اقتصادویژه

آیا نرخ تورم قم پایین ترین نرخ تورم در کشور است ؟

«ندای قم » بررسی می کند؛

ندای قم / م / شایگانی / کارشناس اقتصادی ؛هفته گذشته خبری از قول معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری  قم در تمام رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه نرخ تورم در قم پایین ترین نرخ تورم در کشور است بدون اینکه کوچکترین عدد و رقمی ذکر شود .

فارغ از اینکه اینگونه مسائل باید از سوی معاون اقتصادی استاندار یا رئیس سازمان برنامه و بودجه یا مدیر کل امور اقتصادی و دارایی  و  دیگر مسئولان مرتبط ذکر شود ، نکته مهمتر آن بود که هیچیک از سایت ها و خبرگزاری های استانی و حتی کشوری هم  اندک تلاشی برای  صحت سنجی این گفته نکرده بودند در حالیکه این مهم از وظایف آنان است .!!!

نگارنده با توجه به  فعالیت خود در زمینه  اخبار اقتصادی ، با بررسی آمارهای اقتصادی منتشره از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی دریافتم که بر خلاف گفته معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استانداری قم !  پایین ترین نرخ تورم در کشور در شهریور امسال مربوط به استان مازندران با یک و یک دهم  درصد است نه قم !!!

براساس این جدول، نرخ تورم شهریور قم  ، ۲/۳ درصد است که متاسفانه سه دهم درصد هم از میانگین کشوری بالاتر است. !!!این جدول نشان می‌دهد استان قم  از نظر  تورم ماهانه تقریبا در میانه جدول  و هم تراز با استان‌های البرز . اصفهان،آذربایجان شرقی  و کرمان  قرار دارد.

همچنین بر اساس این جدول  استان کردستان با ۳/۱  درصد بالاترین نرخ تورم شهریور در کشور را داشته است .جهت اطلاع نرخ تورم نقطه به نقطه .، ماهانه و سالانه عینا از  گزارشات مراکز آماری نقل می‌شود.

بنابراین انتظار می‌رود اولا”  هر مسئول در حیطه اختیارات و وظایف خود سخن بگوید ،ثانیا خبرنگاران و مدیران خبرگزاری‌ها و سایت های خبری  در مورد هر خبری پیش از انتشار تحقیق لازم را  انجام دهند  تا مدیران  ( البته  مدیران مرتبط) هم با تامل و دقت بیشتر ! به سخنرانی بپردازند .  به امید چنین روزی !!!

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در شهریور ماه ١٤٠٢ ، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٣٩,٥ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٩.٥ درصد بیشتر از شهریور ماه ١٤٠١، برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند. تورم نقطه به نقطه شهریور ماه ١٤٠٢ ، در مقایسه با ماه قبل، ٠,٣ واحد درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در شهریور ماه ١٤٠٢ ، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ٢,٠ درصد بوده‌است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ١.٥ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٣ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. در شهریور ماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٦,١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٦ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم شهر قم دربخش مسکن

اما در بخش مسکن که قطعا از سایر موارد مذکور  اهمیت بیشتری دارد  ، وضعیت استان قم چندان بهتر  نیست .

بر اساس  گزارش مرکز آمار ایران،  کمترین نرخ تورم مسکن در سال گذشته، مربوط به استان کهکیلویه  و بویراحمد با 18/6درصد بوده است نه استان قم !!!در گزارش مرکز آمار  ایران نرخ تورم قم در بخش مسکن  در سال گذشته27/3 در صد بوده و در رتبه پانزدهم  یعنی بازهم در میانه جدول قرار داشته است .

در این گزارش نرخ تورم کل کشور ۳۶ در صد ذکر شده و بالاترین نرخ تورم مربوط به استان تهران با47/9 در صد است .

بنابراین  اگر مسئولان استان از این حقایق آگاهی نداشته باشند  قطعا نمیتوانند راهکاری برای جلوگیری از تورم  در کشور  بیندیشند چرا که به گفته وزیر راه و شهرسازی در جلسه ششم شهریور در قم  یک سوم تورم کشور به حوزه مسکن برمی‌گردد و هرچقدر قیمت مسکن افزایش پیداکند ،  نرخ تورم هم بالاتر می‌رود!!!

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/80tg

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا