حمل ونقل عمومی قم پاسخگوی حجم سفرهای شهری نیست
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر قم:

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر اینکه یکی از اصلی ترین ضعف های ترافیک قم، کم ظرفیتی و ناکارآمدی سیستم حمل ونقل عمومی است، افزود: در محورهای پرترددی مانند بلوار غدیر و بلوار جمهوری، در ساعات مختلف شبانه روز شاهد تراکم های سنگین هستیم، در حالی که در بسیاری از شهرهای دنیا، با عرضه مناسب حمل ونقل عمومی، بخش قابل توجهی از این جابه جایی ها بدون استفاده از خودروی شخصی انجام می شود.
به گزارش ندای قم ،محمدحسین دهناد با بیان اینکه روزانه بیش از دو میلیون سفر شهری در قم ثبت می شود، تصریح کرد: بخش عمده این جابه جایی ها با خودروهای شخصی انجام می شود، چراکه در شرایط فعلی، سیستم حمل ونقل عمومی شهر توان پاسخگویی به این حجم از تقاضا را ندارد.
دهناد ادامه داد: فاصله معناداری با استانداردهای لازم وجود دارد و پوشش کامل معابر، دسترسی مناسب و صرفه زمانی قابل قبول برای شهروندان فراهم نشده و همین مسئله موجب کاهش اعتماد عمومی به حمل ونقل همگانی شده است.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که خدمات عمومی پاسخگوی نیاز سفرهای روزانه نباشد، خانوارها ناگزیر به خرید خودروهای بیشتر می شوند تا بتوانند امور روزمره خود را مدیریت کنند و این روند، به افزایش فزاینده خودروهای شخصی در سطح شهر منجر شده است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم با اشاره به برخی رویکردهای نادرست در تصمیم گیری های گذشته گفت: تا چند سال پیش، سهم بودجه حمل ونقل شخصی در برخی دوره ها بیش از ۱۰ برابر حمل ونقل عمومی بوده و این مسئله، بدون اغراق، یکی از عوامل شکل گیری وضعیت فعلی شبکه ترافیکی شهر است.
دهناد افزود: علاوه بر این، در برخی نقاط شهر، کاربری هایی تعریف شده که متناسب با نوع فعالیت خود، از فضای پارک کافی برخوردار نیستند و این موضوع به تشدید مشکلات ترافیکی دامن زده است.
وی با اشاره به وجود اسناد بالادستی در حوزه حمل ونقل اظهار کرد: قم دارای طرح جامع حمل ونقل شهری است که با نگاه کارشناسی تدوین شده و راهکارهای متعددی را در افق های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ارائه داده است، اما مسئله اصلی اینجاست که آیا هزینه کرد مدیریت شهری منطبق با این سند بوده یا خیر.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در طرح جامع حمل ونقل، بیش از ۱۰ محور راهبردی از جمله توسعه حمل ونقل عمومی، ایمنی عابران پیاده، مدیریت تقاضای سفر، احداث پارکینگ و اصلاح شبکه معابر پیش بینی شده، اما در عمل تنها به چند محور محدود، آن هم بیشتر در حوزه احداث تقاطع های غیرهمسطح و توسعه معابر توجه شده است.
دهناد ادامه داد: تمرکز بیش از حد بر پروژه های عمرانی پرهزینه و قابل رؤیت، موجب شده سهم حمل ونقل عمومی، عابران پیاده و ایمنی ترافیکی در تخصیص بودجه، کمتر از میزان پیش بینی شده در اسناد بالادستی باشد.
وی با تأکید بر اینکه حل معضل ترافیک بدون تقویت حمل ونقل عمومی ممکن نیست، گفت: ایجاد پارک سوارها، به ویژه در ایام مناسبتی و زمان ورود گسترده زائران، باید به عنوان یک اولویت فوری در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه در حال حاضر، زیرساخت های موجود پاسخگوی شأن و جایگاه شهر قم و زائران حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیست.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر قم در پایان خاطرنشان کرد: هر میزان منابع مالی که صرف توسعه و نوسازی حمل ونقل عمومی شود، سرمایه گذاری مستقیم در جهت کاهش ترافیک، افزایش ایمنی و بهبود کیفیت زندگی شهری است و تجربه شهرهای موفق جهان نیز این رویکرد را به روشنی تأیید می کند.



