مدیریت شهری

ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین مدیریت منابع طبیعی برای مقابله با ریزگردها

عضو شورای شهر قم تاکید کرد:

عضو شورای اسلامی شهر قم به‌ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت منابع طبیعی و آب اشاره کرد و گفت: با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه مهندسی آب و مهندسی محیط‌زیست می‌توان به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افزایش زیست پذیری استان قم کمک کرد.

به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری ، روح‌الله امرالهی با اشاره به وضعیت نابسامان ریزگردها در استان قم اظهار داشت: ریزگردها یک تهدید برای تاب‌آوری اکولوژیکی شهر قم به شمار می‌آید که باید با نگاهی علمی مدیریت شود.

وی با اشاره به تأثیرات مخرب ریزگردها در زیست‌بوم منطقه مرکزی کشور و شهر قم افزود: متأسفانه این پدیده به دلیل تغییرات اقلیمی، عدم مدیریت علمی و نظارت سیستماتیک اکوسیستم‌ها منطقه‌ای و کاهش منابع آبی به وجود آمده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: برای مقابله با این مشکل، نیازمند برنامه‌ریزی منسجم اکولوژیکی (اکوپلنینگ) در راستای زیست پذیری هر چه بیشتر، توسعه الگوهای خودسازمانده و توجه به سطوح پایداری منطقه‌ای با توسعه مراتع دست‌کاشت و نهال‌کاری اراضی جهت جلوگیری از گسترش کانون‌های ریزگرد هستیم.

امرالهی تأثیر آسیب‌زا ریزگردها را بر تمامی اکوسیستم‌های شهر قم و همچنین بر گیاهان، حیوانات و منابع آبی را موردتوجه قرارداد و گفت: کاهش کیفیت هوا و افزایش آلودگی، تأثیرات منفی بر سلامت انسان‌ها داشته و می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی و قلبی شود.

وی یادآور شد: برای کاهش اثرات این پدیده، باید به مدیریت منابع آبی و توسعه فضای سبز در استان توجه ویژه‌ای شود. همچنین نیاز است همکاری بین نهادهای مختلف برای اجرای برنامه‌های زیست‌محیطی افزایش پیداکرده و سیاست‌های جامع و هماهنگی در این زمینه تدوین شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم در ادامه به‌ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت منابع طبیعی و آب در مقیاس منطقه‌ای اشاره و ابراز کرد: با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه مهندسی آب و مهندسی محیط‌زیست می‌توان به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افزایش زیست پذیری استان قم کمک کرد.

وی سپس به برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکولوژیکی با نگاهی جامع‌نگر اشاره و بیان کرد: باید برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکولوژیکی با نگاهی جامع‌نگر تمام جوانب زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی را در برگیرد و به پایداری منطقه‌ای منجر شود.

امرالهی بیابان‌های مرکزی کشور را فرصت بزرگی دانست و خاطرنشان کرد: بیابان‌های مرکزی کشور فرصت بزرگی است که نیاز به اقدام و عمل سریع دارد، اما اگر اقدام مطلوب و سریع انجام نشود تهدیدی برای کل زیست‌بوم منطقه مرکزی خواهد بود،.

وی ادامه داد: دریاچه نمک و حوض سلطان ظرفیت‌های اقتصادی بالایی در حوزه منابع معدنی و اکوتوریسم دارد ، حوزه بیابانی با مهندسی آب و آبخیزداری سیلاب‌های فصلی امکان پالایش عملکرد دارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم در پایان تصریح کرد: تاریخ این سرزمین کم‌آبی و خشکسالی سالانه تحمل کرده است ولی با مهندسی قنات‌ها تمدن چند هزار سالانه پدید آمده است، امروزه دانستن پتانسیل‌های منطقه‌ای بیابانی و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، پالایش سیستم اکولوژیک منطقه‌ای را نیز در بر خواهد داشت.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/9o3b

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا