درآمد یک دستگاه اتوبوس شهری تنها ۲۰ درصد هزینههاست
سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم :
سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم وضعیت درآمدزایی اتوبوسهای شهری را مدنظر قرار داد و گفت: امروز غیر از سرمایهگذاری اولیه، تنها 20 درصد از هزینههای جاری توسط فروش بلیت تأمین میشود و مابقی هزینهها توسط مدیریت شهری پرداخت میشود.
به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم ،علی نیک با اشاره به فعالیت ناوگان اتوبوسرانی در قم اظهار داشت: تعداد اتوبوسهای فعال سازمان با تعداد اتوبوسهای موجود سازمان متفاوت است؛ بهنحویکه بیش از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر قم وجود داشته ولی حدود ۱۶۰ دستگاه از این اتوبوسها فعال هستند.
وی با بیان اینکه علیرغم مشکلات عدیده مالی، خریدهای خوب اتوبوس در سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ انجام شد و قم جزو شهرهای برتر در خرید اتوبوس بود، افزود: تقریباً با این خریدها، ناوگان اتوبوسرانی قم نوسازی شد و به عمر کمتر از دو سال رسید؛ تعدادی اتوبوس هم که خریداریشده بود اتوبوسهای مدلپایین بود که بازسازی و اورهال شد.
سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم ادامه داد: مسئله نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قم نسبت به شهرهای دیگر پیشرفت خوبی داشت و از لحاظ داشتن تعدادی اتوبوس، قم جزو شهرهای برتر کشور در این زمینه است.
وی با تأکید بر اینکه قبل از سال ۹۸ کل ناوبری سازمان توسط بخش خصوصی اداره میشد که بخش خصوصی با افزایش قیمتهای سرسامآور دیگر حاضر نشد با این قیمت بلیتها ادامه کار دهد، گفت: امروز غیر از سرمایهگذاری اولیه، تنها ۲۰ درصد از هزینههای جاری توسط فروش بلیت تأمین میشود و مابقی هزینهها توسط مدیریت شهری پرداخت میشود.
نیک با اشاره به اینکه تعداد اتوبوسی هماکنون دپو و آمادهبهکار بوده که تعداد قابلتوجهی است و سازمان اتوبوسرانی آمادگی دارد که اتوبوسها را فعال کند، یادآور شد: امسال هم مبلغی اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس پیشبینیشده و در دستور کار قرار دارد که بتوانیم تعدادی اتوبوس را به خطوط اتوبوسرانی تزریق کنیم تا کمبود اتوبوس در خطوط رفع شود.
بازسازی اتوبوس به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است
وی در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد اتوبوسهای فعال با اتوبوسهای موجود متفاوت است عنوان کرد: برای این مسئله دو علت وجود دارد؛ تعدادی از اتوبوسها به دلیل افزایش قیمتها هنوز نوسازی نشده است، بهنحویکه سال ۹۹ قرارداد ۲۵۰ میلیون تومانی برای اورهال اتوبوسها منعقد شد، اما اکنون بیش از یک میلیارد تومان برای بازسازی هر اتوبوس باید پرداخت کنیم و با توجه به اینکه خرید اتوبوس در دستور کار ما نیست نوسازی اتوبوسها را با تعامل پیش میبریم.
سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم اضافه کرد: مسئله بعدی اینکه به ازای هر دستگاه اتوبوس که در شهر فعال میشود روزانه دو میلیون تومان هزینه جاری دارد که ۶۰ میلیون تومان در یک ماه میشود، هزینه دو و نیم میلیون راننده برای هر اتوبوس، هزینههای تعمیرات، لوازمیدکی، بیمه و گازوییل از هزینههای اصلی در ناوگان اتوبوسرانی برای هر اتوبوس است، اما درآمد یک اتوبوس داخل شهر هرماه کمتر از ۳۰ میلیون بوده و در برخی از خطوط این مبلغ به ۱۰ میلیون تومان هم نمیرسد و مابقی هزینه توسط شهرداری قم تأمین میشود تا مردم بتوانند حملونقل آسان و ارزانی داشته باشند.
وی با بیان اینکه سعی سازمان بر این بوده که فاصله ورود اتوبوسها به ایستگاهها کم شود، اظهار داشت: اگر بتوانیم این فاصله را به زیر ۱۰ دقیقه برسانیم، آماری ایده آل در کشور بوده که این مسئله نیازمند کمک مالی است که هم مدیریت شهری باید کمک کند که در حال انجام است و ماهانه عدد قابلتوجهی به سازمان اتوبوسرانی تزریق میکند و هم نیازمند ورود دولت به مسئله حملونقل عمومی است، زیرا شهرهای زیادی در کشور با این مشکل روبرو هستند.
وی اذعان کرد: یارانهای که دولت به بخش اتوبوسرانی میدهد یک سرمایهگذاری برای کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کنترل ترافیک و کاهش ضرر و زیان زیرساخت شهری و بسیاری از موضوعات هزینهبر است.