مدیریت شهریویژه

کنارگذرجدید بین میدان تره بار تا بلوارامام علی(ع) احداث می شود

مدیرمنطقه سه شهرداری قم درگفت و گو با «ندای قم»:

ندای قم/ گفت وگو / روح اله کرمانی ؛اشاره :مهمترین ورودی شهر قم یعنی اتوبان قم – تهران وجاده قدیم قم به تهران در منطقه سه شهری قم قرارگرفته است، این منطقه به همراه منطقه چهار به لحاظ وسعت از بزرگترین منطقه های شهری قم محسوب می شند ولی علیرغم وسعت به لحاظ درآمدی در بین مناطق شهری وضعیت مطلوبی ندارد.۱۲درصداز مساحت این منطقه را بافت فرسوده تشکیل می دهد. نوستالژیک ترین شهربازی برای مردم قم یعنی شهربازی ۷۲تن دراین منطقه قرار گرفته است که درمقطعی تعطیل شد که با پی گیری های متعدد سازمان پارک‌ها مجدد نوسازی وتجهیزشده است که پیش‌بینی می شود تا دهه فجر به بهره برداری برسد.روان سازی وساماندهی ترافیکی بلوار شهید خدا کرم که یکی از بلوار های پرخطرشهری قم دردست اجرا است که با تعریف و اجرای پروژه در این بلوار و با تکمیل این پروژه ها شاهد کاهش حوادث دراین بلوار خواهیم بود .درکنار این پروژه احداث یک کنارگذر به موازات بلوار شهید خداکرم ازانتهای بلوار شهید رجایی تا کمربندی امام علی (ع )به عرض ۵۵ متر آغاز شده است وبه واقع باتکمیل این کمربندی شاهد کاهش ترافیک در لاین برگشت بلوار شهید خدا کرم وشهرک شکوهیه خواهیم بودکه تلاش ها براین است تا نیمه اول سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد. برای آشنایی بیشتر با موقعیت منطقه سه شهری قم واقدامات انجام شده در دست اجرا خبرنگار ما به سراغ مهندس مهردادروحانی وزیری که یکی از شهرداران مناطق پرکاروبی حاشیه شهر قم است رفته وباوی به گفت وگو نشسته که ماحصل آن را درادامه می خوانید:
مدیرمنطقه سه شهرداری قم گفت:منطقه سه شهری قم با ۲ هزار و۳۰۰ هکتار مساحت وجمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر به همراه منطقه چهار بزرگترین منطقه شهری قم محسوب می شود.
مهندس مهرداد روحانی وزیری اظهارداشت:محدوده منطقه از میدان سعیدی شروع ریل آهن تا جاده قدیم قم .تهران واتوبان تا بهشت معصومه س جاده کوه سفید و اتوبان امام علی (ع )خیابان امام موسی صدر تا میدان مطهری را شامل می شود.
12درصد از محدوده منطقه سه بافت فرسوده است
وی بابیان اینکه گستردگی منطقه بیشتر بصورت افقی است تا عمودی افزود:۲۷۰ هکتار از مساحت منطقه را بافت فرسوده تشکیل می دهد که حدود ۱۲ درصد مساحت منطقه می شود.
روحانی اضافه کرد:دراین منطقه ۴ میلیون مترمربع فضای سبز وجود دارد که به لحاظ سرانه فضای سبز دومین منطقه شهری است علاوه برآن۶۴ بوستان شهری داریم که از این تعداد ۱۵ بوستان بزرگ هستند همچنین بوستان ولایت در ورودی شهر در محدوده این منطقه قراردارد. که بوستان ولایت درمراحل پایانی تکمیل قراردارد واخیرا برای تامین روشنایی آن ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است.
مدیرمنطقه سه شهرداری قم گفت:منطقه سه شهری قم با ۲ هزار و۳۰۰ هکتار مساحت وجمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر به همراه منطقه چهار بزرگترین منطقه شهری قم محسوب می شود.

منطقه سه به لحاظ سرانه فضای سبز دومین منطقه شهری است
مهندس روحانی وزیری اظهارداشت:محدوده منطقه از میدان سعیدی شروع واز ریل آهن تا جاده قدیم قم -تهران واتوبان تا بهشت معصومه (س) جاده کوه سفید و اتوبان امام علی (ع) خیابان امام موسی صدر تا میدان مطهری را شامل می شود.
وی بابیان اینکه گستردگی منطقه بیشتر بصورت افقی است تا عمودی افزود:۲۷۰ هکتاراز مساحت منطقه را بافت فرسوده تشکیل می دهد که حدود ۱۲ درصد مساحت منطقه می شود.
روحانی اضافه کرد:دراین منطقه ۴ میلیون مترمربع فضای سبز وجود دارد که به لحاظ سرانه فضای سبز دومین منطقه شهری است علاوه ۶۴ بوستان شهری داریم که از این تعداد ۱۵ بوستان بزرگ هستند همچنین دوبوستان غدیر ولایت در ورودی شهر در محدوده این منطقه قراردارد که بوستان ولایت درمراحل پایانی تکمیل قراردارد واخیرا برای تامین روشنایی آن ۲۵ میلیارد تومان هزینه کرده ایم.

تبدیل کاربری 1050 هکتار از محدوده بلوارشهید خداکرم به مسکونی
مدیرمنطقه سه شهرداری قم دربخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بلوار شهید خداکرم وجاده کوه سفید جز محدوده های روبه توسعه این منطقه محسوب می شوند وهردو صنعتی هستندگفت:با پیگیری های صورت گرفته از سوی شهرداری قم با مصوبه کمیسیون ماده ۵ باتغییر کاربری از ۱۰۵۰ هکتار از اراضی از صنعتی به مسکونی حدفاصل پل شهید دستغيب تا میدان تره بار شهید رجایی موافقت شده است وتعدادی از مالکان نیز با مراجعه به شهرداری برای اخذ پروانه اقدام نموده اند .باچندین تعاونی و مجتمع مسکونی توافق شده و درحال اخذ پروانه می باشند وبا توجه به قیمت مناسب زمین دراین محدوده مورد استقبال شهروندان قرار خواهد گرفت درآینده نزدیک تبدیل به محله ای شبیه روبروی بوستان علوی درمنطقه چهار خواهدشد که آینده خوبی برای آن پیش بینی می‌شود وبا احداث خیابان ۵۵متری از این مسیر امن و استاندارد برای تردد استفاده خواهند کرد.
وی تاکید کرد:ازشهروندان محترم تقاضا دارم برای دریافت پروانه و امتیازات املاک خود در محدوده بلوار خداکرم(حد فاصل پل دستغیب به سمت میدان میوه و تره بار حریم راه آهن) هرچه سریعتر به شهرداری منطقه سه مراجعه نمایند.
نقطه بحرانی آبگرفتگی درسطح منطقه نداریم
مهندس روحانی دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده ۳۰ نقطه بحرانی آبگرفتگی منطقه به زیر ۵ نقطه رسیده است: درحال حاضر دیگربحران ونقطه بحرانی آبگرفتگی درسطح منطقه نداریم.
وی افزود: بلوار شهید سلیمانی ورودی از سمت عوارضی کاشان از ابتدای اتوبان قم .کاشان محدود بلوار شهید سلیمانی ۴ رمپ ورودی و خروجی بلوار را زیرسازی و بهسازی نموده ایم همچنین داخل بلوار شهید سلیمانی و پارکسوار شمالی و فضای آن به عمق 20متر کامل بهسازی گردیده است و شرایط تردد ایمن و راحت را دراین محدوده فراهم نموده ایم.
اجرای پروژه‌های مختلف ترافیکی در بلوار شهید خداکرم
مدیرمنطقه سه شهرداری قم در بخش دیگری ازسخنان بابیان اینکه بلوار شهید خداکرم یکی از ورودی‌های اصلی شهر و به‌عنوان یکی از محورهای پرتردد و پرحادثه قم به شمار می‌رود گفت:عبور ایمن عابران پیاده جزو یکی از دغدغه‌ها در این محور است که در این راستا به‌منظور سهولت در تردد و ایمن‌سازی عبور عابران مسیرهای عابر پیاده در بلوار شهید خداکرم، عملیات اجرایی رفیوژ وسط به‌صورت حفاظ فلزی در مقابل پل عابر پیاده بلوار خداکرم مقابل هلال‌احمر به طول 132 متر در دست اقدام است.
وی افزود :با هماهنگی پلیس راهور اقدامات قانونی جهت نصب چهار سامانه دوربین‌های ثبت تخلفات در این بلوار صورت گرفته‌شده که هم‌اکنون عملیات اجرایی نصب پایه‌ها و فونداسیون سامانه‌های تخلف عبور از سرعت غیرمجاز در این بلوار آغاز شده است.
وی ادامه داد :اورهال و نصب تابلوهای هدایت مسیر در سطح منطقه و محور نیز در دست اجراست که لاین کندروی رفت زیرسازی و اسفالت شده و لاین برگشت خط کشی صورت گرفته تعداد 8 عدد تابلو مجدد بازسازی و 6مورد آن طبق دستورالعمل مصوب شورای ترافیک استان در بلوار شهید خداکرم و مابقی در سطح منطقه سه نصب می‌شود
مدیرمنطقه سه شهرداری قم اضافه کرد :از دیگر پروژه‌های اجرا شده در بلوار شهید خداکرم می‌توان به خط ‌کشی، احداث کندروی مسیر رفت به طول هشت کیلومتر، ایجاد سه مسیر سرعت‌کاه اشاره کرد که به بهره‌برداری رسیده است.
بهربرداری از کنار گذر جدید تا شش ماهه اول سال آینده
روحانی در ادامه تصریح کرد :برای کاهش حجم تردد و ترافیک این محور نیزاحداث کنار گذرجدید کنار ریل راه‌آهن توسط منطقه سه دردست اجر است که با احداث این کنار گذر بار ترافیکی وارد شده از سمت شهرک‌های صنعتی ازمیدان تره‌بارشهید رجایی به سمت کمربندی امام علی(ع) هدایت خواهد شد.
مدیرمنطقه سه شهرداری قم درادامه بابیان اینکه طراحی واحداث این کمربندی وکنارگذربه موازات بلوار شهید خداکرم ،حدفاصل بلوار شهید رجایی تا کمربندی امام علی (ع )در دستورکار داریم اظهارداشت:با انتخاب پیمانکار برای این کنار گذاربه طول ۲/۳ کیلومتر وعرض ۵۵ متر عملیات احداث آن بااعتبار ۳۰میلیارد تومانی که به این پروژه اختصاص یافته است با سرعت خوبی در حال اجراست که امیدواریم تا شش ماهه اول سال آینده به بهره برداری برسد.
وی افزود.:درهمین جا برخود لازم می دانم ازهمکاری خوب مالکان املاک درمسیراین پروژه تشکر نمایم که یاری گر ما دراجرای این پروژه بودند هرچند مشکلات متعددی درمسیر این پروژه وجود داشت که به یاری خداوند متعال وتلاش همکاران وهمراهی ادارات مرتبط یکی پس ازدیگری مرتفع گردید.
وی ادامه داد:با افتتاح این پروژه شاهد کاهش بار ترافیکی مسیربرگشت بلوارشهیدخداکرم وشهرک شکوهیه خواهیم بود ودیگرشاهد تصادفات وترافیک سنگین بویژه درایام تعطیلی کارخانجات نخواهیم بود.
توزیع 66 هزارتن آسفالت درسطح منطقه
مدیر منطقه سه شهرداری قم در بخش دیگری ازسخنان خود بابیان اینکه هیچ محدودیتی در زمینه تامین آسفالت نداریم گفت: در سال جاری تاکنون 66 هزارتن آسفالت در سطح منطقه توزیع شده است و این آمادگی وجود دارد درهر نقطه از منطقه شامل معابر اصلی وفرعی که عملیات جدولگذاری و زیرسازی صورت گرفته باشد در کمترین زمان ممکن آسفالت انجام می شود.
احداث چند پارکینگ عمومی دردستورکار قراردارد
مهندس روحانی بااشاره به اینکه کمبود پارکینگ به یک مشکل و معضل درشهر قم تبدیل شده است بیان داشت:درراستای رفع مشکل کمبود درسطح منطقه یک گاراژ به مساحت 2 هزارو200 متر مربع درخیابان امام خمینی (ره) روبروی دارایی خریداری شده است قرارداد احداث پارکینگ توسط سازمان توسعه عمران منعقد شده است ودر حدود 500 پارک دراین نقطه ایجاد ودر اختیار شهروندان زائران قرار گرفته است و با تاکید دکترسقائیان نژاد شهردارمحترم قم قرار است 7 منزلی که درپشت این پارکینگ قرارگرفته نیز خریداری وبه محدوده پارکینگ اضافه شود.
وی اضافه کرد: طی توافق انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی قم مقرشده است یک پارکینگ عمومی درمجموعه بیمارستانی شهید بهشتی درزمینی به مساحت 4300 متر مربع با مشارکت شهرداری قم احداث شود که مراحل اداری آن در حال انجام هست و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
روحانی اضافه کرد :یک قطعه زمین به مساحت800مترمربع درکوچه27 خیابان امام خمینی(ره) وهمچنین یک قطعه زمین در روبروی 30متری کیوانفر برای احداث پارکینگ عمومی پیش بینی شده است که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود و با بهره برداری از این پارکینگ ها شاهد کاهش مشکلات شهروندان در این زمینه خواهیم بود.
ساماندهی بافت های فرسوده همراهی همه دستگاههای مرتبط را می طلبد
مدیرمنطقه سه شهرداری قم بابیان اینکه 12درصد از محدوده این منطقه بافت فرسوده است گفت: موضوع ساماندهی و بهسازی بافت فرسوده یک مقوله بین دستگاهی است وشهرداری به وظیفه خود که همانا تخفیف 50درصدی پروانه و یک طبقه مازاد عمل نموده است ولی در کنار آنها تسیهلات بانکی نیز باید اختصاص داده شود که مالکان ترغیب به بهسازی منازل خود نمایند که دراین زمینه به وعده ها عمل نشده است.
وی ادامه داد: در بحث بازآفرینی شهری نیز15 پروژه در سطح منطقه به کمسیون ماده 5 پیشنهاد داده ایم که درصورت تصویب و اختصاص اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
مهندس روحانی درادامه گفت:درحاضر 6 تقاطع غیر همسطح در سطح منطقه وجود دارد و کار احداث دو تقاطع خیابان حافظ – ریل راه آهن و میدان شهید زین الدین در دستور کار قراردارد که با احداث این دو تقاطع رینگ داخلی شهر قم(بلوار فردوسی) تکمیل می شود.
عدم استقبال از طرح تبدیل احکام قلع بنا به جریمه
وی درادامه افزود: استقبال شهروندان از طرح تبدیل احکام قلع بنا به جریمه که در راستای بند 6 تبصره ت بودجه سال 1402 پیش بینی شده بود آن طور که باید و شاید مورد استقبال شهروندان این منطقه قرار نگرفته است و در آمد پیش بینی شده از این محل محقق نشده است با این حال باتوجه به اینکه پیایان دی ماه آخرین و مهلت برای بهره مندی از این شرایط است از شهروندان که دارای حکم قلع بنا هستند تقا دارم با مراجعه به شهرداری از تسهیلاتی که برای این امر پیش بینی شده است بهره مند شوند.

روزانه بالغ بر 100تن زباله ازسطح منطقه جمع آوری می شود
مدیرمنطقه سه شهرداری قم تصریح کرد: بطور میانگین روزانه بالغ بر 100تن زباله از سطح منطقه جمع آوری می شود و دراین منطقه 8 ایستگاه تفیکک زباله و 14 سطل بزرگ برای جمع آوری زباله جدا از جمع آوری شبانه زباله وجود دارد وعملیات روفت و روب نیز توسط پیمانکاران بخش خصوصی انجام می شود. یک معضلی که در شهرقم وجود دارد عدم قراردان به موقع زباله جلوی درب منازل یعنی ساعت 9 شب هست که سبب شده هزینه مضاعفی برای جمع آوری زباله ها به شهرداری تحمیل شود از شهروندان محترم استدها دارم با قراردادن به موقع زباله در جلوی درب منازل ما را در ارائه خدمات بهتر در بخش هایدیگر یاری دهند.
وی ادامه داد: با اجرای طرح جمع آوری و انتقال ضایعاتی ها ازسطح منطقه ، 71 مرکز شناسایی شده است که به دنبال انتقال آنها به مکان های پیش بینی شده درخارج از محدوده های مسکونی هستیم.
شهربازی 72 تن تا دهه فجر به بهره برداری می رسد
مهندس روحانی درادامه بابیان اینکه مشکلات شهربازی 72تن یکی پس از دیگری مرتفع شده است گفت: نوستالژیک ترین شهربازی برای مردم قم یعنی شهربازی ۷۲تن دراین منطقه قرار گرفته است که درمقطعی تعطیل شد که با پی گیری های متعدد سازمان پارک‌ها مجدد نوسازی وتجهیزشده است که پیش‌بینی می شود تا دهه فجر به بهره برداری برسد و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/nqo5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا