مرجع تقلید شیعیان گفت: توجه به زیر ساختها به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده، ساماندهی فضای مجازی و شناخت آسیبهای آن و همچنین وضعیت معیشت جامعه معلمان از مسائلی است که وزارت آموزش و پرورش باید به آن توجه کند.
به گزارش ندای قم ،آیت الله نوری همدانی روز پنجشنبه در دیدار وزیر آموزش و پرورش، عنوان کرد: مهارت آموزی یکی از نیازهای مهم کشور در مدارس و مقاطع مختلف تحصیلی است.
وی با بیان اینکه معلمی یکی از مشاغل مقدس و قابل احترام در منطق دینی است، گفت: آنچه در مدارس و نظام تعلیم و تربیت انجام میگیرد در حقیقت سرمایهگذاری برای آینده کشور و بستری برای انسانسازی در نسل جوان است.
وی اضافه کرد: توجه به ساحت فطرت در امر تعلیم و تربیت بسیار حائز اهمیت است و اگر آموزش و تربیت بر اساس آن شکل بگیرد در بین افراد مختلف اثرگذار خواهد بود.
وی با تاکید دوباره بر اهمیت توجه به ویژگیهای فطرت در امر تعلیم و تربیت، افزود: هدایت نظام تربیتی بر مبنای ویژگیهای فطری و خلقت بشر، در حکم شاه کلید مباحث تعلیم و تربیتی است.
این مرجع تقلید ادامه داد: در مباحث و مسایل فرهنگی نیز باید اساس برنامهریزیها بر مبنای ویژگیهای فطری باشد و همزمان لازم است تا نسبت به استعدادهای مختلف افراد و سلایق گوناگون نیز مورد توجه قرار بگیرد.
وی خودسازی در امر تربیت را مهم دانست و گفت: خودسازی در تعالیم دینی یکی از ابعاد مهم تربیتی است که باید در آموزش و پرورش هم به خصوص در مورد معلمان آن را پرورش داد.
وزیر آموزش و پرورش: کمبود معلم جبران میشود
وزیر آموزش و پرورش نیز دراین دیدارگفت: امسال با تقویت دانشگاه فرهنگیان ۳۰ هزار نفر از دانش آموزان جذب این دانشگاه شدند و تا به مرور زمان و افزایش سیستم تربیت معلم در این دانشگاه کمبود معلم در کشور رفع شود.
رضامراد صحرایی اظهارکرد: امید، ایمان، خودباوری، نشاط و هویت از عناوین و اهدافی است که در بعد تربیتی و پرورشی در مدارس اجرایی می شود.
وی با اشاره به اینکه از ۱۰۰ هزار مدرسه در کشور در ۴۷ هزار مدرسه بزرگ نماز جماعت اقامه می شود، گفت: در سایر مدارس به دلیل کوچک بودن یا کمی تعداد دانش آموزان و کمبود امام جماعت نماز جماعت اقامه نمی شود.
صحرایی با تاکید بر اینکه دولت بر ورودی دانشگاه از طریق امتحانات نهایی تاکید دارد، تصریح کرد: مبنای اصلی پذیرش در دانشگاههای پر طرفدار از طریق امتحانات نهایی سه سال متوسطه خواهد بود و با این رویه دولت توانست فشار و استرس کنکور را کاهش دهد.
وی ادامه داد: در گذشته دانش آموزان مناطق محروم کمتر امکان حضور در دانشگاههای مطرح و برتر را پیدا می کردند که با اجرایی شدن طرح معدل دبیرستان برای ورود به دانشگاه امسال شاهد حضور بیشتر دانش آموزان مناطق محروم در دانشگاههای پر تقاضا هستیم.
وزیر آموزش و پرورش توجه به بعد معنوی در بین دانش آموزان را از دیگر برنامه های ترییتی وزارتخانه دانست و یادآور شد: امسال ۵ هزار دانش اموز مناطق محروم به عنوان زیارت اولی توانستند به زیارت حرم کریمه اهل بیت «س» در قم مشرف شوند.
صحرایی مهارت آموزی را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: امسال ۲۰۰ رشته هنرستانی ایجاد شده است و این رشتهها بر اساس نیازهای مناطق و استانهای کشور طراحی و اجرایی شده است.
۲۵ هزار نفر طلبه در آموزش و پرورش استخدام شدهاند
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با ۲۰۰ هزار کمبود معلم روبه رو بود، گفت: امسال برای رفع کمبود معلم در اقدامی کم سابقه ۷۰ هزار معلم استخدام شدند که پنج هزار و ۸۰۰ نفر از افراد جهادی، یک هزار و ۳۰۰ نفر مربی قرآن از جمله آنها بود.
صحرایی اظهارداشت: همچنین با حضور مناسب طلاب حوزه علمیه قم زمینه مطلوبی برای اجرای برنامههای تربیتی و دینی در مدارس فراهم شده است.
وی افزود: با همکاری حوزه علمیه حضور ۲۵ هزار نفر طلبه با هدف توجه به ابعاد اعتقادی و فرهنگی دانش آموزان استخدام شدهاند که میتوانند زمینههای اعتقادی دانش آموزان را تقویت نمایند.
وزیر آموزش و پرورش درخصوص شرایط دولت در زمان آغاز کار خود گفت: این دولت کار را در زمانی شروع کرد که همه میگفتند کار کشور تمام شده است و دولت زمین سوخته تحویل گرفته است اما با تمام مشکلات توانست کشور را مدیریت نماید.
وی ادامه داد: بودجه کشور از سال ۹۲ تا۱۴۰۰ سالی ۲۵ درصد افزایش می یافت اما در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ درصد بودجه کشور افزایش یافت که هزینه های زیادی را به دولت در ابتدای کار تحمیل کرد.
صحرایی افزود: اوضاع دولت مطلوب است و با افزایش فعالیت اقتصادی و رشد صادرات نفت به بیش از یک و نیم میلیون بشکه توانسته بر مشکلات فائق آید و آمار های اقتصادی کشور را نسبت به دو سال قبل بهبود دهد.
لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/ms7u