مدیریت شهری

بودجه فرهنگی شهرداری قم ۷ برابر شده است

شهردار قم:

شهردار قم گفت: بودجه فرهنگی در شهرداری قم برای سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان است که رشد هفت برابری داشته است.

به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری، دکتر سیدمرتضی سقائیان نژاد در جلسه شورای مدیران شهرداری قم با اشاره به اهتمام شهرداری نسبت به مسائل فرهنگی اظهار کرد: بودجه فرهنگی شهرداری قم هفت برابر شده است.

به گفته وی، بودجه فرهنگی شهرداری تنها در بودجه سازمان فرهنگی اجتماعی خلاصه نمی‌شود و نباید این بودجه را منحصر به این سازمان دید.

شهردار قم تصریح کرد: اراضی که توسط معاونت مالی و اقتصادی برای مساجد و کاربری‌های فرهنگی واگذار می‌شود، هزینه‌ای که معاونت خدمات شهری برای برگزاری مناسبت‌های مذهبی و فضاسازی شهری انجام می‌دهد و تکمیل زیرساخت‌های عمرانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، همه در این دسته قرار می‌گیرند.

شهرداری پای‌کار برگزاری تمام مراسمات است

وی خاطرنشان: تنها در بلوار پیامبر اعظم (ص) اراضی به ارزش حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان برای کاربری‌های فرهنگی واگذار شده که این موضوع در کنار واگذاری اراضی برای ساخت مسجد در سطح شهر یک اقدام فرهنگی مؤثر است.

سقائیان نژاد با اشاره به ایجاد خانه موزه‌های شهر قم اضافه کرد: این خانه موزه‌ها به پایگاه‌های مهم فرهنگی در سطح شهر تبدیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه در طول سال ۲۵ مناسبت مهم در شهر قم وجود دارد، گفت: چهره شهر قم در این مناسبت‌ها تغییر کرده و نیروهای شهرداری پای‌کار برگزاری تمام این جشن‌ها و عزاداری‌ها هستند.

معاون شهردار قم:

طرح جامع فرهنگی در حال تدوین است

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم  نیز دراین جلسه گفت: طرح جامع فرهنگی شهرداری قم در حال تدوین است و تمام معاونت‌ها و مناطق برای اجرای این طرح آماده هستند.

مهدی اصفهانیان مقدم با اشاره به مطرح شدن برخی انتقادات نسبت به عملکرد فرهنگی شهرداری قم اظهار داشت: نکته نخست این است که شهرداری متولی حوزه فرهنگ نیست و نمی‌توان مشکلات فرهنگی جامعه را کاملاً از چشم شهرداری دید.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات جاری شهرداری قم در حوزه فرهنگ، برگزاری مناسبت‌های پرشور ملی و مذهبی است که اگر این نهاد وارد عرصه خدمت‌رسانی و برگزاری این مناسبت‌ها نشود، مراسمات به نحو مطلوب انجام نخواهد شد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: بارها در جلسات استانی از دستگاه‌های مرتبط فرهنگی و تبلیغی درخواست کردیم تا وارد عرصه برگزاری مناسبت‌ها و تعظیم شعائر شوند، اما مسئولیت عمده در این حوزه بر دوش شهرداری قم است.

وی با اشاره به اینکه واگذاری اراضی شهری برای کاربری‌های فرهنگی موضوعی بوده که در سال‌های اخیر بیشتر به آن توجه شده است افزود: بیش از ۳۶ هزار متر اراضی در سطح شهر برای ساخت مسجد، مراکز فرهنگی و مدرسه به مؤسسات و مراکز فرهنگی واگذار شده است.

اصفهانیان مقدم تصریح کرد: دیگر کلان‌شهرها تمام این منابع را در حیطه بودجه فرهنگی خود به شمار می‌آورند و گزارش می‌دهند، اما شهرداری قم این کار را بخشی از امور شهری می‌داند و این مهم را انجام نداده است.

وی اضافه کرد: تنها در بلوار پیامبر اعظم(ص) ۲۶ هزار مترمربع زمین برای کاربری‌های فرهنگی واگذار شده است که با قیمت حداقل متری 25 میلیون تومان، عدد قابل‌توجهی در این حوزه محسوب می‌شود.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه ۲۷ مأموریت فرهنگی در برنامه‌های بالادستی شهرداری قم تبیین شده است اظهار کرد: طرح جامع فرهنگی شهرداری قم در حال تدوین است و تمام معاونت‌ها و مناطق برای اجرای این طرح آماده هستند.

پیشی شهرداری قم از دولت در اختصاص سهم بودجه فرهنگی

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم  نیز دراین جلسه گفت: بودجه نقدی شهرداری قم در حوزه فرهنگ ۳۰۰ میلیارد تومان است و دو برابر این مقدار در حوزه غیرنقدی هزینه شده است.

مهرداد توکلی مقدم با اشاره به بودجه فرهنگی شهرداری قم اظهار کرد: بودجه سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم ۴۰ میلیارد تومان است که به‌صورت مشارکتی در برگزاری برنامه‌ها استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات فرهنگی شهرداری قم در شش محور پیگیری می‌شود، افزود: به جز منابع غیر نقدی، بودجه نقدی شهرداری قم در حوزه‌های فرهنگی ۳۰۰ میلیارد تومان است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم خاطرنشان کرد: واگذاری اراضی به نهادهای فرهنگی برای ایجاد مسجد یا مجموعه‌های فرهنگی یکی دیگر از اقدامات شهرداری قم است که در حوزه حمایت‌های غیر نقدی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این زمینه بیش از ۲۰ هزار مترمربع زمین در بلوار پیامبر اعظم(ص) برای کاربری‌های فرهنگی واگذار شده که ارزش ریالی ۶۰۰ میلیارد تومانی دارد.

توکلی مقدم با اشاره به اینکه دو برابر بودجه نقدی فرهنگی شهرداری قم، کمک‌های غیر نقدی وجود دارد، تصریح کرد: اگر میزان بودجه شهرداری قم در حوزه فرهنگ را با دولت مقایسه کنیم، به اهمیت این اعداد پی خواهیم برد.

وی ادامه داد: دولت در تبصره ۹ بودجه سالیانه خود اجازه استفاده از یک درصد بودجه جاری در حوزه فرهنگ را داده است، درحالی‌که در شهرداری قم سه درصد از کل بودجه صرف مسئله فرهنگ می‌شود.

معاون مالی اقتصادی شهرداری قم گفت: در ازای یک درصد بودجه جاری در دولت، در شهرداری قم ۳۵ درصد بودجه جاری صرف فرهنگ می‌شود.

وی اظهار کرد: ما معتقدیم هزینه کردن بودجه در حوزه طرح‌های عمرانی هم هزینه فرهنگی است، چراکه پیشرفت عمرانی شهر موجب شکوفایی اقتصادی، ایجاد اشتغال، رضایتمندی شهروندی و ایجاد امید در میان جوانان می‌شود.

کمیته تکریم ارباب‌رجوع در مناطق شهری می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم نیز دراین جلسه گفت: با توجه به اهمیت تکریم ارباب‌رجوع در فرایندهای کاری شهرداری قم، کمیته تکریم ارباب‌رجوع در مناطق هشت‌گانه شهرداری قم تشکیل می‌شود.

مجید محمدرضاخانی با اشاره به اهمیت تکریم ارباب‌رجوع در فرایندهای کاری شهرداری قم اظهار کرد: شهرداری یک نهاد پاسخگو بوده و یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملکردی شهرداری، تکریم ارباب‌رجوع است.

وی افزود: بر همین اساس کمیته تکریم ارباب‌رجوع در مناطق هشتگانه شهرداری قم تشکیل می‌شود تا مسائل مربوط به این حوزه را پیگیری کنند.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم تصریح کرد: دستورالعمل تکریم ارباب‌رجوع در شهرداری قم نیز در حال تدوین است که به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این دستورالعمل شهروندان می‌توانند مطالبات، دغدغه‌ها، شکایات و پیشنهادات خود را به کمیته‌های تکریم ارباب‌رجوع ارائه دهند و این کمیته موظف به بررسی و پاسخگویی خواهد بود.

محمدرضاخانی با اشاره به بررسی پیشنهاداتی برای تکریم شهروندان کم‌توان و معلول در مراجعه به مناطق شهرداری قم، ادامه داد: تدوین دستورالعمل تکریم ارباب‌رجوع در شهرداری قم تغییر رویکردی در تعامل با شهروندان خواهد بود و اقدامات ابتکاری در این حوزه بررسی می‌شود.

پیگیری برای افزایش سرانه‌های فرهنگی در شهر قم

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم نیز دراین جلسه گفت: یکی از اقدامات سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری قم، پیگیری برای ارتقای سرانه‌های شهروندی در حوزه فرهنگ است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد طباطبایی نژاد اشاره به راهبردهای شش‌گانه و طرح ۲۷ گانه سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم اظهار کرد: ذیل راهبردهای شش‌گانه، ۷۰ طرح تعریف شده است.

وی افزود: ارتقای فرهنگ شهروندی با رویکرد افزایش کیفیت زندگی شهری و سرمایه اجتماعی مدیریت شهری، تقویت زیرساخت و ترویج فرهنگ بهره‌مندی از فضای مجازی، هوشمند‎ سازی و بهینه‌سازی و توسعه زیرساختی در جهت مسیر سرانه‌های فرهنگی تفریحی راهبردهای مهم فعالیت سازمان هستند.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم ‎با‎توجه به دیگر راهبردها، ادامه داد: تقویت بنیاد خانواده با تأکید بر نقش بانوان و کودکان، ارتقای فرهنگ سلامت و نشاط شهروندی همراه با غنی‌سازی اوقات و فراغت و ترویج فرهنگ دینی و ملی در راستای سبک زندگی اسلامی و ایرانی و هویت تمدن شهر قم از دیگر راهبردهای اساسی این طرح است.

وی عملکرد سازمان فرهنگی در شش ماه نخست سال را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در شش ماه نخست سال جاری، ۱۵۲ برنامه در راستای راهبردهای شش‌گانه اجرا شده است.

طباطبایی‌نژاد تأکید کرد: از مهم‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری کاروان شادی غدیر تا ظهور، استقرار ۵۰ موکب در ایام اربعین حسینی در بلوار پیامبر اعظم و ارائه خدمات به زائرین، کاروان نمادین ورود حضرت معصومه (ع)، اکران فیلم اخت الر‎ضا در آستانه سالروز ورود کریمه اهل‌بیت (س) به شهر قم اشاره کرد.

وی تصریح کرد: رونما‎‎یی از پوستر روز قم، نواختن زنگ روز قم در دانشگاه قم، برگزاری دومین نشست مدیران عامل سازمان‌های فرهنگی شهرداری کشور در قم، برگزاری افتتاحیه نخستین المپیاد فرهنگی ورزشی افتخار شهر در ورزشگاه حیدریان، افتتاح اولین مدرسه فوتبال فرهنگی کشور در کلان‌شهر قم از دیگر برنامه‌های اجرا شده در شش‌ماهه نخست سال بود.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: یکی از موضوعاتی که در نشست مدیران سازمان‌های فرهنگی شهرداری‌های کشور مطرح می‌شود، استفاده از ظرفیت‌های مساجد و محلات است، اینکه چگونه می‌توان با تعاملی که با مساجد داریم از ظرفیت‌های آن‌ها در حوزه فرهنگ استفاده کنیم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/0e9n

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا