مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم اخرین وضعیت پروژه متروی قم را تشریع وباردیگر به ابهامات مطرح شده در خصوص این پروژه پاسخ داد.
به گزارش ندای قم ،محمدرضا انگشت باف ظهر روزشنبه در نشست خبری که در سالن جلسات سازمان قطار شهری برگزار شد، اظهار کرد: خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه مصوب شده است.وی با اشاره به اینکه مصوبه منوریل نیز به طول ۶.۸ کیلومتر با ۸ ایستگاه است، مطرح کرد: برای خط دو متروی قم نیز مسیری به طول ۲۲ کیلومتر با ۵ ایستگاه درنظر گرفته شده است.مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با بیان اینکه دو ایستگاه اصلی میدان کشاورز و شهید مطهری خط یک متروی قم کامل شده است، عنوان کرد: ایستگاههای میانی ببش از ۸۰ درصد پیشرفت داشتهاند.
فاز نحست خط یک متروی قم ۹۶ درصد پیشرفت داشته است
وی با اشاره به اینکه پیشرفت بخش میانی نیز به طور کامل انجام شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع پیشرفت کل فاز نحست متروی قم ۹۶ درصد بوده است.انگشت باف با بیان دلایل تاخیر در تکمیل پروژه متروی قم، تصریح کرد: دستگاه TBM به دلیل تحریم دو سال با تاخیر وارد قم شد.وی با اشاره به اینکه پیشرفت پروژه تا سال ۹۳ تنها ۵ درصد بوده است، یادآور شد: پس از درخواست سازمان قطار شهری شهرداری قم برای اصلاح مبلغ قرارداد مصوب شد که تا زمان تامین اعتبار عملیات اجرایی خط دوم مترو آغاز نشود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم از ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی طراحی خطB خبر داد و خاطرنشان کرد: اواسط سال گذشته برنامهریزیهای اتصال فاز نخست به مسجد مقدس جمکران انجام و قرارداد اجرای تونل سنتی به طول ۲ کیلومتر انجام و خط یک تا ۲ ماه آینده تکمیل و به ایستگاه مسجد مقدس جمکران متصل خواهد شد.
خط دوم مترو از پردیسان تا خیابان امام خمینی(ره) است
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با بیان اینکه دپوی خط دوم مترو در محوطه ۵۶۰ هکتاری مسکن ملی قرار گرفت، گفت: طی مطالعات جدید مقرر شد خط دوم مترو بجای خیابان باجک به سمت خیابان امام خمینی(ره) برود.وی با اشاره به اینکه پروژههای زیربنایی و زیرساختی در شهرها با نگاه بلند مدت است، بیان کرد: یکی از راهبردهای بلند مدت برای کاهش آلودگی هوا حمل و نقل ریلی است.انگشت باف با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا به موضوع حمل و نقل ریلی اهمیت میدهند، اظهار کرد: روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود و تمام آن آلودگی زیست محیطی به همراه دارد.وی با اشاره به اینکه خط دوم متروی قم میتواند یکی از شاهراههای ترافیکی شهر باشد، عنوان کرد: مترو برای آینده قم یک ضرورت و اولویت است.
شهرداری طبق قرارداد مالک دستگاه حفاری(TBM) نبوده است
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به موضوع انتقال دستگاه حفاری مکانیزه اظهار داشت: دستگاه حفاری (TBM) سال ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۲ توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص (بابت حفاری تونل مکانیزه خط یک مترو قم به کار گرفته شد.
انگشت باف با اشاره به ابهامات مطرح شده درباره انتقال این دستگاه گفت: مالکیت دستگاه حفاری مکانیزه برای شهرداری قم نبوده و خروج آن نیز بر اساس مواد قانونی انجام شده است.
وی تصریح کرد: یکی از ایرادات سازمان بازرسی در خصوص قطار شهری مربوط به سال ساخت و ورود دستگاه حفاری است که به سالهای ۹۱ و ۹۲ مربوط میشود که به همین منظور برای افراد خاطی در این مورد نیز پرونده کیفری تشکیل شده است.
جریمه ۴۵ میلیارد تومانی پیمانکار برای خروج سگمنت
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در خصوص خروج قالبهای سگمنت متروی قم ابراز داشت: پیمانکار بدون مجوز این تجهیزات را از قم خارج کرده بود که با قیمت گذاری کارشناس دادگستری مبلغ ۴۵ میلیارد تومان ارزش گذاری تجهیزات انجام شد.
تشکر از نقش راهبردی دستگاههای نظارتی در پروژه
انگشت باف با اشاره به همکاری سازمان قطار شهری با نهادهای نظارتی گفت: اگر نظارت و همکاری دستگاههای نظارتی مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نبود، متروی قم امروز با این میزان پیشرفت فیزیکی به نتیجه نمیرسید.
وی ادامه داد: افراد و سازمانهایی که درگیر مسائل اجرایی هستند، گاهی از برخی مسائل قانونی و مدیریتی غافل میشوند که همراهی و همکاری و تذکرات دستگاههای نظارتی همواره راهگشا بوده و میتواند مسیر درستی پیش روی ابرپروژههایی مانند مترو بگذارد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با تاکید بر افق بلند مدت به پروژه ریلی شهرقم ابراز کرد: یکی از راهکارها برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا استفاده از حمل و نقل ریلی انبوه بر است.
تکمیل مونوریل برای قم ارزش ترافیکی ندارد
انگشت باف با بیان اینکه به ارزش روز ۵ هزار میلیارد تومان برای مونوریل قم هزینه شده است، خاطرنشان کرد: تکمیل مونوریل برای قم ارزش ترافیکی ندارد و مشاور برای طراحی مجدد این پروژه اخذ شده است.
لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/54rz