اجتماعیویژه

تجلیل مراجع تقلید وعلما ازشخصیت آیت‌الله رئیسی

قم در سوگ خادم خستگی‌ناپذیر؛

ندای قم / محسن عبداللهی ؛مردم قم با اعلام رسمی شهادت آیت‌الله رییسی و هیات همراه در سانحه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان تبریز به ابراز احساسات خود نسبت به این حادثه غم انگیز پرداختند.مراجع عظام تقلید قم نیز در پی شهادت رئیس جمهور خادم الرضا، آیت الله رئیسی و هیئت همراه پیام‌های تسلیت جداگانه‌ای صادر کردند.
به گزارش ندای قم ،مراجع عظام تقلید قم در پی شهادت رئیس جمهور خادم الرضا آیت الله رئیسی و هیات همراه پیام های تسلیت جداگانه ای صادر کردند.
آیت‌الله مکارم شیرازی:
رئیس‌جمهور نمونه بارز از مسوول متعهد و مخلص انقلابی بود
آیت الله مکارم شیرازی در پیامی ضمن تسلیت این حادثه گفت: آیت الله رئیسی نمونۀ بارز از مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود؛ متن این پیام به شرح زیر است:
خبر حادثۀ دلخراش و شهادت ریاست جمهوری اسلامی ایران جناب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و همراهان ایشان (رحمة الله علیهم) موجب تأسف و تألم شدید گردید. ایشان در سال‌های طولانی و در عرصه‌های مختلف، خادم مردم و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بود و در ادای وظیفه و خدمت کوتاهی ننمود. وی نمونۀ بارز از مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود و مواضع آگاهانه و توأم با حریت او در سراسر جهان مایۀ عزت و سربلندی امت اسلام گردید و مردم شریف ایران و بسیاری از مظلومان عالم او را هرگز از یاد نخواهد برد.
اینجانب این ضایعۀ جانکاه را به مردم عزیز و خصوصاً به خانواده و بستگان ایشان و مسئولین کشوری و لشکری تسلیت عرض نموده، و از درگاه خداوند متعال حشر او را با اولیای طاهرینش و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان مسألت دارم.
لازم است مردم شریف ایران اطمینان داشته باشند ذیل عنایات حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) خللی در حرکت کشور و انجام وظایف مسئولین پیش نخواهد آمد و کار‌ها بر روند قانونی آن انجام خواهد شد، إن‌شاءالله.
از درگاه ربوبی عزت و سربلندی جمهوری اسلامی و مردم عزیز ایران را خواهانم.

آیت الله نوری همدانی:
شهادت پاداش خدمات خالصانه رئیس جمهور بود
آیت الله حسین نوری همدانی نیز در پیام جداگانه ای آیت الله رئیسی را فردی با اخلاص، متواضع، انقلابی، مردمی و خستگی ناپذیر توصیف کرد؛ متن این پیام به شرح زیر است:
در روز ولادت با سعادت حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) خبر شهادت رئیس جمهور محترم و همراهان و بی بهره شدن از خدمتگزاران مخلص مایه تأسف و تأثر عمیق گردید.
مرحوم شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی (رضوان الله علیه) تمام عمر را با اخلاص و دیانت و تواضع صرف خدمت به مردم و انقلاب نمود و در این مسیر فردی خستگی ناپذیر بود و در همه عرصه‌ها چه در دستگاه قضا و چه در دوران ریاست قوه مجریه صادقانه عمل نمود و آنچه بنده از ابتدای آشنایی در سال ۵۴ تا به امروز در او دیدم و شهادت می‌دهم اینست که رضای خدا را در امور در نظر می‌گرفت و معتقدم شهادت او پاداش این خدمات خالصانه بوده است.
بی شک مردم عزیز قدردان آن همه زحمات هستند، ان شاءالله این مسیر خدمت با توجهات حضرات معصومین (علیهم السلام) خاصه حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و رهبری رهبر معظم و حمایت مردم متدین، از طریق خدمت گزاران ادامه خواهد یافت.
لازم می‌دانم یاد امام جمعه مردمی تبریز حجت الاسلام والمسلمین شهید آل هاشم، وزیر محترم خارجه و همراهان دیگر را گرامی بدارم.
در پایان شهادت این عزیزان را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران اسلامی تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن عزیزان مسئلت می‌نمایم.

آیت‌الله سبحانی:
رئیس‌جمهور وقت خود را وقف حل مشکلات اقتصادی و سیاسی کرد
آیت الله سبحانی نیز با صدور با صدور پیامی شهادت خادم الرضا آیت الله رئیسی رئیس جمهور شهید و هیات همراه را تسلیت گفت؛ متن این پیام به شرح زیر است:
ضایعه جانگداز شهادت رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران حجة الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی (قدس سره)، و هیأت همراه، دل‌های بیدار را تکان داد و همگان را در غم و اندوه فرو برد.
آن عزیز از دست رفته انسانی فداکار و پرتلاش بود که به شهادت همگان وقت خود را در دوران ریاست جمهوری بر حل مشکلات اقتصادی و سیاسی وقف نمود؛ و بحمدالله تا آنجا که شرائط اجازه می‌داد موفقیت بالایی داشت.

اینجانب شهادت ایشان و هیأت همراه حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، و جناب آقای دکتر امیر عبداللهیان و دکتر رحمتی استاندار تبریز را به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، و ملت سرفراز ایران و خانواده‌های معزز آنان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای همگان غفران و رضوان الهی و علو درجه را خواهانم.
آیت الله شبیری زنجانی شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت
دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در پیامی حادثه تلخ سقوط بالگرد و فقدان تأثربار ریاست محترم جمهور اسلامی ایران را تسلیت گفت.

دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در پی حادثه تلخ سقوط بالگرد و فقدان تأثربار ریاست محترم جمهور پیام تسلیت صادر کرد.
متن این پیام به شرح زیر است:
با نهایت تأسف، درگذشت تأثربار رئیس جمهور محترم و پرتلاش، جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدابراهیم رئیسی (رحمة الله علیه) و امام جمعه مردمی تبریز جناب حجه الاسلام و المسلمین آل هاشم (رحمة الله علیه) و سایر همراهان ایشان، در حادثه تلخ سقوط بالگرد را تسلیت می‌گوییم.
بی تردید تلاش در خدمت به مردم و خدمتگزاری به آستان قدسی حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه الصلوة والسلام)، اجری عظیم در پیشگاه خداوند متعال دارد.
از خداوند متعال رحمت و غفران برای این عزیزان و صبر و اجر را برای همه داغدیدگان به ویژه رهبری معظم (مد ظله)، و خانواده‌های داغدار مسألت داریم.

آیت الله سیستانی شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت
آیت الله سیستانی از مراجع عظام تقلید در نجف اشرف نیز در پیام جداگانه ای شهادت آیت الله رئیسی را تسلیت گفت؛ متن این پیام به شرح زیر است:
خبر درگذشت جناب حجة الإسلام والمسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان محترم ایشان در حادثه سقوط بالگرد موجب تأثر و تأسف گردید.ضمن عرض تسلیت در این ضایعه دردناک به ملت شریف و مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران به ویژه خانواده‌های داغ‌دار ،از خداوند متعال برای عزیزان جان باخته رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت داریم.
آیت الله جوادی آملی شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت
آیت الله جوادی آملی نیز در پیام جداگانه شهادت رئیس محترم جمهور را تسلیت گفت.
سانحه سنگین و رخداد تلخ ارتحال شهادت گونه رئیس محترم جمهور و امام جمعه گرامى تبریز و وزیر امور خارجه ارجمند و سایر همراهان موجب تألم شد.
این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران و بازماندگان تسلیت و مغفرت و اجر شهادت را براى سالکان به مقصد رسیده و خادمان به شهود مقصود بار یافته خواهان و استوارى ایران اسلامى را از خداى سبحان مسئلت دارم.

تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س):
آیت‌الله رئیسی جان خود را در راه خدمت به مردم فدا کرد
تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در پیام تسلیتی بیان کرد:‌ آیت‌الله رئیسی در مسیر خدمت به مردم به عهد و سوگندی که خورده بود، وفادار ماند و جان خود را در این راه فدا کرد.
‌ آیت الله سید محمد سعیدی آورده‌است: خبر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور عالم و مجاهد کشور که برای خدمت به مردم و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک‌لحظه آرام و قرار نداشت موجب تاثر و تالم خاطر اینجانب و همه علاقه‌مندان به انقلاب و کشور عزیزمان ایران شد.
پیام حاکیست: شهید آیت‌الله رئیسی هم در گفتار و هم در رفتار و عملکرد خود حقیقتا نشان داد که هیچ شانی برای خود جز خدمت به مردم شریف و متدین ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی قائل نیست و در این مسیر به عهد و سوگندی که خورده بود وفادار ماند و جان خود را در این راه فدا کرد.
در بخش دیگری از این پیام آمده‌است:‌ همچنین هیات همراه ایشان از جمله آیت‌الله آل هاشم امام‌جمعه محترم تبریز، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان همگی از افراد خدمتگزار و تاثیرگذار در کشور بودند که فقدانشان درد بزرگی را بر سینه همه علاقه‌مندان به این نظام و انقلاب گذاشت.
در این پیام آمده است: اینجانب از جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) با نهایت تاثر و تاسف این سانحه جانسوز را خدمت حضرت ولی‌عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب، مردم شریف ایران اسلامی، هیات دولت و همه بازماندگان و مصیبت‌دیدگان به‌ویژه آیت‌الله علم‌الهدی و همسر و فرزندانشان تسلیت می‌گویم و توفیق ادامه راه این شهدای عزیز را برای سایر خدمتگزاران به این نظام و ملت از خداوند متعال خواستارم.
تولیت مسجد مقدس جمکران:
خدمات ارزشمند آیت الله رئیسی برکات زیادی برای مردم داشت
تولیت آستان مسجد مقدس جمکران نیز در پیامی با تجلیل از خدمات ارزشمند آیت الله رئیسی، شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی را تسلیت گفت.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر اجاق نژاد، تولیت آستان مسجد مقدس جمکران در پیامی شهادت آیت الله دکتر رییسی و همراهانشان در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

درگذشت شهادت گونه حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور مکتبی مردمی و خادم الرضا علیه السلام موجب تالم و تاثر و اندوه گردید.
خدمات ارزشمند و جهادی ایشان در طول سالیان خدمت در نهاد‌های مختلف آثار و برکات فراوان برای نظام اسلامی و مردم عزیز داشت که قطعا ذخیره یوم المعاد ایشان خواهد شد.
ارادت سرشار حضرت آیت الله شهید رئیسی به ساحت اهل بیت علیهم السلام خاصه حضرت بقیه الله الاعظم و حضور فراوان ایشان در مسجد مقدس جمکران جهت راز و نیاز و استمداد از ساحت قدسی امام زمان علیه السلام در این مکان مقدس و مبارک از ویژگی‌های بارز و شخصیتی ایشان بود.
ولایت پذیری و حرکت و مجاهدت در مسیر منویات مقام عظمای ولایت در کنار تلاش‌های خستگی ناپذیر و شبانه روزی ایشان از دیگر خصوصیات این شهید عزیز می‌باشد.
همچنین شهادت سایر همراهان حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم امام جمعه مردمی تبریز، جناب آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه انقلابی، جناب آقای مالک رحمتی استاندار محترم آذربایجان شرقی و گروه پروازی را به رهبر معظم انقلاب، بازماندگان رئیس‌جمهور و خانواده‌های محترم همراهان تسلیت و تهنیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای همگان غفران و رضوان الهی و علو درجه را خواهانم.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
آیت‌الله رییسی در همراهی با مردم و ولایت از هیچ تلاشی فروگذار نبود
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در پیامی به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه، آورده است: رئیس‌جمهور محبوب ما در سال‌های خدمت در نظام اسلامی در شمار برجستگان تدین و عمل انقلابی بود و در همراهی و همدردی با مردم و تبعیت از فرامین رهبری از هیچ تلاشی فروگذار نبود.
دراین پیام که نسخه‌ای از آن روز دوشنبه در اختیار قرار گرفت ،‌آمده‌است:‌ شهادت رئیس‌جمهور مردمی و خدوم جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر خدمتگزاران به‌نظام مقدس اسلامی آیت‌الله آل هاشم امام‌جمعه تبریز، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و دیگر همراهان در حادثه دردناک سقوط بالگرد، همه را داغدار کرد.
پیام حاکیست:‌ ئیس‌جمهور محبوب ما در سال‌های خدمت در نظام اسلامی در شمار برجستگان تدین و عمل انقلابی بود و در همراهی و همدردی با مردم و تبعیت از فرامین رهبری از هیچ تلاشی فروگذار نبود.
در بخش دیگری ازاین پیام آمده است:‌ این خادم آستان قدس رضوی و شاگرد مکتب اهل‌بیت (ع) آرزوی جان‌باختن در راه خدا را همیشه در دل داشت و در این حادثه مؤلمه به آرزوی دیرین خود رسید و خدا را در حین خدمتگزاری به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ملاقات کرد.
پیام حاکی است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شهادت این فرزند مجاهد انقلاب اسلامی و دیگر شهدای این حادثه را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر (عج) رهبر معظم انقلاب و همه ملت شریف ایران، تسلیت عرض می‌کند و از خداوند متعال برای بازماندگان این شهیدان، صبر و شکیبایی و پاداش صابران و برای خود آنان علو درجات اخروی را مسالت می‌کند.
رییس حوزه های علمیه :
روح جهاد خدمت به مردم و کشور در رییس جمهور موج می زد
رییس حوزه های علمیه نیز با صدور پیام تسلیتی گفت: رییس جمهور ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار و صفا و صداقتشان ممتاز و عشق به مردم و بی‌تابی در مسیر خدمت به آنان و روح جهاد در راه پیشرفت کشور در وجودشان موج می‌زد.
بخشی از متن پیام تسلیت آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور بدین شرح است:
خبر شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور محبوب و خدوم، بسیار تکان دهنده و جانسوز بود و حوزه‌های علمیه را در غمی جانکاه فرو برد، شهادت این چهره تابناک و سردار سرافراز خدمت به مردم و همراهان بزرگوارتان را به رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، هیئت محترم دولت، عموم ملت شریف ایران، امت اسلام، محور مقاومت و بویژه به بیت شریف ایشان و بیوت وابسته و همسر ارجمند و فرزندان ایشان و نیز بازماندگان محترم سایر شهیدان این حادثه ناگوار تبریک و تسلیت می‌گویم.
هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و خادم الرضا (ع) در ایام دهه کرامت و میلاد هشتمین خورشید امامت (ع) با پروندهای پاک و افتخارآمیز و در حال خدمت به پیشرفت و آبادانی کشور به لقای الهی شتافت، ایشان از ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار و صفا و صداقتشان ممتاز و عشق به مردم و بی‌تابی در مسیر خدمت به آنان و روح جهاد در راه پیشرفت و تعالی کشور در وجودشان موج می‌زد و بر سر عهد خود با امام خمینی (قدس سره) و شهیدان سرافراز استوار بود و در این مسیر نورانی به شرف شهادت نائل آمد و افتخاری بزرگ در تاریخ ایران و اسلام وانقلاب رقم زد.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران :
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در زمره مسئولان تراز انقلاب بود
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در پیام تسلیتی بیان کرد: شهیدِ جمهور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در زمره مسئولان تراز انقلاب اسلامی بود که درهمه سنگرهای مسئولیت عطر خدمت متواضعانه و روحیه جهادی را با خود به ارمغان می‌آورد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در پی شهادت رئیس جمهور محبوب ایران اسلامی و یاران همراه پیام تسلیتی صادر کرد که متن آن به این شرح است:در سالروز ولادت حضرتش به دیار حق شتافتبا قلبی آکنده از غم، شهادت حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محبوب و همراهان شان جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، جناب آقای مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، همراهان گرامی و کادر پرواز را تسلیت و تعزیت عرض می کنیم.شهیدِ جمهور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در زمره مسئولان تراز انقلاب اسلامی بود که درهمه سنگرهای مسئولیت عطر خدمت متواضعانه و روحیه جهادی را با خود به ارمغان می‌آورد.
آیت‌الله مقتدایی:
خدمتگزاری مردم مهم‌ترین ویژگی شهید رئیسی بود
آیت الله مرتضی مقتدایی در پیامی شهادت رئیس جمهور مردمی حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه را تسلیت گفت.
در پیام تسلیت آیت الله مرتضی مقتدایی آمده است:شهادت رئیس جمهور مردمی و خدوم جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی و دیگر خدمتگزاران به نظام مقدس اسلامی؛ آیت الله آل هاشم امام جمعه محترم تبریز، دکتر امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه و دکتر مالک رحمتی استاندار محترم آذربایجان شرقی و سایر همراهان – رحمت الله علیهم اجمعین – در حادثه دردناک سقوط بالگرد، همه را داغدار کرد.
شوق خدمتگزاری به مردم مهم‌ترین ویژگی شهید رئیسی بود و ایشان با قلبی رئوف، نیتی صادقانه و خالصانه، اندیشه‌ای ژرف و اراده‌ای جدی همواره برای حل مشکلات مردم بود.اینجانب شهادت این فرزند مجاهد انقلابی ا و دیگر شهدای این حادثه را به پیشگاه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و همه ملت شریف ایران، تسلیت عرض می‌کرده و از خداوند متعال برای آن شهیدان علو درجات و برای سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسألت می‌کنم.
روحیه با صفا و منش اخلاقی متواضعانه آیت الله رئیسی
حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم نیز در پیامی به همین مناسبت آورده است: اینجانب که از نزدیک در طول پانزده سال همکاری با روحیات باصفا و منش اخلاقی متواضعانه ایشان آشنا بوده در نهایت تأسّف و تأثّر این ضایعه عظیم را به حضرت حجت(روحی له الفداء)، رهبر معظم انقلاب، ملّت بزرگ ایران، حوزه‌های علمیه و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند سبحان علوّ درجات ایشان و همکاران درگذشته و طول عمر با عزّت رهبر فرزانه انقلاب و سربلندی بیش از پیش ملّت و نظام اسلامی را خواستارم.
رئیسی نماد خدمت و مجاهدت
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی از اساتید حوزه عملیه قم نیز در پیامی آورده است: حادثه بسیار دلخراش سقوط بالگرد حامل ریاست محترم جمهوری و همراهان ایشان که منجر به شهادت خادم الرضا علیه السلام و خادم ملت ایران، حضرت مستطاب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی ـ رضوان الله علیه ـ گردید، قلوب ملت ایران و وفاداران به نظام اسلامی و انقلاب را داغدار نمود. این روحانی بااخلاص نماد خدمت و مجاهدت بود و عمر عزیز خویش را با پذیرش مسئولیت‌های مختلف صرف در خدمت به اسلام نمود.. در دوران ریاست جمهوری گفتمان انقلاب و امام و رهبری که همان خدمت به مردم و تحکیم حکومت دین است را احیاء نمود. با حضور در مسئولیت تولیت حرم علی بن موسی الرضا ـ علیه آلاف التحیة والثناء ـ یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های دوران مسئولیت خویش را رقم زد. در قوه قضائیه با خدمت صادقانه و جهادگرایانه توانست گام‌های بزرگی در اصلاح آن و مبارزه با فساد بردارد. در سازمان‌های بین‌المللی، شجاعانه با در دست گرفتن قرآن کریم از دستورات خداوند متعال دفاع نمود.
در تبعیت از ولایت و رهبری عزیز از هیچ عملی دریغ نداشت.

شهادت پاداش جهاد مستمر و تلاش شبانه‌روزی رییس جمهور بود
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم باصدور پیامی شهادت آیت الله رئیسی و همراهان شهیدش را تسلیت گفت.
حادثه دردناک شهادت رئیس جمهور انقلابی و مجاهد پر تلاش، حضرت آیت الله رئیسی (رضوان‌الله تعالی علیه) ، وزیر امور خارجه خدوم دکتر عبداللهیان، امام جمعه محبوب تبریز، استاندار معزز آذربایجان شرقی و شهدای همراه را به حضرت بقیت الله الاعظم (ارواحنا فداه) ، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله)، ملت بزرگ ایران و خانواده‌های گرانقدر آنان تسلیت می‌گوئیم .شهادت؛ پاداش دهها سال جهاد مستمر و تلاش شبانه‌روزی رئیس جمهور محبوب در راه پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی، تبعیت بی چون و چرا از رهبری معظم، خدمت به آستان قدس حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه و الثناء) و فعالیت مخلصانه جهت سرافرازی ایران اسلامی و ملت شریف ایران بود . رئیس جمهور شهید از معدود روحانیون انقلابی و مخلصی بود که از آغاز نهضت امام خمینی(ره) در سال ۵۶ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سنگر جهاد و مبارزه و خدمت به انقلاب و نظام اسلامی سر از پا نشناخت‌ و در تمام عرصه‌هایی که نیاز به مشارکت وی داشت، عاشقانه وارد می‌شد و بی مزد وم نت گره از کار خلق می‌گشود. او در تمام مسئولیت‌ها چه در دادستانی و دادگاه ویژه و چه جایگاه تولیت پر افتخار امام رئوف امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) ردای خدمت به مردم را بر همۀ عناوین ترجیح می داد و به آن مباهات می‌کرد.
استاندار قم :
آیت الله رئیسی خادم شایسته و واقعی ملت بود
استاندار قم در پیامی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور و همراهان ایشان در سانحه هوایی بالگرد حامل آنان در منطقه ورزقان تبریز را تسلیت گفت.
دراین پیام سید محمد آقامیری که روز دوشنبه نسخه ای از آن دراختیار قرار گرفت،‌آمده‌است:‌ شهادت خادم رئوف القلب امام رضا (ع)، سردار سرافراز عرصه خدمت، فدایی ملت و ولایت و رئیس‌جمهور محبوب و مردمی حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و جمعی از همراهان و یاران صدیق ایشان را به پیشگاه قطب عالم امکان حضرت ولی‌عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، عموم ملت بزرگ ایران، خانواده محترم و فرزندان داغدار این عزیزان و همه مسئولان و اعضای دولت انقلابی به‌ویژه مردم ولایی قم و مشهد تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.
پیام حاکیست: آن مرد الهی و خادم شایسته و واقعی ملت همه عمر پربرکت خویش را در راه خدمتگزاری به‌نظام مقدس اسلامی و اعتلای دین و انقلاب سپری کرد و بدون شک شهادت والاترین اجر و پاداش برای سال‌ها مجاهدت خالصانه و تلاش خستگی‌ناپذیر و جهادی این شهید عالی‌قدر عرصه مقدس خدمت بود و به‌یقین نام و یاد نیک این خدمتگزار صدیق و دلسوز نظام اسلامی برای همیشه در خاطر شریف مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.
در بخش دیگری ازاین پیام آمده‌است: اینجانب ضمن ابراز تاسف و تالم از این ضایعه تلخ و جانکاه، از درگاه خداوند متعال، رحمت و غفران واسعه برای رئیس‌جمهور فقید و دیگر شهیدان والامقام این سانحه و صبر جمیل و اجر جزیل برای مردم شریف ایران و خانواده مکرم و بازماندگان این عزیزان ازدست‌رفته را مسئلت می‌نمایم. امیدوارم روح مطهر سید محرومان باروح جد بزرگوارشان حضرت سیدالشهدا و شهدای مظلوم کربلا محشور گردد.
شهردار قم :
خدمات شهید آیت الله رئیسی در تاریخ ایران ماندگار است
شهردار قم در پیام تسلیتی به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی گفت: خدمات ماندگار سیدالشهدای خدمت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بر تارک تاریخ این مرزوبوم ماندگار و صداقت و خلوص نیت آن شهید بزرگوار چراغ راهی برای خادمان مردم خواهد بود.
دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش، در پیام تسلیتی، خدمات سید الشهدای خدمت در ایران را ماندگار و خلوص نیت ایشان را چراغ راه برای خادمان مردم دانست.
متن پیام شهردار قم به این شرح است:
خبر تلخ و جان‌کاه حادثه شهادت رئیس‌جمهور محبوب، جهادی و مردمی ایران اسلامی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه ایشان ازجمله آیت‌الله سید محمدعلی آل هاشم امام‌جمعه تبریز و نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه کشور در حادثه سقوط بالگرد اندوهی است بی‌پایان که در باور نمی‌گنجد و باعث تألم و تأسف بی‌مثال شد.
تاریخ سرزمین کهن ایران و بیش از ۴۵ سال عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همواره مملو از حوادثی تلخ و سخت بوده است که فراغ خادمان مردم و بزرگان این مرزوبوم را به‌دنبال داشته است، در کوران این حوادث دوام و قوام این نظام و انقلاب به لطف خداوند متعال هیچ‌گاه با از دست دادن بزرگان و مسئولین کشور دچار مشکل و چالش نشده است و در این برهه زمانی نیز به تعبیر رهبر معظم انقلاب هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نخواهد آمد.
خدمات ماندگار این شهیدان درراه اعتلای ایران اسلامی و خدمت به ملت شریف، به‌ویژه سیدالشهدای خدمت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بر تارک تاریخ این مرزوبوم ماندگار و صداقت و خلوص نیت آن شهید بزرگوار چراغ راهی برای خادمان مردم خواهد بود.
زبان قاصر و واژگان ناتوان در بیان عمق این مصیبت هستند که فراق دنیای فانی و سعادت اخروی را به‌پاس عمری جهاد و مجاهدت در مسیر خدمت به خلق، ارزانی بزرگوارانی داشت که در پیمودن راه حق و حقیقت استوار ماندند و در انتهای این مسیر نیز در هنگامه تلاش و خدمت با نثار جان خود به فیض عظیم شهادت رسیدند.
شهادت خادمان ملت شریف ایران اسلامی در حادثه سقوط بالگرد حامل ریاست جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه در استان آذربایجان شرقی را به زعیم آزادی خواهان جهان و رهبر عزیز ایران اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، خانواده معزز شهدای حادثه، عموم ملت شریف ایران و تمامی آزادگان جهان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.
فرمانده سپاه استان قم:
رییس جمهور خدوم ایران به آرزوی دیرینه‌ خود رسید
فرمانده سپاه استان قم نیز با تسلیت شهادت آیت الله رییسی و هیات همراه وی گفت: رییس جمهور در شب میلاد امام رضا (ع) و در حین خدمت به مردم و ولی نعمتان خود به آرزوی دیرینه خود رسید.
پیام تسلیت سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه امام علی بن ابی‌‎طالب (ع) استان قم به شرح زیر است:
بار دیگر در تاریخ پر فراز و نشیب جمهوری اسلامی ایران حادثه‌ای دردناک رخ داد و غمی سنگین بر دل مردم این مرز و بوم گذاشت.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور خدوم، خستگی ناپذیر و مردمی که در طول سال‌های متمادی در مسئولیت‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی در دستگاه قضائی و آستان قدس رضوی و در سال‌های اخیر مسئولیت خطیر ریاست جمهوری با تلاش‌های خالصانه و شبانه‌روزی منشأ خدمات ماندگار و اثرگذار برای نظام و مردم بود در شب میلاد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و در حین خدمت به مردم و ولی نعمتان خود به آرزوی دیرینه خود رسید و به مقام والای شهادت رسید.
بی شک خدمات فراوان و ارزنده ایشان به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه خدمتگزاری مخلصانه ایشان در آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در اذهان ملت ایران باقی مانده و ماجور عندالله خواهد بود.
اینجانب شهادت جانگداز سیدالشهدای خدمت آیت الله رئیسی و همراهان گرامیشان؛ آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز، جناب آقای دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه انقلابی، جناب آقای دکتر رحمتی استاندار خدوم آذربایجان شرقی، تیم حفاظت ریاست محترم جمهور و خلبانان و خدمه پرواز را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداءمقام عظمای ولایت مد ظله العالی و عموم مردم داغدار تبریک و تسلیت عرض نموده و برای ارواح طیبه این شهدای گرانقدر روح و رضوان الهی را مسئلت می‌نمایم.
ان شاءالله شهدای عزیزمان مهمان خوان پر برکت امام هشتم، حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام خواهند بود.
آنها خادمان ملت و بزرگمردان اخلاص و ایثار بودند
ذاکریان فرماندار قم نیز در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان با صدور پیام تسلیتی آورده است: سی ام اردیبهشت یکی از تلخ ترین روزهای ملت ایران شد و رئیس جمهور مردمی و محبوب آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در روز ولادت ثامن الائمه در آغوش گشوده حضرت علی بن موسی الرضا(ع) آرام گرفت، خوشا به سعادت نیک مردانی که این چنین به خدای خود لبیک می گویند و سرافرازان تاریخ نام می‌گیرند.
آیت الله رئیسی انسانی مومن، متواضع و عاشق مردم بود
امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی به همین مناسبت تاکید کرد: حادثه دلخراش و جانسوز سقوط هلی‌کوپتر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و همراهانشان، مایه تأثر و تاسف شدید شد و دل میلیون‌ها انسان آزاده و مردم شریف ایران را داغدار ساخت.
تاکید مدیران قم بر سختکوشی و مردم داری آیت الله رئیسی
سید محمود عرب مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای قم نیز آورده است: خبر تلخ و دردناک عروج ملکوتی و شهادت رئیس‌جمهور مردمی، خادم الرضا، خدمتگزار راستین و بی‌ادعا، عالم مجاهد و نستوه حضرت آیت‌الله رئیسی، وزیر امور خارجه، امام‌ جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از همراهان، دل همه ملت شریف ایران اسلامی و آزادگان جهان را به درد درآورد.
محمدرضا حاجی رضا رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در پیامی تاکید کرد: غم و اندوهی بی‌پایان ایران اسلامی را در پی شهادت رئیس جمهور محبوب دولت مردمی و همراهان ایشان در اثر سانحه‌ی بالگرد فراگرفته است. این ضایعه اسفبار مایه‌ تالم جامعه‌ بزرگ کشاورزی استان قم همچون دیگر اقشار جامعه است که به شخصیت وارسته و خدمات ماندگار و با ارزش ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آشنایی داشتند..
در بخشی از پیام سید صادق میرئی مدیرکل بهزیستی قم نیز آمده است: خبر شهادت مظلومانه رئیس جمهور خدوم و محبوب جمهوری اسلامی، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان گرانقدر او، دل‌های همه ایرانیان و مظلومان عالم را داغ‌دار کرد. اینجانب از طرف خانواده بزرگ بهزیستی قم (کارکنان ، مددکاران و جامعه هدف ) ، این مصیبت بزرگ و جانکاه را به محضر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت ایران و همه دلدادگان انقلاب اسلامی در سراسر جهان، تسلیت می‌گویم.
مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در پیام تسلیتی آورده است: شهادت خادم الرضا، فدایی ملت و ولایت، رئیس جمهور مردمی، حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان، ضایعه غم انگیزی بود که همگان را در سوگ فروبرد. برد. ایشان انسانی مردمی و اهل خدا بودند و خود را خادم مردم که همواره با پیگیری کارهای مردم در راستای رفع مشکلات کوشیدند و در نهایت به بهترین درجه از مرگ یعنی شهادت دست یافتند..
محمد شعاعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز در پیامی، شهادت حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محترم کشور عزیزمان و همراهان ایشان را به ملت شریف ایران تسلیت گفت.
فرمانده سپاه استان قم هم در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت شهادت گونه رئیس جمهور و هیئت همراه اظهار داشت: بی شک خدمات فراوان و ارزنده آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی، در اذهان ملت ایران باقی می‌ماند و ماجور عندالله خواهد بود.
محمد رضا بهرامی، مدیرعامل و حجت الاسلام و المسلمین مهدی فقیه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان قم نیز در پیام مشترکی، درگذشت شهادت گونه حضرت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و همراهانش را تسلیت گفتند.
مرتضی خوش‌لهجه مدیرعامل شرکت گاز استان قم در پی شهادت رییس‌جمهور و همراهان ایشان در پیامی خاطرنشان کرد: این شهید بزرگوار در طول عمر با برکت خود همواره جهادگونه در راه خدمت به مردم کوشید و از هیچ تلاشی برای گره‌گشایی از مشکلات مردم فروگذار نکرد. تلاش‌های شبانه‌روزی در سه سال ریاست جمهوری اسلامی ایران، گواه این بود که ایشان همه توان خود را برای ایجاد تحول در کشور و ارتقای سطح رفاه مردم عزیز ایران به کار گرفته و خود را «وقف جمهور» کرده بود.
بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم هم در پی شهادت رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان در پیامی ضمن عرض تسلیت، ابراز امیدواری کرده است: بتوانیم در پرتوی رهبری حکیمانه و داهیانه مقام عظمای ولایت، راه شهیدان دولت خدمتگزار در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم مؤمن و مقاوم کشورمان را با تلاش شبانه روزی و مجاهدت خستگی ناپذیر تا رسیدن به قله های عزت و افتخار ادامه دهیم.
رییس دانشگاه قم نیز در پیامی آورده است: خبر شهادت مظلومانه رئیس‌جمهور خدوم و محبوب جمهوری اسلامی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان گران‌قدر او، دل‌های همه ایرانیان و مظلومان عالم را داغ‌دار کرد. اینجانب به‌عنوان عضوی کوچک از جامعه دانشگاهی کشور و از سوی خانواده بزرگ دانشگاهیان دانشگاه بین‌المللی قم، این مصیبت بزرگ و جانکاه را به محضر امام‌زمان (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت ایران و همه دلدادگان انقلاب اسلامی در سراسر جهان، تسلیت می‌گویم.
حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی دراین پیام آمده‌است:‌ آیت‌الله رئیسی در طول دوران پرافتخار مدیریت خود، الگویی بی‌سابقه و بی‌نظیر از خدمت جهادی، خستگی‌ناپذیر و مخلصانه به جامعه اسلامی را به نمایش گذاشت. بدون شک، شهادت او عاملی برای ماندگارشدن این الگوی مدیریتی در جامعه اسلامی خواهد بود. یادش همواره در ذهن و ضمیر یکایک ایرانیان گرامی خواهد بود و امیدوارم که راهش و مرامش نیز پر رهرو باشد.
حجت‌الاسلام مرتضی شعبان‌زاده مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم طی پیامی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان را تسلیت گفت.
وی افزود:: آیت‌الله رییسی در زمره مسوولان تراز انقلاب اسلامی بود که در همه سنگرهای مسوولیت عطر خدمت متواضعانه و روحیه جهادی را با خود به ارمغان می‌آورد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل اوقاف استان قم نیزدر پیامی به مناسبت شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه، شهید آیت‌الله رئیسی را انسانی تاثیرگذار در امروز و فردای ایران اسلامی توصیف کرد.
شهادت هنر مردان خداست و بندگان مخلص، همیشه و در همه حال در آرزوی رسیدن به خدا هستند و خوشا به حال آنها که در راه خدمت، نعمت شهادت نصیبشان می‌شود.شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی، هر آنچه داشت را در هر سمتی که بر عهده گرفت در طبق اخلاص نهاد و تقدیم اسلام و انقلاب کرد؛ مردی که هدفی جز خدمت به مردم و ارتقاء عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی نداشت و ولایتمداری را در والاترین درجه‌ی اخلاص به منصه ظهور رساند؛ او به راستی یار ولایت بود و همراه مردم.. به یقین، سید ابراهیم رئیسی مردی برای امروز و فردای ایران اسلامی بود، هم او که امید را در دل‌ها زنده کرد و همت‌ها را برای رسیدن به قله دو چندان ساخت.
تعطیلی دروس حوزوی سراسر کشور در روز سه شنبه
همزمان با حوزه های علمیه و مدارس سراسر کشور، مراسم بزرگداشت شهدای خدمت، ساعت ۱۰ صبح در مدرسه فیضیه از طرف نهادهای عالی حوزوی برگزار می شود.
پیکر شهید آیت‌الله رئیسی عصر سه‌شنبه درقم تشییع می شود
پیکر شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی عصر سه‌شنبه با انتقال به شهر مقدس قم تشییع خواهد شد.
مراسم تشییع پیکر رییس جمهور و همراهان وی صبح روز سه شنبه در تبریز انجام و پس از آن، عصر سه‌شنبه با حضور گسترده مردم انقلابی، متدین و قدرشناس قم در این استان تشییع خواهد شد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/rzob

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا