مدیریت شهری

معضلات قرارداد و نوسانات ارزی، دلیل تأخیر در اجرای پروژه مترو

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم مطرح کرد:

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم گفت: معضلات قراردادی و قطعی بودن قیمت قرارداد با توجه به شرایط تورمی کشور، از مهم‌ترین معضلات متروی قم است.

به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری، محمدرضا انگشت‌باف در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه قرارداد متروی قم با قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌صورت طرح و اجرا و با قیمت قطعی منعقد شده بود، اظهار کرد: نوسانات قیمت ارز در طول سال‌های اجرای پروژه همواره برای متروی قم دردسر ساز بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان قطار شهری قم طی سه دوره برای خط یک مترو در شورای عالی فنی کشور درخواست تجدیدنظر برای نرخ پیمان داشته است، افزود: قرارداد خط نخست متروی قم سال ۱۳۹۰ منعقد شد و یک سال پس‌ازاین قرارداد، مرداد ۱۳۹۱ شاهد جهش نرخ ارز بودیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم ادامه داد: مصالح، تجهیزات، هزینه نیروی انسانی و بسیاری موارد به دنبال این جهش نرخ ارز بالا رفت و در همان سال نخست شوک بزرگی به قرارداد وارد شد؛ ازآنجاکه قرارداد تعدیل نداشت و قیمت مقطوع بود پروژه دچار چالش شد.

انگشت‌باف با اشاره به اینکه نخستین درخواست تعدیل قرارداد از سوی شهرداری قم به شورای عالی فنی کشور آبان ۱۳۹۵ ارسال و سال ۹۶ تصویب شد، تصریح کرد: در مصوبه سال ۹۶ پروژه خط متروی قم فازبندی شد؛ فاز نخست محدوده فعلی نیز با دو ایستگاه اصلی و سه ایستگاه گذری، اجرای مسیر به‌صورت 100درصدی، احداث دپو با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی و احداث دو ایستگاه اصلی به‌صورت 100درصدی از تعهدات این تعدیل قرارداد بود.

وی اضافه کرد: سال ۹۷ درخواست دوم تجدیدنظر برای نرخ پیمان داشتیم که مطابق با درخواست ما مصوبه تأیید نشد، در نهایت سال ۱۴۰۱ شورای عالی فنی در موضوعات قم قانع و مصوبه‌ای صادر شد که مورد تأیید همه ارکان پروژه است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم گفت: این موضوع سبب شد طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پروژه پیشرفت خوبی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به تکمیل بیش از ۹۷ درصدی ایستگاه مطهری، تکمیل بیش از ۹۴ درصدی ایستگاه کشاورز، نصب هشت دستگاه پله‌برقی، تکمیل تأسیسات، نصب تجهیزات، تهیه پله‌برقی برای ایستگاه کشاورز، نصب تجهیزات مخابرات، نصب تجهیزات اعلام حریق، نصب تجهیزات تهویه ایستگاه مطهری و عقد قرارداد برای مسئله سیگنالینگ اشاره کرد.

انگشت‌باف با اشاره به اینکه این پروژه اکنون با واگذاری واگن در مرحله تست گرم است، افزود: پس از تأمین واگن می‌توان تست گرم را برای پروژه انجام داد و به زودی امکان راه‌اندازی آن وجود خواهد داشت.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/7rld

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا