ سازی میرسد که سازمان تبلیغات اسلامی برای ایجاد حرکت گفتمانی احتیاج دارد به یک اندیشکده برای رصد، مطالعه و طراحی عملیات و بعد پشتیبانی ستادی در راستای ترویج و تدوین محتوای تولیدی و انتشار محصولاتی که منجر به ایجاد گفتمان سازی میشود.
لایه دوم گفتمانسازی به میدان آوردن مجموعههای عملیاتی است
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم، بیان داشت: گفتمان سازی میتواند از تولید یک سرود و یا تولید یک رویداد جریان ساز و همچنین تولیداتی همانند فیلم و مستند تا اجرای هماهنگ برنامههای سنتی در محافل و منبرها صورت گیرد.
وی ادامه داد: لایه دوم گفتمانسازی به میدان آوردن مجموعههای عملیاتی است که محقق کننده گفتمانهای تولید شده است و اگر بخواهیم مسئلهای در جامعه حل شود باید در کنار تبیین در منابر در عرصه عمل نیز موانع و همچنین پیش بینیهای لازم برای تحقق آن، مورد مطالعه قرار گیرد؛ به عنوان نمونه اگر سازمان تبلیغات اسلامی میخواهد در موضوع افزایش جمعیت اقدام تبیینی انجام دهد در این راستا نیازمند است علاوه بر تبیین گفتمان مورد نیاز در این عرصه؛ در عمل نیز از مراکز مرتبط همانند درمان ناباروری هم کمک بگیرد، هر چند سازمان یک دستگاه اجرایی است، اما میتواند حل مشکلات جامعه و اینگونه نهادها را از طریق مطالبه گری از حاکمیت دنبال کند.
وی تاکید کرد: مفهوم سازی، توانمند سازی و گفتمان سازی از افعال مادر، اساسی و تعیین کننده مجموعهای است که میخواهد در محیط فرهنگی و تبلیغی کشور نقش راهبری داشته باشد که با این اوصاف، اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم سه برنامه را عملیاتی میکند.
حجت الاسلام شعبان زاده افزود: اداره کل تبلیغات اسلامی قم در راستای ایجاد آمادگی عمومی در مردم برای شکل گیری یک قیام عمومی با طراحی جهاد تبیین از طریق ۵ هزار کنشگر خود در استان؛ میخواهد پس از توانمندسازی آنان در سال جاری زمینه حضور آحاد مردم قم در صحنه و نقش آفرینی آنان را در محیط اجتماعی و ملی فراهم کند.
وی ابراز داشت: به عبارت دیگر ۵ هزار کنشگر در عرصه جهاد تبیین برای قیام ارادههای مردم قم در مسیر حل مسائل انقلاب اسلامی نقش آفرینی خواهند کرد.
وی گفت: کمک به شکل گیری حکمرانی مردمی در ۱۲۰ محله استان قم با محوریت شبکه امامت در محلات و مساجد و با احیای نقش مسجد در محله و با الحاق مجموعههای مردمی؛ بستر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت شأن فراهم میشود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم، با بیان اینکه حکمرانی محلی یک پایگاه دارد که نامش مسجد است و در قالب یک محدوده جغرافیایی به نام محله و رهبری به نام امام محله و مسجد تعریف میشود عنوان داشت: این ظرفیت مردمی که با محوریت مساجد شکل میگیرد واسطه بین حاکمیت و مردم در راستای حل مشکلات است.
وی ادامه داد: در استان قم از میان ۱۲۰ محله، ۴۰ محله برای شکل گیری حکمرانی اسلامی مردم پایه انتخاب شده است و اصلاح سبک زندگی مردم محلات از طریق شبکه حکمرانی محله صورت میگیرد.
وی افزود: در این موضوع ما چند نقطه اثرگذار را در یک محله تعریف کردهایم که مدارس، محله، محافل خانگی و همچنین هیأت مذهبی محل و بوستانها از جمله این مراکز میباشند.
وی عنوان داشت: سازمان تبلیغات اسلامی قم با تمرکز بر روی مراکز دارای جمعیت نسل جوان؛ به دنبال اصلاح سبک زندگی محلات است و این امر با بهره گیری از ظرفیت همان محله صورت خواهد گرفت.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم، تاکید کرد: در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم به دنبال ایجاد بسترسازی و مقدمه سازی در راستای بسیج ارادهها هستیم تا ارادههای مردم قم در کانون مدیریت استان و کشور برای پیشرفت همه جانبه قم به میدان بیاید و نقش آفرینی مردم در عرصههای مختلف پیشرفت و آبادانی قم بیش از گذشته ملموس و مشهود گردد.
حجت الاسلام شعبان زاده تصریح کرد: قیام ارادههای از طریق جهاد تبیین، راهبری ارادهها از طریق شکل گیری حکمرانی محلات، تربیت ارادهها با اصلاح سبک زندگی مردم محله و محتوا محوری، اصلاح سبک زندگی مردم قم در جهت احیای امر اهل بیت (ع) صورت میگیرد که برای این امر بر ترویج و گفتمان سازی و تشویق مردم قم به زیارت با معرفت حضرت فاطمه معصومه (س) افزود: اگر مردم قم اتصال، ارتباط و ارتزاق خود را با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و به ویژه حضرت فاطمه معصومه (س) مستحکم کنند؛ در این شرایط زمینه احیای امر اهل بیت (ع) در قم فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: اداره کل تبلیغات اسلامی قم با شکلگیری یک نهاد کارآمد مردمی در محلات با محوریت مساجد، به دنبال ایجاد هستهها و مراکز تربیت محور در مساجد استان است.
حجت الاسلام شعبان زاده افزود: از سوم تیرماه سال جاری پس از ۶ ماه مطالعه، بازدید میدانی، شناسایی نقاط ضعف و قوت و همچنین توجیه کنشگران؛ ۳۰۰ نفر از افراد دارای شرایط در تربیت نیرو با اولویت مناطق ۶ و ۲ قم شناسایی شدند که از این میان ۴۰ مسجد از این مناطق؛ هستههای تربیت محوری در مسجد محله شکل میگیرد تا طی یک برنامه تربیتی بلند مدت ۶ ساله، نوسازی انسان در استان قم رقم بخورد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم، گفت: در کنار ایجاد مراکز تربیت محور حول مساجد مناطق ۶ و ۲ در شهر قم، به مرور زمان مناطق هشتگانه شهر مقدس قم و همچنین شهرستانهای استان قم نیز این مراکز در آنجا نیز ایجاد خواهد شد تا مسیر ورود و نقش آفرینی نسل نو در نهاد مقدس مسجد تقویت شود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم، ادامه داد: حضور در مناطق ۶ و ۲ شهر مقدس قم؛ اولویت فعالیت قرارگاه نور است و هدف آن ایجاد همگرایی و همافزایی بین دستگاههای فرهنگی فعال در این مناطق و دستگاههای پشتیبان دولتی برای حل مسائل و آسیبهای اجتماعی این مناطق است.
وی گفت: قرارگاه فرهنگی عملیاتی نور؛ میدان عملیات خود را به منطقه دیگر قم نیز گسترش میدهد و در ادامه به محله پردیسان و همچنین سایر مناطق قم نیز خواهد رفت.
حجت الاسلام شعبان زاده اضافه کرد: برای تعالی شبکه امامت مساجد استان قم؛ اداره کل تبلیغات اسلامی با ایجاد کارگروههای مختلف به عنوان مسئول دبیرخانه شورای تعالی مساجد استان قم در چهار لایه اقدام میکند.
وی افزود: حل اختلافات در مساجد با ایجاد کمیته صیانت، کمک به حذف انحراف و بدعتها از ناحیه جریانهای انحرافی در مساجد، بسترسازی به منظور رفع اختلال و موانع کارآمدی مساجد و کمک به ایجاد و شبکه سازی بین مساجد شاخص، فعال و الهام بخش برای الگوسازی مساجد در مسیر حل مشکلات محلات با ایجاد همافزایی بین مساجد دارای پتانسیل و ظرفیت لازم و کارآمدی از جمله این اقدامات است.