مدیریت شهریویژه

لزوم توجه به تمرکززدایی در قانون جدید شهرداری‌ها

شهردار قم تاکید کرد:

شهردار قم با اشاره به اهمیت سیاست تمرکززدایی در برنامه‌های اجرایی کشور گفت: متأسفانه شاهد تمرکزگرایی و کم شدن اختیارات مدیریت شهری در قانون جدید درآمدهای پایدار شهرداری‌ها هستیم.
به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد در پنجاه و هشتمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به قانون جدید شهرداری‌ها در حوزه درآمده پایدار اظهار داشت: چند نکته در این قانون مطرح بوده که بسیار زیربنایی بوده و باید به آن توجه کرد.
وی کل این قانون را پوشش‌دهنده ۵ درصد از درآمدهای پایدار و هزینه‌های شهرداری‌ها دانست و افزود: قانونی که از سال ۶۳ منتظر آن بودیم تنها ۵ درصد از درآمده و هزینه‌های شهرداری‌ها را پوشش می‌دهد و ضمانت اجرایی برای قسمت‌های مهم آن نیز وجود ندارد و بعضی از موارد تا امروز تحقق عینی پیدا نکرده است.
شهردار قم تمرکزگرایی در قانون جدید را روشن دانست و بیان کرد: ۶ برنامه در جمهوری اسلامی پیاده شده که بر تمرکززدایی تأکید داشته و دولت اختیاراتی را به استاندارها واگذار کرده ولی هنوز به مدیریت شهری و پارلمان شهری واگذار نشده و در حال حاضر مدیریت یکپارچه شهری که ارائه داده‌شده در آن تمرکزگرایی دیده‌شده است.
وی به کاهش اختیارات شوراها در قانون جدید اشاره کرد و گفت: قرار بود اختیارات شوراها افزایش پیداکرده و شوراها به پارلمان‌های محلی تبدیل‌شده و بین وظایف ملی و محلی تفکیک انجام شود، اما متأسفانه کاملاً مخدوش شده و جایگاه سازمان‌ها شهرداری‌ها نیز تثبیت نشده است و تا امروز ازنظر شورای نگهبان غیرقانونی بوده و جایگاه سازمان شهرداری‌ها به‌عنوان اتحادیه شهرداری‌ها عنوان‌شده و اتحادیه شهرداری‌ها عقل منفصل شهرداری‌ها است.
دکتر سقائیان نژاد با ابراز نگرانی از کاهش اختیارات شوراها اضافه کرد: با پیشرفت این روند ما شاهد دولتی شدن شهرداری‌ها خواهیم بود و باید در مدیریت یکپارچه شهری به آن توجه کنیم و تا قبل از تصویب در مجلس شورای اسلامی با کمیسیون‌های تخصصی اشکالات آن را رفع کنیم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/zcay

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا