مدیریت شهریویژه

سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در زیرساخت‌های شهری

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم خبرداد:

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم از برنامه‌های تحول‌آفرین و سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه حمل‌ونقل عمومی این کلان‌شهر در دوره ششم مدیریت شهری خبر داد.
به گزارش ندای قم ،حسن طلائی با اشاره به تخصیص بودجه‌ای بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان به این حوزه، جزئیات پروژه‌های مهمی همچون راه‌اندازی اتوبوس‌های ۱۸ متری، خرید ناوگان جدید و تصویب قرارداد ۱۰ هزار میلیارد تومانی خط دوم مترو را تشریح کرد و این اقدامات را نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری برای ایجاد یک شبکه حمل‌ونقل مدرن و کارآمد دانست.
وی ضمن گرامیداشت روز ملی حمل‌ونقل، تاکید کرد: پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل در قم دارای مقیاس‌های متنوعی از سطح محله‌ای و منطقه‌ای تا استانی هستند و در کنار شکل گیری زیرساخت های حمل نقلی مسائل مرتبط با آموزش شهروندی و فرهنگسازی نیز در دوره ششم مدیریت شهری مورد توجه قرارگرفته است.
رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم با اشاره به رشد بی‌سابقه بودجه این حوزه، اظهار داشت: بودجه حمل‌ونقل عمومی در سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است. برای سال ۱۴۰۴، بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای سازمان اتوبوسرانی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان صرفاً برای خرید ناوگان جدید پیش‌بینی شده است.
ورود نسل جدیدی از اتوبوس‌ها به ناوگان شهری
وی ادامه داد: در مجموع، با اختصاص بودجه‌ای نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان، مدیریت شهری قم عزم راسخ خود را برای ایجاد تحولی بنیادین در این بخش به نمایش گذاشته است.
طلائی یکی از مهم‌ترین اقدامات اخیر را ورود نسل جدیدی از اتوبوس‌ها به ناوگان شهری قم دانست و افزود: برای نخستین بار در قم، اتوبوس‌های ۱۸ متری دوکابین (مفصلی) راه‌اندازی شده‌اند. این اتوبوس‌ها در حال حاضر در مسیر پرتردد پردیسان به حرم مطهر حضرت معصومه (س) به کار گرفته شده‌اند و ظرفیت بالای آن‌ها بخش عمده‌ای از نیاز مسافران در این خط استراتژیک را مرتفع خواهد کرد.
رئیس کمیسیون حقوقی شورا همچنین از انعقاد قراردادی مهم برای توسعه بیشتر ناوگان خبر داد و گفت: قرارداد خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید با اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان نهایی شده است و به‌زودی شاهد ورود ۱۵ دستگاه از این اتوبوس‌ها به چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر خواهیم بود تا گامی دیگر در جهت کاهش زمان انتظار شهروندان و افزایش کیفیت خدمات برداشته شود.
توسعه جهشی پروژه‌های ریلی با تکیه بر توان داخلی
این عضو شورای اسلامی شهر قم، توسعه حمل‌ونقل ریلی را یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری برشمرد و تصریح کرد: امسال بیش از ۴ هزار میلیارد تومان از محل انتشار اوراق مشارکت و منابع داخلی شهرداری برای تسریع در پیشبرد پروژه‌های ریلی تخصیص می‌یابد. در همین راستا، قرارداد خط دوم متروی قم نیز با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان به تصویب نهایی شورای شهر رسیده است که یک دستاورد بزرگ برای آینده شهر محسوب می‌شود.
متروی قم با استفاده از قطارهای ساخت ایران راه‌اندازی می شود
وی در ادامه به اهمیت استراتژیک خط دوم مترو اشاره کرد و گفت: این خط بر اساس مطالعات دقیق و با پیش‌بینی تقاضای مسافری حدوداً دو برابری نسبت به خط اول طراحی شده است.
طلائی همچنین بر یک تصمیم کلان و راهبردی تاکید کرد: با تصمیم مدیریت شهری، مقرر شده است که متروی قم با اتکا به توان داخلی و استفاده از قطارهای ساخت ایران راه‌اندازی شود. این رویکرد نه‌تنها موجب صرفه‌جویی ارزی می‌شود، بلکه از صنایع و متخصصان داخلی نیز حمایت می‌کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد که این برنامه‌ها در ادامه اقدامات سال‌های اخیر است که طی آن ده‌ها کیلومتر معابر شریانی، بزرگراهی و چندین تقاطع غیرهمسطح با هدف کاهش گره‌های ترافیکی و روان‌سازی عبور و مرور در شهر قم احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/r28m

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا