فرهنگ و هنرویژه

پایان چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن در قم

با معرفی برگزیدگان صورت گرفت:

پیش ازظهرروزسه شنبه 11 بهمن ماه با برگزاری مراسم اختتامیه نفرات برگزیده چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در قم معرفی و از آنان تجلیل بعمل آمد.
به گزارش ندای قم ،مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در این مراسم که در سالن همایش امامزاده سید علی (ع) برگزار شد گفت: معارف قرآن کریم می‌بایست از قم که مرکز علم و فقاهت است به جهان منتشر شود و امیدواریم بخش معارفی این مسابقات به صورت بین المللی برگزار شود.
حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری اظهار داشت: در این دوره از مسابقات کشوری، قم افتخار میزبانی بخش معارفی قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را داشته است.
بخش معارفی مسابقات قرآن کریم به صورت بین المللی برگزار شود
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم پیشنهاد داده تا دبیرخانه بخش بخش معارفی مسابقات در این استان استقرار یابد که با این پیشنهاد موافقت شد و امیدواریم در سال‌های آینده با برنامه ریزی مناسب و دقیق‌تر بتوانیم در مسیر قرآن و خدمت به خادمان قرآن تلاش کنیم.
حجت الاسلام اسکندری افزود: تمام کسانی که در این دوره از مسابقات حضور داشتند در حقیقت برنده هستند چرا که مدال قرآن بر گردن دارند.
وی ادامه داد: برخی از افراد که دارای تلاش، استعداد و حافظه قوی‌تری بوده‌اند در این مسابقات توانستند از دیگران پیشی بگیرند و به عنوان برنده معرفی شوند و امیدواریم همگان در مسیر قرآن محکم و ثابت قدم باشیم.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان داشت: معارف قرآن کریم می‌بایست از قم که مرکز علم و فقاهت است به جهان منتشر شود و امیدواریم بخش معارفی مسابقات قرآن کریم به صورت بین المللی در سطح جهان اسلام برگزار شود.
هسته‌های مقاومت معارفی باید در کشور شکل بگیرد
حجت الاسلام اسکندری اظهار داشت: انسان برای رسیدن به قله‌های پیشرفت باید به قرآن متمسک شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: هسته‌های مقاومت معارفی می‌بایست در کشورهای جهان اسلام شکل گیرد چرا که این قرآن و عترت است که می‌تواند بشر را در مقابله با ظلم و ستم نجات دهد.
حجت الاسلام اسکندری عنوان داشت: پشتوانه وقف می‌بایست از هسته‌های مقاومت معارفی حمایت کند و از سویی دیگر به وقف‌های جدیدی در این عرصه نیاز داریم.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان داشت: به دلیل آنکه مشترکات بسیاری با برادران اهل تسنن داریم حفظ وحدت ضرورت دارد و ما امروز می‌توانیم معارف قرآن کریم را نه تنها در جهان اسلام بلکه در دنیای مسیحیت و جهان بشریت که تشنه این معارف هستند منتقل کنیم.
باید نسبت به انتشار معارف دینی در جامعه اهتمام بیشتری داشته باشیم
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: باید حول محور معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه دنبال تربیت واعظانی توانمند باشیم و به نظر می رسد جای طرح و بیان معارف و حکمت‌های صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه در مساجد و امامزادگان و مراسم‌های رسمی و دینی خالی است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشونیز دراین مراسم ، با اشاره به اینکه باید نسبت به انتشار معارف دینی در جامعه اهتمام بیشتری داشته باشیم گفت: مسابقه‌های معارفی درصدد پرکردن این خلا می‌باشد و مسابقات فرع بر اهداف بلند ما در این رویداد است.
مسابقات بین‌المللی قرآن کریم همزمان با مبعث برگزار می‌شود
مجیدی مهر همچنین با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در عید مبعث در تهران خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ کشور در این دوره شرکت کرده‌اند، ۲ مرحله را پشت سرگذاشتند، در مرحله نهایی بهترین‌های دنیا به ایران خواهند آمد.
این مقام اوقاف کشور افزود: کلمه مسابقه، ماهیت خود را خواهد داشت، فقط یک نفر اول و یا دوم می‌شود، ولی لاجرم و ناگزیر است.
وی تاکید کرد: اگر به اهداف بلند این مسابقات فکر کنیم، خواهید دید که رتبه آخر نیز اول است، چون در این صحنه، آورده‌ای به‌دست می‌آورد که صحنه‌های مشابه دیگر برای او تبدیل به یک وظیفه، و میدان عمل خواهد شد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه در اسفند ماه سال آینده نور معارف قرآن کریم از قم به جهان اسلام خواهد تابید، گفت: سال آینده مسابقات معارفی در بین اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد و از مراحل نخست مسابقات خواهید دید افرادی با کمترین میزان سواد بتوانند در مسابقات شرکت کنند.
چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برای نخستین بار و به صورت مستقل به میزبانی استان قم از هفتم بهمن ماه برگزار شد و ۷۴ نفر از سراسر کشور در دو بخش خواهران و برادران و در سه رشته با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در رشته تفسیر بخش برادران ۵ جایزه نخست به ترتیب به علی صدوقی از لرستان، مهدی ربیعی لاکمه سری از گیلان، علی اصغر رستمی درونکلا از مازندران، محمد عباسی از قم و احمد برزگر از تهران اهدا شد.
سید محمد مجتبی صفایی از بوشهر، علی سوخکی از فارس، غلامحسین فاتحی از چهارمحال و بختیاری، رحیم عنایت‌زاده از اصفهان و ابراهیم مسجدی نیز نفرات برگزیده رشته نهج البلاغه شدند.
جایزه نخست رشته صحیفه سجادیه نیز به مسعود غفاری فینی از اصفهان، سجاد حبیبی از قم، هاشم وحیدیان از خراسان رضوی، علیرضا جاوید از آذربایجان شرقی و مرتضی خرمی از مازندران اهدا شد.
در بخش خواهران و در رشته تفسیر قرآن کریم، صبا صادقی از کرمانشاه، زهرا نصیریان از فارس، نسرین مهدوی از اصفهان، منصوره معینی از فارس و رضوان محمدی از اصفهان، توانستند رتبه‌های اول تا پنجم این دوره از مسابقات را از آن خود کنند.
مریم شکرانی کوشکی از اصفهان، فاطمه خالقی از خراسان رضوی، تقوا داوودی از تهران، ناهید شفیعی دستگردی از اصفهان و اطهره قاضی‌زاده احسایی از کرمان نیز در رشته نهج‌البلاغه موفق به اخذ رتبه برتر شدند.
اولیا خان بابایی از گیلان، هانیه فیروزآبادی از کرمانشاه، مریم رفیعی از اصفهان، هناء دشتی از ایلام و اعظم مددخانی از قم نیز نفرات برتر رشته صحیفه سجادیه بودند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/qksj

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا