پروژه جمعآوری ریلهای متروکه که در دو مرحله در دولت سیزدهم در قم اجرایی شد، اگرچه یکی از مطالبات چندین ساله مردم بود ولی با تعلل شهرداری قم در انجام طرحهای مطالعاتی و آغاز عملیات اجرایی جایگزین ریلهای جمعآوری شده، امروز نارضایتیهای بسیاری به خصوص برای ساکنین این منطقه به همراه داشته است.
به گزارش ندای قم به نقل از ایسنا ،پس از سفر رئیس جمهور، به قم اعتبارات بسیاری برای قم جذب شد که رویکرد اصلی در جذب این اعتبارات تکمیل پروژههای نیمه تمام و رفع مشکلات روی زمین مانده بود.
یکی از مشکلات کهنه و قدیمی قم که مطالبات بسیاری از مردم را به همراه داشت و علیرغم تلاش استانداران قم در دولتهای مختلف بیثمر مانده بود، وجود ریلهای متروکه در هسته مرکزی شهر بود.
اما سیدمحمدتقی شاهچراغی در راس مجموعه مدیریت استان قم توانست در نخستین سال فعالیت خود به عنوان استاندار قم این زخم کهنه را درمان و با استفاده از اعتبارات سفر رئیس جمهور به قم ریلهای متروکه را در دو مرحله به طول ۸ و ۷ کیلومتر از موازی بلوار امام رضا و ایستگاه راهآهن تا مسجد مقدس جمکران جمعآوری کند.
امروز پس از گذشت بیش از ۶ ماه از این اقدام موثر مدیریت استان متاسفانه تعلل شهرداری قم موجب شده است تا تقریبا تمام افرادی که در ابتدا مطالبهگر جمعآوری ریلها بوده و از پایان یافتن این پروژه خوشحال بودند، ناراضی و پشیمان شوند.
سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور در سفر خود به قم در تیرماه سال گذشته و در دیدار با آیت الله سعیدی گفت: ریلهای متروکه قم که سالها مغفول مانده و به آینه دق مردم تبدیل شده بود به زودی توسط شهرداری قم به بلوار سبز مفرح شهری تبدیل خواهد شد.
حدود ۹ ماه از این وعده معاون رئیس جمهور میگذرد ولی شهرداری قم هنوز اتفاقی را برای این محدوده رقم نزده است تا تنها نتیجه جمع آوری ریلهای متروکه تبدیل این مسیر به محل گردوخاک است.
قطعا در شرایط فعلی که در جامعه حاکم است و تلاش دشمنان برای ایجاد نارضایتی در جامعه، شهرداریها میتوانند با اجرای پروژههای خود نقش موثری در امیدبخشی به جامعه داشته باشند اما شهرداری قم با کوتاهی خود رضایت مردم را به نارضایتی تبدیل کرد که به هیچ وجه مورد قبول نیست.
گفتنی است، عباس حلواییزاده معاون عمرانی شهرداری قم در گفتوگویی از آغاز عملیات اجرایی بهسازی مسیر ریلهای جمعآوری شده در آینده نزدیک خبرداد.
عباس حلواییزاده با اشاره به آخرین وضعیت جمعآوری ریلهای متروکه و اجرای طرحهای جایگزین برای آنها اظهار کرد: یکی از مصوبات سفر رئیسجمهور به قم، جمعآوری ریلهای متروکه از سطح شهر بود که سال گذشته با انجام دو قرارداد در یک مرحله جمعآوری ریلها و پابندها در مرحله بعد خاکبرداریها صورت گرفت.
وی با بیان اینکه برای این پروژه طراحی فاز یک و دو انجامشده است، اظهار کرد: در بودجه سال جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای روسازی و بهسازی این مسیر در نظر گرفته شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: مطالعات اولیه ترافیکی این محور در سال گذشته انجام و مقرر شد که محور به صورت فضای سبز شهری با مسیرهای ویژه پیاده و دوچرخه طراحی و اجرا شود تا فضای شهر مناسبی برای شهروندان صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بعد از اخذ مصوبات و ارائه اسناد مناقصه، بهزودی پیمانکار این پروژه مشخص میشود، تصریح کرد: از اواسط اردیبهشتماه شروع کار عمرانی و بهسازی این محور از انتهای مصلی قدس تا عماریاسر و بعدازآن بهصورت فاز به فاز آغاز میشود تا بتوانیم فضای سبز مناسبی برای شهروندان داشته باشیم.
باتوجه به اینکه وعده قبلی برای ساماندهی این مسیر که با عنوان “بهزودی” داده شد و پس از گذشت بیش از ۹ ماه از آن هنوز به نتیجه نرسیده است، وعده جدید معاون شهردار قم که اتفاقا این هم با عنوان “بهزودی” منتشر شده است، کی تحقق مییابد.