مدیریت شهری

فرسودگی ۶۰ درصدی تاکسی‌های شهری قم

شهردار قم مطرح کرد:

شهردار قم با اشاره به فرسودگی ۶۰ درصدی تاکسی‌های شهری قم، تاکید کرد: مساله نوسازی یکی از اولویت‌ها و نیازهای حیاتی این ناوگان است.

به گزارش ندای قم ، سید مرتضی سقائیان نژاد در جلسه شورای مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی قم، با تاکید بر ضرورت اصلاح اساسنامه سازمان تاکسیرانی، بیان کرد: تا زمان اصلاح احتمالی، اساسنامه کنونی باید باقدرت اجراشده و حداکثر استفاده از ظرفیت‌های آن صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه نوسازی و ارتقای کیفیت تاکسیرانی در کلانشهری مانند قم با توجه به حجم بالای زائران و مسافران ورودی ضرورت دارد، افزود: ماهیت تاکسیرانی متفاوت از اتوبوس‌رانی است و در نگاه کلان تاکسی به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل عمومی به شمار نمی‌رود و نمی‌توان نسخه واحدی برای این دو ناوگان پیچید.

سقائیان نژاد با تاکید دوباره بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فعلی اساسنامه این سازمان، ابراز داشت: تا زمانی که اساسنامه سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی توسط وزارت کشور اصلاح شود، باید سازوکار مطلوبی برای افزایش بهره‌وری و استفاده حداکثری از اساسنامه فعلی در پیش‌گرفته شود.

وی درادامه  آیین‌نامه مصوب سرویس مدارس را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: یکی از الزامات مهم در ایفای نقش بیشتر سازمان تاکسیرانی در سرویس مدارس، در کنار توجه به مباحث اجتماعی و اقتصادی شهروندان، فرهنگ‌سازی عمومی نسبت به هدایت والدین و مدارس به‌سوی مقررات ملی و محلی است.

سقائیان نژاد با اشاره به فرسودگی ۶۰ درصدی تاکسی‌های شهری قم، تاکید کرد: مساله نوسازی یکی از اولویت‌ها و نیازهای حیاتی این ناوگان است.

ضرورت  استفاده  ازفناوری‌های روز دنیا درحمل‌ونقل مسافر

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم  نیز دراین جلسه بابیان اینکه شهرداری از فناوری‌های روز دنیا در حمل‌ونقل مسافر استفاده کند، گفت: استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی راهکار اصولی مدیریت و ارتقای بهره‌وری در بخش خدمات است.

ابراهیم معتمدی بیان کرد: در حوزه خدمات باید به سمت مردمی کردن فعالیت‌ها حرکت نموده و از توان بخش خصوصی استفاده بیشتری شود.

وی گفت:‌ مردمی‌سازی و استفاده حداکثری از توان فناوری و تکنولوژی‌های مدرن بهترین راه جهت مدیریت مطلوب ناوگان عمومی قم است.

معتمدی یادآور شد: در وضعیت بودجه‌ای حاکم بر کشور و نهادهای عمومی، باید به سراغ بهره‌گیری از توان بخش خصوصی باشیم.

وی اهمیت حمل‌ونقل بار را نیز موردتوجه قرار داد و تصریح کرد: ساماندهی این حوزه نیز در اولویت برنامه‌های آتی شهرداری قم باشد.

باید سیاست‌گذاری واحدی در حوزه حمل‌ونقل صورت گیرد

فرماندار قم نیزدراین جلسه  با بیان اینکه جابه جایی دانش آموزان طبق قانون بر عهده شهرداری است، گفت: شرکت‌های اینترنتی به رانندگانی که در زمینه سرویس مدارس همکاری لازم را ندارد، خدمات سفر ارائه ندهند.

عباس ذاکریان تصریح کرد: درحال حاضر توان و ظرفیت سازمان تاکسیرانی قم کمتر از تعداد بالای دانش آموزان است.

وی اضافه کرد: باید متناسب با نیاز و توقعی که در سازمان تاکسیرانی در خصوص سرویس مدارس است، ظرفیت‌های لازم نیز ایجاد شود.

ذاکریان بابیان اینکه باید سیاست‌گذاری واحدی در حوزه حمل‌ونقل صورت گیرد ، اظهار داشت: اگر سیاست‌گذاری واحد در این حوزه عملیاتی شود احتمال سوءاستفاده برخی شرکت‌های خصوصی و آنلاین کاهش می‌یابد.

فرماندار قم با اشاره به کمبود سرویس مدارس، تصریح کرد: هم‌اکنون ۶ هزار سرویس مدرسه در قم نیاز است و درصورتی‌که ساعت شروع مدارس هفت صبح باشد، بسیاری از والدین می‌توانند بار جابه‌جایی دانش آموزان به مدارس را به دوش کشیده و حدود ۵۰ درصد از نیاز را برطرف کنند.

ضرورت تعریف و اجرای خدمات نوین تاکسیرانی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز دراین جلسه گفت: برای در اولویت قرار گرفتن تاکسی‌ها، رایزنی‌های امیدوارکننده‌ای با یکی از شرکت‌های شاخص حمل‌ونقل برخط انجام‌گرفته که در قالب آن رانندگان تاکسی ۳۰ ثانیه زودتر از درخواست سفرها مطلع خواهند شد.

مسعود طبیبی ادامه داد: رفاه و آسایش مسافران درون‌شهری، بالا بردن سطح دانش و توانایی رانندگان، راه‌اندازی سیستم‌های جدید تاکسیرانی، نظارت دقیق بر نحوه سرویس‌دهی، تعیین اولویت‌های خطوط و استخدام افراد توانمند از مهمترین اهداف و وظایف این سازمان است.

وی یادآور شد: در حال حاضر سهم جابه‌جایی مسافران درون‌شهری خودروهای برخط و اینترنتی بیشتر از ناوگان تاکسیرانی شده‌است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تاکید بر ضرورت تعریف خدمات حرفه‌ای تاکسیرانی، گفت: با تعریف ارائه خدمات در حوزه گردشگری، تجاری، و پزشکی می‌توان شاهد تحول در فعالیت این سازمان بود.

طبیبی گفت: برای توسعه و ارتقای جایگاه این سازمان، طرح غربالگری رانندگان، ارتقای شغل تاکسیرانی به‌عنوان یک شغل حرفه‌ای و دسترسی ساده به انواع وسیله متناسب با سفر مسافر برای رفاه و آسایش مسافران باید اجرایی شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تاکید نرخ پایین سرویس مدارس، یادآور شد: برای توسعه سیستم تاکسیرانی قم لازم است تا  ایفای نقش بیشتر در سرویس مدارس، توسعه خدمات تاکسی گردشگری، توسعه خدمات تاکسی مارکت و خدمات تاکسی طب جدی گرفته شود.

وی با انتقاد از عدم اجرای آیین‌نامه سرویس مدارس، تصریح کرد: درصورتی‌که ملزومات اولیه سرویس مدارس ایجاد شود، شهرداری قم می‌تواند تمام دانش آموزان  را توسط ناوگان تاکسیرانی جابه‌جا کند.

معرفی ۷ شرکت ویژه سرویس مدارس به آموزش‌وپرورش

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم  نیز دراین جلسه در مورد پیش‌بینی‌ها در جهت تشویق رانندگان تاکسی برای خدمت‌رسانی در بخش سرویس مدارس گفت: این تمهیدات شامل گازسوز کردن ماشین‌های یگانه سوز به‌صورت رایگان و بحث تأمین سوخت و رایگان کردن صدور کارت‌ها بوده است.

علی نیک در گفتگویی پیرامون موضوع سرویس مدارس در آستانه بازگشایی سال تحصیلی جدید اظهار داشت: در ابتدای شهریور نرخ مصوب کرایه‌ها در کارگروه ماده ۱۸ تدوین‌شده بود و پس از تصویب توسط شورای اسلامی شهر قم از سوی فرمانداری تائید و ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در این زمینه ۷ شرکت تاکسیرانی ویژه سرویس مدارس به آموزش‌وپرورش معرفی شد، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که این روزها وجود دارد، موضوع کمبود خودرو بوده که یک سری تمهیدات با همکاری انجمن اولیا و مربیان آموزش‌وپرورش دیده‌شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم در مورد پیش‌بینی‌ها در جهت تشویق رانندگان تاکسی برای خدمت‌رسانی در بخش سرویس مدارس عنوان کرد: این تمهیدات شامل گازسوز کردن ماشین‌های یگانه سوز به‌صورت رایگان و بحث تأمین سوخت و رایگان کردن صدور کارت‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کمبود خودرو به دلیل عدم استقبال راننده‌هاست و ازآنجایی‌که بخش خصوصی قرار است عهده‌دار این کار شود، متأسفانه با عدم استقبال از سرویس مدارس روبرو هستیم.

نیک با تأکید بر اینکه هزینه‌ها و نرخ مصوب تطابقی با هم ندارد عنوان کرد: در این زمینه یک سری تمهیدات تشویقی قرار داده شد و با شبکه‌های حمل‌ونقلی اینترنتی برای تأمین تاکسی نیز تعاملاتی شکل‌گرفته است تا با همراهی هم مشکلات رفع شود.

وی اضافه کرد: اولیا و افرادی که می‌توانند در تأمین سرویس مدارس کمک کنند می‌توانند با همراهی خود شرایطی را رقم بزنیم که بتوانیم سال تحصیلی جاری را در بهترین وضعیت پشت سر بگذاریم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/kf8a

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا