مدیریت شهری

بوستان 1000 هکتاری بوستانی منحصربه‌فرد در کشور

مدیر پروژه هزار هکتاری شهرداری قم خبرداد:

مدیر پروژه هزار هکتاری شهرداری قم گفت: این پروژه در جنوب غربی قم از میدان مفید و با باغ‌موزه دفاع مقدس آغازشده و تا بوستان ظهور یا کوهسار با دو پیوست فرهنگی ادامه دارد.

به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری ، سید مهدی هاشمی در حاشیه برگزاری تور رسانه‌ای بازدید از اقدامات زیست‌محیطی استان، با بیان پیشینه پروژه هزار هکتاری در منطقه چهار قم اظهار داشت: این پروژه در جنوب غربی قم از میدان مفید و با باغ‌موزه دفاع مقدس آغازشده و تا بوستان ظهور یا کوهسار با دو پیوست فرهنگی ادامه دارد.

وی پیوست‌های فرهنگی بوستان هزار هکتاری را مورد توجه قرار داد و افزود: نخستین پیوست فرهنگی این پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس است که به دستور رهبری ساخته‌شده و دومین باغ‌موزه کشور بعد از باغ‌موزه تهران است که ۳۲ هکتار بوده و سال ۹۹ به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر پروژه هزار هکتاری شهرداری قم ادامه داد: مدیریت محتوای ساختمان باغ‌موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در حوزه اختیارات شهرداری نیست و توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان باید به بهره‌برداری برسد، اما محوطه و فضاسازی آن با شهرداری بوده که امروزه در دسترس مردم قرار گرفته است.

وی باغ پرندگان را دومین کاربری طراحی‌شده در پروژه هزار هکتاری دانست و بیان کرد: باغ پرندگان از بهمن ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده است؛ مساحت مجموعه ۱۱ هکتار بوده و ۶۳ هزار مترمربع آن فنس کشی شده و ۱۱ قفس پرندگان شکاری و معمولی در آن طراحی‌شده است.

هاشمی یادآور شد: دو زیست‌گاه در باغ پرندگان طراحی‌شده که مجموعه آن در کشور منحصربه‌فرد است، به‌طوری‌که باغ پرندگان قم از نظر کیفیت و گونه پرندگان در کشور رتبه اول را دارد و در زیست‌گاه گرمسیری آن گیاهان و پرندگان گرمسیری وجود دارد و ۲۸۰۰ متر مساحت آن است.

وی اعتبار هزینه شده در باغ پرندگان را تا سال ۹۸ بیش از ۳۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اگر می‌خواستیم امروز این بوستان را طراحی و اجرا کنیم باید بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای ابنیه و فضای سبز آن هزینه می‌کردیم و امروز بیش از ۱۵ میلیارد تومان نیز سرمایه پرندگان آن است.

مدیر پروژه هزار هکتاری شهرداری قم، بوستان خضر را نیز مورد توجه قرارداد و گفت: این مجموعه ۴۵ هکتار وسعت دارد و فاز یک آن سال۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسیده است، در ادامه شهدای گمنام به‌صورت کامل به بهره‌برداری رسیده و بوستان زائر طراحی‌شده که فاز یک آن بهره‌برداری رسیده و فاز دو آن در مرحله تکمیل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از بوستان زائر که پایین کوه دوبرادران قرار دارد، بوستان کوهسار یا بوستان ظهور انتهای پروژه قرار داشته و منطقه ۴ در حال انجام کارهای عمرانی آن برای بهره‌برداری است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/ui5z

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا