
ندای قم / یادداشت / محمدرضا قاسمی نیا؛ درجهان امروز رشدوپیشرفت تکنولوژی وشاخه های آن رامی بینیم ودرادامه پیداشدن هوش مصنوعی ودرآینده بسیارنزدیک علوم و فن آوری هایی که هررشته آن هزاران آورده را خواهدداشت. البته بایدازهمه آن ها درمسیرزندگی و رفاه و آسایش وخدمت به انسان ها بهره گیری نمود.
نکته ای که بسیاردارای اهمیت می باشد و نبایدازآن غفلت داشت ولازم است آن را بیش ازنفس علم وفن آوری وتکنولوژی و یافته های اینترنتی دقت گردد بهره جویی آن ها درمسیرصراط مستقیم الهی وسعادت ورستگاری انسان ها وبشریت می باشد. دراین میان نقش انسان برای رسیدن به سعادت ورستگاری وعدالت واتحادوهم بستگی در جامعه ازهمه عوامل مهم تروموثرترهست.
درعصرامپراطوری رسانه ها؛ رسانه های پاک وباصداقت افزون برهمه عوامل می توانندبرتوفیق و پیشرفت وتوسعه جوامع ؛ یاریگر وکمک کننده وپشتیبانی نمایند. پرهیز از تولیدونشر اخبارکذب وشک داروشبهه آلود و تفرقه انگیز ووحدت شکن ویاس آور از نشانه های رسانه های پاک هستند. غیبت کردن افرادواشخاص وجستجوبرای پیداکردن عیوب آن ها وانتشاردررسانه ازبدترین وزشت ترین رفتاررسانه ای هست.
حدیث نوزدهم ازکتاب شریف چهل حدیث بنیان گذارکبیرجمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی عزیزوعظیم رضوان الله علیه مباحث انسان ساز وجامعه پرورباعنوان دوری ازغیبت کردن دیگران ومضرات وآسیب های آن با بیانات و رهنمودهایی به رشته تحریرآمده است. به بخش هایی ازشرح وتوضیح این حدیث توجه می کنیم وبایدبرای مدیران و فعالین رسانه ها و خبرنگاران وخبرگزاری ها وپایگاه های خبری و…درسی همیشگی باشد.
((از رسول اکرم صلى الله علیه و آله ، حدیث شده که آورده شود روز قیامت يك نفری در پیشگاه حق ، نگاه داشته شود و کتابش به او داده شود. پس حسنات خود را در آن نبیند. گوید: خداوندا، این کتاب من نیست! نمی بینم در این حسنات خود را . ” به او گفته شود: همانا پروردگار تو گمراه نیست و نسیان نکند؛ از بین رفت عمل تو به واسطه غیبت کردن از مردم! پس از آن، دیگری آورده شود و داده شود به او کتابش پس در آن طاعت های بسیاری ببیند. بگوید: بارالها، این کتاب من نیست، زیرا که من این طاعات را نکردم! گفته شود به او فلانی غیبت تو کرده پس داده شد حسنات اوبه تو.
“وَعَنِ النبي ، صلى الله عليه و اله : أَدْنَى الكُفْرِ أَنْ يَسْمَعَ الرَّجُلُ مِنْ أَخِيهِ كَلِمَةً يَحْفَظُهَا عَلَيْهِ يُرِيدُ أَنْ يَفْضَحَهُ بِهَا . أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ .
از پیغمبر صلى الله علیه و آله منقول است که در اول مرتبه کفر آن است که شخص بشنود از برادر خود کلمه ای را و حفظ کند آن را و بخواهد مفتضح کند او را به واسطه آن کلمه! برای چنین اشخاص نصیب و بهره ای نیست . )در روایت است که حضرت عیسی، سلام الله علیه، با حواریین به مردار سگی گذشتند حواریین گفتند: چه قدر بوی این مرداربد است حضرت عیسی علیه السلام فرمود چه قدر دندان های او سفید است . شنیدم در حدیث است از حضرت عیسی علیه السلام، که فرموده مثل مگس که بر قاذورات مینشیند نباشید که به موارد عیوب مردم متوجه باشید.
انسان خوب است که همان طور که تفحص از عیوب مردم میکند قدری از عیوب خود تفحص کند. چه قدر زشت است که انسان دارای هزاران معایب از خود غفلت کند و به معایب دیگران بپردازد و آن راسربار معایب خود کند.! اگر انسان قدری در حالات و اخلاق و اعمال خود سیر کند و به اصلاح آنها بپردازد کارهایش اصلاح میشود و اگر خود را خالی از عیب بداند از کمال جهل و نادانی او است و هیچ عیبی بالاتر از آن نیست که انسان عیب خود را نفهمد و از آن غافل باشد و با آنکه مجموعه عیوب است به عیوب دیگران بپردازد.
چنانچه غیبت حرام است گوش کردن به آن نیز رفیق آن است در حرمت.)) فضای مجازی ورسانه ها ی خبری وفعالین این عرصه درجایگاهی هستندکه برافکارجامعه اثرگذارمی باشندوبایددرتولیدوانتشار محتوا دقت واطمینان لازم را توجه نمایند.
نشراخبار توسط افراددرخارج ازفضای مجازی ورسانه ها شایددرجمع گروهی محدودومعدودباشد؛امابرخلاف آن درداخل فضای مجازی و درج آن ها برروی پایگاه های اطلاع رسانی ؛به حتم مخاطبان بسیارو دنبال کنندگانی داردکه بایددرعیب جویی وعیب گویی دیگران وغیبت آنان خودداری وپرهیزکنند!به یقین مسئولیت ریختن آبرو وکاهش اعتباردیگران دررسانه هاوخبرهاگناه بزرگی هست و جبران آن درچهره به چهره آسان تروسریع تر بوده ودرصورت لزوم جلب رضایت فردوشخص یاافرادواشخاص معدودومحدود وتاحدودی قابل دسترسی هستند و شایدبهترمی تواندقابل اصلاح باشد ولی مخاطب خبرگزاری ها وپایگاه های خبری ومجازی رسانه ها افزون وودسترسی به آن ها سخت تر است وبسیاری ازخوانندگان را نمی توان شناسایی نمود. ومسئولیت حفظ آبروی افرادواشخاص حقیقی وحقوقی ازدرجه بالای اهمیت قراردارد.



