مدیریت شهریویژه

منطقه پنچ شهری قم درمسیر توسعه و پیشرفت

در گفت وگوی «ندای قم» با مهندس رضا رحیمی مطرح شد:

ندای قم /گفت وگو/ روح اله کرمانی ؛اشاره :شهرداری منطقه 5 یکی از مناطق 8گانه شهری قم است این منطقه شاید به لحاظ جمعیتی و مساحت از دیگر مناطق شهری کوچک ترباشد ولی به لحاظ موقعیت مکانی از آنجا که دومین قطب زیارتی استان قم ویکی از قطب های زیارتی کشور یعنی مسجد مقدس جمکران در محدوده خدماتی این منطقه قرار گرفته است براهمیت آن افزوده است. چرا که خدمات رسانی به زائران و مجاوران این مکان مقدس مسئولیت سنگینی است که برعهده این شهرداری نهاده شده است و به مواقع بعنوان نماد فعالیت شهرداری قم مورد قضاوت قرار می گیرد.شهرداری قم با محوریت شهرداری منطقه پنج درسالهای اخیر فعالیت های قابل توجهی در زمینه عمرانی و خدماتی برای فراهم کردن شرایط مطلوب برای بهره مندی زائران از فضای معنوی مسجد مقدس جمکران انجام داده است که قابل تقدیر است ولی هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.برای آشنایی بیشتر با این منطقه خبرنگار ما به سراغ مهندس رضارحیمی شهردار منطقه پنج قم رفته که یکی از باسابقه ترین شهرداران استان قم است و با وی درخصوص اقدامات انجام شده در سطح منطقه و بویژه فعالیت های انجام شده برای ایام نیمه شعبان درجمکران به گفت وگو نشسته است. وی می گوید امسال درایام نیمه شعیان شاهد خدمات متفاوت تری ازشهرداری قم به نسبت سالهای قبل خواهیم بود. اقدامات لازم برای ایجاد زیر ساخت های مناسب برای ارائه خدمات به زائران و مجاوران برای ایام نیمه شعبان درحال انجام است وتا روز نیمه شعبان شهرداری قم با بسیج تمام امکانات سعی خواهد داشت که میزبان شایسته ای برای زائران این مکان مقدس باشند. رحیمی می گوید : علاوه برقطب معنوی یعنی مسجد مقدس جمکران دو قطب صنعتی و اقتصادی یعنی قطب تولید کفش کشور و قطب تولید وعرضه مبلمان و صنایع چوبی در این منطقه واقع شده است که ظرفیت های بسیارخوبی به لحاظ اقتصادی برای منطقه محسوب می شود که می توان از آنها برای توسعه و آبادانی هرچه بیشتر منطقه استفاده کرد. شهردار منطقه پنج قم دراین گفت وگو بیان داشت :شهرداری به جد به دنبال ایجاد زیر ساخت های شهری درمحله جمکران است ودر این جهت یاری و همراهی شهروندان را می طلبیم چرا که معتقدیم هرچه زیر ساخت شهری درجمکران ایجاد شود باری ازدوش شهر قم برداشته می شود و رضایت مندی بیشتر زائران را به همراه دارد در کنار آن آورده اقتصادی برای شهر و استان به همراه دارد. رحیمی تاکید کرد :امیدوارم تا سال آینده شاهد بهره برداری از دو خیابان شهید حاج رضایی و شیخ حسن مثله باشیم چرا این اتفاق می تواند کلید توسعه محله جمکران باشد.وی می گوید با توجه ظرفیت های بالقوه منطقه و اقدامات انجام شده و در دست اجرا منطقه پنج شهری قم در مسیر توسعه و آبادانی قرار گرفته است ودر آینده نه چندان دور شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این منطقه خواهیم بود.
درادامه مشروح گفت و گوی مهندس رضا رحیمی شهردار منطقه پنج قم را با روزنامه ایمان را می خوانید:
در ابتدای یک معرفی از خودتان و فعالیت‌ها و سوابق اجرایی‌تان داشته باشید.
بنده بیش از23 سال در حوزه مدیریت شهری فعالیت دارم ،قبل از ورود به حوزه شهرداری و مدیریت شهری قم ، به مدت دو سال مدیر موسسه دهکده و دو سال شهردار شهر کهک ،حدود سه سال شهردارشهر قنوات و حدود چهار سال هم شهردار شهر سلفچگان بودم .از سال 90 با ورود به شهرداری قم تا 96 در مناطق شش و پنج به عنوان قائم مقام و معاون شهرسازی مشغول به کار بودم. از فروردین سال 1396به عنوان شهردار منطقه دو انتخاب شدم که تا پانزدهم مرداد سال جاری در این مسئولیت بودم و بعد از آن خدا توفیق داد خدمت اهالی محترم منطقه 5بعنوان خدمتگزار مشغول به فعالیت هستم. تحصیلات بنده نیز در بحث مدیریت برنامه شهری بوده و در نهایت تحصیلات تکمیلی و دکترا تخصصی در رشته‌ی معماری گرایشی طراحی شهری و در مرحله دفاع از رساله هستم.
10 درصد از محدوده خدماتی شهر در منطقه پنج قراردارد
منطقه ۵ شهری قم شامل چه محدوده ای می شود و جمعیت این منطقه چند نفر است و به لحاظ وسعت و جمعیت چندمین منطقه شهر قم است؟
منطقه دارای مساحتی حدود 8500 هکتار است که از این مقدار 1285 هکتار آن در محدوده خدمات شهری و مابقی در حریم شهر و درحال حاضر 10 درصد از محدوده خدماتی شهر را در بر گرفته است. محدوده منطقه‌ 5یک منطقه‌ی متنوع و دارای بخش زیارتی هست که درآن مسجد مقدس جمکران و چند امام زاده در آن واقع است، همچنین محله‌ شهر قائم، محله‌ شهید کلهری، شهید محلاتی و محله جمکران جزء محدوده‌های مسکونی منطقه است و بخشی از محدوده منطقه هم به بخش تولیدی اختصاص دارد.منطقه 5 منطقه‌ای متنوع است، خیابان عالیباف که قطب تولید کفش کشور است و خیابان کاسه گران واقع شهید کبیری یکی از قطب تولید مبلمان و صنایع چوبی است .تقریبا ازبلوار پیامبر اعظم (ص) که از هفت کیلومتر و 5 کیلومتردر محدوده منطقه‌ پنج قرارگرفته است. محدوده‌ جمکران خیابان ظهور تا جاده کاشان قدیم قم – کاشان تا ابتدای سه راهی لنگرود و از شرق تا تعویض پلاک در انتهای شهید محلاتی و از غرب هم بلوار حکیم تا خیابان شهید شاهرودی بین منطقه 5 و 1 است واین منطقه جزء مناطقی است که حریم بسیار زیادی دارد.تعداد 111 هزار نفر جمعیت در این منطقه ساکن هستند .
نوع کاربری و تراکم بلوارپیامبراعظم(ص) درحال بازنگری است
بخش زیادی از محدوده بلوار پیامبر اعظم (ص)در منطقه 5 قرار گرفته و چه اقداماتی در جهت ایجاد زیرساختها و یا در حوزه سرمایه گذاری و حوزه‌های خدماتی تاکنون در این بلوارمعنوی انجام شده یا در دست اجراست؟ آیا مشکلاتی که قبلا در خصوص تراکم وجود داشت و وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی ایراداتی گرفته بود رفع شده است؟
محور بلوار اعظم(ص) که 5 کیلومتر آن درمحدوده منطقه 5 قراردارد در حال حاضر چندین مرکز فرهنگی و مراکز خدماتی مانند نیروی انتظامی و اورژانس و آتش‌نشانی و آموزشی مانند حوزه‌ی علمیه شهید مدرس ، موزه دین و زندگی ، بوستان معارفی احداث شده یا در حال ساخت است و در مرحله تکمیل است و پروژه های دیگری نیز مراحل قانونی خود را طی می کند که عملیات اجرایی آن بزودی آغاز خواهد شد. اما موضوع سیاست‌گذاری در بحث بلوار پیامبر اعظم (ص) واگذاری‌ها در ستاد سرمایه‌گذاری شهری در حال پی گیری است، در خصوص طرح‌های مصوب شهری و طرح تفضیلی و نوع کاربری و تراکم این بلوار نیز در حال حاضر توسط مشاور در حال بازنگری است .
احداث دائمی پارکینگ در اطراف مسجد جمکران نیازمند اعتبارات ملی است
مسجد مقدس جمکران به عنوان یکی از قطب های زیارتی کشور و استان قم در محدوده این منطقه قرار دارد. چه اقداماتی تاکنون برای ایجاد زیرساختهای خدماتی و عمرانی در اطراف این مکان مقدس انجام شده است؟
در خصوص مسجد مقدس جمکران نکته ای که مورد توجه قرار دارد اتصال خط A مترو قم از سه راهی جمکران واقع در بلوار خلیج فارس تا پارکینگ 4 مسجد مقدس جمکران که حدود 700متر مربع است برای این پروژه پیمانکار در حال تجهیز کارگاه شده پس از نیمه شعبان عملیات اجرایی آن شروع می شود و این اتفاق بسیار بزرگی است با ایجاد احداث ایستگاه مترو و راه اندازی در بحث تسهیل گردشگری و رفت و آمد زائرین و مجاورین بسیار تاثیر گذار است . بخش شمالی رینگ یا همان بلوار حضرت خدیجه (س)مسجد مقدس جمکران تا حدود زیادی انجام شده است بخش دیگر آن نیزبرای سال 1403 در دستور کار قرار دارد که به سمت محله جمکران و اتصال آن به خیابان امام حسن عسکری است که می تواند نقطه عطفی در تحول در محله جمکران و رفع مشکلات ترافیکی باشد البته نقش همراهی مالکین در این راستا موثر است.برای ایجاد کاربردی های مصوب و کاربری های پارکینگ اطراف مسجد مقدس جمکران مشاور در حال طراحی و چندین جلسه برگزارشده که ادامه دارد. با تاکید شهردار محترم قم احداث پارکینگ های عمومی دائمی در اطراف مسجد جمکران به منظور افزایش ماندگاری زائران الزامی است و نیاز به اعتبارات ملی دارد. اما در کنارآن یک سری اقدامات دیگری نیز در دستور کارداریم که بخشی می تواند به صورت کوتاه مدت باشد بخشی هم به صورت بلند مدت. وآنها زیرساختهایی برای نیمه شعبان و ایام نوروز و مناسبت های پیک خواهد بود. اخیرا مسجد مقدس جمکران طبق فرمایش تولیت محترم به عضویت کارگروه ملی زیارت کشور اضافه شده که اقدام ارزنده ای است و قطعا این مصوبه در توسعه زیرساخت هاکمک بسیاری خواهد کرد.
اقدامات شهرداری برای توسعه محله جمکران
بحث محله جمکران پس از 17 سال الحاق به قم هنوز بافت روستایی دارد و مبلمان شهری هنوز در این محله ایجادنشده است هر چند از زمان انتصاب جناب عالی شاهد تحولاتی دراین بخش هستیم برای اینکه این روند سرعت بگیرد و مردم منطقه طعم شیرین توسعه را بچشند چه اقداماتی انجام داده اید و چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟
بنده هم قبول دارم که کم کاری های صورت گرفته است که بخشی از آن مربوط به مشکلات پیش آمده در خصوص فرایند الحاق محله جمکران به شهر قم بود که خوشبختانه با پی گیری های دکتر سقائیان نژاد شهردارمحترم قم و دیگر مسئولان استانی این مشکل در اواخر دولت قبل برطرف و جمکران به شکل کاملا قانونی به شهر قم الحاق شد هر چند که سال 86 نیز الحاق صورت گرفته بود ولی فرایند آن طی نشده بود. هرچند اقداماتی در طول سالهای گذشته صورت گرفته ولی تکافوی نیازهای مردم منطقه نیست . جمکران محل بسیار مهمی در قم است با توجه به قدمت مسجد مقدس جمکران و احداث این مسجد توسط اهالی جمکران نشان می دهد باید خدمات ویژه ای را در نظر بگیریم اما بخش مهمی از این کار به خود شهروندان برمی گردد شهروندان عزیز باید شهرداری را در ایجاد زیر ساخت ها کمک کنند. بازگشایی مسیر خیابان شهید حاج رضایی که امسال تا پایان سال یک سوم آن باز می شود ما در این مسیر40 پلاک داریم که 14 مورد پلاک قطعی خریداری و حدود 5 پلاک در حال انجام فرایند اداری است و حدود 300 متر نیز انبار مسجد به مساحت 2000 متر مربع توافق شده وجهت عقب نشینی بیش از 10میلیارد ریال جهت احداث دیوار هزینه شده و بزودی بابرداشتن دیوار قدیمی 300 متر از مسیر بازگشایی می شود.بحث بازگشایی و تمکات خیابان شیخ حسن مثله نیز در دستور کار داریم که امیدواریم در سال آینده بتوانیم این دو خیابان را کامل بازگشایی نمایم که گام بلندی در جهت توسعه و آبادانی این محله خواهد بود.برای ساماندهی قلعه تاریخی گبری که در مرکز محله جمکران واقع شده است مقرر شده ابتدا مشاور با مطالعات کامل طرحی جامع را برای این قلعه تاریخی ترسیم و اجرایی نماییم. این سه اقدام اساسی است در بهبود کالبد منطقه تاثیر گذار است. اما درحوزه خدمات شهری سال آینده با احداث رینگ و خیابان ظهور، جدول کشی کوچه که در جمکران پیش بینی شده است هر چند که امسال خدمات مناسبی ارائه دادیم .در تمکات در محله جمکران مشکل اساسی داریم و از آنجا که اسناد برخی مالکان عادی است روند تملک اجرای دو خیابان شهید حاج رضایی و شیخ حسن مثله را کند کرده است ما اعلام آمادگی کرده و با اداره کل ثبت هم هماهنگی لازم را داشته ایم مالکینی که متصرف هستند بتوانند سندها را دریافت کنند تا بحث تملک نیز انجام شود .البته تشکری ویژه داریم از شهروندانی که همکاری خوبی داشته اند ولی انتظار کمک بیشتری داریم تا زیرساخت ها را توسعه دهیم. اﻣﺮوزه ﺿﺮورت ﻣﺸﺎرکت ﺷﻬﺮوﻧﺪان در ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﯿﺖ کالبدی و اجتماعی محلات پوشیده نیست.ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻃﺮحﻫﺎ درگرو ﻣﺸﺎرکت مردمی و ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﻣﺤله ای اﺳﺖ که در این راستا برنامه ریزی داریم . همچنین برای سال آینده تعریض خیابان ظهور درجمکران که مسیر پرتردی به سمت شهرک قدس ، پردیسان است در دستور کار است که بخش داخل محدوده از آن 20 متر و بخش خارج از محدوده نیز 45 متر مصوب شده است، اما اصل پروژه در کنار بلوار ظهور، اجرای بلوار حجت است که این پروژه نیزدر اولویت اجرا قراردارد.

سرانه فضای سبز منطقه با سرعت افزایش می یابد
وضعیت سرانه فضای سبز منطقه چگونه است ود ربین دیگرمناطق شهری چه جایگاهی دارد؟
32 بوستان در منطقه وجود دارد ولی دارای رتبه خوبی از نظر فضای سبز نیستیم سرانه فضای سبز 5 و نیم متر است وسرانه های تفریحی و شهری و جنگلی این منطقه نسبت به مناطق دیگر کمتر است. بوستان کوهسار در سرانه منطقه 4 محسوب می شود.با توجه به زیرساخت هایی که در پیامبر اعظم (ص) انجام می شود و برخی از کاربری ها قطعا سرانه فضای سبز منطقه با سرعت افزایش پیدا می کند در آینده در توسعه زیرساخت های فضای سبز ما یک رشد جهشی خواهیم داشت.
در زمینه زیباسازی و بهسازی سیمای منطقه چه اقداماتی انجام شده است؟
سبک معماری ،خط آسمان ،رنگ عرصه قطعات و …از عناصر زمینه در سیمای شهری و منطر شهری است . تیر های چراغ برق، دکه های تلفن، سطل های زباله، نیمکت ها و امثال آن ها ، پوشش گیاهی در این مقیاس به صورت درختان، درختچه ها و بوته ها، جزئیات ساختمانی ابنیه و کف ، انتخاب نوع، رنگ و دیگر ویژگی های فیزیکی ساختمان تاثیر به سزایی در بهبود کیفیت منظر شهری به وجود می آورد .قطعا در بلوار پیامبراعظم(ص) در طرح ها و پروژه های شهری صرفاً نباید مسائل کالبدی در نظر گرفته شود، باید به سایر ویژگی های شهروندان توجه صورت گیرد، تا بتوان در این بلوار مناظر شهری مناسبی ایجاد نمایم که متناسب با خواسته ها و پاسخگوی نیازهای آن ها باشد.جهت ایجاد شرایط مناسب برای مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در مراحل تهیه طرح های شهری و طرح های مربوط به منظر شهری اخیرا در خیابان قائم (عج) مبلغی حدود 5 میلیارد تومان جهت بهبود کیفیت پیاده روسازی انجام داده ایم یا در شهید کلهری بحث اصلاح جداول و پیاده روسازی که یک کار بسیار بزرگی انجام شد یعنی ما در بحث سیما و منظرشهری هم در کف و هم بدنه کار انجام می دهیم در زمینه نماها نیز جلسات زیادی داشته ایم تا شهروندان را بیشتر ترغیب به استفاده نماهای ایرانی و اسلامی نماییم.
عملکرد خوبی دراجرای پروژه های عمرانی داشته ایم
امسال چه پروژه هایی را در حوزه عمرانی انجام داده اید؟
امسال عملکرد خوبی در پروژه های عمرانی داشته ایم و مدیریت منطقه در دوره قبلی نیز زحمات خوبی کشیده بودند حدود 18 هزار تن آسفالت توزیع کرده ایم باند های کندرو و پشتیبان بلوار پیامبر اعظم(ص) را آسفالت نموده ایم تا بتوانیم خدمات خوبی را به موکب داران ، زائران و مجاوران ارائه دهیم . حدود 280 میلیارد ریال هزینه کردیم
در بحث آبهای سطحی و احداث جداول در سطح منطقه 11 مورد پروژه اجرا شد که 3 هزار متر طول و 12 میلیارد تومان هزینه کردیم و در زمینه اصلاح هندسی 8 و نیم میلیارد تومان هزینه کردیم در زمینه پیاده رو سازی سطح منطقه نیز 6 هزار متر مربع و 9 و نیم میلیارد تومان هزینه شده که رقم بالایی است.در سال 1402 حدود 260 میلیارد تومان بودجه منطقه بود که حدود 45 درصد در نیمه های سال بودجه خود را افزایش دادیم . در سال 1403 هم بودجه ما 50 درصد افزایش یافته است. در خصوص عملیات زیرسازی و آسفالت در سطح کل منطقه سعی کردیم تناسب خوبی داشته باشیم خط کشی و ایمن سازی معابر را داریم و بحث های زیباسازی یا رنگ آمیزی جداول اقدامات خوبی انجام شده و ادامه دارد..
خرید واجرای شبکه آب خام(کبیری خلیج فارس وشمس آباد و..) احداث بوستان امام حسن عسگری جمکران ،احداث بوستان حاشیه کمربندی(بهاالدینی-ورودی خیابان شمس) احداث و بهسازی خیابان امام حسن عسگری (ع) احداث و بهسازی خیابان فاطمیه وفرعی ها منطقه ساماندهی ورودی های مبادی شهر(جاده کاشان و- سراجه)مشارکت در احداث شوارع 1000 هکتاری و سنگبری ها وغیره از جمله دیگری پروژه های پیش بینی شده سال 1403 می باشد.
زیر گذر شهید کبیری با اعتبار 500میلیارد تومان احداث می شود
به لحاظ ترافیکی و تسهیل تردد چه اقداماتی را انجام داده اید ؟
احداث زیر گذر شهید کیبری است در مرحله انتخاب پیمانکار است که پیش بینی می شود اوایل سال آینده عملیات اجرایی آغاز شود 10پلاک هم در مسیر اجرای این پروژه باید تملک شودبودجه پیش بینی شده برای این پروژه 500میلیارد تومان است که به نظر می‌رسداجرای این پروژه اتفاق خوبی در زمینه بهبود شرایط ترافیکی وتسهیل رفت و آمد دراین محور خواهیم بود.تکمیل باندهای کندرو بلوار پیامبر اعظم(ص) و راه اندازی زیرگذر بلوار فردوسی که بخشی از آن برای نیمه شعبان بازگشایی می‌شود، در بخش توسعه معابر نیز رینگها در بلوار حجت و خیابان ظهور در بحث ترافیکی جزء پروژه‌های مهم است که در سال 1403 تکمیل می‌شود.
در حوزه فرهنگی و اجتماعی چه اقداماتی در دستور کار دارید؟
آیت الله شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی، کار شهرداری، امر به معروف و نهی از منکر است، همین که در منطقه داریم به شهروندان خدماتی را در حوزه های مختلف ارائه می کنیم به نظر می رسد انجام فعالیت های عمرانی میتواند مصداقی از معروفات باشد که باید توسعه دهیم و نهی از منکر نوعی انضباط اجتماعی است. در این راستا شهروندان محترم میتوانند کمک زیادی نمایند این مهم بخشی مهمی از ماموریت‌های شهرداری در موضوعات فرهنگ و امور اجتماعی است که نقش مناطق در امور اجتماعی با انجام فعالیت های عمرانی پرنگ تر است.اما در حوزه فرهنگی در کنار نهادهای و مراکز متعدد خدمات اجتماعی و فرهنگی در شهر فعالیت می‌کنند سازمان فرهنگی و ورزشی اقدامات مناسبی را برنامه ریزی نموده و در حال اجرا است.
درباره نحوه ارتباط با شهروندان و بررسی خواسته آنها چه برنامه هایی دارید؟
یکی از موارد مهم در مدیریت، ارتباط با شهروندان است. در مدیریت، ارتباط شهروندان بر روی سرویس دهی و خدمات تاکید دارند. جهت انجام این ارتباط از طریق مساجد و اماکن عمومی،برگزاری جلسات با معتمدین،استفاده از داده های مخابراتی،137 شهرداری ،بازدید محلات و.. بر روی مطالبات مردمی و نیازها و مشکلات نیز تمرکز کرده ایم و برای انها برنامه ریزی کرده ایم و مصداق آن تدوین بودجه سال 1403 بر محوریت محلات است.
ساماندهی ورودی جاده قدیم قم _کاشان عزم دولتی نیاز دارد
مهم ترین چالشی که در بحث مدیریت شهری در سطح منطقه با آن مواجه هستید چیست؟
مهم ترین چالش شاید نداشته باشیم اما باید برخی از کاربری های شهری به نحو مناسب ساماندهی و برنامه ریزی شوند.که نفع همه جانبه ایجاد شود.بخشی از این کاربری ها تولیدات مانند کفش و مبلمان است که پتانسیل مناسبی است. منطقه 5 قطب تولید است که در حوزه وظایف شهرداری قم نگاه حمایتی دارد. تولیدات ضمن اشتغال و درامدهای شهری در حوزه گردشگری بسیار تاثیر گذار است . در این راستا نمایشگاههای تخصصی خوبی برگزار شده است. با کارگروه های پسماند جلساتی در زمینه کوره های آجرپزی برگزار کردیم در این زمینه یکی از چالش ها بحث ورودی جاده قدیم قم به کاشان است که وضعیت مناسبی ندارد و یک عزم دولتی نیاز است چون از حوزه شهری خارج و جزو وظایف مدیریت شهری نمی باشد.ورودی های جاده قدیم قم کاشان، مساله مهمی است . ساماندهی مشاغل، طرح های زیباسازی، ساماندهی کوره های آجر پزی یا دوربرگردان های جاده قدیم قم به کاشان نیز مطالباتی از سوی مردم وجود دارد که باید ساماندهی گردد ودر چهارچوب قانون رضایتمندی و رفاه حال شهروندان هم تامین شود.
سالیانه حدود 350 پروانه دراین منطقه صادر شده است
در مورد ساخت و ساز وضعیت منطقه چگونه است و امسال چه تعداد پروانه صادر شده است؟
به طور میانگین سالیانه حدود 300 تا 350 پروانه صادر شده است و به این تعداد نیز گواهی و یا عدم خلاف و پایان کار هم صادر می شود. با نظارتی که در این زمینه وجود دارد سعی کرده ایم بخش ساخت و سازها را به خصوص در حریم کنترل کنیم چرا که حریم گسترده ای داریم و این امر انرژی زیادی از مدیریت شهری می گیرد.در خصوص بند ت تبصره 6 بودجه 1402 جهت تبدیل آرای تخریب به جرائم حدود 1300 پرونده داشتیم که علیرغم اطلاع رسانی گسترده شهرداری استقبال زیادی آن طوری که انتظار می‌رفت نشد. هر چند تمامی فرآیند قانونی را انجام داده‌ایم و به مالکین چندمین بار اخطار و پیامک دادیم و انتظار داشتیم شهروندان از این طرح استقبال کنند. محدوده سنگ بری ها را به کارگروه برده ایم محدوه تاریخی محل قلی درویش کاهش یافته تا فرآیند صدور پروانه تسهیل پیدا کند. در چند ماه اخیر در کنار کارهای عمرانی یک سری اتفاقات خوبی در حوزه شهرسازی انجام شده که آینده خوبی دارد.و به محض ابلاغ مجوزات اطلاع رسانی خواهد شد.
ساخت وسازهای غیرمجاز حریم انرژی زیادی از ما می گیرد
ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از معضلات شهری است وضعیت منطقه در این بخش چگونه است؟
در رابطه با ساخت و سازهای غیرمجاز فقط موضوع تراکم نیست، موضوعات مختلفی وجود دارد، مثلا کیفیت و سطح اشتغال است حتی نمای ساختمان نیز مساله مهمی است. با برنامه ریزی با هماهنگی ستاد پیشگیری از تخلفات شهری نظارت را گسترش داده ایم و کیفیت را بهبود بخشیده ایم. ساخت وسازهای غیرمجاز حریم هنوز انرژی زیادی از ما می گیرد مشکل ساخت وساز غیر مجاز در سطح منطقه چندان زیاد نیست چرا که واحد کنترل ساخت وساز شبانه روز فعال است و از هرگونه ساخت وساز بدون مجوز جلوگیری می نماید.توقع داریم شهروندان قانون را رعایت نمایند.
تحقق 75درصد در آمد پیش بینی شده تا پایان دی ماه
آیا میزان درآمدی که برای منطقه در بودجه امسال پیش بینی شده بود تا کنون محقق شده است؟
تا پایان دی ماه حدود 75 درصد درآمد پیش بینی شده دربودجه سال 1402 محقق شده است و در تلاش هستیم تاپایان سال 100درصد محقق شود. برای سال آینده و بودجه سال 1403 نقطه محور آن بودجه محله محوری است و از کوچه ها شروع می کنیم در حدود 103 ردیف را در سال آینده پیش بینی کردیم و بودجه نیز 59 درصد رشد پیدا کرده این بودجه حدود 400 میلیارد تومان است و تماما عمرانی است و بیش از 80 درصد را شامل می شود.حدود 170 میلیارد تومان در حوزه تملکات است .بودجه پیش بینی شده چون محله محور است خدمات شهرداری برای شهروندان قابل ملموس خواهد بود.
اقدمات انجام شده دربافت فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی
در خصوص بافت فرسوده در منطقه و سکونتگاههای غیررسمی طبق مصوبات موجود چه برنامه ای دارید؟
محدوده مصوب بافت فرسوده ما محدوده شهر قائم وجمکران است که یک سری خدمات و تسهیلات ارائه می‌شود که طبق آن چه قانون در خصوص تراکم مصوب کرده این بافت های فرسوده برخوردار هستند و همه می توانند از این خدمات و بودجه ای که وجود دارد استفاده کنند. در مورد بافت ناپایدار شهری سه موضوع تاریخی ، بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی است ما در بحث تاریخی تپه قلی درویش و قلعه گبری را داریم ..در زمینه سکونتگاههای غیررسمی اسماعیل‌آباد،اکبر آباد ، محله صاحب‌الزمان جمکران و اراضی بیگدلی و … را داریم که در بخش اسماعیل‌آباد با تصمیمات کارگروه های استانی واز محل اعتبارات بازآفرینی شهری مقررشده است با واگذاری زمین معوض در پردیسان قرار است این محله ساماندهی شود.اداره راه و شهرسازی مجری این طرح است و در حال برنامه‌ریزی هستند تا این کار به نتیجه برسد.

آماده‌سازی زیرساخت‌های اطراف مسجد جمکران برای ایام نیمه شعبان
با توجه به اینکه در آستانه نیمه شعبان قرار داریم و زائران زیادی از اقصی نقاط کشور به قم می‌آیند برای تامین پارکینگ و زیرساختهای مورد نیاز و ساماندهی موکب ها و …چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
در بحث نیمه شعبان سه محور وجود دارد، یکی داخل مسجد است که تولیت محترم مسجد مقدس جمکران در این باره عهده دار مسئولیت است، یکی در بحث بلوار پیامبر اعظم(ص) است که ستاد های استانی در حال برنامه‌ریزی هستند پیش بینی می شود در حدود 500 موکب خدمات دهند که رویداد بزرگی است. در کنار این اقدامات در حوزه خدمات رسانی به غیر از منطقه 5 که 7 منطقه از سمت خیابان ظهور گرفته و امام حسن عسکری(ع) و بلوار انتظار و بلوار پیامبر اعظم(ص) شهرداری قم اقدام به برپایی ایستگاه خدماتی می نمایند. این اقدامات از یک ماه قبل آغاز شده است . در خصوص سیما و منظر شهری و زیرساختهای لازم و پیاده روسازی و راه اندازی بیش از 200 چشمه سرویس بهداشتی ،آسفالت معابر به طول سه و نیم کیلومتر،رنگ آمیزی جدول به طول 70 کیلومتر،جمع آوری نخاله های مسیر توسعه بوستان نیایش و روشنایی و نور پردازی ها از جمله بلوار پیامبر اعظم (ص) و معابر و… اقدامات مناسبی انجام شده و در حال انجام است.
برای احداث سرویس بهداشتی در بلوار پیامبر اعظم قرادادی 15 میلیارد تومانی منعقد نموده ایم که در سال 1403 به بهره‌برداری میرسد . پارکینگ‌ها هم طبق سنوات گذشته همان فضاهایی که در اختیار مناطق بود از امروز زیرسازی آن را شروع کرده‌ایم و برای پارکینگ به تناسب سال گذشته جانمایی شده است.پارکینگ در بلوار ظهور در اختیار منطقه 2 و بلوار پیامبر اعظم در اختیار منطقه 4 و بخشی در منطقه یک است در میدان آل یاسین نیز منطقه 8 استقرار پیدا می‌کند و منطقه 6 نیز در اطراف رینگ مستقر است و منطقه 3 نیز در خیابان امام حسن عسکری است که در مجموع مناطق طبق سنوات گذشته و فضاهایی که از قبل جانمایی شده است برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بهسازی و احداث سرویس بهداشتی در اطراف مسجد مقدس جمکران انجام شده است در اطراف رینگ مسجد مقدس جمکران، بسترسازی دیوار مسجد مقدس جمکران و پیاده‌روسازی مقابل ساختمان دارالفقاهه و ارتقای کیفیت روشنایی رینگ‌ها انجام و حدود ۱۵۰ سرویس بهداشتی احداث شد. بهره‌برداری از مسیرهای دسترسی تقاطع بلوار آیت‌الله حکیم و محور پیامبر اعظم (ص) به‌عنوان یک مسیر پشتیبان در دستور کار قرار دارد که در کاهش ترافیک بسیار تأثیرگذار بوده و مسیر کندروی آن نیز آسفالت شده است باهمکاری مخابرات فیبر نوری با هدف تقویت شبکه‌های مخابراتی برای شهروندان و موکبان ایجاد شد. همچنین نیز شهرداری، نقاط ضعف را احصا می‌نماییم تا با رفع مشکلات گذشته خدمات مناسب تری به زائران و مجاوران ارائه دهیم.
ارائه خدمات متفاوت تراز سال قبل شهرداری در ایام نیمه شعبان
با توجه به اینکه وزیر کشور به قم تشریف آوردند، قرار شد ستاد ملی تشکیل شود.آیا عزم ملی تاکنون به عنوان پشتیبان انجام مراسم نیمه شعبان به وجود آمده است ؟
هر روز در ایام نیمه شعبان، جلسه ستاد امور زائران برگزار میشود که این ستادها خدماتی و برنامه‌ریزی و ساماندهی موکب‌ها و ترافیکی…است، یعنی برای همه امور و موضوعات، جلسات مختلفی را برگزار می‌نماییم و این جلسات ده روز قبل از نیمه شعبان به طور مستمر برگزار شده و بعد از نیمه شعبان نیز ادامه دارد.قطعا همه دستگاههای استانی پای کار هستند تا خدمات مناسبی را به زائران ارائه دهند که این همدلی و هم‌افزایی جای تقدیر و تشکر دارد. با تاکید وزیر کشورمقررشده است در صورت نیاز از ظرفیت های ملی دستگاه های مختلف برای خدمات رسانی به زائران استفاده شود. امسال شهرداری قم در ارتباط با برنامه‌های نیمه شعبان، با انجام فعالیت های عمرانی متعدد متفاوت ظاهر شده است و اقدامات خوبی در ارتباط با زیرساختهای اساسی انجام داده است.
سخن پایانی؟
باعث افتخار بنده و همکاران است که خدمتگزار مردم هستیم اما در کنار آن علاقمندیم که مردم نیز با ما همراهی داشته باشند، چرا که شهرداری به تنهایی توان انجام همه امور را ندارد، برای مثال در حوزه تملک، بخش زیادی از آن با مشارکت شهروندان صورت می‌گیرد چراکه هرچه زودتر تملکات را به سرانجام برسانیم میتوانیم خدمات عمرانی بهتری ارائه نماییم، متاسفانه برخی از فرصت‌سوزی‌ها در تملک، جلوی توسعه شهر را می‌گیرد. در بحث تملکات نیز به حقوق شهروندان توجه ویژه‌ای داریم، در روند انجام تملکات در محدوده جمکران، خوشبختانه با تدابیر لازم همه شهروندان رضایت خوبی داشتند.در این مسیر همراهی لازم را از طرف شهروندان نیاز داریم، ضمن اینکه نگاه شهرداری نیز در تملکات، جلب رضایت مردم است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/122n

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا