مدیریت شهری

کاشت بیش از 6 میلیون نهال و درخت

شهردار قم خبرداد:

شهردار قم گفت: از سال 94 تاکنون، 6 میلیون و 90 هزار اصله نهال، درخت و درختچه در شهر قم کاشته شده است.

به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری ،دکتر سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در حاشیه برگزاری جشن درختکاری و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم بوستان جنگلی مقداد، در گفت‌وگویی، با بیان ضرورت توجه به مساله توسعه فضای سبز و درختکاری اظهار داشت: بوستان مقداد، یکی از بوستان‌های جدید در شهر قم و در حدود 11 هکتار است و ازجمله بوستان‌هایی به شمار می‌آید که اکثراً درخت‌های مثمر و بهشتی در آن غرس شده است.
وی با بیان اینکه این بوستان علیرغم خارج از محدوده بودن ولی می‌تواند به بوستانی بارور در شهر تبدیل شود، افزود: سهم قم از اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، حدود 8 میلیون درخت بوده که تلاش‌های زیادی در این زمینه در حال انجام است.
شهردار قم با تأکید بر اینکه از سال 1394 تاکنون، در حدود 6 میلیون و 90 هزار اصله نهال، درخت و درختچه در شهر قم کاشته شده که در حدود یک ونیم میلیون از این ظرفیت، درخت و در حدود 4 میلیون و 500 درختچه است و بالغ‌بر 6 میلیون اصله سهم خود را از 8 میلیون انجام داده‌ایم، گفت: فضای سرانه سبز قم از 13.8 مترمربع به بیش از 20.8 مترمربع به ازای هر شهروند رسیده و این بدین معناست که هر سال باید در حدود 150 هکتار به فضای قم افزوده‌شده باشد.

هر سال 20 تا 30 بوستان به بوستان‌های شهری اضافه می‌شود

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 380 بوستان در قم وجود دارد و در طول این سال‌ها احداث بوستان‌های جدیدی در بودجه شهرداری پیش‌بینی‌شده است و هر سال 20 تا 30 بوستان به بوستان‌های شهری اضافه می‌شود.
دکتر سقائیان نژاد با بیان اینکه مدیریت شهری قم، فضای سبز را امری حتمی و ضروری می‌داند تصریح کرد: باید یاد بگیریم با طبیعت خود زندگی کنیم و اگر روندی آشتی برقرار شود، لبخند طبیعت را می‌بینیم؛ درختان نقش زیادی در کاهش آلودگی، تولید اکسیژن، بحث گیاهان دارویی و نگهداری آب‌وخاک دارند و از نظر اقتصادی درختان جنگلی ظرفیت خوبی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: در دین مبین اسلام بر مساله درخت و درختکاری ارزش زیادی قائل شده‌اند و این موضوعات در زندگی روزمره ما مؤثر بوده و از نظر سیما و منظر و زیباسازی، روح انسان را آرامش می‌دهند.
شهردار قم بااشاره به اینکه در تکریم روز درختکاری، مشارکت شهروندان و همراهی همه ارگان‌ها اهمیت دارد، اذعان کرد: ما وظیفه داریم بوستان‌ها را برای شهروندان آماده کنیم و آنان نیز باید با مشارکت، مجموعه شهرداری را در افزایش سرانه‌ها و نگهداری فضای سبز یاری کنند.
وی در مورد صیانت از باغ‌های درون‌شهری عنوان کرد: برای افرادی که برای از بین بردن درختان دست به تخلف می‌زنند قوانین و مقررات داریم و کمیسیون ماده 7 به‌هیچ‌وجه مماشاتی با از بین بردن و خشک‌کردن درختان ندارند و حتی پرونده‌هایی داشتیم که افراد دارای نفوذ بودند، ولی به‌طور بسیار جدی برای حراست از فضای سبز و باغات مصمم هستیم.

حفظ باغات اولویت اصلی مدیریت شهری است

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم نیز در حاشیه این مراسم  با بیان اینکه حفظ باغات اولویت اصلی مدیریت شهری قم است، گفت: از طریق مبادی قانونی ازجمله کمیسیون ماده 7 با تمام جدیت دنبال این هستیم که باغات باقی‌مانده در سطح مناطق 8 گانه را تملک کنیم.

مهدی اصفهانیان‌مقدم بیان  داشت: این بوستان به مساحت 11 هکتار احداث‌شده و با تمهیدات لازم و با محوریت سازمان پارک‌ها، کاشت درختان مثمر و گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه توسعه فضای سبز، ارتقای کیفیت محیط‌زیست و افزایش سرانه فضای سبز شهری یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در حوزه خدمات شهری است، افزود: همچنین با حفظ باغات می‌توانیم به کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی و ریزگردها که از دغدغه‌های مدیریت شهری و کلان‌شهرها بوده، کمک کنیم و از طریق کاشت نهال و توسعه فضای سبز، محیط‌زیست را بهبود ببخشیم.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم عنوان کرد: افزایش بوستان‌ها در مناطق 8 گانه و حفظ باغات از موضوعات مهمی است که سعی شده با تعامل از طریق مالکین به حفظ باغات و یا مشارکت با شهرداری و یا موضوعات مرتبط با تملک به آن بپردازیم.
وی با بیان اینکه آنچه در مدیریت شهری حائز اهمیت بوده حفظ باغات است اذعان کرد: از طریق مبادی قانونی ازجمله کمیسیون ماده 7 با تمام جدیت دنبال این هستیم که باغات باقی‌مانده در سطح مناطق 8 گانه را تملک کنیم.
اصفهانیان مقدم با تأکید بر اینکه حفظ باغات قم، اولویت اصلی مدیریت شهری است خاطرنشان کرد: همچنین با محوریت متولیان و مالکین با حفظ حقوقشان، مباحث مربوط به حفظ باغات و درختان و حتی مشارکت سازمان پارک‌ها با در اختیار نهادن آب موردنیاز و نگهداری درختان و تأمین سم به حفظ باغات بپردازیم.

صدور شناسنامه و تدوین بسته حمایتی برای باغات

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم نیز در حاشیه این مراسم  صدور شناسنامه برای باغات قم، مانع از خشک شدن درختان مثمر می‌شود، گفت: وجود درختان مثمر و قرآنی که چند سالی است شهرداری بنا بر تأکیدات مقام معظم رهبری غرس می‌کند، بسیار ارزشمند است.

سید مجتبی سبحانی ثابت اظهار داشت: با افتتاح این بوستان که با تلاش مدیریت شهری به نتیجه رسید، مجموعه 11 هکتاری به مجموعه فضای شهری قم افزوده شد و این قدم بزرگی برای ریه‌های شهر و تنفس و فضای اکسیژنی است.
وی با بیان اینکه ایجاد فضای سبز، قدم مهمی در ایجاد هوای پاک است عنوان کرد: وجود درختان مثمر و قرآنی که چند سالی است شهرداری بنا بر تأکیدات مقام معظم رهبری غرس می‌کند، بسیار ارزشمند است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم افزود: همچنین اهدای درخت رایگان به افراد و مجتمع‌های مسکونی نیز از اقدامات خوبی در حوزه مدیریت شهری، زیباسازی و فضای سبز است که اگر شهروندان به‌خوبی از این درختان نگهداری کنند، برای سلامتی خودشان و رشد و توسعه فضای شهری قم بسیار مؤثر است.
وی با تأکید بر اینکه سرانه فضای سبز قم روزی 13 مترمربع بوده و امروز به 21 متر رسیده که این اقدام بسیار با ارزش است، تصریح کرد: امیدواریم این سرانه به 25متر و استانداردهای جهانی برسد و نخستین شهر به لحاظ فضای سبز باشیم.
سبحانی ثابت اضافه کرد: در گذشته در شهر قم، باغچه و باغات و درختکاری زیادی وجود داشت و فضای سبز بالایی در قم داشتیم که این روند باید ادامه یابد؛ متأسفانه در حال حاضر باغات شهر بسیار کم شده و شهرداری در مقطعی با تلاش خود، خشک‌کردن درختان و باغ‌ها توسط مالکان را متوقف کرد.
وی یکی از اقدامات مهم را صدور شناسنامه برای باغات قم دانست که علاوه بر ممانعت از خشک شدن درختان، در آبدهی و رسیدگی به این باغات اتفاقات خوبی را شاهد باشیم، گفت: همچنین شهرداری و سازمان پارک‌ها بسته حمایتی و تسهیلات خوبی را برای احیای باغات در نظر گرفته‌اند، تا این درختان مثمر از میان نروند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در مورد برگزاری پویش درختی بنشانیم متذکر شد: این پویش‌ها زمانی می‌تواند اثربخش باشد که مشارکت مردم در سطح بالایی اتفاق بیفتد و تصنعی نباشد و همه مردم به صیانت از فضای سبز و ایجاد آن علاقه‌مند باشند.
وی اضافه کرد: فضای سبز در منازل ارزشمند بوده و شهرداری در این زمینه کمک می‌کند و حتی سازمان پارک‌ها کتاب‌خانه و مرکز مشاوره‌ای برای راهنمایی شهروندان در نگهداری از گیاهان و درختان ایجاد کرده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم:

توسعه بوستان‌های درختان مثمر در اطراف قم در دست اجراست

 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم نیز در حاشیه این مراسم  گفت: توسعه بوستان‌های مثمر در اطراف شهر قم جزو اهداف سازمان است و بر اساس روایات اسلامی و تأکیدات رهبر انقلاب در کاشت درختان مثمر، این طرح‌ها در دستور کار قرار دارد.

پیام جوادیان ، با تشریح برنامه‌ها در هفته درختکاری اظهار داشت: درختان این بوستان، مثمر قرآنی است و با آب‌وهوای شهر قم سازگار و شامل انجیر، انار، زیتون، سنجد و کُنار بوده که درخت بومی و سازگار با شهر قم هستند و بحث ثمر دهی این بوستان را شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه پوشش اصلی این بوستان گل محمدی بوده و در فرودین ماه جشنواره گلاب‌گیری برای اولین بار در قم برگزار می‌شود، ابراز کرد: در این راستا توسعه بوستان‌های مثمر در اطراف شهر قم جزو اهداف سازمان است و بر اساس روایات اسلامی و تأکیدات رهبر انقلاب در کاشت درختان مثمر، این طرح‌ها در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم تصریح کرد: این درختان از نظر اقتصادی نیز مورد توجه است و در بوستان‌ها و باغات اطراف قم اجرایی شده و بوستان‌های خوبی برای شهروندان ایجادشده است.
وی با بیان اینکه امسال ششمین سال پویش ملی درخت دوستی بنشانیم را در دستور کار دادیم که این پویش 5سال قبل توسط شهرداری پیشنهاد و به سازمان‌های کلان‌شهرهای کشور ابلاغ شد، عنوان کرد: در هفته درختکاری که تا پایان سال تمدید شد، بحث تحویل رایگان نهال را به شهروندان  داریم که تا 21 اسفند آخرین‌مهلت برای ثبت‌نام بود و درختان به‌صورت رایگان تحویل شهروندان شد.
جوادیان خاطرنشان کرد: شهروندان با ثبت‌نام در سامانه کاشانه می‌توانند به‌صورت رایگان برای مجتمع‌های مسکونی بالاتر از 5 واحد درختان مثمر دریافت کرده و غرس این درختان نیز به‌صورت رایگان توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم انجام می‌شود.

کاشت رایگان درخت با اجرای طرح اقاقیا

به گفته وی، همچنین در طرح اقاقیا نیز کاشت رایگان درخت در مراکز آموزشی و اداری ارگان‌ها و امامزادگان و سایر اماکن عمومی با مراجعه به سایت سازمان و ثبت‌نام و تکمیل فرم پس از جمع‌بندی انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: سایر برنامه‌ها نیز تا پایان بهمن‌ماه سال 1402 ادامه دارد و مسابقات متعدد و متنوع شهروندی و کلاس‌های مختلف برای بانوان خانه‌دار و آقایان علاقه‌مند به باغداری و فضای سبز اجرایی می‌شود تا آنان حتی در آپارتمان‌های خودشان به پرورش گل و گیاه و سبزیجات و حتی قارچ بپردازند، که در این برنامه‌ها سعی داریم خانواده‌ها را با محیط‌زیست آشنا کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نگهداری گل و گیاه چه در منزل و یا بیرون از منزل می‌تواند مؤثر باشد اذعان کرد: گیاهان کارخانه تصفیه هوا و اکسیژن ساز هستند و در پالایش و تصفیه فضاهای داخل و تعدیل درجه حرارت نقش دارند.
جوادیان اضافه کرد: تمامی 25 طرح‌ در نظر گرفته‌شده به‌صورت رایگان است و در مراجعه به سایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تمامی این طرح‌ها تشریح شده است و شهروندان می‌توانند اطلاعات لازم را کسب کنند.
وی با بیان اینکه آغاز کلاس‌های آموزشی پس از ماه مبارک رمضان و 25 اردیبهشت‌ماه به‌صورت رایگان با همکاری و مشارکت دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری قم و همچنین جهاد دانشگاهی قم آغاز می‌شود اظهار داشت: یک سری کلاس‌های آموزشی برای کارگران و کارشناسان فضای سبز به‌صورت رایگان برگزار می‌شود که در جهت اخذ مدرک است که با سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی مشترکا انجام می‌گیرد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند از سایر خدماتی که برای آن‌ها به‌طور رایگان در نظر گرفته‌شده استفاده کنند و در این برنامه‌ها مشارکت داشته و سطح علمی خود را در خصوص مباحث زیست‌محیطی و فضای سبز ارتقا دهند.
وی در خصوص احداث کتاب‌خانه تخصصی تصریح کرد: کتاب‌خانه جدید در محلی جدید در بوستان لاله نوزدهم اسفند افتتاح شد و مرکز ارتباطات مردمی در بوستان لاله واقع در حدفاصل میدان آزادگان و میدان شهدای 72 تن کتاب‌خانه‌ای تخصصی است.
جوادیان با تأکید بر اینکه علاقه‌مندان به گل و گیاه و مباحث فضای سبز می‌توانند به کتابخانه تخصصی مراجعه کرده و کتاب به‌صورت رایگان به امانت بگیرند و از سالن مطالعه نیز استفاده کنند، افزود: مرکز ارتباطات مردمی نیز فعال‌شده است و شهروندان اگر سؤالاتی در مورد فضای سبز، آفات و بیماری‌ها داشته باشند، می‌توانند از طریق تلفن و یا سایت و مراجعه حضوری از خدمات مشاوره‌ای گیاه‌پزشکی به‌طور رایگان استفاده کنند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/gybd

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا