مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با تاکید بر استقبال از شفافیت در عملکرد متروی این شهر،گفت:بخاطر هزینههای مربوط به سرقت، استهلاک ، خرید و نگهداری تجهیزاتی مانند دستگاه TBMبرای حفاری تونل مترو برای شهرداری قم مقرون به صرفه نیست.
به گزارش ندای قم،محمدرضا انگشت باف درگفت وگویی درپاسخ به انتقاداتی درخصوص انتقال دستگاه TBM به اصفهان اظهار داشت: بلاتکلیفی خط دوم مترو در سالهای پایانی دهه ۹۰ عامل مهم در انتقال دستگاه TBM ( که به صورت امانی در اختیار قم قرار داشت) بود چرا که نگهداری این دستگاه عظیم الجثه برای شهرداری بخاطر هزینههای جانبی آن دشوار بود.
وی اضافه کرد: سال ۹۷ سازمان برنامه و بودجه کشور با احداث خط دوم متروی قم مخالفت کرد و به همین دلیل در آن سالها شهرداری قم به تنهایی توان ادامه پروژه مترو را نداشت.
انگشت باف یادآور شد: امکان سنجی توسعه خط دوم متروی قم طی سالهای اخیر انجام شده که یکی از ویژگی های مهم آن افزایش خط احداث از ۱۵ به ۲۸ کیلومتر است.
وی گفت: شهرداری قم با انصراف از خرید این دستگاه حفاری به میزان ۶.۵ میلیون دلار، سایر تجهیزات متروی قم مانند خطوط ریلی را آماده سازی کرد.
وی همچنین گفت: دستگاه TBM متروی قم طبق نظر نماینده رسمی شرکت آلمانی سازنده، نیازمند تعمیرات اساسی بود که برای شهرداری قم هزینه بر بود.
گفتنی است هشتم آبان ماه سالجاری بخاطر مباحث و حواشی مربوط به مساله انتقال دستگاه حفاری از قم و انتقاد از کندی پیشرفت فیزیکی متروی قم،طرح تحقیق و تفحص از سازمان قطار شهری شهرداری قم بهعنوان مهمترین طرح یکصدوهشتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم قرار گرفته بود که در نهایت با یک رأی شکننده تصویب نشد.
اعضای شورای اسلامی شهر قم در آن جلسه، با طرح تحقیق و تفحص از سازمان قطار شهری قم با ۶ رای موافق، یک رای مخالف و ۶ رای ممتنع مخالفت کردند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: ما از تحقیق و تفحص در خصوص مساله انتقال دستگاه حفاری و سایر هزینه های بکار رفته، موافق هستیم ولی اعضای قالب شورای اسلامی شهر بخاطر مصلحت های موجود با آن موافق نیستند.
وی بیان داشت: در هفت ماهه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان صورت وضعیت عملکرد تولید شده که در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد رشد یافته است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم گفت: همچنین زمینه اولیه جهت اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت تکمیل خط یک و خرید سه رام قطار و توسعه به پردیسان انجام گرفته که منتظر تایید وزارت کشور است که پیش بینی می شود تا نیمه دوم سال آینده بصورت کامل جذب شود.
انگشت باف ادامه داد: قطار شهری قم در فاز نخست آن بصورت دو ایستگاه مطهری و کشاورز به صورت صددرصدی و ۴ ایستگاه عبوری و ایمن در صورت تامین واگن به بهره بردای خواهد رسید.
وی بااشاره به انعقاد قرار سیگنالی به میزان حدود ۶۰۰ میلیارد تومان، اضافه کرد: هم اینک ایستگاه شهید مطهری ۹۷ درصد و ایستگاه میدان کشاورز ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و موازین ایمنی آن به تایید دستگاه های ذیربط رسیده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم گفت: در مرکز دپوی خط یک قطار شهری قم به مساحت ۴۰ هکتار، امکان نگهداری همزمان ۱۲ رام قطار شهری را دارد.
خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب ۶ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد.
همچنین خط دو مترو نیز به طول ۱۵.۵ کیلومتر از شهرک پردیسان آغاز و در محدوده چهارراه بازار قم خاتمه مییابد.