مدیریت شهریویژه

ضرورت ساماندهی فضای پیرامون مسجد جمکران

تولیت مسجد جمکران دردیدارشهردارقم تاکید کرد:

تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: نگران اطراف مسجد مقدس جمکران هستیم و این وضعیت اصلاً درشان این مکان مقدس و شهر قم نیست و باید ساماندهی و بهبود وضعیت آن در دستور کار و اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.
به گزارش ندای قم ،حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی‌اکبر اجاق نژاد در دیدار شهردار و مدیران شهری قم، با بیان اینکه شاکر خدمتگزاری در این مکان مقدس هستیم، اظهار داشت: امروزه مسجد مقدس جمکران در داخل و خارج کشور شناخته‌شده است و هرکسی اگر نامی از قم شنیده باشد، حتماً با مسجد مقدس جمکران نیز آشناست.
وی با بیان اینکه مسئولان مسجد مقدس جمکران در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای این مکان مقدس کشیده‌اند و سبب معرفی بیشتر این مکان و بحث مهدویت شده‌اند، ابراز کرد: باید در کنار قم، تمام کشور درگیر مسجد مقدس جمکران باشد ولی انتظارات از مسئولان و مدیران استانی برای رفع مشکلات بیشتر از دیگران است.
تولیت مسجد مقدس جمکران، شهرداری را از مجموعه‌های همکار با این مکان مقدس دانست و افزود: باید با محوریت شهردار و شهرداری قم، دیگر شهرها نیز ارتباط بیشتر و بهتری با مسجد مقدس جمکران داشته باشند و حداقل یک خیابان به نام جمکران در مراکز استان‌ها وجود داشته باشد تا هرچند کوتاهی‌هایی شده ولی نسل جوان، مسجد مقدس جمکران را بهتر بشناسند.
تحولات شهر قم کاملاً مشهود است
وی با درخواست برای واگذاری مغازه‌ای در مراکز استان‌ها برای ایجاد انتشارات مسجد مقدس جمکران، اذعان کرد: کتاب‌های مهم و فاخری توسط انتشار مسجد منتشر شده است که می‌توان در معرض استفاده مردم قرار داد.
اجاق نژاد با اشاره به تغییرات و تحولات محسوس در شهر قم اضافه کرد: آثار خدمات تیم شهرداری قم در تحولات شهر قم کاملاً مشهود است و این موضوع نشان از همت، قدرت و استعداد تیم مدیریتی است.
وی با بیان اینکه مسجد مقدس جمکران باید به‌عنوان مجموعه‌ای از طرح‌های شهرداری قرار گیرد، عنوان کرد: در دوره جدید تحولات در مسجد جمکران، طبق تأکیدات مقام معظم رهبری به دنبال ابعاد فرهنگی و بین‌المللی مسجد مقدس جمکران هستیم.
تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: نگران اطراف مسجد مقدس جمکران هستیم و این وضعیت اصلاً درشان این مکان مقدس و شهر قم نیست و باید ساماندهی و بهبود وضعیت آن در دستور کار و اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.
شهردار قم :به دنبال ساماندهی پیرامون مسجد جمکران هستیم
شهردار قم نیز دراین دیداربا تأکید بر اینکه دغدغه ساماندهی پیرامون مسجد مقدس جمکران را داریم، گفت: 300 هکتار برای کارکردهای مختلف ازجمله پارکینگ و بازگشایی معابر پیش‌بینی‌شده که هنوز محقق نشده است.
دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد با اشاره به آمادگی شهرداری قم در همکاری و خدمات‌رسانی به نمازگزاران مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: خدمت در شهر قم و حرم اهل‌بیت(ع) افتخار است و قدردان این خدمتگزاری هستیم.
وی با بیان اینکه شهر قم و به‌ویژه حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران هر هفته پذیرای زائران و مسافران از سراسر کشور و حتی کشورهای مختلف است، ابراز کرد: به برکت نظام اسلامی و معرفی حضرت قائم(عج)، شاهد افزایش مشتاقان در شب‌های چهارشنبه در مسجد مقدس جمکران هستیم.
شهردار قم با تأکید بر اینکه دغدغه ساماندهی پیرامون مسجد مقدس جمکران را داریم، اذعان کرد: 300 هکتار برای کارکردهای مختلف ازجمله پارکینگ و بازگشایی معابر پیش‌بینی‌شده که هنوز محقق نشده است.
احداث پارکینگ از ضروریات اطراف مسجد جمکران
وی با اشاره به همکاری شهرداری قم با استانداری و فرمانداری برای ساماندهی اسماعیل‌آباد تصریح کرد: 117 پلاک این محدوده دارای رأی کمیسیون ماده 100 و تخریب هستند که برنامه‌هایی برای ساماندهی آن‌ها در دستور کار قرار دارد.
سقائیان نژاد، احداث پارکینگ را از ضروریات مسجد مقدس جمکران برشمرد و افزود: رفع این دغدغه مهم نیازمند همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلفی است و تاکنون حدود 160 هکتار برای تأمین پارکینگ اختصاص‌یافته است.
وی با بیان اینکه تأمین زیرساخت‌های مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر در دستور کار مدیریت شهری است، ادامه داد: در بلوار پیامبر اعظم(ص) به‌عنوان بلواری تمدنی و آیینی کاربری‌های مختلفی مانند موزه دین و زندگی، حوزه‌های علمیه، مساجد مختلف، شهربازی معارفی، هتل‌های 5 ستاره، مجتمع‌های فرهنگی و خدماتی و مجتمع‌های مسکونی و اداری پیش‌بینی‌شده است.
آمادگی برای توسعه فضای سبز پیرامون مسجد جمکران
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: تأمین زیرساخت‌ها و تسهیلات رفاهی برای زائران و نمازگزاران حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران جزو اولویت‌های مدیریت شهری است.
مهدی اصفهانیان مقدم با اشاره به همکاری مناسب دو مجموعه شهرداری و مسجد مقدس جمکران در مناسبت‌های مختلف و انجام پروژه‌های گوناگون اظهار داشت: با توجه به تأکیدات شهردار و مدیران، تأمین زیرساخت‌ها و تسهیلات رفاهی برای زائران و نمازگزاران حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران جزو اولویت‌های مدیریت شهری است.
وی از پیش‌بینی حضور بیش از 3 میلیون نفر زائر و نمازگزار در نیمه شعبان سال جاری خبر داد و افزود: با توجه به‌احتمال تعطیلی روز قبل از نیمه شعبان، پیش‌بینی‌ها از حضور خیل زائران و مسافران به شهر قم و مسجد مقدس جمکران حکایت دارد و رضایت آن‌ها اولویت مجموعه شهرداری است.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: مسیرهای کندرو و پشتیبان هم در طول 7 کیلومتر آماده‌سازی شده است تا بتوان خدمات بهتری به مواکب و ایستگاه‌های صلواتی و عاشقان حضرت حجت ارائه کرد.
وی با بیان اینکه تمام فضای سبز بلوار پیامبر اعظم(ص) با محوریت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری به عمق 3 متر اورهال و کاشت درختان در آن‌ها در سال جاری انجام شده است، تصریح کرد: شهرداری قم آمادگی دارد در صورت واگذاری آب، فضای سبز پیرامون مسجد مقدس جمکران را با درختان قرآنی و مثمر درختکاری کند.
اصفهانیان مقدم با اشاره به برگزاری حداقل 18 مراسم ملی و مذهبی در شهر قم و به‌ویژه در بلوار پیامبر اعظم(ص) عنوان کرد: نورپردازی این بلوار به‌صورت دائم به‌روزرسانی می‌شود.
وی با تأکید بر احداث 150 چشمه سرویس بهداشتی در سه زیرگذر عرضی در بلوار پیامبر اعظم(ص) اضافه کرد: در این زیرگذرها ضمن ایجاد دسترسی بین دو طرف بلوار، نمازخانه، سرویس بهداشتی، تأمین‌کننده مایحتاج زائران و… نیز پیش‌بینی‌شده است که امیدواریم حداقل یک مورد آن تا نیمه شعبان آماده‌سازی شود.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به دغدغه تأمین پارکینگ در پیرامون مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: حدود 300 هکتار برای این منظور توسط دولت ابلاغ‌شده ولی هنوز به سرانجام نهایی نرسیده است.
مدیر منطقه پنج شهرداری قم:تکمیل خیابان ظهور تا نیمه شعبان
مدیر منطقه پنج شهرداری قم نیز دراین دیدار با تأکید بر اینکه 2.7 کیلومتر دیوار مسجد مقدس جمکران با هزینه‌ای بالغ‌بر 12 میلیارد ریال سیمان‌کاری شده است، گفت: توسط سازان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری دیوار نگاره‌های مرتبط با مهدویت و این مکان مقدس در این دیوارها اجرایی می‌شود.
رضا رحیمی با اشاره به برگزاری جلساتی مستمر و منظم با محوریت مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: از هم‌اکنون به‌صورت هر 15 روز یکبار جلسات منظمی با محوریت نیمه شعبان در مجموعه شهرداری قم به‌منظور مدیریت بهتر و آمادگی کامل برای برگزاری جشن‌های نیمه شعبان برگزار خواهد شد.
وی از ساماندهی و تکمیل 20 متر از خیابان ظهور که داخل محدوده شهری بوده تا نیمه شعبان خبر داد و خاطرنشان کرد: 45 متر خارج محدوده نیز با آنکه شهرداری مسئولیتی در آن نداشته ولی به‌صورت موقت به بهره‌برداری خواهد رسید.
انجام دیواره نگاره در 2.7 کیلومتر دیوار مسجد جمکران
مدیر منطقه پنج شهرداری قم با بیان دغدغه مجموعه مدیریت شهری برای تأمین چشمه‌های سرویس بهداشتی در اطراف مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: پیمانکاری برای ساماندهی 100 چشمه سرویس بهداشتی اطراف مسجد تعیین‌شده که به‌زودی پروژه آغاز می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه 2.7 کیلومتر دیوار مسجد مقدس جمکران با هزینه‌ای بالغ‌بر 12 میلیارد ریال سیمان‌کاری شده است، ابراز کرد: توسط سازان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری دیوار نگاره‌های مرتبط با مهدویت و این مکان مقدس در این دیوارها اجرایی می‌شود.
رحیمی از تملک 17 ملک در مسیر اجرای پروژه خیابان شهید حاج رضایی خبر داد و گفت: با بازگشایی این خیابان تغییرات محسوسی در داخل بافت روستای جمکران ایجاد خواهد شد.
وی از انعقاد حدود 60 میلیارد تومان توافقنامه با مسجد مقدس جمکران در چند ماه اخیر خبر داد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/gpxe

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا