تجلیل از روزنامه «ایمان» در جشنواره رسانهای “شهرما”
برگزیدگان دومین دوره جشنواره رسانهای "شهرما" مشخص شدند؛

در دومین دوره جشنواره رسانهای “شهرما” شهرداری قم از روزنامه ایمان بهعنوان رسانه برگزیده و شاخص در بخش انتشار و بازنشر اخبار مدیریت شهری، پرداخت تخصصی به موضوعات شهری وهمچنین دکتر عباس جعفری بعنوان برگزیده این جشنواره در بخش یادداشت تجلیل شد.
به گزارش ندای قم ، آئین اختتامیه دومین جشنواره رسانهای شهرما وز چهارشنبه 24 اسفندماه با حضور مدیران استانی و اصحاب رسانه در سالن همایشهای رضوان شهرداری قم برگزار شد.
در بخش خبر مهدی جعفری از پایگاه خبری دیدار قم با عنوان “اثر مردهها روی زمین میمانند”، اصغر شهربازی از خبرگزاری ایرنا با اثر “طرحهای مدیریت شهری قم در چه وضعیتی هستند؟” و سید محمدرضا بهشتیپور از خبرگزاری ایرنا با اثر “شرکتهای دانشبنیان برای مدیریت بهتر پسماند شهر قم طرح بدهند”، به ترتیب رتبههای نخست، سوم و شایسته تقدیر را کسب کردند.
همچنین سه رتبه برتر بخش مصاحبه را نیز به ترتیب محمدمهدی عنایتپور از پایگاه خبری شهر20 با عنوان “خطر تکرار پلاسکو در کمین 16 مرکز تجاری”، راضیه رضایی از پایگاه خبری شهر20 با عنوان “من محروم نیستم” و سید محمدحسین تقوی از خبرگزاری ایسنا با عنوان اثر “فرهنگ شهروندی آخرین تکه پازل شهر سبز” به خود اختصاص دادند.
در بخش گزارش خبری نیز وجیهه غلامحسین زاده از پایگاه خبری شهر20 با عنوان “مادران نامرئی” رتبه نخست، فاطمه جمالزاده از خبرگزاری فارس با عنوان اثر “شغلهای هزار رنگ هنوز زیر آسمان یکرنگ قم نفس میکشند” رتبه دوم و محبوبه آقانوری از روزنامه شاخه سبز با اثر “سیری در خانه موزه شهیدان زینالدین؛ 6090 شهید قمی مهمانخانه فرمانده شدند” رتبه شایسته تقدیر را کسب کردند.
برگزیدگان بخش یادداشت نیز علی البرزی از پایگاه رسانهای آوای جام جم با اثر بحران ” آلودگی کلامی” در شهر رتبه نخست، مهدی هواسی از پایگاه رسانهای خبرقم با اثر “چرا بسیاری از شهروندان قمی به اتوبوسهای شهری رغبتی ندارند؟!” رتبه دوم و عباس جعفری از روزنامه ایمان با اثر “چالشهای محیط زیستی پیامد توسعه ناسازگار شهر قم در بستر رودخانه قمرود” رتبه سوم را از آن خود کردند.
همچنین رتبه دوم و سوم بخش تیتر را نیز وجیهه غلامحسینزاده از پایگاه خبری شهر20 با اثر “دفن آرزوها در گودال «کشاورز»” و حسن شیخ حائری از خبرگزاری فارس با اثر “این بوستان دیگر «جوان» نیست” به خود اختصاص دادند.
داوران بخش گزارش تصویری چهارمین جشنواره رسانهای شهرما، احمد ظهرابی از خبرگزاری ایسنا و محمد محسنزاده از خبرگزاری میزان را برگزیدگان این بخش اعلام کردند.
در بخش مستند رسانهای نیز زهره بیادی، معصومه سعادتی فردو، فاطمه آقامحمدی و زهره زمانیان از مرکز خبر صداوسیمای استان قم به ترتیب رتبههای اول، دوم، سوم و شایسته تقدیر را کسب کردند.
بخش ویژه جشنواره نیز که با موضوع جهاد تبیین در مدیریت شهری بود هیفا پردل از هفته نامه پردیسان نوین با اثر “جهاد تبیین در اولویت مدیریت شهری”، علی شعبانی از پایگاه خبری 598 با اثر “نقش جهاد تبیین در مدیریت شهری” و سید مهدی جابری بناب با اثر “جهاد تبیین در مدیریت شهری” با رویکرد سیاستگذاری فرهنگی به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.
گفتنی است در این آئین، روزنامه ایمان، روزنامه گویه بهعنوان رسانههای برگزیده و شاخص در بخش انتشار و بازنشر اخبار مدیریت شهری، پرداخت تخصصی به موضوعات شهری و ابوالفضل رئیس جعفری برای پرداخت به موضوعات شهری در قالب طنز تقدیر شدند.
ارسال 364 اثر به دبیرخانه دومین جشنواره رسانهای “شهرما”
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری قم در این آیین از ارسال 364 اثر به دبیرخانه دومین جشنواره رسانهای شهرما خبر داد.
مهدی کلانترزاده ، اظهار کرد: 9 قالب در دستور کار این جشنواره قرار داشت.وی با اشاره به اینکه در این جشنواره 10 موضوع و 50 زیر موضوع محور قرارداشتند، مطرح کرد: متأسفانه در این 50 زیر موضوع تنها 10 مورد، توجه اصحاب رسانه را به خود جلب کرد.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری قم با بیان اینکه قم از ظرفیت رسانهای بالایی برخوردار است، عنوان کرد: باید تلاش کنیم در سومین دوره جشنواره رسانهای شهرما، موانع و مشکلات موجود را رفع کنیم تا شاهد توجه بیشتر اصحاب رسانه به آن باشیم.
وی با تأکید بر اینکه درمجموع 364 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسالشده است، خاطرنشان کرد: در بخش ویژه جشنواره رسانهای شهرما با موضوع جهاد تبیین که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، شاهد حضور پرشور اصحاب رسانه بودیم.
کلانترزاده با بیان اینکه برای نخستین بار در سال آینده 4 ردیف بودجه به بخش رسانهای شهرداری قم اختصاص پیداکرده است، تصریح کرد: در حوزه اطلاعرسانی مجموعه مدیریت شهری در چهار محور تحلیل، سامانه 137، انتشار اخبار و راهبری رسانه برای سال 1402 بودجه دیدهشده است.
وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره رسانهای زائرین کریمه، یادآور شد: مهلت ارسال آثار به این جشنواره نیز تا 20 فروردینماه 1402 است و امیدواریم در این جشنواره نیز شاهد حضور اصحاب رسانه باشیم.
اصحاب رسانه رسالت سنگینی بر عهدهدارند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز دراین آیین با اشاره به اینکه اصحاب رسانه رسالتهای سنگینی دارند، گفت: فعالین این عرصه باید با وجدان کاری به دنبال تحقق رسالتهای خبررسانی خود در جامعه باشند.
امیرعلی عموزاده اظهار کرد: موضوع خبررسانی و فعالین این عرصه یک موضوع مهم و حساس است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه اصحاب رسانه رسالتهای سنگینی دارند، مطرح کرد: فعالین این عرصه باید با وجدان کاری به دنبال تحقق رسالتهای خبررسانی خود در جامعه باشند.
جشنواره رسانهای شهرما باید موجب افتخار شهروندان قمی به این شهر شود
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان قم نیز در این آیین گفت: جشنواره رسانهای شهرما باید موجب افتخار شهروندان قمی به این شهر شود.
مهدی توکلیان اظهار کرد: جشنواره رسانهای شهرما باید موجب افتخار شهروندان قمی به این شهر شود.
وی با اشاره به اینکه شهر قم 4 هجرت هویتساز را به خود دیده است، مطرح کرد: این 4 هجرت هویتساز موجب شده است تا ما شهروندان قم به قمی بودن خود افتخار کرده و به آن ببالیم.
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان قم با بیان اینکه امروز مدیریت شهری به دنبال توسعه همهجانبه شهر است، عنوان کرد: تلاش بر این است خدمات مدیریت شهری با مدیریت فرهنگی عجین شده و توسعه شهر در ابعاد مختلف را شاهد باشیم.
وی با تأکید بر اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری، امروز جنگ دنیا، جنگ رسانهها است، خاطرنشان کرد: قم مورد توجه عظیم رسانههای بیگانه است و این موضوع اهمیت مباحث رسانهای در استان قم را نشان میدهد.
پیشکسوت رسانهای استان قم با بیان اینکه باید شاهد نقشآفرینی اصحاب رسانه در جنگ ترکیبی امروز باشیم، تصریح کرد: در حوزه فعالیت رسانهای در استان قم و در دیپلماسی رسانهای استان متأسفانه در تراز مناسبی قرار نداریم.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت قم از نظر منابع انسانی و چهرههای علمی، فرهنگی، هنری و رسانهای بینظیر است، یادآور شد: باید به این میراث عظیم فرهنگی در استان قم افتخار کنیم و از آن به بهترین شکل استفاده کنیم.
در بیانیه هیئتداوران دومین جشنواره رسانهای “شهر ما” مطرح شد؛
خبرنگاران و عکاسان قمی دغدغه مند مسائل شهری هستند
آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره شهر ما نشان میدهد در شهر قم خبرنگاران، روزنامهنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه نسبت به مسائل مبتلابه شهری دغدغهمند بوده و برای روشن ساختن نقاط مبهم و مغفول عملکرد مدیریت شهری تلاش میکنند.
بیانیه هیئتداوران دومین جشنواره رسانهای “شهر ما” ، توسط محمد شاکری از داوران این جشنواره قرائت شد که متن بیانیه این هیئت به شرح زیر است:
مشارکت و برگزاری جشنوارههای رسانهای باهدف حمایت از تولید محتوای حرفهای و اثرگذار در روزهایی که ظهور و بروز رسانههای نوین، جامعه را به عصر انفجار اطلاعاتی کشانده، موضوعی ارزشمند و گامی مثبت برای هدایت آثار تولیدشده در مسیر شکوفایی جامعه است.
در جامعه کنونی و حیطه زندگی شهری نیز به دلیل گستردگی و ارتباط منسجم با مردم، خواهناخواه شهر بهعنوان عضوی رسمی از اجتماع سهم مهمی در تولیدات رسانههای رسمی و نوین دارد. بااینهمه هدایت تولید محتوا در این حوزه به سمتوسوی آثاری که مطالبات مردمی را در قالبی اثربخش و چارهجویانه به مجموعه مدیریت شهری انتقال دهد، نیازمند تولید فکر و ایجاد بهانه برای اصحاب محترم رسانه است.
دومین دوره جشنواره رسانهای شهر ما در حالی به پایان رسید که در سراسر کشور رسانههای رسمی به دلایل مختلف، در رکودی طولانی به سر میبرند. در این میان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره شهر ما نشان میدهد در شهر قم خبرنگاران، روزنامهنگاران، عکاسان و اصحاب محترم رسانه نسبت به مسائل مبتلابه شهری دغدغهمند بوده و برای روشن ساختن نقاط مبهم و مغفول عملکرد مدیریت شهری تلاش میکنند.
هیئتداوران دومین جشنواره رسانهای شهر ما بهمنظور پویایی هر چه بیشتر آثار تولیدشده در حیطه مدیریت شهری چند نکته را به استحضار میرساند:
1- در میان گونههای مختلف رسانهای، خبر به دلیل ارتباط زنده با افکار عمومی و پیشنیاز دیگر تولیدات رسانهای، از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است. این در حالی است که اصحاب محترم رسانه استان قم میبایست نسبت به اهتمام برای تولید و انتشار اخبار مؤثر و حرفهای اهتمام بیشتری داشته باشند.
2-فراخوان دومین جشنواره رسانهای شهر ما فراخوانی با مجموعه موضوعات گسترده بود که جنبههای مختلف زندگی شهری را در برمیگرفت. بااینهمه آثار ارسالشده به دبیرخانه جشنواره در محورهایی خاص و سوژههایی بعضاً تکراری تنظیمشده بود که این نشان میدهد تولید محتوا در حیطه مدیریت شهری نیاز به بهروزرسانی و گردش سوژهها و تعمق بیشتر در حیطه مسائل و چالشهای زندگی شهری دارد.
3-تولید محتوای تصویری و تک عکس در حیطه مدیریت شهری بهاینعلت که با مفاهیم ملموس و روزانه زندگی شهروندان در ارتباط است، میتواند یکی از اثربخشترین شیوههای تولید محتوا در این رابطه باشد. موضوعی که اصحاب رسانه فرهیخته استان قم بیشازپیش باید نسبت به آن توجه و اهتمام ورزند.
4-تولید مستند رسانهای بهعنوان قالبی ارزشمند در تولید محتوا که با مقتضیات زمان و مصرف رسانهای شهروندان همخوانی بسیاری دارد، نیازمند نگاه تخصصی است. درواقع پایه و اساس مستند رسانهای تحقیق و پژوهش است که در بسیاری از آثار تولیدشده این موضوع چندان در نظر گرفته نمیشود.
4- فعالیت در زمینهها و قالبهای جدید اطلاعرسانی نظیر اطلاعنگاشتها و دادهنماها نیز از نکات مغفول در بین اهالی رسانه است که توجه و اهتمام بیشتر به آن میتواند منجر به اثرگذاری بیشتر و جذب مخاطب شود.
در پایان ضمن تقدیر از مجموعه شهرداری قم بابت اجرای دو دوره جشنواره رسانهای شهر ما، امیدواریم شاهد تداوم این حرکت با در نظر گرفتن سیر صعودی و بهمنظور پیشرفت و اعتلای ظرفیتهای رسانهای باشیم.