
ندای قم / یادداشت / محمدرضاقاسمی نیا ؛ازسال رونمایی رسمی ازسند نزدیک به حدود۱۴ سال می باشددرآذرماه سال ۱۳۹۰ رونمایی شد. قراربراین بوده که درسال ۱۴۰۴ همراه باافق چشم انداز سال ۴۰۴ درمجموعه نظام تعلیم وتربیت وآموزش وپرورش پیشرفت وتوفیقات حاصل بشود!
رهبرفرزانه وحکیم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای درتمام دیدارهای هفته بزرگداشت مقام معلم ازمهمترین تاکیدات وتوصیه هایشان توجه عملیاتی مسئولان ومدیران دولتی به ویژه آموزش وپرورش به اجرایی نمودن سندبوده است؛
که دردیدارسال قبل وزیروقت آموزش وپرورش خبرازتهیه نقشه راه دادندکه رهبر معظم انقلاب دربیاناتشان به آن پرداختند
باید یکی از معیارهای گزینش و انتخاب وانتصاب مدیران درتمام حوزه ها وعرصه ها درجمهوری اسلامی ایران را ؛ میزان آشنایی آنان باسندتحول بنیادین آموزش وپرورش تعیین گردد.
چون آموزش وپرورش متعلق به همه هست واگرپیشرفت وعزت واستقلال وسربلندی کشوررادراین زمان وآینده بخواهیم وبه دنبال ایران قوی باشیم بایدبه آموزش وپرورش ونظام تعلیم وتربیت کشورتوجه میدانی و باورمندانه کنیم .
سندتحول بنیادین نسخه اعتمادواتکاونگاه وباوربه درون کشورهست وماراازاسنادبیگانگان بی نیازمی سازدوبااین که باتاسف بایدبگوییم بسیارازاهداف سندعقب هستیم ولی بایدتمام اجزاوارکان و سطربه سطر سندباهم پیش برودوشیوه نامه های اجرایی ونقشه راه جامع وکامل عملیاتی واقدام بشودوازجزئی نگری و بخشی نگری پرهیزگردد
درسند بنیادین معلم ومربی مترادف هست وازارکان موثراجرایی شدن سندمی باشند.
آنان رسالت خطیر تربیت دانش آموزان رادرنظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی ورسیدن به حیات طیبه را برعهده دارند
معلم به عنوان هدایت کننده واسوه ای امین وبصیر درعرصه تعلیم وتربیت وموثرترین عنصر درتحقق ماموریت ها ی آموزش وپرورش ونظام تعلیم وتربیت می باشند
ازارکان مهم درتحقق مفادسند:
معلم
دانش آموز
مدرسه
محتوا
والدین
تمامدستگاه هاونهادهاشمرده می شوند.
تمام دستگاه ها ونهادها به ویژه رسانه ملی بایدهمکاری لازم راداشته باشند!
برخی دستگاه ها که درسندنام برده شده است:
صداوسیما
دانشگاه ها
حوزه های علمیه
مساجد
شورای آموزش وپرورش استان وشهرستان و….
سندتحول بنیادین آموزش وپرورش درآذرماه سال ۱۳۹۰ باامضای رییس محترم جمهورورییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.
در۸فصل:
۲۳ هدف کلان
۱۳۵ راه کار
فصل اول:کلیات
فصل دوم:بیانیه ارزش ها
فصل سوم:بیانیه ماموریت
فصل چهارم:چشم انداز
فصل پنجم:هدف های کلان
فصل ششم:راهبردهای کلان
فصل هفتم:هدف های عملیاتی وراه کارها
فصل هشتم:چارچوب نهادی ونظام اجرایی تحول بنیادین آموزش وپرورش.
تحول بنیادین درنظام آموزش وپرورش
مبتنی بر آرمانهای بلندنظام اسلامی قراربراین هست که درافق روشن ۱۴۰۴ ترسیم گرایرانی توسعه یافته باجایگاه اول اقتصادی علمی وفناوری درسطح منطقه باهویتی اسلامی انقلابی والهام بخش جهان اسلام همراه باتعاملی سازنده وموثردرعرصه روابط بین المللی است.
بنابرتاکیدات رهبرمعظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای عزیزوحکیم درخصوص ضرورت تحول بنیادین درآموزش وپرورش درافق چشم اندازسال ۴۰۴ نسبت به تدوین سنددرشورای عالی آموزش وپرورش وشورای عالی انقلاب فرهنگی انجام گرفت.
بنابرآموزه های قرآن کریم وزندگانی حضرات معصومین علیهم السلام ونیزدیدگاه های امامین عزیزوحکیم انقلاب اسلامی و باتکیه برفلسفه تعلیم وتربیت اسلامی ایرانی وپرهیزازالگوهای وارداتی وکهنه وتقلیدی این سندتهیه وتدوین گردید.
رسیدن دانش آموزان به حیات طیبه ازاصلی ترین و هدف غایی سندتحول بنیادین می باشد.
دانش آموزان درشش ساحت تعلیم وتربیت می شوند:
۱-تعلیم وتربیت اعتقادی عبادی واخلاقی
۲-تعلیم وتربیت اجتماعی وسیاسی
۳-تعلیم وتربیت زیستی وبدنی
۴-تعلیم وتربیت زیباشناختی وهنری
۵-تعلیم وتربیت اقتصادی وحرفه ای
۶-تعلیم وتربیت علمی وفتاورانه
بخشی ازبیانات حضرت امام خامنه ای عزیزوحکیم که دردیدارمعلمان به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در سال ۱۴۰۳ بامعظم له انجام گرفت درخصوص جایگاه واهمیت سند تحول بنیادین فرمودند:
در باب آموزشوپرورش… یک سرفصل که از همه مهمتر است، مسئلهی «تحوّل» است… ما در گذشته، چند سال این سند تحوّل را گذاشتیم در کشو، درش را هم بستیم! هیچ تحرّکی انجام نگرفت، [لذا] ضرر کردیم. آن چند سالی که سند تحوّل جدّی گرفته نشد، پیشرفتی پیدا نکرد، ضرر کردیم. خب حالا بحمدالله شنیدم که سند، هم مورد بازنگری قرار گرفته، که رو به اتمام است و در حال نهایی شدن است، هم «نقشهی راه» برای اجرای آن آماده شده، که اینها همه مهم است. بخصوص این نقشهی راه برای اجرای سند خیلی مهم است؛ بدانیم این سند را چه جوری بایستی عمل کنیم که در تمام سطوح آموزشوپرورش اثر خودش را ببخشد؛ این خبر خوبی است. نگذارید وقفه ایجاد بشود و کار را به طور جدّی پیش ببرید.
در همهی مراحل هم، از عناصر نخبه استفاده بشود. هم در داخل آموزشوپرورش نخبگانی هستند، نظراتی دارند، هم در بیرون آموزشوپرورش؛ کسانی هستند که کار بارزی هم در آموزشوپرورش ندارند امّا فکر دارند، نظر دارند؛ از نظرات اینها استفاده بشود. و این سند روزبهروز باید بیشتر و بهتر ترمیم بشود؛ یعنی امروز شما سند را بِروز کردید، ممکن است دو سال دیگر، سه سال دیگر نیاز داشته باشد که سند بِروز بشود؛ چون تحوّلات سریع است. [لذا] از اینها استفاده بشود.
خانواده ها بامحوریت والدین درنقشه راه واجرایی نمودن سندتحول بنیادین آموزش وپرورش سهمی ونقشی مهم وپیشبرنده وحمایت کننده وپشتیبان دارندکه بایدکارگاه ونشست های توجیهی وتبیینی برای آنان درتمام سطوح بامدیریت انجمن اولیاومربیان برگزاربشود،که تاامروزجای خالی این اقدام احساس می گردد.
سخنآخر: رهبرمعظم انقلاب اسلامیدر بنددهم از سیاست های کلی ایجادتحول درنظام آموزش وپرورش ثبات مدیریت درآموزش وپرورش را راهی برای دنبال کردن برنامه ها دراین وزارت می دانندومی فرمایند: تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویکرد ارزشی وانقلابی و دور نگه داشتن محیط آموزش و پرورش از دسته بندیهای سیاسی.ودربخشی ازبیانات دیدارسالیانه با معلمان می فرمایند: بنده تأکید دارم برثبات مدیریّت؛ ازمدیریّتهای سطح بالا تاسطح متوسّط،بایدثبات پیدا کند تا بشود برنامههارادنبال کرد.