خط Bمتروقم قربانی تکمیل مونوریل نشود!
آنچه درمیزگرد روزنامه ایمان با موضوع « مونوریل قم»مطرح شد؛
ندای قم/ گزارش / روح اله کرمانی ؛نام مونوریل در ایران با ابهام عجین شده است. داستان نخ نمای مونوریل گرچه در پایتخت با جمع شدن ستونهای نیمه کاره و زنگ زدهاش به پایان رسید ولی علاقه مفرط رییس دولت نهم و دهم به این قطار تک چرخ هوایی آنچنان عمیق بود که در هر شهری به دنبال امکان احداث آن بگردند حال بخواهد آن شهر مشهد یا یزد ،شیراز ،کرمانشاه، اسلامشهر و کرج یا رشت و تبریز و در آخر نیز کلنگ احداث آن در داخل رود خانه قم در زمین فرو رفت. در اين سالها البته بودجه فراوانی هزينه شد و در اين شهرها بخشی از پروژه هم عملی شد، اما مونوریل درايران هيچگاه مسافری به خود نديد.
پروژه مونوریل قم از همان ابتدا موافقان و مخالفان جدی داشت،یکی از مخالفان جدی مهندس باقر پناهی بود که معتقد بود مونوریل در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر قم پیش بینی نشده و این خط جایگزین خط B مترو خواهد شد که مسیری پر جمعیت و پر ترافیک است. بنابراین راه اندازی این وسیله نقلیه در قم نه تنها فضای باز شهری بلکه چشم انداز و سیمای بصری حرم مطهر حضرت معصومه (س) را نیز به خطر می اندازد. مخالفان دیگرطرح مونوریل همچنین بر این امر تاکید داشتند که عبور م مونوریل از حریم حرم مطهر با فرهنگ دینی و مذهبی مردم قم مغایر و فضای معنوی را تحت شعاع قرار می دهد.
موافقان هم اعتقادداشتند چون تمام هزینه این پروژه را دولت پرداخت خواهد کرد باید از روند احداث مونوریل بعنوان یک ظرفیت حمل و نقلی حمایت کنند. دلیل حمایت آنها هم برمبنای این بود که قرار بود پایانه مرکزی قم و قطار پرسرعت تهران-قم – اصفهان در کنار پایانه شمالی واقع در انتهای رودخانه احداث شود وآنجا به یک مرکز تبادل مسافر تبدیل شود که این دو موضوع هم رنگ واقعیت به خود نگرفت و به کلی احداث آن درمنطقه مورد نظر منتفی شد.امروز موافقان دیروز مونوریل نیز با این استدلال که این پروژه توجیه حمل ونقلی خود را از دست داده است حاضر به حمایت از این پروژه نیستند و به جرگه مخالفان پیوسته اند.
باوجود قرار گرفتن مونوریل بین پروژه های مهرماندگاردرسال اخر دولت دهم و تلاش های که درجهت بهره برداری این پروژه در دولت دوم محمود احمدی نژاد شد ولی مخالفت ها با این پروژه اجازه نداد که این فازیک مونوریل قم به بهره برداری برسد.دولت تدبیر وامید نیز علاقه ای به تکمیل این پروژه نشان داد وباوجود مصوبه شورای عالی ترافیک کشورمبنی برتکمیل این پروژه به طول 7/4 تا حرم مطهرحضرت معصومه (س) وتاکیداتی که شد این امرمحقق نشد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم امیدها به تعیین تکلیف این پروژه بیشترشد و مسئولان استانی و شهری قم امیدوار بودند در سفررییس جمهور به استان قم تصمیمات لازم برای خروج این پروژه ازبن بست گرفته شود.
ابراهیم معتمدی معاون امورعمرانی استانداری قم 18 آبان ماه سال1401 درجلسه ای که در محل کارگاه مونوریل قم برگزارشد درخصوص تصمیمات اتخاذ شده درخصوص آخرین وضعیت پروژه مونوریل قم اظهارداشت : طی سفرسال 1400 هیأت دولت به استان قم، تعیین تکلیف مونوریل قم در صدر مشکلات استان جای گرفت و پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و مدیریتی تصمیم بر راه اندازی و تکمیل این پروژه ملی با پشتوانه منابع مالی دولتی گرفته شد.
معتمدی افزود : بهترین و دردسترس ترین راه برای تأمین منابع مالی مورد نیاز منوریل قم استفاده از ظرفیت تهاتر نفتی می باشد که مورد تأیید مسئولین ذیربط در دولت نیز می باشد و استانداری قم در زمینه رفع موانع و هموار کردن مسیر درهمه زمینه ها علی الخصوص مسائل مالی، قراردادی و امور مرتبط با سایرنهادها و سازمان ها هیچ محدودیتی پیش رو ندارد.بااین وجودتاکنون به لحاظ عملی و میدانی هیچ تغییری دروضعیت این پروژه مشاهده نشده است. اخیرا زمزمه های مبنی اینکه دولت تصمییم دارد با حذف خط Bمتروقم ، پروژه مونوریل را تا پردیسان تکمیل نماید شنیده می شود ،این تصمیم بصورت رسمی هنوزاعلام نشده است ولی شورای شهرقم مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده است و تاکید نموده اند اجازه نمی دهیم ریالی از پول مردم قم صرف تکمیل مونوریل شود و این پروژه باید توسط دولت تکمیل و به بهره برداری برسد. با این شرایط به نظر می رسد گره کور منوریل قم به این زودی ها باز نخواهد شد و تصمیم های بزرگ براین پروژه باید گرفته شود امید می رود مسئولی پیدا شود تا جرات این کار را داشته باشد واز تبعات آن نترسد هرچند پیدا کردن آن مسئول در این شرایط حکم کیمیا را دارد.
در همین راستا «روزنامه ایمان» برحسب رسالت رسانه ای خود پیش از ظهر روز سه شنبه 19 اردیبهشت سال 1402میزگردی با موضوع مونوریل قم فرصت ها و چالش ها با حضور موافقان ومخالفان این پروژه ازجمله دکتر سید رضا دهناد معاون سابق برنامه ریزی استانداری قم،مهندس محسن بهشتی معاون سابق امور عمرانی استانداری قم، مهندس مجید فارغیان عضو اسبق شورای شهر قم و نائب رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم ومهندس حمیدرضا باقر پناهی عضواسبق شورای شهر قم (بصورت غیر حضوری )حضور داشتندبرگزار کرد. برای این میزگرد ازابراهیم معتمدی معاون محترم امورعمرانی استانداری قم بصورت رسمی ومکاتبه با دفتر ایشان دعوت بعمل آمد تا آخرین تصمیمات گرفته شده درخصوص این پروژه را تشریح نماید که متاسفانه حضورنیافت!
دراین این میزگرد موافقان و مخالفان تاکیدداشتند که امکان جمع کردن مونوریل وجودندارد و باید با اتخاذ تصمیمات کارشناسی و توجه جدی به صرفه و صلاح مردم بهترین تصمیم برای استفاده از ظرفیت وزیرساخت های ایجاد شده گرفته شودوبرای درمان یک زخم کهنه نباید جای دیگری را زخمی کردوتکمیل مونوریل نباید منوط به حذف خط Bمترو قم شود.
درادامه محصل این میز گرد ازحضورخوانندگان محترم می گذرد.
معاون عمرانی سابق استانداری قم :
تکمیل مونوریل نباید جایگزین خط B متروقم شود
محسن بهشتی معاون عمرانی سابق استانداری قم دراین میزگرد گفت:منوط کردن تکمیل پروژه مونوریل تا پردیسان با حذف خط B مترو قم تصمیم درست و کارشناسی شده ای نیست واگرتصمیم براین است مسئولان تجدید نطرنمایند چراکه این تصمیم به هیچ وجه توجیه فنی ، اقتصادی وحمل ونقلی ندارد.
وی با بیان اینکه مونوریل یک پروژه ناموفق و بلاتکلیف درسه شهر کشوراست افزود: رئیس دولتهای نهم و دهم دوجلسه با موضوع منوریل قم برگزارنمودو درجواب نقدهای کارشناسی، مشاور طرح،جوابهای مختلفی را ارائه میکرد.
وی ادامه داد: هر قدرمطالعات یک پروژه کمترباشد حاشیه های آن بیشتر می شودولی از آنجا که درکشورما نظام دستوری حاکم است، منوریل در قم کلنگ زنی شد .به نظر بنده بهتر بود پروژه مونوریل از پردیسان شروع و تا مصلی ادامه می یافت ودر آنجا نیز یک پایانه مسافری برروی رودخانه زده می شد واز آنجا مسافران بوسیله دیگر سیروس های حمل و نقل مسافر برای رسیدن به سمت مقاصد را انتخاب می نمودند.
بهشتی اضافه کرد: یک طرح دیگری هم داشتیم و آن این بود که مونوریل را از جاده کوه سفید به نمایشگاه بین المللی، نمایشگاه فرش، آرامستان بهشت معصومه(س)، دانشگاه صنعتی و غیره متصل نماییم و این موضوع را با شرکت کیسون و مبپنا مطرح نمودیم ومقررشد بجای پول، دولت به آنها در پردیسان زمین بدهد که مورد موافقت هم قرار گرفت ولی عمر دولت دوازدهم به عملیاتی شدن این طرح نرسید ولی در سفر دولت سیزدهم به قم نیز کلیات این طرح پذیرفته شد ولی این طرح برای اجرا نیازمند مطالعات دقیق تری است.
معاون عمرانی سابق استانداری قم با اشاره به اینکه باید با گرفتن نظرات افرادمختلف اهل فن و متخصص بهترین تصمیم برای مونوریل گرفته شود اضافه کرد :با توجه به اینکه تاکنون 220 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و ارزش فعلی آن بیش از2 هزارمیلیاردتومان تخمین زده می شود امکان تغییرکاربری وجمع کردن پروژه مونوریل وجود ندارد ومعتقدم آخرین مصوبه شورای عالی ترافیک درخصوص مونوریل قم یعنی بهره برداری از 4.7 کیلومترآن تاحرم مطهر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
بهشتی دربخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه به قیمت امروزهزینه احداث هرکیلومترمترو2700 میلیارد تومان و هرکیلومتر مونوریل1500 میلیارد تومان است گفت :درنتیجه هزینه ساخت مونوریل ارزان تر ازمترو است ولی هزینه بهره برداری مونوریل از مترو گران تر است با این تفاوت که جذب مسافرکمتری هم دارد.
مونوریل قم باید توسط دولت تکمیل و به بهره برداری برسد
وی تاکید کرد :منوط کردن تکمیل پروژه مونوریل تا پردیسان با حذف خط B متروقم تصمیم درست وکارشناسی شده ای نیست واگرتصمیم براین است مسئولان تجدید نطر نمایند چراکه این تصمیم به هیچ وجه توجیه فنی ، اقتصادی و حمل ونقلی ندارد.
معاون عمرانی سابق استانداری قم تاکید کرد : قرارنیست همه مشکلات شهردریک دوره مدیریتی رفع شود و باتوجه به نیت وزارت کشور برای ادامه مونوریل و حذف خط B مترو، مدیریت استانی وشهری قم نباید زیرباراین موضوع برود و قبول این تصمیم تبعاتی را به همراه خواهد داشت که نمی توانیم پاسخی به آیندگان بدهیم.
بهشتی در پایان با بیان اینکه عدم تعیین تکلیف مونوریل در قم به عنوان نماد ناکارآمدی مسئولین اجرایی کشورشناخته شده است گفت : مونوریل قم باید توسط دولت تکمیل و به بهره برداری برسد و از منابع شهرداری نباید برای آن هزینه شود چراکه اولویتهای بسیار بیشتری در شهر وجود داردکه باید توسط مدیران شهری اجرا شود.
معاون برنامهریزی سابق استانداری قم :
تکمیل پروژه مونوریل تا پردیسان از ضرورت های امروزقم است
معاون برنامهریزی سابق استانداری قم که یکی از مدافعان اجرای پروژه مونوریل درقم می باشد نیزدراین میزگرد گفت: درپروژه منوریل قبل از آنکه مباحث فنی، عمرانی، ترافیکی و حمل و نقلی مد نظر باشد متاسفانه جهت گیری های سیاسی غالب شد و پروژه را به ناکجا آباد برد!
سید رضا دهناد اظهارداشت :اگراین پروژه درزمان پیش بینی شده به بهره برداری می رسید هم اکنون مردم قم و بویژه ساکنان پردیسان از آن بهره مند می شدند اما متاسفانه امروز شاهد تبدیل شدن آن به مشکل بزرگی هستیم که حتی کسی جرات تصمیم گیری و ورود به آن را ندارد.
پروژه مونوریل قربانی تضاد های سیاسی شد
دهناد بابیان اینکه ابعاد پروژه مونوریل قم در بدو امر بخوبی تبیین نشد و زمینه را برای بروز نگاههای متفاوتی که عمدتا خاستگاه سیاسی داشت را فراهم کرد افزود:جریان های سیاسی در زیرتابلوی منوریل دنبال تسویه حساب های سیاسی با دولت وقت بودند گرچه کارشناسانی نیز از سردلسوزی صرفا نگاه های کارشناسی خود را مطرح می کردند البته آن جریان قدرتمندی که این فرصت را از مردم قم گرفتند نیات و مقاصد سیاسی داشتند.
دهناد ادامه داد: موضوع مونوریل در آن مقطع زمانی به مهمترین ابزار تسویه حساب های سیاسی تبدیل شده بود و من بر اساس اطلاعات دقیقی که دارم عرض می کنم این پروژه قربانی تضاد های سیاسی شد.
وی دربخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه تاکنون برای پیشرفت این پروژه اعتبارات ملی قابل توجهی هزینه شده است بنابراین باید واقع بینانه وبدون حب وبغض به آن نگاه شود گفت :باوجود اینکه تا زمان توقف پروژه 220 میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود ولی ارزش فعلی این پروژه چندین هزارمیلیارد تومان است و رهاسازی آن با هیچ عقل سلیمی منطبق نیست لذا تکمیل و به بهره برداری رساندن آن باید در اولویت مسئولان ملی و استانی باشد.
اجرای پروژه مونوریل با اجماع مدیران ملی و استانی بود
معاون برنامه ریزی سابق استانداری قم با تاکید بر اینکه پروژه مونوریل از نظراستنادات قانونی یکی ازمحکمترین پروژههای قم است و بر همین اساس ، بودجههای ملی دریافت شده است گفت :زمانی که دولت و مجلس برای پروژهای اعتبار تخصیص میدهد، به این معناست که تمامی فرایند های قانونی اعمال شده است ازجمله تصویب آن در کمیسیون ماده 32 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که با حضور اعضای تمام وزارتخانههای ذیربط انجام شده است .
وی ادامه داد:من با اطلاع دقیق عرض می کنم که در ماهیت اجرای پروژه مونوریل قم هیچ خلا قانونی درسطح ملی و استانی وجود نداشت و اینکه موافقان دیروز به مخالفان جدی امروز تبدیل شدند جای تعجب دارد وتمام مدیران استانی و ملی وقت که دارای سمت قانونی بودند ،براجرای این پروژه اجماع داشتند که مستندات آن در استانداری قم موجود است.
کسانی که باعث توقف این پروژه بزرگ شدند استغفار کنند !
دهناد بیان داشت :پروژه مونوریل تا قبل رسانه ای شدن برخی انتقادات غیر رسمی به خوبی در حال پیشرفت بود گرچه بیان مباحث غیر فنی و حاشیه ای و بعضی تریبون های تاثیرگذار وفضای عمومی موجب کندی سرعت این پروژه و درادامه توقف آن شد که مسببان آن باید در پیشگاه خداوند متعال استغفارنمایند چرا که مانع بهره برداری به موقع این پروژه شدندو تبعات بعدی را بوجود آوردند.
وی تاکید کرد:هنوزچرایی علت مخالفت بعضی افراد با این پروژه برای بنده روشن نشده است ؛ اگرچه دلایل ضعیفی مطرح شده است اما این دلایل برای عدم اجرای پروژهای با این عظمت هرگز قابل قبول و قابل توجیه نیست.
دهناد اضافه کرد:در مسایل کلان شهری معضلات و مشکلات بسیاری گریبانگیر مردم قم بوده و هست اما هیچکدام از این افراد و اشخاصی که در قامت مخالفین مونوریل به صف ایستاده اند هیچ واکنشی نداشته اند واز دلسوزان شهر خبری نیست!
معاون برنامهریزی سابق استانداری قم تصریح کرد : امروز استفاده ازحمل و نقل ریلی در تمام دنیا مورد توجه قرارگرفته است واز آنجا که جمعیت نسبتا زیادی که درپردیسان ساکن هستند، نباید مردم این منطقه از نعمت مونوریل محروم شوند واز آنجا که تجهیزات منوریل که در شرایط سخت تحریم به قم منتقل شد و با کمال تاسف در گمرک قم درحال خاک خوردن است ‘ بیان مباحثی چون جمع آوری این پروژه نه به صلاح است ونه امکان اجرای وجود داردبه نظر بنده این پروژه باید تا پردیسان تکمیل شود تکمیل آن به طول 4.7 کیلومترتا حرم مطهر نقض غرض است.
اتخاذ مواضع سلبی کمکی به حل مشکل نمی کند
دهناد دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به اظهارنظر یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم مبنی بر اینکه نباید ریالی از پول مردم قم صرف تکمیل پروژه منوریل شود گفت: قبل از اتخاذ این گونه مواضع سلبی باید دنبال حل موضوع باشیم گرچه دولت باید اعتبارت این پروژه را تامین نماید اما مدیران استانی هم باید درک عمیق تری از مسائل شهری داشته باشند و عندالزوم و در حد توان کمک کار تکمیل این پروژه باشند این موضع گیری ها با موضع گیری عاقلانه و عالمانه فاصله زیادی دارد.
معاون برنامه ریزی سابق استانداری قم افزود:این داستان مونوریل که به این روزافتاده است، گویای این است که عمده اعضای شورای شهر وقت قم فاقد توان و اراده لازم برای تامین منافع و صرفه و صلاح مردم قم بوده اند .سوال اصلی اینجاست که اگر واقعا اعضای شورای شهر وقت با منوریل مخالف بودند چرا فقط نظاره گر بودند؟چرا تکالیف قانونی خود را انجام ندادند؟مگر شهردار می تواند برخلاف نظرات شورای شهر چنین تصمیمی بگیرد؟ چرا شهردار وقت که یکی از اصلی ترین افراد پیگیر مونوریل بودند را استیضاح نکردند؟ پس داستان جای دیگری است!شورای منفعل شهر را به انفعال می کشاند.
وی تاکید کرد:مخالفت کردن کار سختی نیست ولی باید ببینیم که اگر مخالفت کردیم به چه دستاوردی رسیدیم.اعتبار جدیدی جذب شد ؟و یا مشکلی از مردم حل شد ؟!
دهناد در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره صحبت های که این روزها در برخی محافل خصوصی مطرح شده است که دولت تکمیل مونوریل را منوط به حذف خط B متروقم نموده است چیست؟ گفت :باوجود اینکه تاکید برتکمیل مونوریل دارم ولی حذف خط B متروقم را به صلاح شهر قم نمی دانم واگر تصمیم گیران در پایتخت چنین تصمیمی دارند ازآن صرف نظر نمایند چرا که مسیر این خط یک مسیر پرجمعیت و احداث آن برای قم یک ضرورت محسوب می شود نباید با تصمیم خود برمشکلات ترافیکی آینده قم بیفزاییم.
مهندس باقرپناهی عضو اسبق شورای شهرقم :
پروژه مونوریل جمع آوری وخط B متروقم احیا شود
مهندس محمدرضا باقرپناهی عضو اسبق شورای شهرقم که به نماد مخالفت با احداث مونوریل درقم تبدیل شده است قرار بود که دراین میزگرد حضوریابد که بعلت کار پیش بینی نشده ای که برای وی بوجود آمد از حضوردر این میزگرد عذرخواهی کردند ولی به احترام این دعوت مرقومه ای برای روزنامه ایمان ارسال و نقطه نظرات خود را بیان نمودند که در ادامه می خوانید.
نماینده اسبق شورای اسلامی شهر قم در مطلب ارسالی بیان داشت : آنچه مسلم است این است که خط A و B قطار شهری قم در چارچوب نظام یکپارچه حمل و نقل شهری پس از بررسیهای کارشناسی شهرداری قم و شورای ترافیک استان در آبان سال ۸۷ به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیده و در آذر ماه همان سال جهت اجرا به کلیه دستگاههای اجرایی مربوطه توسط وزیر کشور ابلاغ گردیده است و هیچ شک و شبهه ای هم وجود ندارد که در این مصوبه اصلاً حرفی از مونوریل نبوده است و حتی بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان قطار شهری قم که این سازمان در مرداد ماه همان سال تشکیل گردیده بود کل اعتبار مربوط به خطوط A و B قطار شهری قم در معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به تصویب رسیده است.
مصوبه احداث مونوریل درقم تحت فشارمستقیم رئیس جمهور وقت بود
وی افزود :اما شش ماه بعد از تصویب خط A و B قطار شهری قم با دخالت مستقیم نماینده ویژه رییس جمهور وقت آقای احمدینژاد بدون هیچگونه مطالعه و امکان سنجی اجرای مونوریل را در دستور کار شورای عالی ترافیک کشور قرار می دهند و شورای عالی ترافیک کشور بیاعتنا به نظر مخالف مهندسین مشاور گذرراه که مطالعات طرح جامع ترافیک قم را انجام داده بودند و تاکید بر اجرای خطوط A و B داشتند اجرای مونوریل را تصویب میکند درحالی که مطالعات لازم را نداشته و به طبع مصوبه شورای عالی ترافیک کشور نیز فاقد مطالعات و ارزش کارشناسی می باشد.
باقرپناهی اضافه کرد: البته توجیه می نمایند که این مصوبه بر اساس درخواست مسئولین وقت شهرداری و استانداری قم بوده است که این خود عذر بدتر از گناه می باشد که چگونه شورای عالی ترافیک کشوردرحالی که ۶ ماه قبل خطوط قطار شهری قم را به تصویب رسانده بدون هیچگونه مطالعهای نظرخود را به مونوریل تغییر میدهد لذا محرز است که این مصوبه تحت فشار مستقیم رئیس جمهور وقت بوده است .
با وجود درخواستهای مکررمطالعات مونوریل دراختیار شورا قرارندادند!
عضو اسبق شورای شهرقم تصریح کرد:ممکن است موافقین با اجرای مونوریل بگویند که مونوریل طرح توجیهی دارد که اگر اینطور است چرا مطالعات خود را با وجود درخواستهای مکرر شورای شهر قم در اختیار قرار نمیدادند یا مهندس مشاور توجیهکننده منوریل پس از ۴ ماه از آغاز فاز اجرایی پروژه از معاونت حمل و نقل شهرداری قم درخواست می نماید که با توجه به تغییر خط B قطار شهری به منوریل نتایج تخصیص سفر را به این مشاور اعلام کنید !!! بنابراین ازاین مکاتبه مسلم می شود که ایشان بعد از مصوبه شورای عالی ترافیک قرارداد مطالعات مونوریل را بسته است ،از طرفی اذعان مشاور مونوریل حاکی از این است که نتایج تخصیص سفر چگونگی عبور از رودخانه موقعیت ایستگاه ها شخصات مکانیک خاک مسیرو پارامترهای ناشناخته ی دیگری که برای این پروژه وجود داشته برای مشاور توجیهکننده مونوریل معلوم نبوده و اساساً کارفرما بر اساس ضوابط و قوانین جاری کشور باید قبل از انجام مناقصه به دلیل ماهیت مناقصه مبادرت به انجام این مطالعات میکرد که این امر اتفاق نیفتاده است به همین دلیل مناقصه نیز علاوه بر ایرادات مالی مسیری کاملا بر خلاف قانون را طی نموده است.
کمیته ارتقاء سیما و منظر شهری قم مخالف پروژه مونوریل بودند
باقرپناهی خاطرنشان کرد: مضافاً اینکه آیا موافقین اجرای مونوریل نمی دانند که این طرح از اساس دستوری بوده و مجوزات قانونی از جمله مجوز وزارت نیرو برای عبور از رودخانه و مجوز محیط زیست برای این منظور را نداشته است،آیا موافقین مونوریل می دانند که این پروژه مجوز سازمان میراث فرهنگی کشور را ندارد در حالی که می خواهد از حریم میراثی درجه یک حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها عبور کند ،آیا موافقین این پروژه میدانند که کمیته ارتقاء سیما و منظر شهری قم بالاتفاق نظر مخالف خود را با اصل پروژه مونوریل از حیث مغایرت با اصول حاکم بر سیما و منظر شهری و هویت تاریخی شهر قم اعلام نمودند .
نماینده اسبق مردم قم در شورای عالی استانها دربخش دیگری از سخنان خود گفت : باید گفته شود که اساساً پروژه مونوریل قم از ابتدا با تخلف و تعارض و ضدیت با قانون شروع شد و دستوری بودن این پروژه علاوه بر اوج تجری ممکن در نقض قوانین به نوعی تلقی به این امر می گردد که اصرار بر اجرا توسط رئیس دولت وقت ناشی از زاویه داشتن ایشان با نگاه مقام معظم رهبری درموضوعات مختلف منجمله حفظ هویت شهری شهر مقدس قم بوده است زیرا رهبری معظم در توصیه به شورای شهر قم فرموده بودند که «شورای شهر قم باید به مختصات شهر اسلامی به خصوص به معماری و شهرسازی متناسب با حیات طیبه اسلامی به طور کامل توجه کنند » ولی در این پروژه کاملاً عکس نظر رهبری عمل شد و در واقع علاوه بر مقابله با نظر رهبری به نوعی توهین آشکار به نظریات کارشناسان و بی اعتنایی به شعور مردم کشور و مردم مظلوم این شهر مقدس بود.
ورود سازمان بازرسی و دستورتوقفی که دادستان وقت قم اجرا نکرد!
وی بابیان اینکه از طرفی سازمان بازرسی کل کشور در تیرماه سال ۹۱ خطاب به دادستان عمومی و انقلاب قم ضمن برشمردن تخلفات این پروژه اعلام کرد به منظور پرهیز از استمرار اقدامات مغایر با قوانین و جلوگیری از خسارت به بیت المال و اموال دولتی و عمومی کارگاه های فعال این پروژه در حریم و بستر رودخانه و حریم حرم مطهر را تعطیل و ابزار کار آنها را توقیف کند که متاسفانه این کار صورت نپذیرفت بیان داشت: البته بنده همان موقع در اعتراض به عدم اقدام دادستان انقلاب قم در تعطیل و توقیف نکردن اموال پروژه به رئیس وقت قوه قضاییه منعکس نمودم که در این پروژه الزامات قانونی رعایت نگردیده و علیرغم اقدامات سازمان بازرسی کل کشور دادستان قم هیچگونه اقدامی را انجام نداده است در آن اعتراضیه نوشتم که احداث منوریل خدشه و تعرض بصری آشکاری است که به حریم و حرم اهل بیت علیه السلام وارد می گردد و اجرای این پروژه هیچگونه سنخیتی با موازین فنی مبانی ارزشی و شیوه های حاکم بر نظام حکومتی ما ندارد و نوشتم که شهرها موزه اندیشه تفکرات و شیوه نظام های حکومتی است و این تعرض در قضاوت تاریخی غیر قابل توجیه و ناخواسته ظلم بیینی است که در حق این نظام الهی و رهبری آن و مردم دین مدار و عاشق اهل بیت(ع) می رود.
مسئولین متخلف وقت بازخواست و محاکمه شوند
وی ادامه داد: ناگفته نماند رو نوشت این اعتراضیه به حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محسنی اژهای که آن زمان دادستان کل کشور بود جهت رسیدگی ارسال شد ولی متاسفانه هیچ ترتیب اثری داده نشد با این اوصاف و لحاظ جهت گیری های قوه قضاییه و دولت محترم در مبارزه با فساد هنوز وقت رسیدگی به تخلفات مسئولین وقت که بنا به گزارش سازمان بازرسی کل کشور به نوعی سهیم در تضییع بیت المال و حقوق مردم قم بوده اند دیر نشده است و باید این افراد بازخواست و محاکمه شوند.
باقرپناهی در پایان گفت : به نظر بنده برای جلوگیری از ضرر بیشتر این پروژه باید جمع آوری گردد و موافقین محترم با عقلانیت از توجیه ادامه و امتداد این راه غلط پرهیز کنند و به جای آن تلاش کنند تا خط B قطار شهری را احیا نمایند تا اگرچه دیر شده اما مرحمی بر زخم محرومیت مردم مظلوم قم از امکانات مدرن شهری و همچنین حفظ هویت این شهر مقدس باشد.
مهندس فارغیان عضو اسبق شورای شهر قم :
تکمیل مونوریل تبدیل ضررسابق به ضرر دائم خواهد بود
مهندس سید مجید فارغیان عضو اسبق شورای شهرقم یکی ازمخالفان جدی احداث مونوریل درقم نیزدراین میزگرد به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود درخصوص این پروژه پرداخت.
این عضو اسبق شورای شهرقم گفت :جایگزینی مونوریل بجای خط اصلی مترو قم یک اشتباه بود که یک امکان بزرگ را از قم گرفت که بانیان این موضوع باید استغفار کنند.
فارغیان افزود :باتوجه به مطالعات مهندسین مشاور دو مسیر برای حمل و نقل ریلی قم انتخاب شد،میدان 72 تن به عنوان پر ترددترین مسیر ورودی شهر به سمت باجک، حرم مطهر، خیابان صفائیه، زنبیل آباد و بلوار امین و پردیسان به عنوان خط اصلی اعلام شد وخط فرعی نیز قرار بود از محدوده قلعه کامکار، میدان مطهری، خیابان آذر، میدان بقیه الله به مسجد مقدس جمکران برسد.
وی ادامه داد : پس از خروجی مطالعات مهندسین مشاور، با تغییرات بسیار اندکی این دو مسیربرای احداث متروقم به تصویب رسید.این استاد دانشگاه تصریح کرد :تمام مباحث در حمل و نقل ریلی قم منوط به احداث مترو بود وکارادامه داشت تا زمانیکه آقای احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسیدند ایشان دکتری حمل و نقل شهری دارند و پایان نامه خود را نیز در موضوع منوریل نوشته بودند.
شورای شهر وقت مصوبهای برای اجرای مونوریل نداشت !
نائب رئیس سازمان نظاممهندسی استان قم تصریح کرد :دریکی ازجلسات شورای اسلامی شهر وقت دربحث حمل و نقل ریلی اعلام شد که بیشترین آمادگی دولت برای تخصیص بودجه منوریل است و با این تفسیر که این بودجه را از دست ندهیم پروژه مریض مونوریل متولد شد.
وی ادامه داد : برهمین اساس مقرر بود اعتبارات ساخت منوریل توسط دولت تامین شود و شهرداری نیز تملکات زمین را انجام دهد ولی شورای شهر وقت هیچ مصوبهای در تائید مونوریل پیش از شروع نداشت.
بانیان جایگزینی مونوریل بجای خط اصلی مترواستغفار کنند!
عضو دوره سوم شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه دلایل مخالفت با مونوریل متعدد است و تمام این دلایل از آن زمان تا امروز موضوعیت دارند گفت:عدم کاربردی بودن مونوریل در مسیررودخانه یکی از مهمترین این دلایل است، به دلیل اینکه پول برای تملک زمین نداشتیم و میخواستیم یک پول ملی را از دست ندهیم، میسر رودخانه را انتخاب کردیم. این درحالی بود که این مسیر اصلا جذب مسافر ندارد و در آن زمان دو اتوبوس BRT برای شب های چهارشنبه و جمعه تمام مسافران این مسیر را پاسخ گو بود وروزهای دیگرهم مسافری وجودنداشت .
وی افزود :یکی دیگر از دلایل اصلی مخالفت نیز این بود که با اجرای پروژه منوریل عملا خط اصلی متروی قم را از دست خواهیم داد و این موضوع تا امروز نیز ادامه داشته است ،جایگزینی مونوریل بجای خط اصلی مترو یک اشتباهی بود که یک امکان بزرگ را از قم گرفت که بانیان این موضوع باید استغفار کنند.
فارغیان اضافه کرد :مخدوش کردن سیما و منظر شهری قم و حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مانع بودن در مسیر سیل و … از دیگر دلایل مخالفت با این پروژه بود.
تمام مخالفت ها با این پروژه فنی بودنه غرض ورزی سیاسی
این عضو اسبق شورای شهر قم بیان داشت : تمام مخالفت ها با این پروژه فنی مطرح میشد ولی حربه موافقان این پروژه این بود که شما با دولت مخالف هستید و غرض ورزی سیاسی دارید.
نائب رئیس سازمان نظاممهندسی استان قم بابیان اینکه بنده به عنوان عضو وقت شورای اسلامی شهر قم تا امروز حتی یک نسخه از مطالعات این طرح را ندیدهام گفت:حتی در جلسهای اعضای شورای اسلامی شهر قم را دعوت کردند و گفتند شما مسیرهای مونوریل را انتخاب کنید تا مصوبهای از شورا اخذ کرده باشند که هیچ کدام از اعضای شورای شهر زیر بار این موضوع نرفتند.
وی با تاکید براینکه منوریل یک سیستم حمل و نقل بسیار گران قیمت با ظرفیت و جذب مسافر پائین است گفت:همراه با چندین نفر ما را به مالزی فرستادند تا منوریل را تائید کنیم ولی پس از بازدید بیشتر با آن مخالف شدیم.
برخی از اعضای شورا نظرات رئیس جمهور را درهالهای از نورمیدیدند و با جدیت به دنبال تحقق آن بودند
فارغیان دربخش دیگری از سخنان خود گفت: سیستم شورایی متناسب با رای گیری است و در شورای شهر وقت تنها دو نفر جرات داشتند که علنا با نظررئیس جمهور وقت مخالفت کنند برخی از اعضای شورا نظرات رئیس جمهور را در هالهای از نور میدیدند و با جدیت به دنبال تحقق این موضوع بودند.
این استاد دانشگاه افزود :اواخر شورای شهرسوم به ما اعلام شد که از بودجه مشترک حمل و نقل ریلی قم تنها 2 درصد به مترو و 98 درصد به مونوریل تخصیص پیدا کرده است و فشار ریاست جمهوری به گونهای بود که حتی اجازه نمیدادند اطلاعات جلسات مونوریل به برخی از اعضای شورا برسد.
سرنوشت خط Bمترو را نباید به زلف منوریل گره بزنیم
وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت :در بحث منوریل و خط Bمترو این روزها مطالبی مطرح است که به هیچ وجه به صرفه و صلاح شهر نیست در مرحله نخست این است که سرنوشت خط Bمترو را نباید به زلف منوریل گره بزنیم، تصمیم در مورد احیای خط B باید مستقل از منوریل گرفته شودو منوریل نباید جایگزین این خط شود.
فارغیان تاکید کرد :تکمیل و بهره برداری مونوریل تبدیل ضررسابق به ضرر دائم خواهد بود و جمع آوری آن نیزتبعات اجتماعی سنگینی به همراه دارد که می طلبد با استفاده از نظرات متخصصان مختلف بهترین تصمیم مدیریتی برای همین مقدار خطوط احداثی مونوریل اتخاد شود چرا که با وجود ارزش بیش از دو هزار میلیارد تومانی فعلی این پروژه ،جلوی ضرر را از هرجایی بگیریم، منفعت است و پاسخ گویی شرعی آن نیز راحتترخواهد بود.
روزنامه ایمان باوجود دعوت ازمعاون امورعمرانی استانداری قم و همچنین مسئولان مرتبط در حوزه مدیریت شهری قم وعدم حضور آنها که دلایل آن هنوز برای ما روشن نیست این آمادگی رادارد که نقطه نظرات آنها و دیگرکارشناسان موافق و مخالف این پروژه را هم منتشر نماید تا با جمع بندی تمام دیدگاهها بهترین تصمیم مدیریتی برای این پروژه اندیشیده شود و شاهد خروج آن از بن بست فعلی باشیم .