مدیریت شهریویژه

استفاده از ظرفیت نخبگان برای ایده‌های نوین شهری

در نشست صمیمی سقائیان‌نژاد با منتخبی از نخبگان شهرقم مطرح شد؛

شهردار قم، در نشستی با نخبگان برگزیده شهر به بررسی نقش این افراد در توسعه و بهبود مدیریت شهری پرداخت.
به گزارش ندای قم به نقل از شهرنیوز،در ادامه دیدارهای صمیمی شهردار قم با اقشار مختلف اجتماعی و فرهنگی شهر، جمعی از نخبگان منتخب شهر به ساختمان شهرداری مرکز آمدند تا طی نشستی صمیمی، با شهردار و مدیران شهری گفت و گو کنند.
این نشست در سالن جلسات رضوان شهرداری قم برگزار شد و نخبگان حوزه‌های مختلف مانند مدیریت شهری، مهندسی عمران، و معماری در آن حضور داشتند. هدف اصلی این دیدار تبادل نظر و بررسی نقش نخبگان در ارائه ایده‌ها و راهکارهای مؤثر برای مدیریت شهری بود.
استفاده از ایده‌های نخبگان برای بهبود امور شهری، حرکت پرشتاب توسعه شهری، تحولات اخیر شهر قم در حوزه عمرانی، ترافیکی و زیست محیطی و اهمیت توجه به جایگاه نخبگان در رده‌های مختلف از جمله مسائلی بود که در این دیدار مطرح شد.
اهمیت نخبگان در جامعه
در آغاز این نشست، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم، با تأکید بر اهمیت نخبگان در جامعه گفت: جایگاه نخبگان در سطح جامعه بسیار مهم و اساسی است و باید اذعان کنیم که هنوز جایگاه و منزلت آن‌ها شناخته نشده است.
وی خاطرنشان کرد: نخبگان به‌عنوان افرادی که توانایی و تخصص بالایی در حوزه‌های مختلف دارند، می‌توانند در مدیریت شهری نقشی کلیدی ایفا کنند.
شهردارقم اضافه کرد: شهرداری قم به تدریج از مسائل سخت‌افزاری به مسائل نرم‌افزاری تغییر رویکرد داده است و این تغییرات نیازمند بهره‌گیری از دانش و تخصص نخبگان است.
وی با اشاره به تحولات صورت‌گرفته در شهرداری قم طی سال‌های اخیر، تاکید کرد: امروز بسیاری از کاستی‌های شهر و شهرداری رفع شده و تلاش می‌کنیم با فراهم شدن شرایط و هموارسازی مسیر، تغییرات و خدمات به مردم، نه تنها شدت یابد بلکه دچار تحولات اساسی نیز شود.
نخبگان؛ محور تغییر در مدیریت شهری
یکی از محورهای مهم این نشست، نقش نخبگان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تحول در مدیریت شهری بود.
دکترسقائیان‌نژاد اظهارداشت: شهرداری قم به دلیل تحولاتی که در زمینه مدیریت شهری به‌وجود آمده، نیازمند استفاده از ظرفیت‌های علمی و تخصصی نخبگان است.
وی خاطرنشان کرد: برای گسترش صنعت و توسعه شهری، آموزش نیروی متخصص و علمی بسیار ضروری است.
شهردارقم افزود: هزینه‌های تحصیل برای تربیت نیروهای متخصص بسیارسنگین بوده اما این سرمایه‌گذاری برای شکوفایی صنعت و اقتصاد کشور ضروری است.
اقدامات شهرداری قم در راستای توسعه شهری
در بخش دیگری از این نشست، شهردار قم با اشاره به برخی از اقدامات شهرداری قم که در جهت توسعه و بهبود شرایط شهری انجام شده‌، ابراز کرد: گسترش مجموعه‌های ورزشی در مناطق شهری قم، ساخت بوستان‌های موضوعی، تکمیل ۱۰ تقاطع در سطح شهر، و افزایش سرانه فضای سبز برای استفاده همشهریان از جمله اقداماتی است که در سال جاری در دست پیگیری است.
وی به اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه خدمات شهری اشاره کرد و افزود: شهرداری قم نه تنها بر روی مسائل عمرانی و زیرساختی تمرکز دارد، بلکه در حوزه‌های فرهنگی، علمی و محیط ‌زیستی نیز برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار داده که میتوان به گسترش فضاهای سبز شهری و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر اشاره کرد.
نقش نخبگان در توسعه پایدار شهری
در این نشست، نخبگان نیز به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود برای توسعه پایدار شهری پرداختند.
سید سعیدرضا منتظری، رئیس بنیاد نخبگان استان قم، در این خصوص گفت: نشست میان شهردار و جامعه نخبگانی شهر امیدبخش است، زیرا شهردار قم نیز خود از جامعه نخبگان است و تلاش‌ها و تحولات شهرداری در حوزه‌های مختلف شایسته تقدیر است.
وی افزود: بنیاد نخبگان استان قم با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت، تلاش می‌کند تا زمینه‌های نخبه‌پروری و تسهیل در فعالیت‌های علمی را فراهم کند.
رئیس بنیاد نخبگان استان قم خاطرنشان کرد: برنامه‌های مختلفی چون بورسیه‌سازی دانشجویان در حوزه‌های صنعتی و جذب نخبگان در هیئت‌های علمی از سوی بنیاد نخبگان برای حمایت از نخبگان در دست اجرا است.
وی ضمن قدردانی از همکاری و همراهی‌ شهرداری قم در این زمینه، تاکید کرد: استفاده از ایده‌های نخبگان می‌تواند به بهبود مدیریت شهری کمک کند.
اقدامات شهرداری در حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست
مهدی اصفهانیان‌مقدم، معاون خدمات شهری ومحیط زیست شهرداری قم در این نشست به تشریح برخی از اقدامات شهرداری قم در حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست پرداخت.
وی گفت: معاونت خدمات شهری با تنوع خدمات و اقداماتی که دارد توانسته است در حوزه‌های گوناگون از جمله کاشت بیش از ۲۲۰۰ درخت متناسب با شرایط اقلیمی قم، تولید ۳۰۰ هزار کیلووات ساعت برق از انرژی خورشیدی، احداث ۱۰ بوستان ویژه بانوان در مناطق هشت‌گانه، و افزایش ضریب ایمنی شهر فعالیت کند.
معاون خدمات شهری ومحیط زیست شهرداری قم گسترش سرانه فضای سبز را یکی از اقدامات شاخص شهرداری قم دانست و تصریح کرد: مدیریت منابع آبی و استفاده از پساب برای تأمین پایدار منابع در توسعه و نگهداری این فضای سبز از موضوعات مهمی است که در این سال‌ها مدنظر گرفته شده است.
وی همچنین از برنامه‌ریزی شهرداری قم برای انتقال صنوف آلاینده به دو شهرک ویژه خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح به‌زودی در مناطق دو، سه، و چهار اجرایی خواهد شد.
مدیریت دانش‌محور در پسماند و نظافت شهری
اصفهانیان‌مقدم در ادامه با اشاره به اینکه دانش‌محوری یکی از اصول اساسی عملکرد معاونت خدمات شهری شهرداری قم در حوزه نظافت شهری و مسئله پسماند است، گفت: با این رویکرد موضوع مدیریت پسماند طی سال‌های اخیر دچار تحولات جدی شده است.
نگاه به آینده: همکاری با نخبگان برای توسعه شهری
در پایان این نشست، شهردار قم بار دیگر بر اهمیت همکاری با نخبگان تأکید کرد و اظهارداشت: امیدواریم با همکاری نخبگان و استفاده از توان علمی و تخصصی آنان، بتوانیم تحولات مثبتی در مدیریت شهری ایجاد کنیم. ما در شهرداری قم به دنبال ایجاد یک شهر هوشمند و پایدار هستیم و این هدف تنها با بهره‌گیری از دانش نخبگان محقق خواهد شد.
این دیدار و تبادل نظر با نخبگان، گامی مهم در راستای ایجاد تحول در مدیریت شهری و توسعه پایدار قم است. شهرداری قم در تلاش است تا با همکاری نخبگان و استفاده از ایده‌های نوآورانه، راهکارهایی برای بهبود خدمات شهری ارائه دهد و قم را به یک شهر هوشمند، پایدار و مناسب برای زندگی شهروندان تبدیل کند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/4x7a

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا