مدیریت شهریویژه

ضرورت عدم تکرار مشکلات پردیسان در طرح ۵۶۰ هکتاری

رئیس شورای اسلامی شهر قم خبرداد:

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: باید همه همت کنند تا مشکلات پردیسان از جمله مسئله کاربری‌های تجاری در اجرای طرح 560 هکتاری مسکن تکرار نشود.

به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری، دکتر حسین اسلامی در شصت و پنجمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به وقایع اتفاق افتاده در کشور اظهار داشت: روز ۱۲ آذر قانون اساسی جمهوری اسلامی به تصویب رسیده و این قانون بزرگ‌ترین ثمره جمهوری اسلامی است.

وی ایران را تنها کشوری دانست که نماینده تمام اقشار در تصویب قانون آن حضور داشتند و افزود: جای تعجب است که امروز بعضی از این اقشار به‌عنوان معاند در مقابل همین نظام و همین قانون اساسی ایستاده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به فرارسیدن روز جهانی معلولان تأکید کرد: مدیریت شهری با توجه به تکلیفی که در ارائه خدمات به شهروندان دارد در خصوص معلولان نیز تکلیف ویژه‌ای دارد و تبصره دو قانون حمایت از معلولان شهرداری را موظف کرده که از صدور پروانه احداث یا پایان کار به ساختمان‌هایی که استانداردهای مربوط به معلولان را رعایت نکرده است، خودداری کند.

وی سپس مشکلات منطقه پردیسان را موردتوجه قرارداد و بیان کرد: مدیریت شهری در نقطه اجباری در توسعه این منطقه قرارگرفته است و با همه این موارد در تلاش است خدمات خوبی به شهروندان ارائه دهد و تجاری موقت در این منطقه را تمدید کردیم، اما اداره راه و شهرسازی باید اراضی تجاری این منطقه را آزادکرده و واگذار کند.

اسلامی به آغاز ساخت‌وساز در محدوده ۵۶۰ هکتاری نیز اشاره کرد و گفت: باید در ساخت‌وسازهای این محدوده مشکلات پردیسان دیده‌شده و مانع تکرار آن شویم و مدیریت شهری با جلساتی که با اداره راه و شهرسازی برگزار کرده تلاش می‌کند چالش‌های منطقه پردیسان در این محدوده تکرار نشود.

وی کاهش بروکراسی‌های اداری در مدیریت شهری را نیز مطرح کرد و افزود: امروز شورای شهر درصدد است بخشی از فرایندهای اداری را کاهش داده و با الکترونیکی کردن ارائه خدمات، از مراجعه مردم به شهرداری جلوگیری کند و جلساتی نیز به‌صورت مستمر در شورای اسلامی در این خصوص تشکیل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: همچنین برای حل مشکلات حوزه ساخت‌وساز، شورای شهر مایل است با نظام‌مهندسی و نهادهای حقوقی در ارتباط باشد تا بتوانیم مشکلات مردم و شهر را از کانال‌هایی درست و قانونی حل کرده و کمترین چالش را داشته باشیم تا فرایند نیز کاهش پیدا کند.

وی در ادامه جلسه خسارت‌های واردشده به شهرداری در حوادث آتش‌سوزی شهرک شکوهیه یادآور شد و گفت: استان باید تمهیدات ایمنی لازم را برای شهرک شکوهیه و سایر شهرک‌های صنعتی خارج از محدوده شهری بیندیشد و امکانات موردنیاز خود را تأمین کنند زیرا شهرداری نمی‌تواند در این مناطق خدمتی ارائه دهد.

اسلامی مأموریت سازمان آتش‌نشانی را در محدوده شهر دانست و اظهار داشت: در زمان حادثه وظیفه انسانی شهرداری را بر آن می‌دارد که خدمت‌رسانی کند اما استانداری نیز باید به خدمات شهرداری توجه کرده و در صورت بروز خسارت توسط استان و حاکمیت جبران کند.

طراحی سیستم حمل‌ونقل جامع در پردیسان

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز دراین جلسه  گفت: سیستم حمل‌ونقل جامعی برای منطقه پردیسان طراحی‌شده است و ظرف یک سال آینده اجرایی می‌شود.

سید محمدحسین دهناد با اشاره به مشکلات منطقه پردیسان اظهار داشت: منطقه پردیسان علاوه بر سیستم حمل‌ونقل عمومی، نیاز به سیستم حمل‌ونقل داخلی نیز دارد که باید به آن توجه کنیم.

وی میزان استفاده شهروندان از اتوبوس در منطقه پردیسان را ارزیابی کرد و گفت: باید سیستم حمل‌ونقل به‌گونه‌ای باشد که هر شخص با ۴۰۰ متر پیاده‌روی به ایستگاه اتوبوس دسترسی داشته باشد و حداکثر ۱۰ دقیقه منتظر بماند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: سیستم حمل‌ونقل جامعی برای منطقه پردیسان طراحی‌شده است و ظرف یک سال آینده اجرایی می‌شود و با اضافه شدن ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری و راه‌اندازی خط سریع و سیر بلوار آیت‌الله بروجردی بسیاری مشکلات برطرف خواهد شد.

وی اختصاص تعدادی از ون‌های در حال خرید در شهرداری قم را به پردیسان موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: با اختصاص این ون‌ها به منطقه پردیسان می‌توانیم از ظرفیت اتوبوس‌ها بهینه‌تر استفاده کرده و مسیرهای کوتاه را با کمک این ون‌ها پوشش دهیم.

دولت به تمهیدات حمل‌ونقل عمومی در ۵۶۰ هکتاری توجه کند

دهناد سپس به محدود ۵۶۰ هکتاری نیز اشاره کرد و گفت: در توسعه شهرها یکی از مسائلی که به آن نگاه می‌شود، موضوع حمل‌ونقل عمومی است که با نام توسعه بر مبنای حمل‌ونقل گفته می‌شود و در توسعه یک پهنه همان‌طور که نیاز به آب و برق‌داریم، باید حمل‌ونقل عمومی آن نیز تأمین شود و دولت باید این موضوع را دیده و از امروز برای ۵۶۰ هکتاری پیگیری‌های لازم انجام شود.

وی در ادامه لایحه خرید ۵۰ دستگاه ون را مطرح کرد و گفت: با توجه به نامه وزارت کشور برای خرید ۵۰ دستگاه ون،‌ مدیریت شهری در یک بازه زمانی مشخص باید هزینه آن را واریز کند و این نشان می‌دهد که دولت تصمیم گرفته سهم خود را در توسعه حمل‌ونقل عمومی بر عهده بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: ۷۰ درصد هزینه خرید ون‌ها را دولت پرداخت کرده و ۳۰ درصد آن از منابع داخلی پرداخت می‌شود، هر دستگاه ون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد که شهرداری ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

وی در پایان از برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از خودروهای ون با بخش خصوصی خبر داد و یادآور شد: با توجه به مشکل ناوگان تاکسیرانی و فرسودگی ۶۰ درصدی آن باید در خرید این ون‌ها سرعت عمل لازم را داشته باشیم تا فرایند اداری آن در کمترین زمان طی شود.

کمبود اتوبوس در پردیسان رفع شود

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر قم  نیز دراین جلسه گفت: باوجود کارهایی که در سال گذشته در منطقه پردیسان انجام‌شده، اما هنوز مشکلات زیادی در حوزه حمل و نقل وجود دارد.

نرجس نیازمند با اشاره به مشکلات منطقه پردیسان اظهار داشت: باوجود سال‌ها کار در منطقه پردیسان، اما به علت عدم زیرساخت‌ها در این منطقه، هنوز مشکلات حل‌نشده است.
وی به احداث بازار آدینه در پردیسان اشاره کرد و افزود: مدیریت شهری باید در ساخت و اجرایی شدن بازار آدینه کمک کند، زیرا این بازار قرار است توسط زنان سرپرست خانواده اداره شود و تمام درآمد آن در حوزه فرهنگی و اجتماعی هزینه خواهد شد.
رئیس کمیته بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قم مدیریت منطقه پردیسان را حول مساجد عنوان و ابراز کرد: قوی بودن نقش مساجد و امامان جماعت در این منطقه، توانسته در حوزه فرهنگی اتفاقات خوبی را رقم بزند و سالیان سال بار فرهنگی منطقه را بر عهده داشته و شایسته تقدیر است.
وی اختصاص بودجه بیشتری به بعضی از محلات را مطرح کرد و گفت: بعضی از محلات در منطقه پردیسان آسیب‌پذیرتر بوده و نیاز به کمک بیشتری از طرف مدیریت استان و شهری دارند؛ این محلات مشکلات خاصی داشته ونیاز به قوانین خاصی در حمایت دارند.
نیازمند، مشکلات سیستم حمل‌ونقل عمومی منطقه پردیسان را ارزیابی و تصریح کرد: باوجود کارهایی که در سال گذشته در این منطقه و در حوزه حمل‌ونقل انجام‌شده، اما هنوز مشکلات زیادی وجود داشته و مردم اعتراضات زیادی دارند و با کمبود اتوبوس مواجه هستند.
وی در ادامه توسعه فضای سبز منطقه را مطلوب دانست و خاطرنشان کرد: باوجود توسعه بسیار خوب فضای سبز در این منطقه، اما در مواردی در بخش نگهداری توجه خوبی نشده و درختان در حال خشک شدن هستند و آب‌رسانی به‌موقع و مناسب را ندارد، یکی از نکات مثبت پردیسان جمع‌آوری یک روز در میان زباله است که به کمک شهروندان انجام‌شده و باید در کل شهر اجرا شود.
عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر قم در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات شهرداری در رفع آب‌گرفتگی‌ها قابل‌توجه بوده اما هنوز نگرانی‌های وجود دارد و باید بگویم ۵ ناظر از طرف شورا و مدیریت شهری در منطقه پردیسان نظارت می‌کنند و کارها با جدیدت در حال پیگیری است.

عدم اجرای تعهدات راه و شهرسازی علت عمده مشکلات پردیسان

مدیر منطقه هشت شهرداری قم  نیز دراین  جلسه از ساخت 40 کانال عرضی و چاه جذبی در پردیسان خبر داد و گفت: عمده مشکلات پردیسان به علت عدم اجرای تعهدات اداره کل راه و شهرسازی در این منطقه است.

علی‌اکبری ، با اشاره به مشکلات منطقه پردیسان اظهار داشت: عمده مشکلات پردیسان به علت عدم اجرای تعهدات اداره کل راه و شهرسازی در این منطقه است.

وی مشکلات آب‌گرفتگی منطقه را موردتوجه قرار داد و افزود: در سال گذشته بیش از ۴۰ مورد کانال عرضی و چاه جذبی اجراشده اما مشکلات آب‌گرفتگی پردیسان به علت حوزه‌های بالادستی آن است که باید راه و شهرسازی ورود کرده و این مشکلات را رفع کند.

آب‌گرفتگی پردیسان مربوط به حوزه‌های بالادستی

مدیر منطقه هشت شهرداری قم به لزوم ساخت کانال هدایت‌های آب‌های سطحی در بالادست پردیسان اشاره کرد و گفت: ساخت این کانال که در مصوبات اخیر سفر ریاست جمهوری نیز بود باوجود پیگیری‌های زیاد هنوز ساخته نشده و برای رفع کامل آب‌گرفتگی منطقه باید اجرایی شود.

وی تأکید کرد: با پیگیری مدیریت شهری و شورای شهر مشکلات تجاری موقت در پردیسان حل شد و امکان صدور تجاری موقت و تمدید آن صادرشده است، اما سرانه و سهم شهرداری در تأسیسات و کاربری‌های شهری مانند پارکینگ‌ها هنوز در پردیسان تعیین نشده و هرچه سریع‌تر باید واگذار شود.

علی‌اکبری مشکلات مردم در مسکن مهر را نیز مطرح کرد و گفت: مردم پیگیر اخذ سند املاک خود هستند و این به مشکلات ایمنی ساختمان‌ها برمی‌گردد؛ باید تمهیداتی اندیشیده شود تا مالکیت مردم به خطر نیفتاده و مشکلات ایمنی حل شود.

وی در پایان به نماهای ساختمان‌ها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بعضی از نمای ساختمان‌ها در حال ریزش بوده و بسیار ناایمن هستند اما پیمانکاری که پروژه را واگذار کرده، مسئولیت ترمیم را به عهده نمی‌گیرد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/jh9a

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا